משרד הפנים מסרב להחזיר לעובד לשעבר של האו"ם את תעודת הזהות

רשות האוכלוסין מסרבת להחזיר את תעודת הזהות הישראלית של כירן מור, עובד לשעבר של האו"ם, שנאלץ לוותר עליה לצורך עבודה בארגון ● הוא תקוע בחו"ל כבר שנתיים ולא רואה את ארבעת ילדיו מאז ● מור מתקשה להבין את היחס אליו: "תפסו עליי טרמפ – ולא יורדים מזה. למה עושים לי את זה?" ● אחיו חושב שמדובר בהמשך להתנכלות לקהילת העבריים ● רשות האוכלוסין וההגירה: "כדי להסדיר מעמד יש לפעול בהתאם לנוהל"

כירן מור (צילום: באדיבות המצולם)
באדיבות המצולם
כירן מור

לפני כשנה כירן מור ביקש לעלות על טיסה לישראל מאדיס אבבה. כשהגיע לשדה התעופה נמסר לו מהביטחון שאין לו אישור כניסה לארץ. "לא הבנתי מה קורה, חשבתי שזו בטח טעות. העלו אותי לדבר עם משרד הפנים מהשדה תעופה ואמרו לי, 'אין אישור' וש'אתה יודע למה'", הוא אומר בשיחה עם זמן ישראל השבוע מגאנה, שם הוא שוהה בשנתיים האחרונות.

מור ניסה לערב את השגרירות הישראלית ולאחר מכן גם את האמריקאית, שכן הוא גם אזרח ארה"ב, אך ללא הועיל. משרד הפנים מתעקש שאין לו אישור כניסה בנימוק של "חשש להשתקעות".

אלא שמדובר באדם שמרכז חייו כבר מזמן בישראל – והשתקע כאן לחלוטין באופן מוסדר. הסיפור שלו חושף התנהלות קפקאית ושרירותית של רשות שקשה להסביר את ההיגיון המנחה אותה.

רשות האוכלוסין וההגירה בירושלים. 30 בדצמבר 2021 (צילום: Korenn / creative commons)
רשות האוכלוסין וההגירה בירושלים. 30 בדצמבר 2021 (צילום: Korenn / creative commons)

המעמד שבוטל לא יוחזר

מור, בן 55, נולד בליבריה (שבדרכון שלה הוא מחזיק), ועלה לארץ עם הוריו בגיל שנתיים, היישר למרכז של קהילת העבריים בדימונה, אליה הם משתייכים. הוא החזיק בתעודת זהות ישראלית במעמד של תושבות קבע ובשנת 2000 החל לעבוד באו"ם.

מתוקף רגישות התפקיד, שחייב אותו לעבור את הגבול לדרום לבנון, הוא התבקש לוותר על המסמכים הישראליים וכך עשה. במשרד הפנים נאמר לו באותו זמן שיוכל לקבל את המעמד שלו בחזרה אם וכאשר יבקש אותו. ב־2018 הוא סיים את עבודתו בארגון וכעבור שלוש שנים התגרש מאשתו הישראלית.

מתוקף רגישות התפקיד, שחייב אותו לעבור את הגבול לדרום לבנון, הוא התבקש לוותר על המסמכים הישראליים. במשרד הפנים נאמר לו באותו זמן שיוכל לקבל את המעמד שלו בחזרה אם וכאשר יבקש אותו

באותו זמן, הוא ביקש לקבל את תעודת הזהות הישראלית בחזרה ובתקופת הקורונה התהליך נתקע איפשהו בבירוקרטיה של רשות האוכלוסין וההגירה. בינתיים, מור טס לגאנה לצורך עסקיו וכשרצה לחזור לארץ במאי 2022 סורב כניסה לארץ – ומאז הוא תקוע שם. כשניסה לברר איך בכל זאת יוכלו להסדיר את מעמדו, נאמר לו שלא ניתן לעשות את זה מרחוק. שטח משוחרר לא יוחזר.

מנכ"ל רשות ההגירה אייל סיסו. 4 בספטמבר 2023 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה אייל סיסו. 4 בספטמבר 2023 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

"הבקשה מסורבת"

בשנתיים שהוא בגאנה מור לא ראה את ארבעת ילדיו. השניים הגדולים שבהם שירתו בצה"ל ואחת השתחררה בקיץ האחרון. היא ביקשה מרשות האוכלוסין וההגירה להזמין את אביה לארץ.

הרשות השיבה שמאחר שהקשר בינה ובין אביה התרופף ושמטרת הביקור שלו תהיה לצורך קבלת מעמד ומגורים בישראל, עליו לפעול מראש להגיע לארץ בהתאם לנוהל ייעודי שמכוחו הוא מבקש את המעמד. בקיצור, הוא לא יכול להיכנס לארץ. בתו ערערה ופירטה שם את נסיבות חייהם:

"אני פונה בכל לשון של בקשה לשקול מחדש את החלטתכם לאפשר לאבא שלי להיכנס שוב לישראל כי אנחנו כאן, ישראלים, ואין לנו שום ארץ אחרת ללכת אליה.

"האחים הקטנים שלי צעירים מכדי להבין מדוע הוא לא כאן בישראל איתם, קשה להם מאוד. אבי חסר לכולנו ואנחנו מתגעגעים אליו. אנא הרשו לאבי לבקר אותנו ולאחר מכן לבחון מחדש את התיק שלו בבקשתו לחדש את תעודת הזהות הישראלית שלו".

