גלית דיסטל־אטבריאן קוראת קריאת ביניים לעבר ראש האופוזיציה יאיר לפיד במליאת הכנסת, 6 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90

הכאוס במשרד ההסברה מוכיח שהתפקיד פשוט גדול מדי על דיסטל־אטבריאן

בזמן שהמים בסכר ההסברה פורצים מכל הכיוונים – ברור לכולם כי לדיסטל־אטבריאן אין עדיין את הכלים הנחוצים לניהול ברשות המבצעת ● במקום לשפר את ההסברה במדינה – היא מורידה את ההסברה למטה וחולמת על מערך הסברה סיני ● עדיף היה לה קודם כל לשבת בתור ח"כית בכנסת וללמוד את עבודת הניהול והפוליטיקה ● פרשנות

השרה גלית דיסטל־אטבריאן "זוכה" בשבועיים האחרונים לשורה של חשיפות תקשורתיות על פועלה הכושל כשרת ההסברה.

ראשית דיווחה טל שלו כי מנכ"לית משרד ההסברה ד"ר גלי סמבירא – שמונתה רק לפני כשלושה חודשים לתפקיד – החליטה לעזוב וכי השרה מחפשת לה מחליפה. מוקדם יותר השנה השרה נפנפה בגאווה במינוי הראשון של מנכ"לית אישה בממשלה הנוכחית (בממשלה הקודמת כיהנו 10 מנכ"ליות).

אחרי ההכחשה מטעמה של דיסטל־אטבריאן, חלפו שבועיים והיא הודיעה שהיא מפטרת את המנכ"לית בשל "חוסר שביעות רצון מהביצועים המקצועיים" – עלבון בוטה ומכוער ממי שסיפרה לפני ארבעה חודשים שהיא ממנה אישה מוכשרת – שהיא גם חברה אישית (השתיים השתתפו בנסיעת סמינר משותפת למרוקו).

לאחר מכן נחשף סיפור חדש בנושא התנהלות השרה במשרד על־ידי כתב כאן חדשות מיכאל שמש הכולל עדויות על עלבונות, צעקות, מינויים לא ראויים, האשמת עובדים בכישלונותיה, פיטורים של שלושה ראשי מטה בתקופה קצרה.

ח"כ גלית דיסטל אטבריאן בהפגנה נגד הממשלה בתל אביב, 7 בדצמבר 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
ח"כ גלית דיסטל אטבריאן בהפגנה בתל אביב, 7 בדצמבר 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

שום דבר ברקע שלה – סופרת של שני ספרים; בעלת עסק אופנה; בעלת טורים ופאנליסטית בכלי התקשורת – לא הכין אותה לתפקיד ברשות המבצעת של ישראל

מי שהתפרסמה בין השנים 2016–2021 בזכות פוסטים מפולפלים וחריפים בפייסבוק התומכים בראש הממשלה דאז בנימין נתניהו, המשיכה להיות כשרונית במיוחד בתחום כתיבת הפוסטים המפולפלים. אולם, שום דבר ברקע שלה – סופרת של שני ספרים; בעלת עסק אופנה; בעלת טורים ופאנליסטית בכלי התקשורת – לא הכין אותה לתפקיד ברשות המבצעת של ישראל.

מה בער לדיסטל־אטבריאן להתמנות לתפקיד שרה בממשלת ישראל ה־37? דיסטל־אטבריאן הפכה לנבחרת ציבור לראשונה באפריל 2021, כח"כית משוריינת מטעמו של בנימין נתניהו, במקום 10 ברשימת הליכוד – ובהמשך, בנובמבר 2022, כזוכה במקום ה־20 בפריימריז של המפלגה.

אחרי 18 חודשים בחיים הציבוריים היא כבר דרשה להתמנות לשרה. למרות העבר וההווה המעריץ עד כלות את ראש הממשלה, הוא לא מעריך אותה. מאנשים המקיפים את משפחת נתניהו נודע לזמן ישראל שבני הזוג נתניהו מזלזלים בדיסטל־אטבריאן.

אפשר היה לראות את ההדלפות על אפיזודת נעילתה במרפסת במצודת זאב – ואת חוסר החשק בלמנות אותה לתפקיד שרה. גם כיום אין שם הערכה רבה. בסופו של דבר הופעלו הלחצים – וגם היא זכתה למעמד של שרה בישראל. שרת ההסברה.

המשרד הממשלתי שלה מיותר לחלוטין, כמובן. יש גופים בישראל העוסקים בהסברה – משרד החוץ, משרד הביטחון, המשרד לעניינים אסטרטגיים ומעל לכולם משרד ראש הממשלה

המשרד הממשלתי שלה מיותר לחלוטין, כמובן. יש גופים בישראל העוסקים בהסברה – משרד החוץ, משרד הביטחון, המשרד לעניינים אסטרטגיים ומעל לכולם משרד ראש הממשלה, עם מערך ההסברה.

