המשמרת החשובה ביותר של לפיד כיו"ר אופוזיציה התחילה עכשיו

יאיר לפיד החליט לעמוד על המשמר כיו״ר האופוזיציה – וטוב שכך ● סיעה גדולה כמו יש עתיד חייבת לשבת בוועדות הכנסת ולדרוש תשובות ואחריות מהליכוד ● על חברי האופוזיציה להחזיק את הממשלה הכושלת הזו קצר־קצר – ולא לתת לה אשראי ציבורי בלתי מוגבל ● פרשנות

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד במסיבת עיתונאים בתל אביב, 20 בספטמבר 2023 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
Miriam Alster/Flash90
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד במסיבת עיתונאים בתל אביב, 20 בספטמבר 2023

חבר הכנסת יאיר לפיד החליט להישאר יו"ר האופוזיציה. בעת הקשה הזו מדובר בהחלטה הנכונה.

בשבוע המלחמה הראשון התרבו הקולות שקראו ללפיד לפעול כמו בני גנץ ולהיכנס לממשלה כדי שהעולם יראה את האחדות הישראלית – והיה בכך הגיון מסוים. רק שלפיד התנה את כניסתו בהוצאת הציונות הדתית – על שני חלקיה הקיצוניים – מהקואליציה.

גנץ לעומת זאת, לא דרש את הוצאת איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' מהקואליציה והסתפק בכינון פורום מצומצם לניהול המלחמה, בלי רעשי הרקע של הממשלה העצומה, שרוב שריה מובטלים ומיותרים. אחרי הצטרפות המחנה הממלכתי, קואליציית המלחמה של 2023 מונה 76 ח"כים וכעת היא מייצגת זרמים מרכזיים בחברה הישראלית – ולא רק את הימין הקיצוני הדתי והלאומי.

אולם, להישארותו של לפיד – ושל כל 24 חברי הכנסת של יש עתיד – באופוזיציה, יש חשיבות גדולה. עליהם לגבות את הממשלה במהלך הלחימה וגם להתריע מפני כשלים מדיניים. הציבור בישראל לא יכול להישאר בלי מנגנון שישמור ויבדוק את הממשלה ה־37 – הממשלה הכושלת ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל, שהרכבה הראשוני היה צבר מטריד של חדלי אישים.

יאיר לפיד מסביר מדוע לא יצטרף לממשלת חירום בנאום שנשא בסיעת יש עתיד בכנסת, 12 באוקטובר 2023 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
יאיר לפיד מסביר מדוע לא יצטרף לממשלת חירום בנאום שנשא בסיעת יש עתיד בכנסת, 12 באוקטובר 2023 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

סיעה גדולה כמו יש עתיד חייבת לשבת בוועדות הכנסת ולתבוע תשובות ואחריות מהליכוד. הם נחוצים כקול אחראי ושקול שיודע להטיל ספק בשטיקים ובטריקים המפורסמים של בנימין נתניהו וחבריו.

אין להם ברירה, גם בשבועות ובחודשים הבאים צריך לשמור בשבע עיניים על התיאבון של שמחה רוטמן, האטימות של יריב לוין וההפקרות של בן גביר. הציבור זקוק ליד אופוזיציונית נחושה.

ב־18 החודשים שלו כיו"ר אופוזיציה, בנימין נתניהו נהג בחוסר אחריות, בברוטליות, בקטנוניות – ופגע באזרחי המדינה רק עבור התנגחות פוליטית

ראש האופוזיציה הוא אחד משבעת סמלי השלטון. חשוב שאת התפקיד ימלא אדם שלא מוכן להיות הבובה של ראש הממשלה. לפיד כבר הוכיח בעבר שהוא מבין את גודל האחריות. זוכרים את הצעת החוק לגיוס חובה שהניח נתניהו לפי מתווה אביגדור ליברמן בשנת 2018? לפיד לא כיהן אז כיו"ר האופוזיציה (יצחק הרצוג היה אז בתפקיד), אך עמד בראש סיעת אופוזיציה משמעותית.

הוא תמך בחוק והצביע יחד עם הממשלה כי ההצעה הייתה מבוססת על עבודה מקצועית של צה"ל. הוא לא עשה חשבונות קטנים כפי שעשה נתניהו בשנה וחצי שלו בתפקיד יו"ר האופוזיציה. כזכור, בקיץ 2022 נתניהו לא הסכים לתמוך בהארכת תקנות יו"ש, עניין שעשוי היה לשנות את סדרי השלטון והממשל כפי שנקבעו במשך עשרות שנים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר בצלאל סמוטריץ', 18 במאי 2023 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר בצלאל סמוטריץ', 18 במאי 2023 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)

נתניהו התנגד לתמוך בחקיקה חיונית לקידום פרויקט הפטור מוויזת כניסה לארה"ב. ב־18 החודשים שלו כיו"ר אופוזיציה, נתניהו נהג בחוסר אחריות, בברוטליות, בקטנוניות ופגע באזרחי המדינה רק עבור התנגחות פוליטית.

דמוקרטיה לא יכולה להתקיים ללא בסיס ערכי מינימלי של ערבות הדדית, ענייניות, כבוד לכללים ומוכנות להכיר שצד אחד או צד אחר מפסיד לפעמים בבחירות. אך נתניהו רמס את כל הכללים, הן כראש ממשלה (כשסירב למסור את המנדט להרכבת הממשלה לגנץ – ופיזר את הכנסת במאי 2019) – והן כראש אופוזיציה.

