במשך שנים נתניהו חיזק את חמאס. עכשיו זה התפוצץ לכולנו בפרצוף

כדי לפגוע באבו מאזן, במשך השנים חמאס שודרג ממעמד של ארגון טרור לגוף שמנהלים איתו משא ומתן עקיף ● בחסות המדיניות הזו בלון חמאס הלך והתעצם עד שהתפוצץ לכולנו בפרצוף ב"שבת פרל הארבור" ● את מחיר המחדל הזה שילמו בחייהם הישראלים שנרצחו ונחטפו ● פרשנות

מצעד צבאי של חמאס בעזה, 19 ביולי 2023 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
Atia Mohammed/Flash90
מצעד צבאי של חמאס בעזה, 19 ביולי 2023

במשך שנים הובילו ממשלות בנימין נתניהו השונות גישה מדינית של פיצול כוחות בין עזה ובין הגדה המערבית – הורדת יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס על הברכיים ובמקביל מהלכים שכמעט וטיפחו את חמאס.

הרעיון היה למנוע מעבאס – או ממישהו באזור הרשות הפלסטינית בגדה המערבית – את היכולת להתקדם לעבר הקמת מדינה פלסטינית.

כדי לפגוע באבו מאזן, החמאס שודרג ממעמד של ארגון טרור לגוף שמנהלים איתו משא ומתן עקיף באמצעות מצרים; מעבירים לו כספים במזומן; ומערבים אותו בשיחות על הגדלת היתרי העבודה לפועלים, כדי שאלה יכנסו משכורות וכסף לעזה, אוכל למשפחות ויהיו בעלי יכולת לרכוש מוצרים בסיסיים.

בשלהי ממשלת נתניהו החמישית ב־2021 נמסרו כ־2,000–3,000 אישורי עבודה. המספר הזה טיפס עד ל־5,000 ולאחר מכן – בתקופת ממשלת בנט–לפיד – עלה דרמטית ל־10 אלפים. מאז שנתניהו חזר לשלטון בינואר 2023, עלה מספר אישורי העבודה לכ־20 אלף.

פועלים פלסטינים ממתינים במעבר ארז ביציאה מרצועת עזה. 28 בספטמבר 2023 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
פועלים פלסטינים ממתינים במעבר ארז ביציאה מרצועת עזה. 28 בספטמבר 2023 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)

לאורך כל השנים מ־2014 ועד היום (למעט בתקופת ממשלת השינוי), הייתה כמעט עצימת עיניים לבלוני תבערה ולירי רקטות – שכונה "טפטופים". השליח הקטארי בא והולך, נכנס ויצא – לפעמים עם מזוודות מזומנים.

רוב הזמן, המדיניות הייתה להתייחס לרשות הפלסטינית כנטל ולחמאס כנכס. לא מאמינים? ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר את זה בעצמו בשנת 2015.

נתניהו, לפי דיווחים שונים, אמר דברים דומים בישיבת סיעה בראשית 2019. הוא צוטט כאומר שמי שמתנגד למדינה פלסטינית צריך לתמוך בהעברת הכספים לעזה, משום שתחזוק ההפרדה בין הרשות הפלסטינית בגדה המערבית ובין חמאס בעזה ימנע את ייסודה של המדינה הפלסטינית.

נתניהו אומנם לא נשמע אומר את הדברים האלה בקולו או באופן רשמי, אך הדברים תואמים את המדיניות שיושמה באזור בפועל.  על המסרים הללו חזרו גם פרשני הימין, שיתכן ותודרכו או שוחחו עם ראשי הליכוד והבינו שזו הדרך.

"הפיצול בין יהודה ושומרון של אבו מאזן ועזה של החמאס – הוא אופטימאלי עבור ישראל. כשאנו נדרשים לכך אנו יכולים להכות בחמאס בעזה ולא נדרשים לנסיגה לקווי אושוויץ ביו"ש"

הינה, למשל, ארז תדמור מספר כמה שבועות אחרי הבחירות לכנסת ה־21 – עוד לפני שנתניהו פיזר ביזמתו את הכנסת ויצא לבחירות 2019 סבב ב' – כי הפיצול שבין "יהודה ושומרון של אבו מאזן ועזה של החמאס – הוא אופטימאלי עבור ישראל.

