ראש הממשלה בנימין נתניהו, אפריל 2023 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90

עוד בטרם הושבעה הממשלה, נתניהו כבר נאלץ להבהיר את דבריהם של חברי כנסת בקואליציה שלו כמו גם את דבריו של בנו יאיר ● מאז, נדמה שראש הממשלה מבלה את רוב זמנו בשיגור הבהרות על מעשי שריו ושותפיו ● בסוף השבוע נראה כי סגנון ההבהרות הפך לתקיף יותר - הפעם בעניינם של בן גביר וגוטליב ● את מי נתניהו מנסה להרשים? ● פרשנות

ימים ספורים לפני השבעת הממשלה ה-37, בסוף דצמבר 2022, פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו שלוש הבהרות ביממה אחת.

הימים היו ימי האופוריה בימין אחרי הניצחון בבחירות שהתקיימו כחודשיים קודם לכן, ולמרות שבועות ארוכים של מו"מ קואליציוני מתיש, נתניהו היה מאושר לקראת חזרתו ללשכת ראש הממשלה. הוא פרסם כמה הבהרות, כמו שמנפנפים אבק או לכלוכים קטנים מהבגד. בנפנוף יד, להיפטר מהאמירות הגרועות של שותפיו ובנו.

קודם באה ההבהרה כי בניגוד לדברי בנו יאיר נתניהו, בכירי הפרקליטות והמשטרה לא בגדו, ואין מה לדבר על עונש הניתן על בגידה (לפי דברי יאיר).

טוב, נתניהו לא פרסם הבהרה מפורטת, כי כלל ראשון בלקסיקון הבהרות-נתניהו הוא שלא חוזרים על דברי הבלע, פן ידבקו גם במבהיר. הוא רק אמר "אני אוהב את בני, שהוא אדם עצמאי עם דעות. לא הסכמתי עם דבריו".

עוד באותה היממה נתניהו הבהיר את דבריהם של אורית סטרוק ושמחה רוטמן מהציונות הדתית בנושא הזכות של נותני שירותים בישראל להפלות אנשים לרעה – אם הם חברי קהילת להט"ב, למשל. כל אמירה הובהרה בנפרד.

נדמה שמאז נתניהו בעיקר מבהיר כל הזמן.

ביום שישי האחרון, שעה קלה לפני כניסת השבת, ראש הממשלה יצא עם שתי הבהרות חדשות. האחת נגד שר בכיר בקבינט שלו, עבריין מורשע שהוא עצמו מינה לאחד התפקידים הרגישים ביותר במדינה – השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.

"פייק ניוז", הגיב ראש הממשלה על הודעתו של בן גביר כי החליט להגביל זכויות ביקורים לאסירים ביטחוניים בבתי הכלא. "עוד לא התקבלה החלטה ולא תתקבל כזו, עד לדיון מיוחד בנושא", כתב דוברו של נתניהו בהודעה לעיתונות.

"פייק ניוז", הגיב נתניהו על הודעת בן גביר כי החליט להגביל זכויות ביקורים לאסירים ביטחוניים. "עוד לא התקבלה החלטה ולא תתקבל כזו, עד לדיון מיוחד בנושא"

גם על דבריה של ח"כ טלי גוטליב – חברת הסיעה של נתניהו ומי שבחודשים האחרונים משעשעת ומרעננת את העיסוק הפוליטי עבור בני הזוג נתניהו – ראש הממשלה יצא בהבהרה בסוף השבוע.

ח"כ טלי גוטליב בצאתה מפגישה עם בנימין נתניהו על מועמדותה לוועדה לבחירת שופטים, 14 ביוני 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
ח"כ טלי גוטליב בצאתה מפגישה עם בנימין נתניהו על מועמדותה לוועדה לבחירת שופטים, 14 ביוני 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

גוטליב צייצה כי "שב"כ וצה"ל עובדים אצל המחבלים והאסירים הביטחוניים". נתניהו הבהיר: "אמירה מקוממת של חברת הכנסת גוטליב. צה"ל, שב"כ ושאר כוחות הביטחון עושים לילות כימים כדי לשמור על ביטחון ישראל ולפגוע במחבלים".

בכלל, היסטוריית ההבהרות של נתניהו מאז הוקמה הממשלה הנוכחית, היא עדות לקן הקוקיה שמנהל את מדינת ישראל בימים אלה. להלן קמצוץ מההבהרות:

  • ב-9 בפברואר, נתניהו הבהיר כי חוק הכותל של ש"ס לא יועלה להצבעה. הצעת החוק ניסתה לקבוע עונשים דרקוניים על מי שמתלבש שלא לראות עיניו של רב הכותל. הצעת החוק עוררה מהומה רבתית וראש הממשלה לא הסתפק בפרסום הודעה לקונית, אלא אף צירף וידיאו.