לפיד לא מחזיר לנתניהו באותו המטבע, אלא נוהג בממלכתיות. הסיבה לכך לא קשורה לכיבוד נתניהו, אלא מעצם ההבנה שעבודת האופוזיציה נעשית עבור האזרחים ולא אמורה להיות קשורה בזהות ראש הממשלה

כעת אנחנו נמצאים במלחמה הקשה ביותר נגד ארגון הטרור הרצחני בעזה. לפיד לא מחזיר לנתניהו באותו המטבע, אלא נוהג בממלכתיות. הסיבה לכך לא קשורה לכיבוד נתניהו, אלא מעצם ההבנה שעבודת האופוזיציה נעשית עבור האזרחים ולא אמורה להיות קשורה בזהות ראש הממשלה.

אתמול, בנאומי פתיחת כנס הקיץ של הכנסת, לפיד הדגיש כי יש עתיד מגבה את הממשלה, גם אם העולם יצרח על מה שקורה בעזה. כאמור, לא מדובר בתמיכה מתוך ממשלה רחבה, אלא דווקא בתמיכה מבחוץ, שמשחקת תפקיד משמעותי יותר עבור מנהיגים זרים.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד לוחץ את ידו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, 16 באוקטובר 2023 (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד לוחץ את ידו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, 16 באוקטובר 2023 (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

לפיד אמר אתמול: "זה ייקח זמן, זה יצריך שימוש בכוח רב. אם העולם לא יאהב את זה – שלא יאהב. לא הילדים של העולם נרצחו, הילדים שלנו נרצחו". בחלק אחר בדבריו התייחס לפיד – בנגיעה מאוד זהירה – למעמדה החיוני של ישראל כדמוקרטית ויהודית.

הוא אף הדגיש את החשיבות של החזרה לעקרונות הבסיס הללו. "המערכת הישראלית קרסה מפני שהיא התנתקה מהדנ"א הערכי שלה. ישראל תמיד אמרה לעולם, 'אנחנו הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, ואנחנו המדינה החזקה ביותר במזרח התיכון'. רק שכחנו – שני הדברים האלה לא מנותקים זה מזה. הם סיבה ותוצאה".

חשוב שתהיה מפלגה גדולה ומשמעותית מהמרכז הפוליטי הישראלי בחוץ כדי לפקח על הממשלה. בחסות המלחמה, שרי הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית עשויים לנסות ולגנוב סוסים

לכן, לתפקידו באופוזיציה יש חשיבות לנוכח העבודה שהקואליציה ניסתה להחריב את הערכים הדמוקרטיים מבפנים במהלך השנה האחרונה. נכון, הכניסה של גנץ בלמה את ניסיון ההפיכה. זה היה תנאי הסף שהציב לנתניהו.

אבל עדיין, חשוב שתהיה מפלגה גדולה ומשמעותית מהמרכז הפוליטי הישראלי בחוץ כדי לפקח על הממשלה. בחסות המלחמה, שרי הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית עשויים לנסות ולגנוב סוסים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת, 12 באוקטובר 2023 (צילום: Revkin Fenton/Flash90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת, 12 באוקטובר 2023 (צילום: Revkin Fenton/Flash90)

בניגוד לנאום התמיכה בממשלה אמש, ביום שישי בערב – כשנתניהו הודיע שהוא הולך לנאום באופן חריג – לפיד ביקר אותו בחריפות בטוויטר (X) וציין:

"לא ייתכן שראש ממשלה ישראל יכניס מדינה שלמה לסחרור חרדה בהמתנה להצהרתו בשישי בלילה בזמן של חירום ואז לא יגיד דבר חדש לא על משפחות החטופים, לא על חזית הצפון, לא על המפונים. הצהרות כאלה לא עושה ראש ממשלה אלא אם כן יש לו מידע חדש להביא לעמו ולארצו".

עמדת לפיד ביחס להחזרת בני הערובה לא שונה (ככל הנראה) מזו של הליכוד. גם הוא מאמין שצריך לתקוף ולפגוע בחמאס. עד לרגע כתיבת הטור, לפיד לא נפגש עם נציגי משפחות השבויים והנעדרים. הוא מאמין כי מבחינת הצרכים של המדינה והציבור, אין זה נכון שהוא ייפגש איתם. אולי הוא ממתין כדי לאפשר תקשורת מינימלית ביניהם ובין ראש הממשלה.

אז מה נשאר לאופוזיציה ולראש האופוזיציה לעשות? להחזיק את הממשלה הזו קצר־קצר. לא לתת להם אשראי ציבורי בלתי מוגבל. לשבת כמו נודניקים על הדרישות בוועדות למידע, לחומרים, לתשובות

לפיד ממשיך לקבל תדרוכים ביטחוניים מהמזכיר הצבאי אלוף אבי גיל. ביום הראשון של המלחמה, 7 באוקטובר, הוא נפגש עם נתניהו ב־16:00 בצוהריים בקריה. מאז הם לא ישבו בשיחת שש עיניים (עם גיל ביניהם) – והתדרוכים שהוא מקבל מגיעים ישירות מהמזכיר. גם עם ראשי מערכת הביטחון – רונן בר, הרצי הלוי ודדי ברנע – לפיד לא משוחח. כל העיניים על המשימה, על הלחימה.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מבקר בחמ"ל בשדרות, 14 באוקטובר 2023 (צילום: יש עתיד)
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מבקר בחמ"ל בשדרות, 14 באוקטובר 2023 (צילום: יש עתיד)

אז מה נשאר לאופוזיציה ולראש האופוזיציה לעשות? להחזיק את הממשלה הזו קצר־קצר. לא לתת להם אשראי ציבורי בלתי מוגבל. לשבת כמו נודניקים על הדרישות בוועדות למידע, לחומרים, לתשובות. יש ציבור עצום בישראל הזקוק לאופוזיציה שתייצג אותו, גם בתקופה הקשה הזו כשמלקקים את הפצעים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 959 מילים ו-3 תגובות
סגירה