בית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: Wiskerke / Alamy)
Wiskerke / Alamy

במקביל למלחמה, ישראל נערכת למאבק המשפטי נגד חמאס בהאג

הגעתו של התובע הכללי בבית הדין הבינלאומי בהאג לרפיח אתמול הייתה איתות לבאות: בשבועיים האחרונים מספר ארגונים ישראליים ובינלאומיים סיפקו לבית הדין חומרים וחוות דעת המחזקות את הטיעון של רצח עם נגד חמאס - ובמקביל, מתכוננים גם לחקירת פעולות צה"ל ברצועה ● וגם: בעקבות המבצע לשחרורה של החיילת החטופה אורי מגידיש, עסקת שבויים הופכת כעת להכרחית ● פרשנות

1

לקראת הקרב המשפטי

בימים אלה ישראל נערכת גם ליום שאחרי המלחמה בהיבט המשפטי. הגעתו של התובע הכללי בבית הדין הבינלאומי בהאג כרים קאן לצד המצרי של רפיח אתמול (שני) וההכרזה שלו שם כי בית הדין בוחן את פעולות כל הצדדים, הייתה איתות לבאות.

גלי ההדף של המלחמה הזו ימשיכו להכות גם אחרי שהאש תיפסק וגורל החטופים יוכרע. אמנם חאן הקפיד על לשון מאוזנת ככל הניתן, אבל בין השורות ניתן היה להבין שהפעם הצד הפלסטיני נמצא בבעיה.

גורם ישראלי בכיר העוסק במערכה המשפטית תיאר בפנינו את הדברים באור חיובי יחסית, בהשוואה לעימותים בעבר בהם ישראל נזקקה ללוליינות משפטית ומדינית, כדי להימנע מהיגררות לדיון בפני בית הדין.

גורם ישראלי בכיר העוסק במערכה המשפטית תיאר בפנינו את הדברים באור חיובי יחסית, בהשוואה לעימותים בעבר בהם ישראל נזקקה ללוליינות משפטית ומדינית, כדי להימנע מהיגררות לדיון בפני בית הדין

"מהיכרותי את השיח המשפטי שמלווה אירועים כאלה אנחנו בהחלט רואים שבית הדין בוחן את טבח השבעה באוקטובר דרך העיניים המחמירות ביותר של החוק הבינלאומי", אומר הגורם. "יש כאן הרבה מאד מרכיבים משפטיים העונים להגדרה של סעיף 'רצח עם'. זה הסעיף החמור ביותר בחוק, ועל פיו נשפטו הפושעים הנאצים".

התובע הכללי של בית הדין הלאומי בהאג כרים קאן במעבר הגבול רפיח בדרום רצועת עזה, 30 באוקטובר 2023 (וידיאו: בית הדין הבינלאומי בהאג)

מתברר שבשבועיים האחרונים מספר ארגונים ישראליים ובינלאומיים סיפקו לבית הדין בהאג חומרים וחוות דעת משפטיות המחזקות את הטיעון של רצח עם.

"גם אם בסופו של דבר יוחלט שלא ללכת על הסעיף המחמיר ביותר, ניתן יהיה להגדיר את חמאס והפלסטינים בעזה כמי שביצעו פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות שהם אמנם סעיפים פחות חמורים מרצח עם, אבל עדיין יגדירו כל מי שלקח חלק בתכנון ובביצוע מבוקש עד סוף חייו", מסביר הגורם.

"גם אם בסופו של דבר יוחלט שלא ללכת על הסעיף המחמיר ביותר, ניתן יהיה להגדיר את חמאס והפלסטינים בעזה כמי שביצעו פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, וכל מי שלקח חלק באירוע יהיה מבוקש עד סוף חייו"

לצד הקרב המשפטי הזה של בחירת הסעיף המרשיע, בישראל מתכוננים גם לחקירת פעולות צה"ל ברצועה. מאז מבצע עופרת יצוקה ב-2009 ודוח גולדסטון שהגיע בעקבותיו, בישראל גיבשו תכנית ליווי משפטי פרטני שמלווה את כל המהלכים המבצעיים בשטח.

כך, למשל, כל מטרה שמותקפת באופן יזום, נבחנת במהלך הכנת הפעולה על ידי המשפטנים בכדי לוודא שהיא עונה להגדרת חוקי המלחמה כמטרה לגיטימית. לתיק התקיפה מצורפת חוות הדעת המשפטית עם "הפללת המטרה", כהכנה ליום שבו תצטרך ישראל לספק הסברים.

מעבר לכך, ישראל מכינה שני תיקים נוספים: הסיוע ההומניטרי וצמצום הפגיעה באוכלוסיה בלתי מעורבת או במתקנים חיוניים כמו בתי חולים ומרכזי סיוע. במישור ההומניטרי מדובר בבידול של דרום הרצועה והגדרתו כאזור בטוח תוך שמירת קו אספקה קבוע של מזון ותרופות.

סיוע הומניטרי עבור עזה מכווית בדרך למצרים, 24 באוקטובר 2023 (צילום: AFP PHOTO / HO / KUNA)
סיוע הומניטרי עבור עזה מכווית בדרך למצרים, 24 באוקטובר 2023 (צילום: AFP PHOTO / HO / KUNA)

כך, למשל, משטח הבדיקות של משאיות האספקה במעבר ניצנה מוכשר בימים האחרונים לבדיקה של יותר ממאה משאיות ביום, וזה בנוסף לפתיחת צינור מים שני לדרום הרצועה.

