אילון מאסק משוחח עם השר בני גנץ בכנסת, ירושלים, 27 בנובמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90

נתניהו סידר למאסק תוכנית עסקית להשבת המפרסמים

הפעילות האנטישמית של בעלי חברות X ברשת החברתית הביאה לפגיעה בהכנסה עתידית בסך עשרות מיליוני דולרים ● אבל במקום לפעול נגד הפצת השנאה, המיליארדר עלה על מטוסו הפרטי לביקור בזק בישראל לשטיפת תדמיתו השלילית, בסיוע לחיצת היד החמה של נתניהו ● בניגוד להרצוג, רה"מ לא ניצל את השעות לצד המיליארדר כדי להמחיש את הסכנות ליהודים ● פרשנות

אילון מאסק – בעלי חברות X (טוויטר לשעבר), טסלה וסטארלינק – נמוג מישראל במהירות שבה נמוגים ענני הגשם באזורינו. בשעה שמאסק חיפף ביקור זריז בקיבוץ כפר עזה, ירד גשם שוטף על הבתים האפורים והשרופים של הקיבוץ. אומרים שהגשם ישטוף את הדמעות, אבל הגשם הפסיק, מאסק התעופף – והדמעות ממשיכות.

הישראלים חשים, יותר מתמיד, עזובים לגורלם, אחרי שארגון טרור אכזר פירק המדינה, את הכפרים, את הקיבוצים ואת המשפחות. על גב האסון המחריד של העם הישראלי, הגיע הטייקון הבינלאומי לסיבוב יחסי ציבור בלי כוונות סיוע.

ברשת החברתית שלו ממשיכים להפיץ זוועות ושקרים על ישראל, ומאסק – תוך שהוא מקבל מראש ממשלת ישראל שעות ארוכות של תשומת לב פרטית – מקווה "לכפר" על ציוציו ברשת החשובה.

מעבר למשחקים המילוליים שלו, המנגנים על נימים אנטישמיים, הוא גם הבטיח להכניס לעזה חיבור לוויין של סטארלינק כדי לאפשר לכאורה חיבור רשת לארגוני סיוע מוכרים בעזה. אולם, כשהוא נשאל כיצד החברה תוכל לוודא שחיבורי הרשת לא ישמשו את ארגון הטרור להמשך התקיפה על ישראל, חברת הלוויינים נאלמה.

אילון מאסק מגיב מגיב לחברת המפלגה הדמוקרטית אלכסנדריה אוקסיו־קורטז בנושא החזרת הרשת בעזה (צילום: X, צילום מסך)
אילון מאסק מבטיח לחברת המפלגה הדמוקרטית אלכסנדריה אוקסיו־קורטז להחזיר את הרשת בעזה (צילום: X, צילום מסך)

באחת הציוצים האנטישמיים של מאסק הוא "הסכים לחלוטין" עם אדם ברשת החברתית X שכתב כי הקהיליות היהודיות בארה"ב מעודדות גלי הגירה לתוך ארה"ב כדי להמיר את האוכלוסיות הלבנות. "כתבת אמת לאמיתה", צייץ גם נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בחזרה לגולש מאומת עם וי כחול (כלומר, מישהו שמשלם כסף למאסק) בשם "The Artist Formerly Known as Eric".

הציוץ והתשובה של המיליארדר שרירים וקיימים ברשת של מאסק. הדבר הזה – בצירוף הציוץ שרומז שאיראן היא קורבן של מדינות מערביות – הביא לכך ששורה של מפרסמים ברחו מהרשת שלו: אפל, IBM, ג'נרל מוטורס, פייזר, אאודי, מיקרוסופט, דיסני, ובסך הכול כ־200 חברות ענק.

הניו יורק טיימס פרסם בסוף השבוע שהפסד ההכנסות של X מנטישת המפרסמים הללו יהיה בגובה של 75 מיליון דולר. החברה, שממילא נמצאת בהפסדים מאז שמאסק השתלט עליה, בהחלט זקוקה לכסף הזה

הניו יורק טיימס פרסם בסוף השבוע שהפסד ההכנסות של X מנטישת המפרסמים הללו יהיה בגובה של 75 מיליון דולר. החברה, שממילא נמצאת בהפסדים מאז שמאסק השתלט עליה וסגר את היחידה למניעת הפצת שקרים – יחידה שנסיתה למנוע מהפלטפורמה להפוך למאורה של אנטישמיות וחדשות כזב – בהחלט זקוקה לכסף הזה.

אם כך, החישוב הוא פשוט: ציוצים מטופשים התומכים ומקדמים אנטישמיות ושנאה טהורה שווים 75 מיליון דולר. איך מחזירים את הכסף? יוצאים במטוס פרטי לטיול של כ־40 שעות לישראל. 30 שעות טיסה ועוד 10 שעות על הקרקע. המטרה היא לספר לעולם בציוצים ובראיונות שמאסק הוא בכלל לא אנטישמי.

ההוכחה? אפילו ראש ממשלת ישראל – המדינה של היהודים – נצמד אליו ומתחנף אליו במשך כחמש שעות מתוך אותן 10 שעות על הקרקע. אבל האם מאסק עשה פעולה כלשהי כדי לעצור את השתוללות השקרים נגד ישראל ברשת החברתית שלו? בינתיים, שום דבר.

הכפשות של נערות חטופות, שקרים מתועבים, הכחשת הטבח – הכול נמצא שם ברשת של מאסק, ואין יחידה בחברת X שתבדוק ותתמודד עם הפצת השקרים. ההפך הוא הנכון: מאסק הסב את X למכונת שקרים משומנת, המאפשרת לכל שקרן קטן לרכוש וי כחול תמורת שמונה דולרים לחודש – ולהפיץ שקרים בווליום גבוה בהרבה.

