על החידלון בטיפול בחזית העורף

חלוקת מזון לקשישים עניים (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
גילי יערי, פלאש 90
חלוקת מזון לקשישים עניים

"כשלנו" מתחילים לומר, בקול עונות חלושה, כמה חברי כנסת מהקואליציה. יתכן שנכשלנו בהערכות הביטחוניות, הם ממלמלים, כאילו שבחסות לחישות ומלמולים יפחת גודל האסון שהם הפילו על העם הזה – פצצה של 50 טון.

אבל אני לא רוצה לדבר הפעם על המחדל הביטחוני. האם הנאשם בפלילים, הנושא במשרת ראש הממשלה, ידע מראש או לא ידע, האם השר המצרי אכן דיווח לו כפי שאישרו גורמים אמריקאים אם לאו – אני רוצה הפעם להפנות את הזרקור אל החידלון במישור האזרחי.

אבל אני לא רוצה לדבר הפעם על המחדל הביטחוני. אם הנאשם בפלילים, הנושא במשרת ראש הממשלה, ידע מראש או לא ידע, אני רוצה הפעם להפנות את הזרקור אל החידלון במישור האזרחי

כשהחלה המלחמה הרשויות האזרחיות קרסו. לא היה מי שיפרסם תוכנית עבודה סדורה לדרך הטיפול באוכלוסייה כולה, לילדים לבעלי מוגבלויות, לקשישים, לעולים החדשים, לחלשים.

וצריך לומר את הדברים נכוחה. זכור הכשל הנורא שהתגלה במהלך שנות מגפת הקורונה, כשב-2020 נמצאו 157 גופות של קשישים במצב ריקבון מתקדם כיוון שאיש לא היה שם כדי לעקוב אחר האוכלוסייה המבוגרת.

בעקבות הכשל קמה השרה לשוויון חברתי מירב כהן בתקופת ממשלת השינוי, ותבעה לבצע מיפוי בכל הערים, כדי לאתר את הקשישים ולסווגם לפי מסוגלות קוגניטיבית ופיזית, במטרה ליצור מפה מדויקת של אזרחים ותיקים שזקוקים לטיפול מיוחד בעת מגפה ובוודאי בעת מלחמה.

המיפוי הזה, שבוצע ברובו, לא הועבר לרשויות המקומיות שהן אמורות לטפל באוכלוסייה המבוגרת בזמן חירום. גם לא נעשה מעקב אחר מצבם של האזרחים הוותיקים בהמשך. לא בכל הקשור לצורך בתרופות ולא לצרכי עזרה, פינוי ועוד.

שרת ממשלת השינוי מירב כהן תבעה לבצע מיפוי בכל הערים, לאיתור הקשישים וסווגם לפי מסוגלות קוגניטיבית ופיזית, כדי ליצור מפה מדויקת של הזקוקים לטיפול מיוחד בעת מגפה ובוודאי בעת מלחמה

וכך הגענו למצב שבו במלחמה הזו בשנת 2023, המלחמה הקשה ביותר שישראל עברה מאז הקמתה, אין בערים הגדולות וגם הבינוניות תמונה ברורה
איפה הקשישים נמצאים, מה כתובותיהם המדויקות, מי צריך סיוע, לאיזה סיוע נזקקים – באספקת מזון או בפינוי וכדומה. וגם אם נעשה מיפוי מסוים, כאמור אין מעקב יומי.

דובר בעבר על מתן לחצני מצוקה, שיאפשרו לאזרחים הוותיקים הבודדים להתקשר בלחיצת כפתור שמורה על מצוקה, אבל לא נעשה מאמץ הסברתי מתאים כדי שכל קשיש בודד יצטייד בלחצן מצוקה.

וכך, מתחילת המלחמה הזו, ישנם קשישים שלאחר האזעקה הראשונה לא יצאו מדירתם. אין מי שמתעניין אם יש להם אוכל או אם הם זקוקים לדבר מה. השבוע ברמת אביב הירוקה, למשל, הפנו את תשומת ליבי לכך שיש כמה עשרות קשישים, בודדים, שהשכנים נרתמו להעביר להם מזון. אין גוף ממוסד שדואג להם.

מחלקות הרווחה ברשויות המקומיות בנויות כך שהסיוע ניתן למי שפונה. אין מחלקת מעקב שמבררת מה קורה עם האזרחים הוותיקים הבודדים בעיר.
ומה קורה עם הנכים הבודדים? מי דואג לבדוק אם המרחב המוגן מהווה תשובה גם עבורם?

כך, במלחמה הקשה ביותר שישראל עברה מאז הקמתה, אין בערים תמונה ברורה איפה הקשישים נמצאים, מי מהם צריך סיוע ובאיזה סיוע מדובר. ישנם קשישים שמהאזעקה הראשונה לא יצאו מדירתם

בדוח מבקר המדינה לאחר מלחמת לבנון השנייה נאמר בין השאר כי גם הטיפול באוכלוסיות חלשות בעורף היה לקוי.

"על פי הממצאים, המשרדים הרלוונטיים לא טיפלו באוכלוסיות החלשות לפי תוכנית סדורה לטיפול בהן בעתות חירום. הפתרונות שנתנו משרדי הממשלה האחראיים וחלק מן הרשויות המקומיות למילוי צורכיהן של קבוצות אוכלוסייה מיוחדות – קשישים, נכים ועוד – ניתנו באיחור ובאורח חלקי בלבד. החלל שהותירו רשויות המדינה התמלא בידי גופים פרטיים וציבוריים שהתארגנו לסייע לאוכלוסייה בצפון; על כך יבורכו".