ניצנים של המאמץ השני, פגיעה בבלתי מעורבים, ניתן לראות בפרסום המפורט של דובר צה"ל על השימוש שעושה חמאס בבית החולים שיפא בעזה, וכיצד הארגון הפך אותו למעשה לבונקר פיקוד. בישראל ניסו כבר כמה פעמים לפנות את שיפא, בקריאות פומביות ושיחות יומיות עם מנהליו. כל הניסיונות הללו נכשלו.

ניצנים של המאמץ השני, פגיעה בבלתי מעורבים, ניתן לראות בפרסום המפורט של דובר צה"ל על השימוש שעושה חמאס בבית החולים שיפא בעזה, וכיצד הארגון הפך אותו למעשה לבונקר פיקוד

אם וכאשר תתקוף ישראל את המתחם או דומיו (סביר להניח שיהיו לכך פעולות מקדימות של אזהרה וניתוק חשמל זמני בכדי לאותת על רצינות הכוונות), התיק המשפטי יהיה כבר מוכן.

2

עסקת שבויים הופכת להכרחית

עד כמה עמוק נמצא צה"ל ברצועת עזה יעידו שני אירועים: הראשון הוא כמובן שחרורה של החיילת החטופה אורי מגידיש על ידי כוחות קרקעיים של שב"כ וצה"ל; והשני הוא הסרטון ששחרר חמאס ובו נראות שלוש חטופות ישראליות. בלשון זהירה ניתן לומר שיכול להיות ששני הדברים קשורים אחד בשני.

ההחלטה של כלי התקשורת בישראל לא לשדר את סרטון החטופות יכולה להעיד עד כמה טבח השבעה באוקטובר זעזע את ישראל. בעבר – במיוחד במקרה של גלעד שליט – הדילמה הזו הייתה נעלמת שניות אחרי שכלי התקשורת המקביל שידר כבר את הסרטון. אתמול זה היה קל יותר, עם היוודע דבר שחרורה של מגידיש.

החיילת אורי מגידיש, שנחטפה בידי חמאס ושוחררה בידי צה"ל ושב"כ, עם משפחתה, 30 באוקטובר 2023 (צילום: דוברות שב"כ)
החיילת אורי מגידיש, שנחטפה בידי חמאס ושוחררה בידי צה"ל ושב"כ, עם משפחתה, 30 באוקטובר 2023 (צילום: דוברות שב"כ)

הפרטים על הפעולה עדיין חסויים וספק אם צה"ל ושב"כ יחשפו אותם בקרוב. עובדתית, מדובר כאן בהישג מרשים של שילוב מודיעין ויכולת מבצעית. עם חזרתה לישראל, מגידיש נחקרה ארוכות במטה שב"כ, תיארה את מה שעברה ואז נלקחה לביתה לפגוש את הוריה.

התמונות מקרית גת החוגגת היו מרגשות ועצובות גם יחד. משפחה אחת חוגגת, בעוד 238 משפחות אחרות מביטות בה בעיניים כלות. סביר להניח שחמאס יסיק מסקנות ויקפיד יותר על הזזתם במנהרות והעברתם של החטופים למקומות מסתור חדשים. לכן זה משאיר את אופציית עסקת השבויים עדכנית ואולי אפילו הכרחית יותר.

סביר להניח שחמאס יסיק מסקנות ויקפיד יותר על הזזתם במנהרות והעברתם של החטופים למקומות מסתור חדשים. לכן זה משאיר את אופציית עסקת השבויים עדכנית ואולי אפילו הכרחית יותר

צה"ל, שהעמיק את הפעילות הקרקעית לתוך הרצועה ביממה האחרונה – עד כדי הגעה לקו הבתים במספר שכונות סביב העיר עזה – נראה שפועל בינתיים בהתאם לתוכנית המקורית. האיפול המוחלט לגבי היקף הכוחות ומיקומם גורם לכלי התקשורת הישראלים והפלסטיניים לגשש באפילה, וזה שינוי משמעותי ממלחמות העבר בעזה.

השילוב של שיתוק התקשורת ברצועה יחד עם הקפדה יתרה על מהלכי הקרב מקשה מאד על חמאס בהפעלת תוכנית ההגנה שלו, המתבססת על רשת המנהרות. ועדיין, הדברים האלה צריכים להילקח בזהירות, שכן ככל שהכוחות יעמיקו לאזורים הצפופים, כך החיכוך יהיה גדול יותר.

כוחות משוריינים של צה"ל פועלים בתוך רצועת עזה, 29 באוקטובר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
כוחות משוריינים של צה"ל פועלים בתוך רצועת עזה, 29 באוקטובר 2023 (צילום: דובר צה"ל)

בצה"ל ובדרג המדיני מדגישים כל העת את האופי ההיברדי של הפעולה. לצד התקיפות מהקרקע, מהאוויר ומהים ישראל פועלת כל העת גם במישור המדיני בענין שחרור החטופים. שני הצירים הללו מקבילים, ומשפיעים האחד על השני.

אם לשפוט על פי סרטון החטופות, ההחלטה לצאת לפעולה קרקעית ללא הסכם מוכיחה את עצמה, והיא מחזקת את ההשערה שרק לחץ צבאי יביא את יחיא סנוואר לקבל החלטות.

אם לשפוט על פי סרטון החטופות, ההחלטה לצאת לפעולה קרקעית ללא הסכם מוכיחה את עצמה, והיא מחזקת את ההשערה שרק לחץ צבאי יביא את יחיא סנוואר לקבל החלטות

עוד 925 מילים
סגירה