גרטה תונברג, יולי 2023 (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)
AP Photo/Pavel Golovkin

ההתייצבות של גרטה תונברג לצד עזה מטלטלת את התנועה הסביבתית בישראל ● רוב הפעילים הירוקים בארץ משתייכים למחנה השמאל וראו בעמיתיהם בעולם שותפים לדרך ולהשקפה ● מאז ה-7 באוקטובר הם נדהמים לגלות שחלקם לא מבחינים בין מאבק לגיטימי לעצמאות לבין ביצוע פשעים מחרידים נגד האנושות

לצד השבר הגדול בנפשה של החברה הישראלית, האירועים הבלתי נתפסים של ה-7 באוקטובר חוללו כמה קווי שבר נוספים. עם אחד מהם מתמודדת בימים האחרונים התנועה הסביבתית.

התמיכה הנחרצת בצד הפלסטיני שהביעה גרטה תונברג, הסמל המזוהה ביותר בשנים האחרונות עם המאבק במשבר האקלים, הותירה את פעילי הסביבה הישראלים המומים וזועמים.

תונברג העלתה פוסט שבו הצטלמה עם שלוש שותפות כשהן מחזיקות שלטים עם הסיסמאות Stand with Gaza, Free Palestine וכמובן Climate Justice Now. זאת, מבלי לומר ולו מילת הסתייגות ממעשי האונס, חטיפת הילדים והזקנים ועוד שורה ארוכה של פשעים נגד האנושות שביצעו מחבלי חמאס.

התמיכה הנחרצת בצד הפלסטיני שהביעה גרטה תונברג, הסמל המזוהה ביותר בשנים האחרונות עם המאבק במשבר האקלים, הותירה את הפעילים המומים וזועמים

אחרי זמן מה, תונברג הורידה את הפוסט, והחזירה אותו לאחר שמהפריים הוצאה בובה קטנה של תמנון. "העירו לי שהבובה עלולה להתפרש כמסר אנטישמי", נימקה (התמנון סימל אצל הנאצים את היהודים ששולחים זרועותיהם לכל העולם), "וכלל לא הייתי מודעת לזה".

זה כמובן רק הגביר את הזעם והעלבון של העוקבים מישראל, שלא הבינו איך התמנון הוא הבעיה היחידה שתונברג זיהתה בפוסט, והשתמשו במילים המפורסמות שלה – How dare you – כדי להביע את סלידתם.

גרטה תונברג וחברות עם שלטים התמכים בפלסטינים, 21 באוקטובר 2023 (צילום: מתוך אינסטגרם, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
גרטה תונברג וחברות עם שלטים התמכים בפלסטינים, 21 באוקטובר 2023 (צילום: מתוך אינסטגרם, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

שורה ארוכה של פעילי סביבה ישראלים מיהרו להגיב. שקד שפי כהן, סמנכ"לית האגודה הישראלית לאקולוגיה ותושבת קיבוץ ניר-עם, תיארה את השעות המסויטות בממ"ד עם בנה הקטן ובעלה, שבסופן ניצלו מהתופת.

"אין בי כעס עלייך", כתבה לתונברג, "באמת שלא. רק צער עמוק ורחמים". מיכל ביטרמן, מנכ"לית TNS (The natural step) ישראל, העלתה סרטון שבו הטיחה בתונברג: "את טועה, כל כך טועה. את לא רק חסרת אחריות – הקריאה שלך מסוכנת, וכמנהיגה סביבתית שיש לה מיליוני עוקבים את לא רק מעודדת טרור, אלא גם פוגעת בהישגים של המאבק הסביבתי שלך".

"את טועה, כל כך טועה. את לא רק חסרת אחריות – הקריאה שלך מסוכנת, וכמנהיגה סביבתית שיש לה מיליוני עוקבים את לא רק מעודדת טרור, אלא גם פוגעת בהישגים של המאבק הסביבתי שלך"

אחרי רצף של תמונות זוועה ממעשי החמאס בעוטף, ביטרמן חתמה בשאלה: "האם זו הסביבה שבה את רוצה לחיות?"

גלית אבינועם, פעילת סביבה ומועמדת לראשות עיריית נס ציונה, כתבה לתונברג:

"כאקטיביסטית ירוקה, אני מזמינה אותך לרצף ההלוויות האינסופי שמתקיים בישראל בימים האחרונים. כאמא לשלושה, שהגדולה ביניהם משרתת בצבא ולא הייתה בבית כבר שבועיים, ורבים מחבריה וחברותיה נהרגו, נטבחו או נאנסו, איבדת ברגע זה את כל ההערכה שלי לאקטיביזם הסביבתי שלך. בפעם הבאה, תעשי חיפוש יותר טוב לפני שאת מעלה פוסט".

