הרכב של כל שופטי בית המשפט העליון דן בעתירות נגד חוק הסבירות. מימין: רות רונן, חאלד כבוב, אלכס שטיין, יעל וילנר, דוד מינץ, דפנה ברק-ארז, יצחק עמית, אסתר חיות, עוזי פוגלמן, נעם סולברג, ענת ברון, יוסף אלרון, עופר גרוסקופף, גילה כנפי-שטייניץ ויחיאל כשר, 12 בספטמבר 2023 (צילום: DEBBIE HILL / POOL / AFP)
DEBBIE HILL / POOL / AFP

האיומים של סמוטריץ' וחבריו לא הפחידו את שופטי העליון

אתמול, בשעה הראשונה של הדיון באולם ג' בבית המשפט העליון, כבר הבינו בסביבת נתניהו מה הכיוון - ואף אחד לא באמת הופתע ● שופטי בג"ץ יצאו להילחם על המוסד שהם מייצגים ועל הדמוקרטיה הישראלית, ואין להם שום כוונה לוותר ● החשש הגדול בממשלה כרגע הוא מהדיון בבג"ץ ביום שלישי הבא, בעתירות שקוראות לחייב את יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים ● פרשנות

כל התחזיות שהיו בצמרת הימין ובסביבת ראש הממשלה היו כנראה נכונות. אחרי יום שלם של דיון בבית המשפט העליון, שגלש גם לתוך הלילה, בעיני רבים התמונה נראית ברורה.

15 שופטי בג"ץ יצאו להילחם על המוסד שהם מייצגים ועל הדמוקרטיה הישראלית, ואין להם שום כוונה לוותר – גם אם מדובר בחוק יסוד. הם ישאירו את עילת הסבירות בביקורת השיפוטית, ולא משנה אם זה יהיה ברוב מוחץ של קולות או תוך כדי הסתייגויות של שופטים במיעוט, או בתיקונים שיידרשו. המגמה ברורה.

במלים אחרות: השופטים נאבקו על עצמאות בית המשפט, ועשו את זה בדרך מעוררת כבוד. הם שלטו היטב בחומר, התנצחו באופן מנומק עם המשיבים והעותרים – והכל בסגנון מאופק ומכובד. זאת, לעומת הפרובוקציות של ח"כ שמחה רוטמן ובא כוחו, עו"ד אבי סגל, ועוד בתנאים של דרמה גדולה ומתוקשרת.

השופטים נאבקו על עצמאות בית המשפט, ועשו את זה בדרך מעוררת כבוד. הם שלטו היטב בחומר, התנצחו באופן מנומק – והכל בסגנון מאופק ומכובד

טוב עשתה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כשהעניקה את מתנת השידור החי מדיוני בית המשפט, כדי שהציבור ייחשף באופן לא אמצעי לעוצמת הדיון, ההתחככות והסכנה הנשקפת בעיני השופטים לתוצאות המהפכה המשפטית. "דמוקרטיה מתה לאט", אמר השופט יצחק עמית, האיש הכי חד בעליון, "אנחנו המנגנון המאזן היחיד. צריך לחזק אותנו".

השופטים דפנה ברק-ארז, יצחק עמית, אסתר חיות, עוזי פוגלמן ונעם סולברג בדיון על ביטול סעיף הסבירות, 12 בספטמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השופטים דפנה ברק-ארז, יצחק עמית, אסתר חיות, עוזי פוגלמן ונעם סולברג בדיון על ביטול סעיף הסבירות, 12 בספטמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מעבר לכך, שופטי בית המשפט העליון לא מוכנים להיכנע לאיומים. השר בצלאל סמוטריץ' עמד ביום חמישי שעבר מול המיקרופון בעצרת הימין בירושלים, ומול עשרות אלפי אנשים התרה בנשיאה חיות: "אל תעזי לנגוע בחוקי יסוד".

סמוטריץ' לא היה היחיד בימים האחרונים. גם יו"ר הכנסת אמיר אוחנה העביר מסרים דומים. כך גם שרי עוצמה יהודית עמיחי אליהו ויצחק וסרלאוף, שלא הפסיקו לתקוף את בית המשפט העליון לפני הדיון.

