החינוך מחדש של אלי כהן

תופעת השר אלי כהן היא רק הפרומו למה שצפוי אם נתניהו יקבל כוח בלתי מוגבל ● מדובר במקרה קלאסי של אדם אמיץ שנכנס לפוליטיקה כדי לעשות טוב לממלכה - אבל אחרי סדנת חינוך מחדש אצל נתניהו, הבין שהמפתח להישרדותו תלוי בשירות צורכי המלך ● פרשנות

שר החוץ אלי כהן, יוני 2023 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
יוסי אלוני/פלאש90
שר החוץ אלי כהן, יוני 2023

ביולי 2015 מונה אלי כהן, אז ח"כ ליברלי טרי מטעם מפלגת כולנו, לתפקיד יו"ר ועדת הרפורמות בכנסת. כשמולו צבא של בכירי הלוביסטים בארץ, ראשי הבנקים, בנק ישראל והון רב שמוזרם כדי להשפיע עליו – כהן ניהל דיונים חסרי פשרות בדרך להעברת אחד החוקים הדרמטיים שהיו במדינה בתחום הכלכלי בעשור האחרון.

באמצע דצמבר 2016 המאבק הוכרע: ועדת הרפורמות אישרה פה אחד לקריאה שנייה ושלישית את הרפורמה להגברת התחרות בבנקים, למורת רוחם של הבנקאים ולמרות הלחצים הכבדים. בכך גרם כהן למהלומה קשה לבנקים והוביל לאחת התבוסות הגדולות שלהם בכנסת.

הישגיו של כהן כיו"ר ועדה נמרץ ואמיץ, הקפיצו אותו כעבור חודש היישר למשרת שר הכלכלה. גם שם המשיך לפעול במרץ לקידום רפורמות נגד הגופים החזקים במשק כמו גם הקשחת הנהלים נגד יבואנים גדולים ומונופולים.

הישגיו של כהן כיו"ר ועדה נמרץ ואמיץ, הקפיצו אותו היישר למשרת שר הכלכלה. גם שם המשיך לפעול במרץ לקידום רפורמות נגד הגופים החזקים במשק כמו גם הקשחת הנהלים נגד יבואנים גדולים ומונופולים

על פועלו למען האזרח, כהן נבחר לאחד מ-100 המשפיעים על הכלכלה הישראלית ב"דה מרקר" ו"מעריב". אלא שאז קרה דבר: מפלגת כולנו קרסה אל תוך עצמה, וכהן הצטרף לליכוד כפליט פוליטי של משה כחלון.

משה כחלון ואלי כהן במסיבת עיתונאים של מפלגת כולנו, 13 בפברואר 2020 (צילום: פלאש90)
משה כחלון ואלי כהן במסיבת עיתונאים של מפלגת כולנו, 13 בפברואר 2020 (צילום: פלאש90)

מפסגות משרד הכלכלה כהן הונחת על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו היישר למשרד מגוחך עד פיקטיבי בשם משרד המודיעין. כהן לא הסתיר את חוסר שביעות רצונו מהמינוי. אבל עבור נתניהו המשרד שימש לא יותר ממחנה לחינוך מחדש של כהן.

בשביל להתקדם שוב למעלה, כהן היה צריך להחליף דיסקט ולעמוד בכללים החדשים של המנהיג הבלתי מעורער של הליכוד. הכלל החשוב ביותר: כהן נאלץ לנטוש את פועלו למען הממלכה ולהישבע אמונים למלך, לדרכו ופועלו – גם אם אלו נוגדים את האינטרס של המדינה ואזרחיה.

כהן קיבל את הכללים מלא-מלא. הוא הסכים לקחת על עצמו את התפקיד המפוקפק של זה המכשיר עבור נתניהו את אחד הכלים הכי אנטי דמוקרטיים ושנויים במחלוקת שמנהיג במדינה יכול לקבל לידיו: היכולת לאכן את הטלפונים של כולנו באמצעות כלים של שב"כ בתקופת הקורונה.