במחי פוסט אחד, אם כך, תונברג הפכה בישראל מהפנים היפות והתמימות של המאבק הירוק בפוליטיקאים המושחתים ובברוני הנפט לדמות מוקצה שמצדדת בתנועה שמבצעת פשעים מחרידים. מוזיאון חיפה הסיר תערוכה שהוקדשה למאבק שלה במשבר האקלים, משרד החינוך הודיע שיסיר כל אזכור שלה מתכני לימוד. השאלה אם הם יוחלפו בתכנים אחרים שעוסקים במשבר האקלים.

התנועה הסביבתית, בישראל כמו בעולם, מזוהה עם ערכים ליברליים ותמיכה בדמוקרטיה, שלום ושוויון. רוב הפעילים הירוקים בישראל משתייכים למחנה השמאל וראו בעמיתיהם בעולם שותפים לדרך ולהשקפה.

התנועה הסביבתית, בישראל כמו בעולם, מזוהה עם ערכים ליברליים ותמיכה בדמוקרטיה, שלום ושוויון. רוב הפעילים הירוקים בישראל משתייכים למחנה השמאל וראו בעמיתיהם בעולם שותפים לדרך

אולם מאז ה-7 באוקטובר הם נדהמים לגלות שחלק מעמיתיהם לא מבחינים, או לא רוצים להבחין, בין השאיפה הלגיטימית של העם הפלסטיני לעצמאות, התנגדות להמשך הכיבוש ותמיכה בהסכם שלום שיביא לסיום הסכסוך, לבין ביצוע פשעים מחרידים נגד אזרחים.

"החלקים האלה של התנועה הסביבתית הם בשר מבשרו של השמאל העמוק של המערב שאצלו העולם מתחלק לטובים ורעים, אימפריאליסטים כובשים מול ילידים", אומר פרופ' דני רבינוביץ' מבית הספר לסביבה באוניברסיטת תל אביב, לשעבר יו"ר "חיים וסביבה" ובכיר בגרינפיס העולמית.

פרופ' דני רבינוביץ' (צילום: באדיבות המרואיין)
פרופ' דני רבינוביץ' (צילום: באדיבות המרואיין)

"הם נמצאים עמוק בתוך פוליטיקת הזהויות, והדבר הזה יוצר הרבה כתמים עיוורים. בימים הראשונים, כשאנחנו עמדנו מול הרושם המחריד של מה שקרה בעוטף, הם נכשלו במבחן אלמנטרי של מה זה אנושיות וחמלה, ומתי נכון להשעות את כל ההצדקות ואת התפיסות של התמונה הגדולה של יחסי הכוח, ולזכור את העובדה שיש דברים ששום דבר לא יכול להצדיק אותם.

"זה כמובן רק הולך ומתחזק ככל שהימים עוברים ומתגלים ממדי ההרס בצד השני, בעזה. הם לא מתרשמים מהעובדה שיש כאן צד אחד שבא להרוג מכל הבא ליד וצד אחר שלפחות מנסה לנהוג לפי דיני המלחמה ושאין לו כוונה לפגוע באזרחים. אלה ניואנסים שהזעם הקדוש של השמאל הרדיקלי מחטיא לגמרי".

"הם לא מתרשמים מהעובדה שיש כאן צד אחד שבא להרוג מכל הבא ליד וצד אחר שלפחות מנסה לנהוג לפי דיני המלחמה ושאין לו כוונה לפגוע באזרחים. אלה ניואנסים שהזעם הקדוש של השמאל הרדיקלי מחטיא לגמרי"

רבינוביץ' מודאג ממה שקורה עכשיו אבל לא מאוד מופתע: "זה קצת מזכיר לי את המאבק נגד ה-BDS שלקחתי בו חלק פעיל. אתה מוצא את עצמך מול אנשים שבהרבה תחומים והיבטים הם בשר מבשרנו. גם שם הייתה לי תחושה של בגידה והתנכרות.

"אנחנו נוטים לחשוב שכל מי שיש לו סט של רעיונות דומים לשלנו בתחומים מסוימים, יסכים איתנו בהכול. אנחנו נוטים להשלים את הדמות שלו בצורה שמתאימה לנו. זה לא תמיד ככה.

