יזם, חובלת וכלב מתוק: כשראשי ההייטק וראשי המחאה נפגשים במנהטן

בזמן שנתניהו נפגש עם ראשי מדינות בבניין האו"ם, נפגשו לא רחוק משם במשרדיו המפוארים של היזם והח"כ לשעבר אראל מרגלית נציגים של ארגוני המחאה עם כ-40 אנשי הייטק ישראלים החיים בארצות הברית ● "המטרה של המפגש היא סיעור מוחות בנוגע לצעדים הבאים, הן בישראל והן בארה"ב", אמר מרגלית לנוכחים ● "אנחנו ניצבים בפני מערכה ממושכת. זה לא יסתיים בקרוב"

אראל מרגלית (עומד) עם נציגי חברות הייטק וראשי "אחים לנשק" במפגש במשרדי JVP בניו יורק, 21 בספטמבר 2023 (צילום: טל שניידר)
טל שניידר
אראל מרגלית (עומד) עם נציגי חברות הייטק וראשי "אחים לנשק" במפגש במשרדי JVP בניו יורק, 21 בספטמבר 2023

במשרדי JVP, קרן הון-סיכון של היזם וחבר הכנסת לשעבר אראל מרגלית, התכנסה אתמול בניו יורק קבוצה של אנשי הייטק ואנשי מחאת "אחים לנשק" כדי לדון בהמשך המחאה וההפגנות לבלימת ההפיכה המשטרית.

בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו מתקדם מול נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן והנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן בהסכם רב-מדינתי לנרמול היחסים עם סעודיה והעולם המוסלמי, המפגינים הישראלים לא מורידים את הרגל מן הגז.

כל עוד נתניהו לא חדל לחלוטין מהכוונה להעביר סדרה נוספת של חוקים וכל עוד חוק יסוד ביטול עילת הסבירות נמצא בתוקף – קבוצות המחאה הישראליות נערכות לחורף ארוך ותקופת מאבק מתישה.

כל עוד נתניהו לא חדל לחלוטין מהכוונה להעביר סדרה נוספת של חוקים וכל עוד חוק יסוד ביטול עילת הסבירות נמצא בתוקף – קבוצות המחאה הישראליות נערכות לחורף ארוך ותקופת מאבק מתישה

המחאה יצאה כבר משלב ההפקות הספונטניות, והפכה לכוח נוכח עם הכנה צופה פני עתיד. מבחינת מובילי המחאה, החיבורים של נתניהו בקואליציה שלו עם השרים הקיצוניים ביותר מחייבת המשך עבודה מאסיבית כדי לשמור על הערכים הדמוקרטיים של מדינת ישראל.

אראל מרגלית בהפגנה בטיימס סקוור, ניו יורק. 20 בספטמבר 2023 (צילום: JVP)
אראל מרגלית בהפגנה בטיימס סקוור, ניו יורק. 20 בספטמבר 2023 (צילום: JVP)

מרגלית, בעלי קרן הון-סיכון הירושלמית Jerusalem Venture Partners, הוא אחד הנואמים הקבועים בהפגנות בירושלים והשבוע היה אחד הנואמים הראשיים בהפגנה הגדולה בטיימס סקוור, יממה לפני פגישת נתניהו וביידן.

אתמול (חמישי), מרגלית העניק לקבוצות המוחים את אולם הישיבות הרחב במשרדי הקרן שלו, ברחוב גרנד בסוהו, ואמר להם: "בכל עת שאתם בניו יורק ומחפשים מקום לשבת, לעבוד ולהיפגש, המשרדים שלנו פתוחים בפניכם".

בכניסה הראשית למשרדים הניו יורקים תלויה תמונה גדולה של מרגלית וקבוצה של מוחים צועדים על גשר ברוקלין בצעדה להגנה על הדמוקרטיה הישראלית מחודש יולי השנה. הצעדה ההיא אורגנה על ידי קבוצת UnXeptable, הארגון שהקימו הישראלים החיים בארה"ב וכבר הפך לכוח המניע של ההפגנות בעשרות מקומות בארה"ב.