עולמות ההסברה לא זקוקים לשר משלהם, במיוחד לא במדינה שבה צריך קודם כל לטפל במדיניות עצמה, לפני שמטפלים בהסברה. אולם, אצל דיסטל־אטבריאן לא רק שאין הסברה – היא מנהלת הסברה כושלת.

במקום לשפר את הסברת המדינה, היא מורידה את ההסברה למטה. הינה דוגמא טרייה – בהעדר תכנים לעסוק בהם, דיסטל־אטבריאן מקיימת מפגשים עם שגרירים זרים המוצבים בישראל. אתמול היא "שמחה לפגוש" את שגריר סין בישראל צאי רון.

מה התועלת ההסברתית מהמפגש הזה? מי שמכיר את הרגישויות האמריקאיות מבין שרק נזק יכול לצאת מתיעוד המפגשים האלה. "סיכמנו על שיתוף פעולה הסברתי שיכלול אנשי מדיה ותקשורת משתי המדינות בכדי להציג את פניה היפות של ישראל", היא כתבה.

מה התועלת ההסברתית מהמפגש הזה? מי שמכיר את הרגישויות האמריקאיות מבין שרק נזק יכול לצאת מתיעוד המפגשים האלה. "סיכמנו על שיתוף פעולה הסברתי שיכלול אנשי מדיה ותקשורת משתי המדינות"

סין היא אכן מדינה מעניינת. אני, שהייתי אורחת של ממשלת סין במסגרת אותם שיתופי פעולה של אנשי מדיה ותקשורת, יכולה להעיד על יכולות ההסברה הסיניים. יש שם סוכנות ידיעות אחת, תחת השם שינחואה. סוכנות הידיעות נמצאת בשליטה של 100% של המשרד הממשלתי הרלוונטי.

אנשי סוכנות הידיעות, נחמדים ומסבירי פנים ככל שהיו כלפינו – קבוצה של 10 עיתונאים ישראלים – לא מורשים להגיד או לספר דבר וחצי דבר מעבר לעמדות הרשמיות של הממשל. הבעיות והקשיים של הסינים הוסתרו לחלוטין. כלי תקשורת חופשיים עצמאיים לא קיימים שם מעבר לאותה סוכנות ידיעות. גם הגישה לרשתות חברתיות חסומה.

במהלך שבוע הסיור בסין לא יכולנו ולא ראינו שום היבט מורכב או חריג או כזה המעלה איזושהי ביקורת על חייהם של הסינים. את הדרך לשיטה הסינית שואפת דיסטל־אטבריאן לפתוח עם השתלטות על לשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ).

מדובר באגף ממשלתי הנמצא תחת משרד ראש הממשלה וספק אם מישהו בלשכת נתניהו ייתן לשרה חסרת הפורטפוליו את התענוג. מה היא רוצה שם? למה שרק לע"מ יוכלו להיות אלה המסרבים לתת תעודות עיתונאי לעיתונאים זרים? גם היא רוצה להיות חתומה על הצרת הסיקור של ישראל בעולם.

גלית דיסטל אטבריאן במליאת הכנסת, 20 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
גלית דיסטל אטבריאן במליאת הכנסת, 20 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

דיסטל־אטבריאן מפנטזת להשתלט על לע"מ, כאילו שזה ישפר את יכולות ההסברה שלה או את יכולות ההסברה של הממשלה. אבל את האמת יש להגיד – עדיף היה לה לשבת בתור ח"כית בכנסת וללמוד את עבודת הניהול

אגב, הגוף הזה ידוע לשמצה כבר כיום בקרב העיתונות הזרה. למשל, הם דורשים מעיתונאים זרים פרילנסרים (הזקוקים לתעודות לע"מ) הוכחות על הכנסות מהעבודה. כל מי שמכיר את המצב בשוק העיתונות יודע שעיתונאים רבים  – במיוחד פרילנסרים המסתובבים ברחבי העולם – מקוששים מפה ומשם ויש להם תקופות עם מיעוט שכר, לעומת תקופות של מקורות הכנסה.

למרבה הצער, השיאים של אותם פרילנסרים זרים הם בעתות מלחמה. אז דיסטל־אטבריאן מפנטזת להשתלט על הגוף הזה, כאילו שזה ישפר את יכולות ההסברה שלה או את יכולות ההסברה של הממשלה.

אבל את האמת יש להגיד – עדיף היה לה לשבת בתור ח"כית בכנסת, אולי יו"ר ועדה, וללמוד את עבודת הניהול והפוליטיקה במשך כמה שנים – לפני שהיא הסתערה על תפקיד השרה.

עוד 813 מילים
סגירה