כהן קיבל את הכללים מלא-מלא. הוא הסכים לקחת על עצמו את התפקיד המפוקפק של זה המכשיר עבור נתניהו את אחד הכלים הכי אנטי דמוקרטיים ושנויים במחלוקת שמנהיג במדינה יכול לקבל לידיו

כהן למעשה התגאה בכך שעמד בראש ועדת שרים לנושא שתמכה וקידמה את איכוני שב"כ בזמן מגפת הקורונה.

בנימין נתניהו, משה כחלון, אלי כהן ואמיר ירון מודיעים על ההיערכות הכלכלית להתמודדות עם הקורונה, 11 בנובמבר 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
בנימין נתניהו, משה כחלון, אלי כהן ואמיר ירון מודיעים על ההיערכות הכלכלית להתמודדות עם הקורונה, 11 בנובמבר 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

רק לאחרונה התבטא ראש שב"כ דאז נדב ארגמן בחריפות נגד ההחלטה הזו של כהן, אותה ראה כלא פחות מפגיעה בדמוקרטיה. "אני הרגשתי שהשלטון הולך רחוק מדי, אין בדבר הזה (איכוני שב"כ) צורך", אמר ארגמן בריאיון לאילנה דיין ב"עובדה".

"בנוסף, זאת חדירה ופגיעה בזכויות הפרט במקום שהדבר איננו נדרש. אני אמרתי את דבריי באותו קבינט קורונה. לאחר מכן התקבלה החלטה והתבצעה חקיקת בזק שתאפשר לדבר הזה לקרות. למורת רוחי".

כהן סיים את מחנה החינוך מחדש במשרד המודיעין כחניך מצטיין. הנאמנות למלך במקום לממלכה השתלמה. הוא נבחר בפריימריז בליכוד במקום השני, אחרי יריב לוין, ומונה על ידי נתניהו להיות שר החוץ ברוטציה עם ישראל כ"ץ.

כהן סיים את מחנה החינוך מחדש במשרד המודיעין כחניך מצטיין. הנאמנות למלך במקום לממלכה השתלמה. הוא נבחר בפריימריז בליכוד במקום השני, ומונה על ידי נתניהו לשר החוץ ברוטציה

כהן השתייך בעבר למפלגה ששמרה על מערכת המשפט עצמאית מפני גחמותיו של נתניהו. אחרי "החינוך מחדש" הוא חזר בתשובה. הקריא שוב את דף המסרים של נתניהו אודות חשיבות הפגיעה בעצמאות בית המשפט.

במסיבת עיתונאים בינואר בנושא הרפורמה המשפטית כבר לא היסס לשכב על הגדר למען נתניהו ולבזות את עצמו עם אמירות מביכות. הוא טען בין השאר שלא רק שהרפורמה לא פוגעת ביחסי החוץ שלנו – אלא ש"עוד מדינות, שעד כה לא היו להן יחסים עם ישראל, יפתחו יחסים עמנו".

הוא אפילו הסכים לחסל למען המלך את מעט המוניטין שעוד נותר לו כרואה חשבון, כמשנה למנכ"ל "הכשרת היישוב" במגזר הפרטי וכשליח ציבור מצליח בתחום הכלכלי.

כהן אפילו הסכים לחסל למען המלך את מעט המוניטין שעוד נותר לו כרואה חשבון, כמשנה למנכ"ל "הכשרת היישוב" במגזר הפרטי וכשליח ציבור מצליח בתחום הכלכלי

זה החל בפברואר, כשכהן מתח ביקורת על נגיד בנק ישראל ואף רמז כי משרד האוצר צריך להתערב במדיניות הריבית של הנגיד – מה שגרר ביקורת ולעג כלפיו בקרב שרי הממשלה ובסוכניות הידיעות הכלכליות בעולם.

וזה המשיך ממש לאחרונה, כשכהן לא היסס לטעון כי מי שאשם בנפילת ערך השקל זו המחאה החברתית, ולא הממשלה.

אבל זה לא נגמר פה. לנאמניו המושבעים, נתניהו גם נותן גזר. הם מצידו יכולים לפעול בכל דרך אפשרית כדי לחזק את מעמדם בבייס הליכודי כל עוד זה לא פוגע בו או בקואליציה. מצידו, שירמסו את כללי המנהל התקין, את האינטרס הלאומי או את הלכידות בעם. הכול מותר.