חיות הגיבה באמירות מפורשות נגד החוק שהתקבל בכנסת ובעצם הובילה את הקו הנחרץ נגד כל ניסיון לכבול את ידי בית המשפט, כפי שהתבטאה בכמה הזדמנויות אתמול.

בשעה הראשונה של הדיון באולם ג' בבית המשפט הבינו בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו מה הכיוון. אף אחד לא באמת הופתע. את ההערכות הללו שמענו אצל מקורבי נתניהו בשבועות האחרונים.

בשעה הראשונה של הדיון באולם 3 בבית המשפט הבינו בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו מה הכיוון. אף אחד לא באמת הופתע. את ההערכות הללו שמענו אצל מקורבי נתניהו בשבועות האחרונים

התגובה הבוטה שהובאה בשם הליכוד אתמול בערב מבטאת את התסכול נוכח המכה הנוספת מבית המשפט, ואולי גם ניסיון להציל משהו, כאשר השופטים יישבו לכתוב את פסק הדין במהלך השבועות הקרובים.

עו"ד אילן בומבך בבית המשפט העליון, בדיון על ביטול סעיף הסבירות, 12 בספטמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עו"ד אילן בומבך בבית המשפט העליון, בדיון על ביטול סעיף הסבירות, 12 בספטמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"אם בית המשפט יכול לבטל חוקי יסוד הוא הופך את עצמו לריבון במקום העם", נמסר מדובר הליכוד, בזמן שהדיון בבג"ץ עדיין מתנהל, "צעד קיצוני זה יערער את יסודות הדמוקרטיה. זהו קו אדום שאותו אסור לחצות".

מה יקרה עכשיו? עילת הסבירות תיכנס למגירה הלאומית עד שתתפרסם החלטת השופטים, כנראה בתחילת ינואר. נתניהו יקרא אז לציית להחלטה, למרות שהוא לא מוכן לומר את זה היום בפה מלא.

החשש הגדול ביותר כרגע הוא מהדיון בבג"ץ ביום שלישי הבא בעתירות שקוראות לחייב את שר המשפטים יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים. בלשכות לוין ונתניהו שוברים את הראש על התשובה לבג"ץ ועל ההשלכות.

החשש הגדול ביותר כרגע הוא מהדיון בבג"ץ ביום שלישי הבא בעתירות שקוראות לחייב את יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים. בלשכות לוין ונתניהו שוברים את הראש על התשובה לבג"ץ ועל ההשלכות

כמו בחוק הסבירות, הטענה היא כי לבג"ץ אין סמכות להתערב בוועדה לבחירת שופטים, והכל נתון לסמכותו של שר המשפטים. ההערכה הפעם בקרבת נתניהו היא חד משמעית: בג"צ ייתן צו מוחלט לכינוס מיידי של הוועדה.

במקרה כזה, לוין ינסה לכדרר את ההחלטה – כפי שמתבטאים בכירים בסביבתו. הוא יכנס את הוועדה אבל לא יקבע בסדר היום את מינוי נשיא העליון, אלא רק בחירה של שופטי בתי משפט השלום במדינה.

שר המשפטים יריב לוין בישיבת הממשלה ירושלים, 7 במאי 2023 (צילום: RONEN ZVULUN / POOL / AFP)
שר המשפטים יריב לוין בישיבת הממשלה ירושלים, 7 במאי 2023 (צילום: RONEN ZVULUN / POOL / AFP)

בתוך הדרמה הזו לא קשה להבין מדוע נתניהו מבקש עדיין להשיג פשרה, עדיין תחת הקונספט שהציע נשיא המדינה יצחק הרצוג. הדיונים עדיין נמשכים, בעיקר בין הפרויקטור של הנשיא עובד יחזקאל ואנשי בני גנץ, אבל אף אחד לא ממש אופטימי בעניין הזה.

נכון לאמש, האפשרות של הצהרה חד-צדדית של נתניהו על בסיס המתווה של הרצוג (שכולל את ריכוך החוק לצמצום עילת הסבירות) נראית מוחשית יותר, אבל לצורך העניין צריך לפרק את כל כיסי ההתנגדות בקואליציה, בעיקר בציונות הדתית ועוצמה יהודית.

עוד 642 מילים
סגירה