סין עשויה להיות המתווכת האידיאלית לשחרור בני הערובה בעזה

הניטרליות ה"פרו־פלסטינית" של בייג'ינג והקשר הקרוב שלה עם איראן, עשויים לסייע בפתרון הסכסוך הישראלי–פלסטיני ● מומחים אומרים כי סין יכולה להפעיל לחץ על מדינות האזור לשחרור בני הערובה: "אני לא חושב שישראל בוטחת בסין, אבל היא זקוקה לעזרה, בייחוד בנושא שחרור החטופים"

נשיא סין שי ג'ינפינג ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בבייג'ינג, 6 במאי 2013 (צילום: JASON LEE / POOL / AFP)
JASON LEE / POOL / AFP
נשיא סין שי ג'ינפינג ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בבייג'ינג, 6 במאי 2013

FPאחרי מתקפת הפתע של חמאס ב־7 באוקטובר היה ניתן להבחין בשוני בתגובות של שתי המעצמות הגדולות בעולם. אחרי הטבח, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן גינה את המעשים בתקיפות. נשיא סין שי ג'ינפינג, לעומת זאת, שמר על שתיקה.

משרד החוץ של סין לא הזכיר את חמאס, ותחת זאת קרא ל"צדדים הנוגעים בדבר לשמור על רגיעה, לנהוג באיפוק ולהפסיק לאלתר את מעשי האיבה כדי להגן על האזרחים". בתחילת השבוע שעבר משרד החוץ הוסיף הודעה כללית שגינתה את הפגיעה באזרחים ואמרה כי סין היא "ידידה הן של ישראל והן של פלסטין".

גורמים בממשלת ישראל השמיעו ביקורת גלויה על התגובה הסינית. סמנכ"ל אסיה והפסיפיק במשרד החוץ רפאל הרפז הביע "אכזבה עמוקה" מסין על שלא גינתה את ההתקפה של חמאס. מומחים ישראלים לענייני סין הדהדו את האכזבה הזאת.

גורמים בממשלת ישראל השמיעו ביקורת גלויה על התגובה הסינית. סמנכ"ל אסיה והפסיפיק במשרד החוץ רפאל הרפז הביע "אכזבה עמוקה" מסין על שלא גינתה את ההתקפה של חמאס

"סין אומרת שהיא שחקנית חדשה באזור, אבל התגובה הראשונית לא עלתה בקנה אחד עם התפקיד החדש הזה", אמר לפוריין פוליסי גדליה אפטרמן, ראש התוכנית למדיניות אסיה במכון לדיפלומטיה בינלאומית של אוניברסיטת רייכמן.

נשיא סין שי ג'ינפינג ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בבייג'ינג, 14 ביוני 2023 (צילום: Jade Gao/Pool Photo via AP)
נשיא סין שי ג'ינפינג ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בבייג'ינג, 14 ביוני 2023 (צילום: Jade Gao/Pool Photo via AP)

פאן הונגדה, פרופסור ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת שנחאי ללימודים בינלאומיים, רואה את הדברים אחרת. לדבריו, החיכוך בין ישראל לסין מתמצה במסגור שונה. "ישראל מדגישה את העימות הספציפי הנוכחי, בזמן שסין מדגישה את הדרך העקרונית לפתרון הסוגיה הפלסטינית", הוא אומר.

הגם שקיימות דעות שונות לגבי התגובה של סין, אף אחד לא הופתע ממנה. הצהרותיה תאמו את דפוס מדיניות החוץ הסינית במזרח התיכון ומחוצה לו. סין היא תומכת ותיקה של פלסטין; היא הכירה בפלסטין כמדינה ב־1988.

אף שסין כוננה יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל ב־1992, היא תומכת במשך שנים במאבק הפלסטיני. הסולידריות הזאת עזרה לסין לזכות בחברים באזור. "הגישה של סין לנושא יכולה למצוא תהודה בעולם הערבי"

אף שסין כוננה יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל ב־1992, היא תומכת במשך שנים במאבק הפלסטיני. הסולידריות הזאת עזרה לסין לזכות בחברים באזור. "הגישה הנוכחית של סין לנושא הזה יכולה למצוא תהודה בעולם הערבי. היא גם יכולה למצוא תהודה בעולם המוסלמי הרחב יותר", אומרת דון מרפי, פרופסורית חברה בקולג' למלחמה לאומית של ארה"ב, שחקרה את יחסי סין והמזרח התיכון.

"יש הרבה חלקים בדרום הגלובלי שבהם עמדת סין בנוגע ליחס לפלסטינים במשך עשורים מצאה תהודה". התמיכה האזורית גם עזרה לסין להסיט את תשומת הלב מהפרת זכויות האדם של המיעוטים המוסלמים אצלה, בייחוד בשינג'יאנג. המדינות בעלות הרוב המוסלמי במזרח התיכון שומרות לרוב על שתיקה בנוגע ליחסה של סין לאויגורים.

