ביידן קובע תקדים היסטורי

ההלם בוושינגטון עם פתיחת התקפת חמאס היה לא פחות גדול מזה שבירושלים ● בניגוד למלחמת יום הכיפורים, ארה"ב לא המתינה הפעם לתחינה הישראלית והבטיחה מייד כל סיוע צבאי שיידרש ואף הציבה נוכחות צבאית ימית מרשימה מול חופי לבנון ● בראייה רחבה, יש כאן מהלך אמריקאי היסטורי: בפעם הראשונה בעשור, ארה"ב מניחה אקדח על השולחן מול פרוקסי איראני רשמי ● פרשנות

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים אחרי פתיחת המערכה בעזה, 7 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
AP Photo/Manuel Balce Ceneta
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים אחרי פתיחת המערכה בעזה, 7 באוקטובר 2023

ישראל מורידה כפפות לא רק צבאית אלא גם מילולית. "הורתי להטיל מצור מוחלט על עזה. אנחנו נלחמים בחיות אדם ואנחנו נוהגים בהתאם", הכריז שר הביטחון יואב גלנט  במהלך הערכת מצב שקיים בפיקוד דרום. "אנחנו הולכים לשנות את המזרח התיכון", איים ראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחה עם ראשי רשויות בעוטף עזה.

המראות והסרטונים שעדיין יוצאים מרצועת עזה עם החטופים הישראלים הופכים את הבטן, מזעזעים ולא משאירים מקום להיגיון אלא רק לרגש. אבל מבחן המצור עוד יגיע לפתחנו. מראות שללא ספק יובלטו – של תינוקות רעבים וחולים ללא מערכות הנשמה – יכולים לסדוק במהירות את הלגיטמציה מקיר אל קיר שישראל ממקבלת כרגע מהעולם.

המסר שישראל משדרת לעולם הלך והתגבש ביממה האחרונה למונחים שישדרו את הזוועה. הסלוגן "חמאס = דאע"ש" מעביר את המסר לאירופה, "9/11 של ישראל" הוא הסלוגן המקביל בארצות הברית.

המסר שישראל משדרת לעולם הלך והתגבש ביממה האחרונה למונחים שישדרו את הזוועה. הסלוגן "חמאס = דאע"ש" מעביר את המסר לאירופה, "9/11 של ישראל" הוא הסלוגן המקביל בארצות הברית

ההלם בוושינגטון לא פחות גדול מזה שבירושלים. יעידו על כך השיחות התכופות שמתנהלות מאז שבת בכל הצירים: הנשיא ג'ו ביידן עם ראש הממשלה נתניהו, שר ההגנה לויד אוסטין עם שר הביטחון גלנט ומפקד פיקוד המרכז של ארצות הברית (CENTCOM) עם הרמטכ"ל הרצי הלוי.

בניגוד למלחמת יום הכיפורים, ארצות הברית לא המתינה הפעם לתחינה הישראלית והבטיחה מייד כל סיוע צבאי שיידרש. בטווח הזמן המיידי מדובר במיירטי כיפת ברזל וחימוש מדויק, בהמשך זה שיתנה בהתאם ללחימה ובעיקר לזירה.

מה שמביא אותנו למהלך אחר של וושינגטון: הצבת כוח צבאי ימי שטרם נראה כמותו מול חופי לבנון.

אתמול, בהודעה רשמית של משרד ההגנה האמריקאי, הודיע לויד אוסטין כי הוא מקרב למזרח הים התיכון את נושאת המטוסים הגדולה ביותר של ארצות הברית, ג'רלד פורד, יחד עם כוח משימה של ארבע משחתות, ספינת טיל שיוט וספינות עם מערכות הגנה מפני טילים.

ההודעה הרשמית נועדה להרתיע את חיזבאללה ואיראן. המסר הזה נקלט היטב בצד השני, וההוכחה לכך היא ההצהרה הבוקר של שר החוץ הלבנוני לעיתון "אל אחבאר", כי פניו של חזבאללה לא לעימות, "אלא אם ישראל תציק לו". כלומר, חזבאללה העביר מסר מרגיע כשהוא מסתתר מאחורי שר החוץ הלבנוני, כדי לא להצטייר כמי שנבהל.

