הפגנות תמיכה בחמאס באיסטנבול, טורקיה, ב-15 באוקטובר 2023 (צילום: YASIN AKGUL / AFP)
YASIN AKGUL / AFP

טורקיה וקטאר מנסות, כל אחת בדרכה, להיפטר מהנהגת חמאס בשטחן

ארדואן מתנהל בשבועיים האחרונים בזהירות: הוא יודע שהוא מהלך על חבל דק ושכל העולם צופה בו ● טורקיה הכחישה כי גירשה את מנהיגי חמאס משטחה, אבל לא את העובדה שהם כבר לא נמצאים במדינה ● גם בקטאר רומזים לארגון הטרור כי מוטב שיחפש מדינה מארחת אחרת ● לאן ילכו? התחנה הבאה המסתמנת היא ביירות ● פרשנות

האם טורקיה אכן סילקה את צמרת חמאס משטחה? תלוי את מי שואלים.

האתר האמריקאי "אל מוניטור" פרסם אתמול (שני) כי טורקיה הורתה לצמרת חמאס לעזוב את המדינה. הפרסום הזה צוטט מייד בתקשורת העולמית, כאילו הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן נקט עמדה.

אלא שבאנקרה מיהרו להכחיש את הפרסום, אם כי לא נאמר האם צמרת חמאס עדיין נמצאת על אדמת טורקיה. כלומר, אנקרה שימרה לעצמה מרחב פעולה – היא טוענת כי לא סילקה את חמאס, אך זה עדיין לא אומר שצמרת הארגון לא עזבה בהסכמה. הנשיא ארדואן מתנהל בשבועיים האחרונים בזהירות: הוא יודע שהוא מהלך על חבל דק ושכל העולם צופה בו.

הרחוב הטורקי זועם על ישראל ויוצא לרחובות. לצד הפגנות התמיכה ההמוניות בפלסטינים ובראשן ניפוץ הסניף המרכזי של מקדונלדס בלב איסטנבול, ארדואן מבין שהוא חייב לנהל מדינה ויחסי חוץ שמתנגשים עם רעיונות אידיאולוגיים בסיסיים שלו.

חמאס היא תנועת אחות של מפלגת הצדק והפיתוח של ארדואן. שתי התנועות חוסות תחת הברית העולמית של האחים המוסלמים. מצד אחד ארדואן מחוייב להם אידיאולוגית, מצד שני התמונה שבה נראתה צמרת חמאס כורעת ונושאת תפילת הודיה בשעה שעל המסכים משודרות תמונות הטבח בישראל, מביכה את המדינה השניה בגודלה בנאט"ו.

התמונה שבה נראתה צמרת חמאס כורעת ונושאת תפילת הודיה בשעה שעל המסכים משודרות תמונות הטבח בישראל, מביכה את המדינה השניה בגודלה בנאט"ו

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן לוחץ יד עם מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה בפגישה באיסטנבול, 1 בפברואר 2020 (צילום: Presidential Press Service via AP)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן לוחץ יד עם מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה בפגישה באיסטנבול, 1 בפברואר 2020 (צילום: Presidential Press Service via AP)

ארדואן ללא ספק היה שמח לגלגל את הבעיה לקטאר, מקומם הקבוע של אסמעיל הנייה וחאלד משעל בשנים האחרונות. גם קטאר וגם טורקיה מבינות שהנהגת חמאס היא תפוח אדמה לוהט, וכל אחת בדרכה השקטה מנסה להיפטר ממנה.

עד כמה העניין רגיש תעיד ההכחשה של רשת המלונות "ארבע עונות" היוקרתית את הידיעה כי הנייה שוהה בבית המלון שלה בדוחא. למזלם של הקטארים – וכנראה שזה לא מקרי – בכירי חמאס יצאו מקטאר לטורקיה לקראת ה-7 באוקטובר. ארדואן מבין שהוא ילך עם אות הקלון הזה שנים.