כהן הסתכל ימינה וראה את דוד אמסלם מנסה בכל הכוח להשחית את מינויי החברות הממשלתיות עם חברים שלו מהליכוד, כשנתניהו שותק. הוא הביט שמאלה וראה את מירי רגב מעכבת את בניית המטרו רק כדי לחזק את מעמדה בפריפריה, ונתניהו לא פוצה פה.

הוא הביט אחורה וראה את ישראל כ"ץ מכלה את זמנם היקר של המנהלים במשרד האנרגיה רק כדי שילוו אותו בסיורי הבחירות שלו במעוזי הליכוד – כשנתניהו לא מגיב.

הוא הסתכל ישר וראה את מאי גולן, גלית דיסטל אטבריאן ועמיחי שיקלי מקבלים שכר של שרים רק כדי שיטנפו על חצי מדינה ויקבלו מחיאות כפיים מהבייס. ובמשרד ראש הממשלה – צרצרים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד שר החוץ אלי כהן במליאה, 14 במרץ 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד שר החוץ אלי כהן במליאה, 14 במרץ 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

כהן לא רצה להישאר מאחור במרוץ אחרי ליבם של בוחרי הליכוד. הוא החליט להאדיר את שמו בבייס גם אם זה עלול לפגוע באינטרס המדינה. כמו, למשל, על ידי פרסום הודעה רשמית על הפגישה שלו עם שרת החוץ של לוב – פרסום שגרם לנזק כבד ליחסי החוץ והביטחון של מדינת ישראל.

הפעם נתניהו נאלץ להוציא הודעה לקונית, כאילו לא ידע, על כך שבפעם הבאה מפגשים כאלה ופרסומים אודותם יצטרכו לעבור דרך ראש הממשלה. הכול רק כדי להשקיט את הזעם הציבורי והבינלאומי שכהן גרם. שנייה אחר כך נתניהו כבר הזמין את כהן להצטרף אליו בנסיעתו הקרובה בסוף החודש לעצרת האו"ם.

אבל כהן לא לבד. לפניו היו רבים וטובים שעברו חינוך מחדש אצל נתניהו. הנה, למשל, יואב קיש – שהגיע לפוליטיקה כבשורה הליברלית של הליכודניקים החדשים. קיש היה ממובילי מחאת המילואימניקים לשיווין בנטל הצבאי והאזרחי. הוא זה שהבטיח שהלך לליכוד כדי לדאוג שחוק הגיוס לא יעבור.

כהן לא לבד. לפניו היו רבים וטובים שעברו חינוך מחדש אצל נתניהו. הנה, למשל, יואב קיש – שהגיע לפוליטיקה כבשורה הליברלית של הליכודניקים החדשים

היום, אחרי שעבר "חינוך מחדש", קיש מאפשר כשר החינוך להשמיד את החינוך הממלכתי לטובת החינוך החרדי, והוא שותף מלא-מלא בממשלה אנטי ליברלית שמעוניינת לפטור בחוק דרקוני את החרדים משירות צבאי.

ויש את אבי דיכטר, שפעם הגן על ביטחון מדינת ישראל בתור ראש שב"כ ואילו כעת הוא מוכן להקריב את ביטחון המדינה תמורת שמירה על משרתו כשר החקלאות ואולי אפילו שר הביטחון, אם יואב גלנט יפוטר.

ויש את אבי דיכטר, שפעם הגן על ביטחון מדינת ישראל בתור ראש שב"כ ואילו כעת הוא מוכן להקריב את ביטחון המדינה תמורת שמירה על משרתו כשר החקלאות ואולי אפילו שר הביטחון, אם יואב גלנט יפוטר

אבל היו גם כאלה שלא הסכימו להשתתף במחנה של נתניהו ומצאו את עצמם מחוץ לליכוד – ביניהם גדעון סער, זאב אלקין בני בגין, משה בוגי יעלון ולימור לבנת. גם גלנט הודח מתפקיד שר הביטחון אבל קיבל חנינה זמן קצר אחר כך. גם הוא צורף למחנה בסוף.