ב-9 בפברואר, נתניהו הבהיר כי חוק הכותל של ש"ס לא יועלה להצבעה. הצעת החוק ניסתה לקבוע עונשים דרקוניים על מי שמתלבש שלא לראות עיניו של רב הכותל

  • ב-21 בפברואר, נתניהו הבהיר כי בניגוד לדבריו של שר החוץ אלי כהן, נגיד בנק ישראל הוא דמות עצמאית שאינה כפופה לממשלה ולא מקבלת הוראות מהשרים, בדגש על החלטות הריבית.

  • לא חלפו 24 שעות ונתניהו פרסם הבהרה נוספת: מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי לא ימונה לתפקיד ראש הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. זאת אחרי שהעיתונאי מיכאל שמש חשף ב"כאן" כי נתניהו מבקש להשתלט פוליטית על הגוף המקצועי שאחראי לפרסום מאסות של נתונים.

  • בחודש מרץ נתניהו נאלץ להבהיר את דברי שר האוצר שלו שהצהיר כי "את חווארה צריך למחוק". נתניהו שימש – ולא בפעם האחרונה – כמסביר הבינלאומי של בצלאל סמוטריץ': "שר האוצר הבהיר שלא הייתה לו שום כוונה לפגיעה בחפים מפשע או לענישה קולקטיבית. אני מכיר את עמדותיו והן השתקפו בהבהרתו".
  • ב-18 ביוני נתניהו נאלץ להבהיר את התגוללות השר עמיחי אליהו על נגיד בנק ישראל. נתניהו חשש מפרסומי סוכנויות הדירוג, אז המטרה הייתה לנקות את האוירה, כדי שלא יהיה מי שיחשוב שהנגיד נמצא תחת מכבש לחצים פוליטיים.
  • עוד באותו יום באה הבהרה נוספת בעקבות ישיבת ממשלה שבה השרות גילה גמליאל וגלית דיסטל אטבריאן קיללו זו את זו בלהט ובעסיסיות ("תקפצי לי, יא מפגרת. אף אחד בליכוד לא אוהב אותך"). אז נתניהו הבהיר.

עוד באותו יום באה הבהרה נוספת בעקבות ישיבת ממשלה שבה השרות גמליאל ודיסטל אטבריאן קיללו זו את זו בלהט ובעסיסיות ("תקפצי לי, יא מפגרת. אף אחד בליכוד לא אוהב אותך"). אז נתניהו הבהיר

  • ביולי עבר נתניהו להבהיר את עצמו ביחס לשורה ארוכה של ראיונות שהעניק לכלי התקשורת בארה"ב. באותם הראיונות הוא סירב להשיב לשאלת מראיינים אם ימלא אחר פסיקת בג"ץ והשיב שאל-לו לבג"ץ להתערב באמצעות ביטול חוקי יסוד. זה כבר היה שיא תהליך ההבהרות: הוא הבהיר לכלי התקשורת בישראל דברים שאמר לתקשורת בחו"ל.
ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון ל"בלומברג", 6 באוגוסט 2023 (צילום: צילום מסך, "בלומברג")
ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון ל"בלומברג", 6 באוגוסט 2023 (צילום: צילום מסך, "בלומברג")
  • ב-25 באוגוסט, התייצב נתניהו להבהיר את דבריו של בן גביר, אחרי שזה אמר בריאיון לערוץ 12 כי זכות התנועה שלו ושל משפחתו גוברת על פני זכויותיהם של הערבים בשטחים. לקח לנתניהו 48 שעות – ורגע לפני כניסת השבת, בשפה האנגלית בלבד, נתניהו פרסם הבהרה על דבריו הגזענים של בן-גביר.

היו כמובן הבהרות נוספות מאז תחילת השנה. אבל בהבהרות שהוציא נתניהו ביום שישי האחרון – "פייק ניוז" על בן גביר ו"אמירה מקוממת" על גוטליב – הסגנון הפעם מעט בוטה יותר, מעין הסלמה בסגנון ההבהרות של ראש הממשלה.

בהבהרות שהוציא נתניהו ביום שישי האחרון – "פייק ניוז" על בן גביר ו"אמירה מקוממת" על גוטליב – הסגנון הפעם מעט בוטה יותר, מעין הסלמה בסגנון ההבהרות של ראש הממשלה

מה התחדש? ייתכן שנתניהו רוצה להסתדר עם הנשיא ג'ו ביידן לקראת פגישתם המיוחלת באו"ם בסוף חודש ספטמבר, ולכן הוא סבור שמישהו בבית הלבן יתרשם מהתקיפות הארעית שלו. אחרי הכול, נתניהו הבטיח לפני חודשים רבין לביידן ולמנהיגי מערב אחרים כי הוא שולט בממשלה המטורללת שלו וכי השרים נתונים למרותו.

ספק רב אם שיטת ההבהרות מצליחה לנתניהו. בסופו של דבר, אחרי כל כך הרבה הבהרות, קשה שלא להשתחרר מהרושם שנתניהו איבד שליטה – אם אי פעם הייתה לו – על שותפיו במפלגה ובקואליציה.

עוד 875 מילים
סגירה