בשיחת הספייס של נתניהו ומאסק, מאסק תיאר את המראות הקשים ונתניהו חזר על עובדות המתקפה על ישראל. זה היה אולי רגע של הסברה, אבל מאסק לא נדרש ולא יזם נסיגה מהגישות האנטישמיות שלו

בשיחת הספייס של נתניהו ומאסק, ששודרה ברשת X, מאסק תיאר את המראות הקשים ונתניהו חזר על עובדות המתקפה על ישראל. זה היה אולי רגע של הסברה, עם שידור להמונים, אבל מאסק לא נדרש ולא יזם נסיגה מהגישות האנטישמיות שלו.

נתניהו לא ניצל את הרגע כדי לדבר על מתקפות אנטישמיות נגד יהודים ברחבי העולם, בחסות אילון מאסק. אחרים שפגשו את מאסק בישראל – הנשיא יצחק הרצוג והשר בני גנץ – ניסו לנזוף במאסק במהלך הפגישות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסייר עם אילון מאסק בכפר עזה, 27 בנובמבר 2023 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מסייר עם אילון מאסק בכפר עזה, 27 בנובמבר 2023 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

הרצוג באופן ישיר, כשאמר: "אנו מוצפים באנטישמיות ושנאת יהודים. השנאה משפיעה על ההתנהגות של בני האדם בכל כך הרבה מקומות ברחבי העולם – ולכם יש תפקיד עצום. אנחנו צריכים להילחם בזה ביחד כי בפלטפורמות שאתה מוביל, למרבה הצער, יש ריבוי של שנאה, שנאת יהודים, אנטישמיות. עלינו להילחם בשנאה הזו כדי להפוך את העולם למקום טוב יותר, למקום בטוח יותר".

גם השר גנץ ניצל את הרגעים הספורים כדי להעביר מסרים נגד הפעילות ב־X. הוא צירף למפגש את אלה קינן, הישראלית המובילה במאבק בהשמצות שניסתה להסביר למאסק מה כל כך דפוק ברשת החברתית שלו. ספק אם היא הצליחה.

נתניהו, כאמור, לא ניצל את הרגע כדי להמחיש למאסק את הסכנות שבהתנהגותו. זו גישה מוזרה עבור נתניהו, שיודע להזהיר ולהרעיש עולמות מפני כל חשש הכי קטן לאנטישמיות

אבל נתניהו, כאמור, לא ניצל את הרגע כדי להמחיש למאסק את הסכנות שבהתנהגותו. זו גישה מוזרה עבור נתניהו, שיודע להזהיר ולהרעיש עולמות מפני כל חשש הכי קטן לאנטישמיות. במשך שנים ארוכות נתניהו הגדיר את עצמו כ"מגן העם היהודי" מפני האסונות שעלולים לחזור, בסגנון שואה שנייה.

והינה, כשפוגרום חסר תקדים באמת מתרחש, נתניהו מחבק את האדם שמאפשר ומטפח הפצת אנטישמיות – ומוביל אותו לסיור פרטי באתר האסון של העם הישראלי. אבל למען האמת, מה בכלל הציפייה מנתניהו? בחודש ספטמבר מטוס ראש הממשלה ביצע סטייה עצומה מהדרך ונסע במיוחד עד לממלכת מאסק בקליפורניה כדי לראות ולהיראות.

בנימין נתניהו ורעייתו שרה עם אילון מאסק בעת ביקור במפעל טסלה בסן חוזה, קליפורניה, 18 בספטמבר 2023 (צילום: אבי אוחיון / לע
בנימין נתניהו ורעייתו שרה עם אילון מאסק בעת ביקור במפעל טסלה בסן חוזה, קליפורניה, 18 בספטמבר 2023 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

זאת אף שמאסק ביקר בניו יורק רק יום אחד לפני כן, והשניים יכלו בקלות להיפגש שם במקום לפטפט את עצמם לדעת על דה ועל הא על הבמה הקטנה במפעל טסלה. גם שם הייתה ציפייה שנתניהו יתמודד עם האופן שבו מאסק מכפיש ומנסה לחסל את ארגון "הליגה נגד השמצה" – הארגון היהודי הוותיק בעולם במאבק נגד אנטישמיות.

אבל במקרה של נתניהו, "ציפיות" יש רק על כריות. מאסק האשים את הליגה נגד השמצה בבעיות הכספיות שלו – האשמה ותיקה נגד יהודים – ונתניהו עצם עיניים רק כדי שהוא יוכל לשבת איתו ועם גרג ברוקמן – ממייסדי OpenAI – על במה אחת ולחייך מאוזן לאוזן.

בינתיים חלפו חודשיים מאז הביקור אצל מאסק בקליפורניה, ויממה מאז ביקור מאסק בישראל – ומכל מערכת היחסים הזו בין נתניהו למאסק, עולה בעיקר ריח של ריקבון

התוצר המרכזי של המפגש – למעט התייחסות ילדותית של מאסק לאנטישמיות באמירה שהוא "מתנגד לכל סוג של 'אנטי'" – הייתה הכרזה מעורפלת על אפשרות עתידית לעבודה בשיתוף פעולה עם ישראל.

בינתיים חלפו חודשיים מאז הביקור אצל מאסק בקליפורניה, ויממה מאז ביקור מאסק בישראל – ומכל מערכת היחסים הזו בין נתניהו למאסק, עולה בעיקר ריח של ריקבון של אחרי הגשם.

עוד 967 מילים
סגירה