וכך קיבלנו חבורה מטורללת שיצר נתניהו שכל כולה עסוקה בעצמה ובשירות המלך, ושהממלכה מצידם תלך לעזאזל. כל זה קורה כשכוחו של נתניהו לא מוגבל בליכוד. ניתן רק לדמיין מה יקרה ביום שהכוח שלו לא יהיה מוגבל בניהול כל המדינה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
אלי כהן מקבע דרכו כמנהיג בליכוד ×+×+×+×+×+×+×+×+×+×+×+×+× מאת: ד"ר אברהם בן-עזרא שר החוץ אלי כהן קבע עקרונות בניהול המלחמה הנוכחית והם כדלקמן: א. כל מחבלי חמס שנכנסו למדינת ישראל ב 7... המשך קריאה

אלי כהן מקבע דרכו כמנהיג בליכוד
×+×+×+×+×+×+×+×+×+×+×+×+×

מאת: ד"ר אברהם בן-עזרא

שר החוץ אלי כהן קבע עקרונות בניהול המלחמה הנוכחית והם כדלקמן:

א. כל מחבלי חמס שנכנסו למדינת ישראל ב 7.10.2023 הם בני מוות וזרועות הביטחון ירדפו אחריהם וישמידום אחד אחד.

ב. אותו דין יחול גם על אזרחים שיש להם נגיעה בהתקפה הרצחנית של השביעי באוקטובר.

ג. רצועת עזה תקטן בתום המלחמה; יש להניח כי היא תקטן משום שינוכו משטחה של רצועת עזה שטחים מפורזים נרחבים לאורך הגבול עם מדינת ישראל.

ד. לא ישלטו ארגוני טרור בעזה, משמע, למדינת ישראל תהיה לעולם זכות וכוח השפעה על המנהיגות המקומית שם, תהיה אשר תהיה.

ה. בתום המלחמה תוקם וועדת חקירה מקיפה שתחקור לא רק את הממשלה וחבריה אלא תחקור חקירות הרבה יותר נרחבות. משמע, ייחקרו כל הארגונים שפעלו סמוך לפני המלחמה ובמהלכה פעילות עוינת מבית כלפי היעדים של מדינת ישראל, הדרג הצבאי ותפקודו, פעילי חברה ומנהיגי מחאה לרבות קצינים בדימוס, ויוסקו מסקנות שבסופן יתבהר מה גרם למלחמה ומי תרם לכך וכן כיצד ההתראות לא הגיעו ליעדיהן.

המשנה נפרסה בריאיון שנתן של החוץ אלי הכהן לערוץ 14.

הריאיון התנהל בניחותא ולשם שינוי המראיינים לא סנטו בשר ולא הפריעו לרצף דיבורו.

בכך התווה השר את דרכו כמנהיג בליכוד, וכמועמד לגיטימי בבוא העת למנהיג הליכוד אף שבעת הקרובה זה לא אקטואלי.

כנראה שאחד מכשרונותיו של ביבי הוא זיהוי והוצאת הסמרטוט הפנימי. במקום שאחרים רואים אסיר ציון, ראש שב"כ, יזם הי טק, גנרל, טייס או רואה חשבון מוצלח - ביבי כבר מזהה את הסמרטוט. וראה זה פלא ... המשך קריאה

כנראה שאחד מכשרונותיו של ביבי הוא זיהוי והוצאת הסמרטוט הפנימי. במקום שאחרים רואים אסיר ציון, ראש שב"כ, יזם הי טק, גנרל, טייס או רואה חשבון מוצלח – ביבי כבר מזהה את הסמרטוט. וראה זה פלא – אחרי כמה חודשים של עבודה עם ביבי, לא נשאר כלום מהיזם, הגנרל או אסיר ציון – כל מה שנשאר הוא הסמרטוט, שמצטרף לאוסף הסמרטוטים של ביבי, שכולל ברובו כאלה שמעולם לא היו שום דבר אחר.

עוד 1,140 מילים ו-6 תגובות
סגירה