את UnXeptable ייסד אופיר גוטלזון, יזם הייטק מפאלו אלטו, פעיל במחאות בארה"ב שהרים בראשית השבוע את מיצג אלקטרז – שבו הוקרנה תמונה של נתניהו במדי אסיר על קירות הכלא המפורסם בעולם – ומייד אחרי שורה של הפגנות בחוף המערבי, המריא לניו יורק והצטרף להפגנות נגד נתניהו ברחבי מנהטן.

את UnXeptable ייסד אופיר גוטלזון, יזם הייטק מפאלו אלטו, פעיל במחאות בארה"ב שהרים בראשית השבוע את מיצג אלקטרז – שבו הוקרנה תמונה של נתניהו במדי אסיר על קירות הכלא המפורסם בעולם

אראל מרגלית ואופיר גוטלזון עם ראשי חברות הייטק ונציגי "אחים לנשק" במשרדי JVP בניו יורק, 21 בספטמבר 2023 (וידיאו: טל שניידר)

גוטלזון ישב אתמול אף הוא במשרדים של JVP, כאשר שלושה מראשי "אחים לנשק" שהגיעו במיוחד מישראל לרגל השבוע הזה לעיר ניו יורק הציגו בפני קבוצה של כ-40 אנשי הייטק את המאבק הישראלי..

בין המשתתפים בפגישה במשרדי הקרן היו מנכ"ל אאוטבריין ירון גלאי; לירן טנכמן, מנכ"ל ומייסד חברת הסייבר מבאר שבע CyActive ומנכ"ל חברת "רזיליון"; מנכ"ל חברת Akeyless עודד הראבן; מנכ"ל חברת Co-Pilot ציקי נפתלי; סמנ"כלית שיווק חברת Centrical אפריל קריצ'לו; ואמיר אילת, מנהל מוצר בחברת Nanit. חלק מהחברות נמצאות בפורטפוליו ההשקעות של הקרן. גם שותפים מ-JVP נכחו בפגישה, ביניהם קרן קיי, טום דייוי ולידייס מנדוזה.

רס"ן (מיל.) בת-אל ולנטיין בלאיש, בוגרת קורס חובלים, סיפרה למשתתפים שלולא בג"ץ, היא לא הייתה יכולה להגיע לקורס חובלים, לסיים אותו ולהפוך לאישה פורצת דרך.

"אני לא מסתפקת בזה", אמרה באנגלית. "הייתי האישה הראשונה בתפקידים רבים, ואני רוצה לוודא שאני לא אהיה האישה האחרונה. כדי שגם הילדים והילדות שלנו יוכלו להגיע ליעדים הללו. ללא בית המשפט, לא נצליח לשמור על ההישגים הישראלים".

"הייתי האישה הראשונה בתפקידים רבים, ואני רוצה לוודא שאני לא אהיה האישה האחרונה. כדי שגם הילדים והילדות שלנו יוכלו להגיע ליעדים הללו. ללא בית המשפט, לא נצליח לשמור על ההישגים הישראלים"

בת-אל ולנטיין בלאיש (משמאל) ונציגי "אחים לנשק" במשרדי JVP בניו יורק, 21 בספטמבר 2023 (צילום: טל שניידר)
בת-אל ולנטיין בלאיש (משמאל) ונציגי "אחים לנשק" במשרדי JVP בניו יורק, 21 בספטמבר 2023 (צילום: טל שניידר)

אחת המשתתפות מחברות ההייטק, שאינה ישראלית במקור, שאלה: "מה לוח הזמנים? מתי אתם חוששים שהדמוקרטיה הישראלית תפסיק להיות דמוקרטיה?"

ולנטיין השיבה לה שהתהליך מתרחש צעד אחר צעד, בשלבים קטנים, וכי החשש הוא שנתניהו ימשיך להעביר תיקונים לחוקים שונים, בדיוק כפי שהצהיר בימים האחרונים במהלך פגישותיו בארה"ב.

"נשארו לי רק עוד תיקונים קטנים למערכת המשפט", הוא אמר בשיחה עם המיליארדר אילון מאסק ובשיחה עם הנשיא ביידן.

במהלך המפגש אתמול, חשפו חלק מהמשתתפים כי להתארגנות האמריקאית המקבילה ל"אחים לנשק" יש כבר אישור עמותה רשומה והכרה מרשויות המס – כלומר, אישור מיסוי לגייס תרומות באופן המאפשר לתורמים לנכות את התרומה לפי הדין.

