משפט נתניהו מתחדש בתנאים בלתי אפשריים

לפני מספר חודשים ביקשה הפרקליטות מבית המשפט להאיץ את ההליכים בתיקי האלפים, אך בינתיים קרה ההיפך ● אחרי הקיץ והחגים הגיעה המלחמה, ומשפטו של נתניהו נעצר למעשה למשך חודשים רבים ● חידוש המשפט בשבוע הבא יהווה אתגר נוסף עבור השופטים - שעד כה לא עשו דבר כדי להאיץ את ההליכים, וניכר כי אינם ששים להגיע לכדי הכרעה ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, 27 ביוני 2023 (צילום: אורן בן חקון)
אורן בן חקון
ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, 27 ביוני 2023

קרוב לחודשיים לאחר פרוץ המלחמה בדרום, בתי המשפט חוזרים היום (שישי) למתכונת פעולה שגרתית, במידת האפשר.

לאחר שרוב המערכות הציבוריות – לרבות מערכת החינוך, הבריאות, ומקומות העבודה שבו כבר לפני שבועות רבים לפעולה סדירה, תוך התאמות ביחס לאוכלוסיות המפנים ומשרתי המילואים – נותרו בתי המשפט סגורים בעיקרם לרוב סוגי הדיונים, ונשארו המערכת הציבורית האחרונה לשוב לפעילות.

שר המשפטים יריב לוין הכריז מאז תחילת המלחמה על מצב חירום מיוחד בבתי המשפט, שמשמעותו היא שנשמעו רק דיונים דחופים וכל יתר התיקים המתנהלים בבתי המשפט הוקפאו. בית המשפט העליון הוחרג מהחלטה זו, והוא המשיך לשמוע את הערעורים והעתירות התלויים ועומדים בפניו.

שר המשפטים הכריז מאז תחילת המלחמה על מצב חירום מיוחד בבתי המשפט, שמשמעותו היא שנשמעו רק דיונים דחופים וכל יתר התיקים המתנהלים בבתי המשפט הוקפאו

תוקפה של ההכרזה הזו הוארך מדי פעם, ובמקביל פעלה הנהלת בתי המשפט כדי להרחיב את סוגי התיקים שבהם ניתן בכל זאת לקיים דיונים בתקופת החירום.

ברוב המקרים רק הדיונים עצמם הוקפאו, ובהליכים המתנהלים בבתי המשפט ניתן היה להגיש כתבי טענות ולקבל החלטות כתובות, באמצעות מערכת "נט המשפט" שבאמצעותה מתנהלים התיקים.

בית משפט השלום בירושלים. אילוסטרציה (צילום: אתר הרשות השופטת)
בית משפט השלום בירושלים. אילוסטרציה (צילום: אתר הרשות השופטת)

אתמול (חמישי) חתם לוין על תקנות חדשות, שיאפשרו חזרה כמעט מלאה של בתי המשפט למתכונת עבודה רגילה, וכן של בתי הדין לעבודה, לשכות ההוצאה לפועל ובתי הדין הדתיים. זאת, בשתי החרגות משמעותיות:

האחת, גיאוגרפית, שמשמעותה שבתי המשפט בקריית שמונה, במסעדה ובדימונה לא ישובו לפעול לפי שעה; והשנייה, פרסונלית, שלפיה מי שפונו מביתם, קרובי משפחה של חטופים וכן בעלי דין או עורכי דין שנפצעו או שהם קרובי משפחה של מי שנהרגו כתוצאה מהמלחמה – יוכלו לקבל דחיית מועדים לגבי דיונים והגשת מסמכים.

ההנחיות החדשות מאפשרות חזרה לפעילות שגרתית של ניהול הליכים משפטיים, אזרחיים ופליליים, לרבות משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, המתנהל מזה שלוש שנים וחצי בבית המשפט המחוזי בירושלים.

המשפט עודנו מצוי בשלב פרשת התביעה, וזו הייתה אמורה להסתיים בחודשים הקרובים, בטרם פרצה המלחמה ונגרם עיכוב של חודשיים נוספים. קודם לכן היה המשפט בהפסקה בשל פגרת הקיץ של בתי המשפט, ולאחר מכן חגי תשרי.

המשפט עודנו מצוי בשלב פרשת התביעה, וזו הייתה אמורה להסתיים בחודשים הקרובים, בטרם פרצה המלחמה. קודם לכן היה המשפט בהפסקה בשל פגרת הקיץ של בתי המשפט, ולאחר מכן חגי תשרי

דוברות משרד המשפטים הודיעה כי בשבוע הבא, עם חזרת בתי המשפט לפעילות, יחודשו גם הדיונים במשפט תיקי האלפים, שלושה ימים בשבוע, ובמסגרתם יישמעו חוקרים מהצוות בלהב 433 וברשות ניירות ערך, שחקרו את תיק 4000, שבו נאשם נתניהו בעבירת שוחד.

התובעות מטעם המדינה במשפט נתניהו, בית המשפט המחוזי בירושלים, 8 בפברואר 2021 (צילום: ראובן קסטרו/פול)
התובעות מטעם המדינה במשפט נתניהו, בית המשפט המחוזי בירושלים, 8 בפברואר 2021 (צילום: ראובן קסטרו/פול)

לפני פגרת הקיץ הודיעה כזכור הפרקליטות לבית המשפט כי ברצונה להאיץ את ההליכים בתיקי האלפים, ולפעול להרחיב את מספר ימי הדיונים השבועיים ושעותיהם.