מכתב סרוב הכניסה של רשות האוכלוסין וההגירה לכירן מור
מכתב סרוב הכניסה של רשות האוכלוסין וההגירה לכירן מור

הערעור שהגישה הבת לא עזר והסירוב עומד בעינו. בתגובה שנמסרה מרשות האוכלוסין וההגירה לצורך הכתבה, הם כתבו כך:

"ראשית, יובהר כי סירוב הכניסה אינו קשור כלל לקהילת העבריים בדימונה ולמעמדם. שנית, המבקש, יליד ליבריה המחזיק בדרכון אמריקאי, שהה בישראל מספר שנים והיה נשוי בעבר לאזרחית ישראלית. לאחר שההליך הופסק, המעמד הארעי שלו בוטל וכעת הוא אינו חי בישראל.

"הוגשה בקשה להזמנתו כתייר על־ידי בתו הישראלית, אולם לאחר שבתו הבהירה כי לא מתקיים ביניהם קשר ומטרת כניסתו היא לצורך השתקעות ולא למטרת תיירות, הבקשה סורבה.

"ככלל, כאשר מטרת הכניסה של זר למדינת ישראל הינה לשם הסדרת מעמד עתידי מכל סוג שהוא, יש לפעול מראש להזמנת הזר בהתאם לנוהל הייעודי מכוחו מבוקש המעמד עם הסיבה התואמת את בקשת הגעתו".

. (צילום: פלאש 90)
. (צילום: פלאש 90)

"תפסו עלי טרמפ"

מור מתקשה להבין את ההתעקשות של הרשות: "יש לי ארבעה ילדים בארץ, השניים הגדולים שבהם שירתו בצה"ל ונתנו את חייהם למדינה, ועוד שניים בני שש ושמונה. למשרד הפנים זה לא מזיז, תפסו עלי טרמפ ולא יורדים מזה. אם יכולתי לדבר איתם הייתי פשוט שואל למה אתם עושים לי את זה?

"זה לא הוגן ולא מוצדק. מה עלה להם לראש שפתאום יצאו למלחמה נגדי על הזכויות שהיו לי ושצריכות לחזור אליי? אני לא יודע מה לחשוב, קשה להיכנס לראש שלהם, לא הוגנים, עקשנים ובלתי סבירים".

"שניים מילדיי שירתו בצה"ל ועוד שניים בני 6 ו־8. למשרד הפנים זה לא מזיז, תפסו עליי טרמפ ולא יורדים מזה. אם יכולתי לדבר איתם הייתי פשוט שואל למה אתם עושים לי את זה?

מור פנה לתוכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל שהתגייסה לסייע, ולחברת הכנסת נעמה לזימי (העבודה). לזימי מצידה פנתה למנכ"ל רשות האוכלוסין אייל סיסו בעניינו של מור ונענתה שמשפחתו טרם הגישה בקשה מסודרת להכניס אותו לארץ, אלא שזה בדיוק מה שעשתה בתו.

אשריאל מור (צילום: באדיבות המצולם)
אשריאל מור (צילום: באדיבות המצולם)

"כמו לדבר אל הקיר"

קשה להסביר את ההיגיון העומד מאחורי התשובות של הרשות למור. בתגובה שנמסרה מהם לצורך הכתבה צוין שאין קשר לעובדה שהוא משתייך לקהילת העבריים מדימונה, אף שכלל לא הזכרנו את זה בשאלה שנשלחה אליהם.

ייתכן שברשות האוכלוסין וההגירה יתעשתו ויחזירו למור את המעמד שוויתר עליו לצרכי עבודה. במקביל, יש עוד 135 חברי קהילת העבריים המאוימים בגירוש. בעקבות עתירתם לבית הדין לעררים בבאר שבע, הרשות נאותה לתת מעמד ל־12 מהם והשאר עדיין בבעיה וצפויים לערער למחוזי בירושלים ואם צריך גם לעליון.

כפי שפורסם כאן בעבר, שני שרי פנים, אברהם פורז וגדעון סער, הורו להסדיר את המעמד של כל העבריים אך ברשות מתעקשים שהוראה כזו לא ניתנה על־ידי שניהם. אשריאל מור, שעומד בחזית המאבק נגד הגירוש, הוא גם אחיו של כירן. לדעתו, אחיו משלם את מחיר המאבק של כל הקהילה:

"היחס כלפי אחי הוא המשך של האי דיוקים כלפי הקהילה. להתווכח איתם זה כמו לדבר אל הקיר. אין להם בעיה לשקר. הוא קיבל מעמד מתוקף היותו חלק מהקהילה.

הפגנת העבריים נגד גירוש חברי קהילה. ככר הבימה בתל אביב 1 ביוני 2021 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
הפגנת העבריים נגד גירוש חברי קהילה. כיכר הבימה בתל אביב, 1 ביוני 2021 (צילום: Miriam Alster/Flash90)

"זו המדיניות של המשרד כלפי הקהילה, וניסיון נואש להשתיק אותי כדובר במלחמה נגד הגירוש. זו התנכלות אישית. בשורה התחתונה, זה נובע משנאה לקהילה ומגזענות. נקודה"

"הטיעון שלהם, שכביכול יש לו קשר רופף לבת אחת, לא קשור לכלום. נניח שזה היה נכון, הרי יש לו עוד שלושה ילדים שכן בקשר טוב איתו, אמא ואח – שגם הוא שירת בצבא – וקהילה שלמה. גם אחרי שסיים את עבודתו באו"ם הוא המשיך לחיות בארץ והבעיות החלו כשטס לחו"ל.

"זה המדיניות כלפי הקהילה וניסיון נואש להשתיק אותי כדובר במלחמה נגד הגירוש. זה מאוד ברור: התנכלות אישית. בשורה התחתונה, זה נובע משנאה לקהילה ומגזענות. נקודה".

עוד 942 מילים
סגירה