המשתתפים חשפו כי להתארגנות האמריקאית המקבילה ל"אחים לנשק" יש כבר אישור עמותה רשומה והכרה מרשויות המס – כלומר, אישור מיסוי לגייס תרומות באופן המאפשר לתורמים לנכות את התרומה לפי הדין

בארה"ב דיני המס מאפשרים לגופים לרשום סך של עד כ-10% מהמחזור כהוצאה מוכרת במס אם הן נתרמו לגופים העוסקים בפעילות ציבורית, ובלבד שאותם הגופים השיגו את אישור המס ההולם.

אין מפגש עם אנשי הייטק בלי שמישהו יבוא עם כלב מתוק. משרדי JVP, 21 בספטמבר 2023 (צילום: טל שניידר)
אין מפגש עם אנשי הייטק בלי שמישהו יבוא עם כלב מתוק. משרדי JVP, 21 בספטמבר 2023 (צילום: טל שניידר)

הסדרי המס הללו מובילים לכך שענף התרומות מגופים גדולים ומקרנות משפחתיות הוא עסק עם מחזור הון גדול. השיטה האמריקאית מעודדת בפועל את מתן התרומות, וישנן קרנות משפחתיות וציבוריות שמחפשות מדי שנה עמותות וגופים לתרום להם.

נציגי "אחים לנשק" ישבו – במה שהפך כבר למותג שלהם – עם חולצות החאקי. בין מי שהגיעו מישראל היה גם עומר גרניט, שותף ב- EnPar Capita ומייסד של West 4 Capital Management ומנכ"ל מיקסר.

משתתף נוסף היה הארכיטקט רוי גורדון, שכבר התפרסם בסיבוב הקודם בניו יורק, כאשר צעד לצידו של יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן כשחבר הכנסת חטף מגפון מידי שותפתו של גורדון להפגנה.

אראל מרגלית סיפר לנוכחים על הפעילות המאסיבית של קרן JVP בקריית שמונה בענף הפודטק והפעילות שלהם בענף הסייבר בבאר שבע. הוא הסביר לנוכחים שככל שזה מגיע לצבא ולהייטק, הקבוצות הישראליות השונות – ערבים, חרדים, חילונים, דתיים – משתפות פעולה, אך הממשלה הנוכחית מפרקת את הרקמה החברתית הישראלית העדינה.

מרגלית סיפר עוד על ההפגנות הגדולות בישראל ובארה"ב. "היום אנחנו מארחים פה בקרן קבוצה של מנהיגים העומדים בחזית של פעילות ההפגנות. המטרה של המפגש היא סיעור מוחות בנוגע לצעדים הבאים, הן בישראל והן בארה"ב", אמר.

"אנחנו מארחים פה בקרן קבוצה של מנהיגים העומדים בחזית של פעילות ההפגנות. המטרה של המפגש היא סיעור מוחות בנוגע לצעדים הבאים, הן בישראל והן בארה"ב"

אחד הנושאים שהונחו על השולחן על ידי "אחים לנשק", היה הצורך שלהם בגיוס כספים. "אנחנו ניצבים בפני מערכה ממושכת. זה לא יסתיים בקרוב", נאמר שם.

מפגינים נגד ההפיכה המשטרית שטים בנהר דרומית למנהטן, 21 בספטמבר 2023 (צילום: רועי בושי, לירי אגמי, עומר קפלן ודני טננבאום)
מפגינים נגד ההפיכה המשטרית שטים בנהר דרומית למנהטן, 21 בספטמבר 2023 (צילום: רועי בושי, לירי אגמי, עומר קפלן ודני טננבאום)

ב"אחים לנשק" ובארגוני המחאה המשיכו להפגין בניו יורק תוך שהם ערים לפריצת הדרך המדינית המשמעותית שראש הממשלה נתניהו השיג במהלך השהות שלו בניו יורק.

אבל ההתקרבות להסכם עם ערב הסעודית לא משנה את הגישה הכללית שלהם: יש לחתור להסכם עם סעודיה, אבל אסור להסיר את העיניים מהמטרה. סעודיה ואמריקה לא ישמרו על ישראל דמוקרטית; זו העבודה של ארגוני המחאה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 977 מילים ו-1 תגובות
סגירה