בינתיים קרה ההיפך – כמו בתקופת מגפת הקורונה, שהשביתה את בתי המשפט כולם ועיכבה את פתיחתו של משפט האלפים, כך גם מצב החירום שנכפה על המדינה בשל המלחמה בעזה הביא לעצירת משפט השחיתות של נתניהו.

כמו בתקופת מגפת הקורונה, שהשביתה את בתי המשפט כולם ועיכבה את פתיחתו של משפט האלפים, כך גם מצב החירום שנכפה על המדינה בשל המלחמה בעזה הביא לעצירת משפט השחיתות של נתניהו

ואולם לצד זאת, נכון לעכשיו אמור המשפט להתחדש באותו קצב שבו התנהל בשנים הקודמות – דהיינו, במתכונת של שלושה ימי דיונים שבועיים. בסמכות הרכב השופטים להחליט על האצת המשפט, או עיכובו. הכול בידיהם.

עד עכשיו עשו שימוש בכוחם בעיקר כדי להאט את ההליך המשפטי, בכל פעם שמישהו מגוורדיית עורכי הדין הנכבדה המאיישת את ספסלי התביעה וההגנה הודיע על מניעה אישית כלשהי מלהתייצב לדיונים.

התנהלות זו, בצירוף עמדתם המוצהרת של השופטים כי תיק האלפים צריך להסתיים בהסדר טיעון ולא להגיע להכרעת דין – הובילו עד עכשיו למסקנה שהשופטים אינם מעוניינים, ואולי אף חוששים, לקדם את המשפט אל עבר שלב עדויות ההגנה, שלב שייפתח ככל הנראה בעדותו ובחקירתו הנגדית של נתניהו עצמו.

הרכב השופטים במשפטו של בנימין נתניהו – עודד שחם (מימין), רבקה פרידמן פלדמן ומשה בר-עם – בבית המשפט המחוזי ירושלים, 25 ביוני 2023 (צילום: אורן בן חקון/פול)
הרכב השופטים במשפטו של בנימין נתניהו – עודד שחם (מימין), רבקה פרידמן פלדמן ומשה בר-עם – בבית המשפט המחוזי ירושלים, 25 ביוני 2023 (צילום: אורן בן חקון/פול)

חידוש המשפט כעת, בעוד המלחמה בדרום עודנה מתקיימת, יהווה אתגר נוסף עבור מערכת המשפט בכלל, ועבור הרכב השופטים בתיק נתניהו בפרט.

בעוד חודשים אחדים יגיע המשפט לשלב שבו נתניהו יזומן למסור את עדותו ולהיחקר נגדית. אם בימים רגילים משימה כזו מביאה להכבדה גדולה על עד המשמש כראש הממשלה המכהן, הרי שבימי מלחמה, זו נראית כמעט כמשימה בלתי אפשרית.

בעוד חודשים אחדים נתניהו יזומן למסור את עדותו. אם בימים רגילים משימה כזו מביאה להכבדה גדולה על עד המשמש כראש הממשלה המכהן, הרי שבימי מלחמה, זו נראית כמעט כמשימה בלתי אפשרית

השופטים מודעים לכך, ולפיכך השעון המשפטי שחוזר לתקתק כעת, מכוון כל כולו אל הרגע הזה. סביר להניח שהדבר יוביל את השופטים לחדש גם את הלחצים שהם מפעילים – על סנגוריו של נתניהו מצד אחד, ועל היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מצד שני – להתקדם לעבר הסדר טיעון, בין במו"מ ישיר ובין באמצעות גישור פלילי.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
חברים לא לצחוק. אבל ממש לא לצחוק. צריך להעמיד את "רב המחבלים" למשפט שדה. בושה וחרפה לנו בתור מדינה "נאורה" לאחר שיתברר שבזכות כל ההפגנות "הדמוקרטיות" מידרו את כבוד ראש ממשלתנו היקר. וא... המשך קריאה

חברים לא לצחוק.
אבל ממש לא לצחוק.
צריך להעמיד את "רב המחבלים" למשפט שדה.
בושה וחרפה לנו בתור מדינה "נאורה" לאחר שיתברר שבזכות כל ההפגנות "הדמוקרטיות" מידרו את כבוד ראש ממשלתנו היקר.
ואז קרה הזעזוע שלא היה כמותו בארץ. מימי השואה ועד עתה.
בע"ה כמו שלא יהיה כלום במשפט וביבי יצא זכאי.
כך גם לאחר המלחמה יתבררו דברים שלא היו כמותם אי פעם במדינתנו היקרה.
וכן גם 4 בני משפחה קרובים ורחוקים.
ועוד 8 מכרים נרצחו/נפלו הי"ד בידי בני העוולה חמאס/דאעש.
בואו ניתן למלחמה להסתיים ואחר כך נבנה פירמידות ותיחקורים.
בע"ה יחד ננצח.
עם ישראל חי.

עוד 707 מילים ו-3 תגובות
סגירה