המיעוט אויגורי בטורקיה מפגין נגד הדיכוי הסיני (צילום: AP Photo/Emrah Gurel, File)
המיעוט האויגורי בטורקיה מפגין נגד הדיכוי הסיני (צילום: AP Photo/Emrah Gurel, File)

"על פניו, נראה שלסין ולישראל יש הרבה מהמשותף", אומר מוחמד זולפיקר רחמט, פרופסור מחקר באוניברסיטת בוסאן ללימודים זרים, שחוקר את קשרי סין והמזרח התיכון. "שתיהן ממשלות הייטק ביטחוני, שמקדישות כמות משמעותית של זמן ואנרגיה לפיקוח ורדיפה של האוכלוסייה המוסלמית שנתפסת כסכנה ביטחונית. אבל הגיאו־פוליטיקה לפעמים יוצרת חיבורים לא צפויים".

מבחינה היסטורית, האינטרסים של סין במזרח התיכון הונעו בעיקר על־ידי הכלכלה – היא מחפשת יציבות באזור כדי להגן על הגישה לשווקים ועל זרימת משאבים חיוניים. סין היא שותפת סחר מובילה של איחוד האמירויות, סעודיה ומדינות אחרות באזור, והמפרץ הפרסי הוא מקור למחצית מייבוא הנפט שלה.

בשנים האחרונות סין גם מנסה לחזק את הקשרים עם מדינות מזרח תיכוניות ועם הדרום הגלובלי הרחב יותר כמשקל נגד להיחלשות היחסים עם אירופה וארה"ב

אבל בשנים האחרונות סין גם מנסה לחזק את הקשרים עם מדינות מזרח תיכוניות ועם הדרום הגלובלי הרחב יותר כמשקל נגד להיחלשות היחסים עם אירופה וארה"ב, אומרת מרפי. "העולם הערבי, ובפרט המפרץ הערבי, נתפס כאזור של מדינות שחולקות את האינטרסים של סין, ושבאמת יש להן יכולת לנהל יחסים משלימים עם סין", היא אומרת.

במרץ, סין משכה תשומת לב רבה כאשר אירחה את השיחות בין ערב הסעודית ואיראן, שהסתיימו בחידוש היחסים הדיפלומטיים בין השתיים. ההסכם נתפס בעיני רבים כפריצת דרך דיפלומטית גדולה עבור סין, סימן לכך שהיא מוכנה למלא תפקיד פוליטי גדול יותר באזור.

שרי החוץ של איראן וערב הסעודית בשיחות הפיוס בסין, אפריל 2023 (צילום: Iranian Foreign Ministry via AP)
שרי החוץ של איראן וערב הסעודית בשיחות הפיוס בסין, אפריל 2023 (צילום: Iranian Foreign Ministry via AP)

אולם, למרות האינטרס הגובר של סין במזרח התיכון, מומחים אומרים כי אין לה רצון רב להתערב בעימותים בצורה ישירה. מרפי טוענת כי סין, לפחות לעת עתה, לא מעוניינת להתחרות בארה"ב על תפקיד ביטחוני גדול יותר באזור.

תחת זאת, סין מנסה לשמור על עמדה ניטרלית ולשמש כמתווכת בין מדינות, כפי שעשתה במקרה של ערב הסעודית ואיראן. בהקשר הזה, ההססנות של סין בנוגע לביקורת כלפי חמאס ומאמציה להיראות ניטרלית רק ממשיכים את קו המגמה הזה.

בשיחה שקיים עם מקבילו הסעודי ביום שבת, שר החוץ של סין אמר כי מעשיה של ישראל "חורגים מתחום ההגנה העצמית" וקרא "להפסיק להשית עונש קולקטיבי על עזה"

אולם, בעימות הנוכחי לניטרליות של סין יש גבולות. טוביה גרינג, חוקר במרכז למדיניות ישראל–סין במכון למחקרי ביטחון לאומי של אוניברסיטת תל אביב, משווה את המצב הנוכחי לתגובה של סין לפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר 2022, שבה היא הפגינה מה שגרינג מכנה "ניטרליות פרו־רוסית".

בעימות האחרון סין אימצה ניטרליות פרו־פלסטינית. כשמספר ההרוגים בעזה מטפס וישראל מתכוננת לפלישה קרקעית, סין נוקטת עמדה תקיפה יותר. בשיחה שקיים עם מקבילו הסעודי ביום שבת, שר החוץ של סין ואנג יי אמר כי מעשיה של ישראל "חורגים מתחום ההגנה העצמית" וקרא "להפסיק להשית עונש קולקטיבי על תושבי עזה".

פלסטינים ליד הריסות בניין שנפגע בהפצצות ברפיח. 18 באוקטובר 2023 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
פלסטינים ליד הריסות בניין שנפגע בהפצצות ברפיח. 18 באוקטובר 2023 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

רחמט, הפרופסור מאוניברסיטת בוסאן, מציין כי סין "לא רואה הרבה יתרונות בעמידה לצד ישראל במחלוקת הנוכחית, בהתחשב בכך שישראל היא ידידה נאמנה של ארה"ב". אף שסין אינה ניטרלית לחלוטין בעימות הנוכחי כפי שמשתמע מהצהרותיה, מומחים אומרים כי עמדתה האדישה יחסית עשויה לאפשר לה לשמש כמתווכת בהמשך.

