הפגנה הקוראת לפעול נגד משבר האקלים בכיכר הבימה, תל אביב, 20 בדצמבר 2020 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90

התנועה הסביבתית מציגה "מפת דרכים לחקיקה ומדיניות סביבתית", הכוללת חוקים והמלצות בכל תחומי החיים ● הירוקים לא משלים את עצמם שהממשלה תמהר לאמץ את ההצעות, אבל רואים בה כלי עבודה עבור כל מי שחפץ בשינוי ● דב חנין, ממובילי היוזמה: "זה מסמך שאם נממש אותו יהיו לנו חיים הרבה יותר טובים כאן ועכשיו"

הדבר הכי קרוב לממשלת צללים הקיים כיום בישראל נוצר לאחרונה דווקא בתחום הסביבה. ערב השנה החדשה סיימו הארגונים הירוקים בראשות "חיים וסביבה" – ארגון הגג של התנועה הסביבתית בישראל – להכין "מפת דרכים למדיניות וחקיקה סביבתית", שמניחה למעשה סדר יום למדינת ישראל אחרת.

כשאני שואל את חבר הכנסת לשעבר דב חנין, ממובילי היוזמה, מה הסיכוי שהממשלה תאמץ אפילו נתח קטן מהמסמך המתפרש על פני 41 עמודים, הוא משיב: "אני לא יודע. אבל אני יודע שחשוב מאוד שהתנועה הסביבתית כבר לא תהיה דובי לא־לא. הגיע הזמן שנגיד מה כן – ולא רק מה לא. מפת הדרכים היא המעבר שלנו מהתנגדות להצגת אלטרנטיבות קונקרטיות".

ב"חיים וסביבה" מתגאים בעובדה שרשימה ארוכה של ארגונים חתומה על מפת הדרכים ולקחה חלק בהכנתה – מ"גרינפיס", שעוסק בעיקר באנרגיה, ועד "אנימלס", שמגנה על זכויות בעלי החיים; מ־"15 דקות", שמקדם תחבורה ציבורית, ועד "מרכז אדווה", שמתעד את הפערים החברתיים בישראל.

ואכן, כמעט ואין תחום בחיינו שמפת הדרכים לא מתייחסת אליו: תחבורה, בנייה, חינוך, תעסוקה, חקלאות, מזון, ניהול הערים, וכמובן גם נושאים המזוהים באופן מסורתי כירוקים קלאסיים כמו פסולת, אנרגיה ומגוון ביולוגי.

דב חנין בכנסת, נובמבר 2018 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
דב חנין בכנסת, נובמבר 2018 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

"חשוב לנו מאוד שלתיקונים ולחוקים שאנחנו מציעים במסמך הזה יהיה קשר הדוק לחיי היום־יום של הישראלים", אומר חנין, "זו לא מפת דרכים לשיפור מצבם של דובי הקוטב, אם כי גם זה חשוב. זה מסמך שאם נממש אותו יהיו לנו חיים הרבה יותר טובים כאן ועכשיו".

מדובר במסמך סדור ובהיר המחולק לנושאים, כשכל נושא מחולק לשלושה תתי פרקים: הקדמה, שבה מוצגות הבעיות, "פתרונות" ו"פעולות נדרשות" – חוקים שיש להעביר ומהלכים שיש לבצע כדי ליישם את הפתרונות.

"זו לא מפת דרכים לשיפור מצבם של דובי הקוטב, אם כי גם זה חשוב. זה מסמך שאם נממש אותו יהיו לנו חיים הרבה יותר טובים כאן ועכשיו"

לא תמיד יש חידוש גדול בדברים, לעיתים הבעיות והפתרונות הם כמעט בגדר המובן מאליו. ההמלצה לקדם "השקעות בתשתיות של אמצעי תחבורה מקיימת – תחבורה ציבורית, שבילי אופניים" – לא מחדשת הרבה. כך גם ההמלצה לקידום וסנכרון נתיבי תחבורה ציבורית.

אבל במקרים רבים סעיף הפעולות כולל הצעות חוק קונקרטיות. חלקן כאלה שעלו בעבר ונגנזו, אחרות הוכנו על־ידי ארגונים במגזר השלישי וממתינות לחבר הכנסת או המשרד הממשלתי שיאמץ אותן ויריץ אותן בצנרת החקיקתית.