"כשאנו נדרשים לכך אנו יכולים להכות בחמאס בעזה ולא נדרשים לנסיגה לקווי אושוויץ ביו"ש. אחרי שאנחנו מסכימים על זה בואו נדון בצורה מושכלת מה הדרך היעילה ביותר להתמודד עם המציאות הלא פשוטה שיצרנו במו ידינו בדרום".

באותה עת, כשתדמור כתב את הדברים, הוא היה הדובר של הליכוד. גם אלוף־משנה במילואים גרשון הכהן, שמחובר לאג'נדות הימין, אמר דברים דומים באותה תקופה.

בחסות המדיניות הזו חמאס הלך והתעצם עד ל"שבת פרל הארבור" של מדינת ישראל – היום העקוב ביותר מדם מזה עשרות שנים. המדינה ידעה מתקפות וידעה מלחמות, אבל מעולם לא בהיקף כזה בבוקר אחד.

דבר אחד ברור: התפיסה של חיזוק עקיף ונבדל של חמאס התפוצצה אתמול בפיצוץ בסדר גודל אטומי. הסבבים, "ניהול הלחימה", התובנה שמדי כמה שנים יהיה מבצע וצה"ל יתקוף מהאוויר – כל זה נמחק וחוסל

רק לפני כמה ימים צייץ כתב כאן רשת ב אסף פוזיילוב את הדברים הבאים: "ארגון הג'יהאד האסלמי פתח בתרגיל רועש וקרוב מאוד לגבול של שיגורי טילים, פריצה לישראל וחטיפת חיילים. דדי פולד, תושב נתיב העשרה: "זה היה משמעותית יותר קרוב מפעמים קודמות. הילדים מתעוררים בחופשת החג ושואלים מה קורה, יש פיצוצים, בומים. זה לא דומה לתרגילים קודמים".

ההבדל בין הג'יהאד לחמאס פחות משנה אחרי היממה האחרונה. מבחינת מדינת ישראל, השטח נמצא תחת שליטת חמאס – והוא אחראי לכל האימונים והפעילויות שם.

פלסטינים חוצים את הגדר מעזה לישראל באזור חאן יונס. 7 באוקטובר 2023 (צילום: Yousef Mohammed/FLASH90)
פלסטינים חוצים את הגדר מעזה לישראל באזור חאן יונס. 7 באוקטובר 2023 (צילום: Yousef Mohammed/FLASH90)

אולם, דבר אחד ברור: התפיסה של חיזוק עקיף ונבדל של חמאס התפוצצה אתמול בפיצוץ בסדר גודל אטומי. הסבבים, "ניהול הלחימה", התובנה שמדי כמה שנים יהיה מבצע וצה"ל יתקוף מהאוויר ויוריד מטרות תוך שימוש במונח המכובס "בנק המטרות" – כל זה נמחק וחוסל.

מאות ישראלים שילמו בחייהם על המחדל הגדול הזה. חמאס התעצם והתאמן בחסות השקט שהישראלים כה ייחלו לו. הטרור שהופעל על האוכלוסייה האזרחית בישראל הוא כה עצום, שהפצעים ממנו לא יגלידו עוד שנים קדימה.

כעת, עם מספר לא ידוע של חטופים בתוך עזה, ישראל נכנסת לשנים הכי קשות ומורכבות מול הרצועה. אם לשפוט לפי האופן שבו נתניהו ניהל את מדיניות עזה ב־13 השנים האחרונות, לא בטוח שתהיה מדיניות ברורה

כעת, עם מספר לא ידוע של חטופים בתוך עזה, ישראל נכנסת לשנים הכי קשות ומורכבות מול הרצועה. אם לשפוט לפי האופן שבו נתניהו ניהל את מדיניות עזה ב־13 השנים האחרונות, לא בטוח שתהיה מדיניות ברורה מעתה והלאה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 668 מילים ו-1 תגובות
סגירה