"שני הוריה של גרטה עיתונאים ואינטלקטואלים מהשמאל העמוק בשוודיה. זה בא לביטוי מבורך בעמדות שלה כלפי משבר האקלים אבל זה לא הופך אותה בהכרח למה ולמי שהיינו רוצים לחשוב בכל התחומים.

"אני רק יכול לקוות שהסחף הזה לא ינציח את עצמו. אנחנו בעיצומו של אירוע סוחף, שמחזק את הנטייה לסווג אנשים לפי 'הלנו אתה אם לצרינו'. צריך לקוות שעם הזמן נבין שבהרבה תחומים אנשים יכולים להיות חלוקים איתנו ובדברים מסוימים שותפים. וכמובן ייתכן שיהיו אנשים שנצטרך לתת להם גט כריתות".

גרטה תונברג בגיל 16 עם אביה סוונטה, 28 באוגוסט 2019 (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)
גרטה תונברג בגיל 16 עם אביה סוונטה, 28 באוגוסט 2019 (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)

מי שנמצאים במצב הרגיש ביותר בימים האלה הם ארגוני סביבה שפועלים בתוך מסגרת גלובלית, בראשם "גרינפיס" שסניפיו מפוזרים במדינות רבות.

ב"גרינפיס" הישראלי מעדיפים לשמור על פרופיל נמוך ונמנעים מלהתראיין. הסניפים של הארגון שממוקמים במדינות ערביות או מוסלמיות לא חוסכים בהתבטאויות חריפות נגד ישראל.

נציגי "גרינפיס" באירופה פרסמו הודעות שקוראות לכל הצדדים להימנע מפגיעה באזרחים ולחדול מהמלחמה, אבל בעיניים ישראליות ההתעלמות מהזוועות שביצע חמאס צורמת.

"גרטה עשתה הרבה נזק. אנשים אומרים לעצמם – אם בתחום הזה העמדות שלה מבוססות על בורות ושטחיות וחוסר ידע והעמקה, למה שניקח אותה ברצינות ונאמין למה שהיא אומרת על משבר האקלים?"

"גרטה עשתה הרבה נזק", אומר פעיל סביבה ישראלי, "אנשים אומרים לעצמם – אם בתחום הזה העמדות שלה מבוססות על בורות ושטחיות וחוסר ידע והעמקה, למה שניקח אותה ברצינות ונאמין למה שהיא אומרת על משבר האקלים?

"בארגון כמו גרינפיס יש לזה פוטנציאל הרסני. אנשים מגלים שפעילים מהעולם שהם נאבקים לצידם שנים חסרי חמלה ואמפטיה בסיסיים. השאלה אם ביום שאחרי הם יצליחו לחזור להיאבק כאגרוף אחד בנושאי סביבה ואקלים".

פעילי "גרינפיס" בצרפת במאי 2023. אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Aurelien Morissard)
פעילי "גרינפיס" בצרפת במאי 2023. אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Aurelien Morissard)

ערן בנימיני, מנכ"ל 'חיים וסביבה' – ארגון הגג של התנועה הסביבתית בישראל – מצליח לשמר מעט אופטימיות גם בימים הטעונים האלה. "אי אפשר להגיד שיש קול אחיד של פעילי סביבה בעולם", הוא אומר, "יש מגוון של קולות. אני לא כל כך מאשים את גרטה ואת הפעילים באירופה. הם לא נחשפים לאותה מציאות שאנחנו נחשפים אליה, הם לא רואים ברזולוציות שאנחנו רואים מה קרה בעוטף עזה.

"רובם צעירים שלא צורכים את התקשורת הבינלאומית הממוסדת אלא את הרשתות החברתיות שפועלות כמו תיבת תהודה, ובתיבה הזו ישראל מתויגת כחזקה וכובשת והפלסטינים כאנדרדוג. ההזדהות שלהם היא אוטומטית ולא בהכרח כי הם באמת תומכים או מצדיקים את המעשים הנוראיים שחמאס עשה".