שבילי האופניים ברחוב דיזנגוף בתל אביב, ינואר 2021 (צילום: עמוד הפייסבוק של מיטל להבי)
אילוסטרציה: שבילי אופניים ברחוב דיזנגוף בתל אביב, ינואר 2021 (צילום: עמוד הפייסבוק של מיטל להבי)

"זה מאגר פתוח של הצעות וחוקים", אומר חנין, "מי שרוצה – מוזמן לקדם. הרבה פעמים פוליטיקאים אומרים לנו בקשר לנושא מסוים, 'אני רוצה לטפל בזה אבל לא יודע איך ומה לעשות'. אז הינה, יש כאן הצעות מסודרות מה לעשות בכל תחום".

ואכן, כוחו של המסמך נמצא במקומות שבהם הוא מציג הצעות קונקרטיות. למשל: חיוב התקנת פאנלים סולאריים על כל בניין משותף שנבנה במסגרת פינוי–בינוי (נכון להיום, הגגות של הבניינים המשותפים לא מנוצלים ומהווים נקודת תורפה בקידום האנרגיה הסולארית בישראל).

"הרבה פעמים פוליטיקאים אומרים לנו בקשר לנושא מסוים, 'אני רוצה לטפל בזה אבל לא יודע איך ומה לעשות'. אז הינה, יש כאן הצעות מסודרות מה לעשות בכל תחום"

עוד הוצע לחייב עריכת תסקיר תחבורה ציבורית לפני אישור תוכניות בנייה – צעד שיכול למנוע הקמת שכונות המנותקות מתחבורה, מהסוג שצץ בכל עיר בישראל בעשורים האחרונים; מתן מעמד של עבודה מועדפת למשרות ירוקות כמו התקנת פאנלים סולאריים ושלילת המעמד הזה ממשרת מתדלק ומעבודה בתעשיית המזון מהחי; ועוד מאות צעדים גדולים יותר או פחות שיבטאו שינוי מהותי בסדר העדיפויות של הממשלה והמדינה.

ממשלת ישראל הנוכחית רחוקה מאוד מהשקפת עולם סביבתית, אבל זו עדיין לא סיבה להאדיר את קודמתה. בממשלת בנט–לפיד היו אומנם יותר שרים (בעיקר שרות) עם זיקה לנושא ויותר ביטוי לאג'נדה ירוקה, אבל גם הממשלה ההיא נעדרה רוב הזמן השקפת עולם רחבה, קוהרנטית ומנומקת בתחום.

מפגינים קוראים לפעול נגד משבר האקלים בישראל, ירושלים, 3 בספטמבר 2023
מפגינים קוראים לפעול נגד משבר האקלים בישראל, ירושלים, 3 בספטמבר 2023 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

אחד החוקים המוצעים בפרק המזון במפת הדרכים הוא ביטול הפטור ממכס על בשר בקר ובשר מעובד. ספרו את זה לשר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן שחתם על הפטור הזה ולשר האוצר לשעבר יאיר לפיד שהתגאה בשעתו בהוזלת המכס על שמנת.

חנין ושיר גולדובסקי, מנהלת קשרי ממשל ב"חיים וסביבה", מסרבים להרים ידיים בגלל זהות הממשלה הנוכחית. "העבודה על המסמך התחילה בכלל בזמן הממשלה הקודמת", אומרת גולדובסקי, "נכון שכולם עכשיו עסוקים בחקיקה המשפטית, אבל זה לא אומר שאפשר להתעלם מנושאי סביבה, פשוט מפני שהבעיות לא עומדות להיעלם.

"נכון שכולם עכשיו עסוקים בחקיקה המשפטית, אבל זה לא אומר שאפשר להתעלם מנושאי סביבה, פשוט מפני שהבעיות לא עומדות להיעלם"

"תהיה השקה של מפת הדרכים בכנסת, ואנחנו מאמינים שהמסמך יעזור לנציגי ארגוני הסביבה לעבוד מול גורמי מקצוע וגורמים המשפיעים במשרדי הממשלה. אנחנו מציגים את הפתרונות. ברגע שיהיה מספיק לחץ ציבורי, ברגע שיהיה למישהו צורך או רצון לחולל שינוי – הכלים יהיו מולו".

עוד 687 מילים ו-1 תגובות
סגירה