המסר הזה נקלט היטב בצד השני, וההוכחה לכך היא ההצהרה הבוקר של שר החוץ הלבנוני לעיתון "אל אחבאר", כי פניו של חזבאללה לא לעימות, "אלא אם ישראל תציק לו"

שעות אחר כך, שוגרה מדרום לבנון פצצת מרגמה בודדת לעבר ישראל ואחר כך חדרה חוליה חמושה שחוסלה על ידי צה"ל.

שיירת צה"ל בדרך לגבול לבנון, 9 באוקטובר 2023 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
שיירת צה"ל בדרך לגבול לבנון, 9 באוקטובר 2023 (צילום: דוד כהן/פלאש90)

גם משני האירועים האלה חזבאללה מיהר להתנער. השאלה היא האם זה היה בלון ניסוי לכוונות והכוננות הישראלית, או שמא זהו מס שפתיים של חזבאללה למאמץ העזתי, וזאת לנוכח יחסי הכוחות החדשים מולו.

לצעד האמריקאי יש משמעויות מרחיקות לכת. נכון, הוא יכול להתפרש גם כחולשה ישראלית; המעצמה האזורית נזקקת לעזרה. אך זו זווית מאוד צרה להביט בזה.

בראייה רחבה, יש כאן מהלך אמריקאי היסטורי. מבלי שהכריזה על כך, ארצות הברית בפעם הראשונה בעשור מניחה אקדח על השולחן מול פרוקסי איראני רשמי. כל השחקנים מבינים את המסר. שיתוף פעולה בלבנון יכול בהחלטה לעבור גזרה ביום פקודה.

מבלי שהכריזה על כך, ארצות הברית בפעם הראשונה בעשור מניחה אקדח על השולחן מול פרוקסי איראני רשמי. כל השחקנים מבינים את המסר. שיתוף פעולה בלבנון יכול בהחלטה לעבור גזרה ביום פקודה

מעבר לכך, ישראל – בתקווה והנחה שהשקט מול לבנון יישמר – הרוויחה זמן יקר שמאפשר לה להתמקד בגזרת עזה, ואך רק בה. לכן המהלך ברצועה חייב להיות אלים מאוד ומהיר, כדי לא לשחוק את הגיבוי הבינלאומי.

נושאת המטוסים USS Gerald R. Ford (צילום: Jackson Adkins/U.S. Navy)
נושאת המטוסים USS Gerald R. Ford (צילום: Jackson Adkins/U.S. Navy)

אבל יש כאן ממד נוסף: ישראל יצרה הרתעה מול לבנון מבלי שירתה ולו כדור אחד. סביר להניח שאת התקדים ההיסטורי הזה, שקבע הנשיא ג'ו ביידן, נשיאים אחרים יאמצו.

מעבר לכך, עבור הנשיא ביידן זה הישג לא מבוטל במירוץ לנשיאות. הוא לא היסס להתייצב ביום פקודה לצד ישראל. האמריקאים – דמוקרטים או רפובליקאים – מבינים היטב מה זה 9/11 ורואים מולם נשיא נחוש.

עבור הנשיא ביידן זה גם הישג לא מבוטל במירוץ לנשיאות. הוא לא היסס להתייצב ביום פקודה לצד ישראל. האמריקאים – דמוקרטים או רפובליקאים – מבינים היטב מה זה 9/11 ורואים מולם נשיא נחוש

בנוסף, המהלך האמריקאי מעביר מסר חד וברור לערב הסעודית, שמשוועת להסכם הגנה אזורי מול איראן. לא רק מול ישראל אלא גם מול יורש העצר מוחמד בן סלמאן, ביידן פרע שטר ראשון – ואותת על רצינות כוונותיו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 657 מילים ו-1 תגובות
סגירה