למזלם של הקטארים – וכנראה שזה לא מקרי – בכירי חמאס יצאו מקטאר לטורקיה לקראת ה-7 באוקטובר. ארדואן מבין שהוא ילך עם אות הקלון הזה שנים

מעניין יהיה לראות איזו מדינה תקלוט את צמרת חמאס כעת. לא בטוח שזו תהיה קטאר, שמנווטת בעדינות בין ארגון הטרור לממשל האמריקאי שהגדיר את אנשי הארגון בני מוות. דמשק, שהייתה בעבר בסיס קבוע, לא בטוחה בימים אלה, ולכן המקלט בעת הנוכחית יהיה כנראה בביירות, שם נפרסה על צמרת חמאס מטריית ההגנה של חזבאללה.

בינתיים מתרבים הדיווחים בישראל על הלחץ האמריקאי לעכב את הפעולה הקרקעית כדי למצות את חלון ההזדמנויות שנפתח בעיני האמריקאים לשחרור חטופים נוספים.

נראה שערוץ התקשורת האמריקני בין קטאר וחמאס לא חשוף לגמרי לעיני ישראל. העיכוב הזה, מבחינת צה"ל, בעייתי מאוד.

מנהיגי חמאס חאלד משעל (שני מימין) ומוסא אבו מרזוק (משמאל) בקטאר, 1 במאי 2023 (צילום: KARIM JAAFAR / AFP)
מנהיגי חמאס חאלד משעל (שני מימין) ומוסא אבו מרזוק (משמאל) בקטאר, 1 במאי 2023 (צילום: KARIM JAAFAR / AFP)

הצבא לא עצמאי לקבל החלטה מתי להתחיל בפעולה, בהתאם לצרכים המודיעיניים והמבצעים שלו. הוא השלים את כל ההכנות ועכשיו מעשית הוא תלוי בארצות הברית. זו כנראה עוד אחת מהסיבות למתח בין הדרג המדיני – בעיקר ראש הממשלה – למערכת הביטחון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו פועל עכשיו עם קבינט מלחמה בעייתי מבחינתו – רמטכ"ל שלא רצה, שר ביטחון שפיטר, ושני יריבים פוליטיים שזוכרים לו את הטריקים והשטיקים. ולחשוב שזה עדיין עדיף מבחינתו על הקבינט המורחב עם איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.

נתניהו פועל עכשיו עם קבינט מלחמה בעייתי מבחינתו – רמטכ"ל שלא רצה, שר ביטחון שפיטר, ושני יריבים פוליטיים שזוכרים לו את הטריקים והשטיקים

עד שהפעולה הקרקעית תצא לפועל, חיל האוויר ממשיך בכתישה האווירית. אתמול לפנות בוקר התרבו דיווחים בתקשורת הערבית כי ישראל ביקשה שוב מבתי החולים בצפון הרצועה להתפנות. הגדול בהם, "שיפא", עומד בסירובו: הבונקר המרכזי של חמאס נמצא מתחתיו. אתמול הופצצה מטרה שנמצאת כמה מאות מטרים מבית החולים, שלא ניזוק.

בכלל, ישראל יכולה לסמן לעצמה וי גדול על הקמפיין התקשורתי אחרי הפגיעה בבית החולים "אל אהלי". רשת איי-פי ואחריה "הוול סטריט ג'ורנל" פרסמו תחקירים עצמאיים שאישרו את הגרסה הישראלית במלואה. אחרים גמגמו התנצלות, כמו "הניו יורק טיימס".

הבי-בי-סי הודיע כי מעתה והלאה יישר קו עם ממשלת בריטניה ויכנה את חמאס ארגון טרור – לראשונה ההיסטוריה של תאגיד השידור הציבורי, שמעולם לא כינה אף גורם כטרוריסט או ארגון טרור.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 608 מילים ו-1 תגובות
סגירה