וזה מה שקורה גם במלחמה הזו, וביתר שאת. מי שנושא את נס הסיוע הם העמותות והארגונים החברתיים. היוזמות הפרטיות, הרצון לסייע לתרום מקיפים את החברה כולה ימין ושמאל.

ולכן מה שברור מעל לכל ספק הוא הצורך להחזיר לאלתר את המשרד להגנת העורף שב-2014 הוחלט לבטלו. בארגון מפקדים למען ביטחון ישראל סבורים כי בימים בהם המלחמות הן לא רק בגבולות אלא בתוך מרכזי אוכלוסייה, יש להקים מחדש את המשרד להגנת העורף, או בשם מדויק יותר: המשרד לטיפול בחזית האזרחית.

וכל זה צריך להיעשות עוד היום! לא במלחמה הבאה ולא לקראת המלחמה הבאה. עכשיו. עם סמכויות מקיפות ותקציבים, שיאפשרו לשר לקבל החלטות אמיצות. החלטות מצילות חיים.

בארגון מפקדים למען ביטחון ישראל סבורים כי בימים בהם המלחמות הן לא רק בגבולות אלא בתוך מרכזי אוכלוסייה, יש להקים מחדש את המשרד להגנת העורף, או בשם מדויק יותר: המשרד לטיפול בחזית האזרחית

זה מגיע לנו, האזרחים!

פאר לי שחר היא עיתונאית, חברה בוועד המרכזי של מפקדים למען בטחון ישראל, בוועד הפעיל של אמנסטי ישראל, בוועד של מדרשת אדם, ופעילת שלום בתנועת נשים עושות שלום, והיא שרת ההסברה בממשלת השיקום - ממשלת הצללים הלאומית. הייתה עורכת, כתבת ומגישה בקול ישראל במשך 25 שנה. יש לה ותק של עשרות שנים בתקשורת - בגלי צה"ל (ככתבת הראשונה ביומני החדשות) וככתבת מדינית ופוליטית בעיתון חדשות ועל המשמר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
האנשים הכי שקופים במדינה אלה הקשישים, הנכים ושאר המוגבלויות. הכסף של ארגון לתת ברובו הולך לחרדים. חלקו כרטיסי מזון נטען ולא טענו בשקל אחד... בהחלט חילקו כרטיסים... לעגו להם יותר נכון. ד... המשך קריאה

האנשים הכי שקופים במדינה אלה הקשישים, הנכים ושאר המוגבלויות. הכסף של ארגון לתת ברובו הולך לחרדים. חלקו כרטיסי מזון נטען ולא טענו בשקל אחד… בהחלט חילקו כרטיסים… לעגו להם יותר נכון. דרום תל אביב, איזור התחנה המרכזית הישנה והחדשה – האיזור המוכה ביותר והאומלל ביותר, אף אחד לא יודע שהאיזור הזה בתל אביב, אפילו לא ראש העיר.

הכנת העורף =-=-=-=-= מאת: ד"ר אברהם בן-עזרא אי אפשר שלא להתחיל את הדיון בעניין זה ללא הבעת סלידה מכינויו של ראש הממשלה בכינוי "הנאשם בפלילים" - שהרי על פי חוקי מדינת ישראל, שהיא מדינה... המשך קריאה

הכנת העורף
=-=-=-=-=

מאת: ד"ר אברהם בן-עזרא

אי אפשר שלא להתחיל את הדיון בעניין זה ללא הבעת סלידה מכינויו של ראש הממשלה בכינוי "הנאשם בפלילים" – שהרי על פי חוקי מדינת ישראל, שהיא מדינה דמוקרטית [לא דבר מובן מאליו במזרח התיכון…], ראש הממשלה נבחר, ולא כפה את עצמו ובחירה זו של העם – לקחה בחשבון את משפטי הסרק שהתנהלו ומתנהלים נגדו, תוך כדי קריסת טענות ועדים בזה אחר זה כמגדל קלפים.

אני יכול לכנות כל אדם, גם המושלם ביותר, בכינויים בזויים שהם אמת פורמלית, שכן, אדם בחייו – [כל אדם] – הוא עם פעילויות מגוונות, ודי לחכימא ברמיזא.

כינוי ראש הממשלה "הנאשם בפלילים" מעיד על שנאה ומבטל כליל את המאמר שנכתב משיקולי שנאה, משיקולים זרים.

אין חולק כי מדובר במלחמה שפתיחתה הייתה בהפתעה, ולכן, כפי שהופתע הצבא, קל וחומר – העם.
הפתעה אינה רק הבעת פנים, אלא היא גם עם השלכות מעשיות של נכונות, זמן התעשתות, התארגנות, הכלה, ופעולה ממצבים שלא מותאמים כלל לאותה הפתעה. לפיכך אין שום חידוש בציון העובדה כי העורף הופתע על כל הכרוך בכך.

אלא שזה ממש לא הזמן, בעיצומה של המלחמה, אולי בתחילתה שכן עדיין לא ברור מהו היקפה של המלחמה, למנות כישלונות.

ציון הכשלים עם רמיזה לאחראים עליהם – מבלי יכולת תגובה כי מן הסתם מי שאמור להגיב אין דרכו להגיב על כל טענה באתר x או בפורום y במיוחד במצב בו יש לו דברים אחרים לענות בהם – ציון זה מהווה פגיעה ישירה במוראל הצבא והעם.

————————
המחבר בעל משרד לתכנון וייעוץ בחיפה, ומחברם של ספרים בנושאים שונים בהוצאות "כתר", "מודן", "בורסי – ספרי משפט", "אקדמון", "פרולוג" ועוד.

עוד 656 מילים ו-2 תגובות
סגירה