סין ניסתה למלא תפקיד בפתרון הסכסוך הישראלי–פלסטיני מאז שנות האלפיים המוקדמות, כך שיש לה ניסיון מסוים בנושא. השליח המיוחד של סין למזרח התיכון, ז'אי ג'ון, שוחח בטלפון בזמן האחרון עם דיפלומטים מישראל, מצרים, ערב הסעודית והרשות הפלסטינית.

סין נמצאת בעמדה טובה למילוי תפקיד במשא ומתן לצד מדינות אחרות, בין אם לשחרור החטופים או להפסקת אש רחבה יותר – בהתחשב ברשת השותפויות שלה

בשיחה עם עמיתו המצרי ביום רביעי, ז'אי אמר כי סין מוכנה לסייע בתיאום הפסקת אש. ואנג גם אמר ליועצו הבכיר של נשיא ברזיל בשבוע שעבר כי סין תומכת ב"ועידת שלום בינלאומית" כדי לסייע בתיווך פתרון שתי המדינות. ז'אי יגיע השבוע לביקור באזור, ביקור שהממשלה הסינית תיארה כמאמץ לקדם שיחות שלום.

ועדיין, מומחים לסין והמזרח התיכון אומרים כי הם מטילים ספק בכך שסין תמלא תפקיד מרכזי בתיווך במשבר, היות שהיא לא מעוניינת להפעיל לחץ באופן פעיל על מדינות אחרות. "סין לא רוצה לסכן את עורה", אומר אפטרמן, ואין לה את הניסיון והמומחיות באזור כדי למלא את תפקיד המתווכת לבדה.

משפחות החטופים והנעדרים ממתקפת חמאס תולים דפי מידע על יקיריהן על חומת הקריה בתל אביב, 14 באוקטובר 2023 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
משפחות החטופים והנעדרים בתל אביב, 14 באוקטובר 2023 (צילום: תומר נויברג, פלאש90)

בינתיים, קטאר משמשת כמתווכת, בתיאום עם ארה"ב, בנוגע לשחרור החטופים. אולם, סין נמצאת בעמדה טובה למילוי תפקיד במשא ומתן לצד מדינות אחרות, בין אם לשחרור החטופים או להפסקת אש רחבה יותר – בהתחשב ברשת השותפויות שלה, ובכלל זאת עם איראן.

"אחד ההיבטים של העמדה הייחודית של סין הוא שבאופן פוטנציאלי תהיה לה היכולת לדבר עם כל הצדדים, ולפחות נכון לעכשיו יש לה יחסים מאוזנים יחסית עם כל הצדדים הנוגעים בדבר", אומרת מרפי. אומנם המלחמה באוקראינה היא לא אנלוגיה מושלמת, אבל סין גם הציעה למלא תפקיד בהשכנת שלום שם, והפעילה לחץ מסוים על רוסיה, לפחות בנוגע לשימוש בנשק גרעיני.

השאלה עד כמה ישראל תהיה מוכנה לשתף פעולה עם סין במשא ומתן אחרי התגובה שלה בשבוע שעבר עודנה פתוחה. אולם, ישראל עדיין עשויה לראות יתרון מסוים בקשר עם סין. "היא זקוקה לעזרה בנושא שחרור החטופים"

השאלה עד כמה ישראל תהיה מוכנה לשתף פעולה עם סין במשא ומתן אחרי התגובה שלה בשבוע שעבר עודנה פתוחה. אולם, ישראל עדיין עשויה לראות יתרון מסוים בקשר עם סין. "אני לא חושב שישראל בוטחת בסין, אבל היא זקוקה לעזרה, בייחוד בנושא שחרור החטופים", אומר אפטרמן. "ישראל הופתעה לראות את ההצלחה של סין עם איראן וסעודיה, כך שהיא זכתה שם לאמינות מסוימת".

לילי פייק היא כתבת הנמצאת בוושינגטון ומסקרת את סין ואת שינוי האקלים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
סין שואפת ליציבות במזרח התיכון. ישראל ממוקמת בצומת היבשתית החשובה ביותר של הדרך הגדולה (BRI), במרחק 200 ק"מ מתעלת סואץ. הממשל הסיני הוא גורם ממתן. כמו שקרה לסעודיה, גם אנחנו נהנה משירות... המשך קריאה

סין שואפת ליציבות במזרח התיכון.
ישראל ממוקמת בצומת היבשתית החשובה ביותר של הדרך הגדולה (BRI), במרחק 200 ק"מ מתעלת סואץ.
הממשל הסיני הוא גורם ממתן.
כמו שקרה לסעודיה, גם אנחנו נהנה משירותי התיווך של סין.
זה יקרה מהר מהצפוי.

עוד 1,176 מילים ו-1 תגובות
סגירה