"רובם צעירים שלא צורכים את התקשורת הבינלאומית הממוסדת אלא את הרשתות החברתיות שפועלות כמו תיבת תהודה, ובתיבה הזו ישראל מתויגת כחזקה וכובשת והפלסטינים כאנדרדוג"

בנימיני וחבריו לתנועה ניסחו גילוי דעת אותו העבירו לתנועה הסביבתית העולמית. "התראיינתי לעיתונות השוודית בעקבות הפוסט של גרטה", הוא אומר, "אמרתי שבין הנרצחים והנפגעים יש פעילים שלנו, שאנשים שלנו מגויסים ונלחמים ושהתנועה הסביבתית משתתפת באופן מלא במאמץ של העורף הישראלי. אנחנו מחלצים בעלי חיים, תרמנו לחיילים מטענים ניידים שנטענים באמצעות פאנל סולארי.

"בסופו של דבר גרטה הייתה גיבורה לתקופה מסוימת, לאנשים יש צורך בגיבורים אז הם מסמנים אותם. אבל הגיע הזמן לגיבורים אחרים. פעיל ליכוד שלח לי קישור לכתבה על גרטה, אמרתי לו 'הנה ההוכחה שאין משבר אקלים'. הוא צחק. זה נכון שכל האירוע הנורא הזה פוגע בייעוד ובמאבק שלנו, אבל לטווח ארוך, בהקשר של המאבק הסביבתי, אני לא חושב שזה יותר ממכה קטנה בכנף".

פעילים ירוקים בקוריאה הדרומית עם כרזה שבה גרטה תונברג נוזפת בדונלד טראמפ, 2019 (צילום: AP Photo/Ahn Young-joon)
פעילים ירוקים בקוריאה הדרומית עם כרזה שבה גרטה תונברג נוזפת בדונלד טראמפ, 2019 (צילום: AP Photo/Ahn Young-joon)

המאבק הסביבתי ממילא מזוהה עם השמאל הליברלי. אתה לא חושש שאחרי הסיפור של גרטה, למחנה השמרני/דתי/ימני תהיה רתיעה עוד יותר עמוקה מכל מה שמריח ירוק?
"קיים חשש כזה, אבל מצד שני באירוע הזה פעילי הסביבה מחוברים חזק לסיפור הישראלי, מגויסים, לוחמים ותורמים, עמוק בתוך המיינסטרים. אז זה גם יכול לדחוף דווקא לכיוון ההפוך של חיבור".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
מדוע אנו כה מופתעים מתגובות כאלה? בואו נחשוב על מה שקרה בעזה מזוית ראיה של מי שלא מפה ולכן אין לו את תחושת הכאב של אנשים פה. מחד זו מדינה מסודרת עם צבא ענק, שמפציצה מהאויר אוכלוסיה אז... המשך קריאה

מדוע אנו כה מופתעים מתגובות כאלה? בואו נחשוב על מה שקרה בעזה מזוית ראיה של מי שלא מפה ולכן אין לו את תחושת הכאב של אנשים פה.
מחד זו מדינה מסודרת עם צבא ענק, שמפציצה מהאויר אוכלוסיה אזרחית בלי אמצעי הגנה, מונעת ממנה מזון מים וחשמל ומוציאה צו פינוי ל750 אלף אי, וזאת לעומת אקט רצח המוני של ארגון שאינו צבא עם נשק מתקדם, שאין לו שום מעמד בעולם וגם בתחומו הוא מעמדו בציבור לא ברור. מגוף אחרון זה אין שום ציפיות ואין לו הרבה מה להפסיד שזה שמים וארץ לעומת ההתייחסות לישראל והציפיות ממנה.
זה היה עקב לחץ מארה"ב שאפשרנו סיוע הומניטרי לשם (בהתחלה ישראל אימה להפציץ משאיות ממצרים שיביאו זאת) וזו התגובה העולמית שבלמה המשך ההפצצות של אוכלוסיה אזרחית שם עם אלפי הרוגים.
זו האמת המרה. הדיספרופורציה בעיני העולם, היא לחובתנו ולא לטובתנו.

למעלה מ-250 נשות סביבה, וגם אנשי סביבה, חתמו על מכתב שנשלח לגרטב ופורסם ברשתות החברתיות עוד בשישי. מוזמן להתרשם. https://docs.google.com/document/d/1n2i4AXlzEYeb3dlmR529cZsUfkq_fGsbd... המשך קריאה

למעלה מ-250 נשות סביבה, וגם אנשי סביבה, חתמו על מכתב שנשלח לגרטב ופורסם ברשתות החברתיות עוד בשישי. מוזמן להתרשם.

https://docs.google.com/document/d/1n2i4AXlzEYeb3dlmR529cZsUfkq_fGsbd1Ivun-VQb8/edit

עוד 1,282 מילים ו-2 תגובות
סגירה