דובר צה"ל נתפס עם המכנסיים למטה

במשך ארבעה ימים התפרסמו שלל תמונות של עצירים מושפלים בבגדים תחתונים ברצועת עזה ● על אף שאחזקת עצורים בעירום לאחר שנבדקו מנוגדת להנחיות, לא יצאה מהצבא כל הסתייגות מהתיעוד, שנחזה לרשמי ומסב לישראל נזק בעולם ● רק אמש התעורר דובר צה"ל והסתייג מהתמונות ● הפדיחה הזאת מצטרפת לתיעודי הביזה ומחייבת את חיזוק המשמעת בקרב הכוחות ● פרשנות

פלסטינים בעזה מובלים ע"י חיילים ללא ביגוד, דצמבר 2023 (צילום: "X", שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
"X", שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים
פלסטינים בעזה מובלים ע"י חיילים ללא ביגוד, דצמבר 2023

כשהופיעה התמונה הראשונה, ככל הנראה כבר ביום חמישי, היא התקבלה בשוויון נפש. מעטים מחו כנגדה, בטח לא בצה"ל, ונדמה היה שכולם בסדר עם מה שניבט מהפריים: שורה ארוכה של עצירים בעזה – ספק חמאסניקים, ספק חפים מפשע – כפותים בבגדיהם התחתונים מול החיילים שעצרו אותם.

התמונה, שהופצה בקבוצות וואטסאפ, כולל קבוצות ביטחון רציניות, נראתה רשמית ולכל הפחות מסודרת. היא הציגה את לוחמי חטיבת המילואים 262 של הצנחנים במילואים חוקרים עצירים על הדיונות ברצועה, שיווקה את המסר לפיו בחזית הדרומית חמאס הולך ונשבר, וחלק מלוחמיו נכנעים מרצון.

ואז, לאורך סוף השבוע ואתמול, הפך הפריים הבודד לשיטפון: עוד ועוד תמונות של עצירים עירומים־למחצה בשלל תנוחות – על מדרכה ועל הכביש, על גב טנדר ועם ידיים מורמות מול טנק, צועדים אל מול ההריסות או יושבים כפופים על האספלט. התמונה הפכה לגלריה: בוק שלם של תמונות חדות באיכות מצוינת המציגות אויב שפל צמרת כתינוק אל מול הצינה של דצמבר.

בשלב מסוים היו מי שזיהו כאן אולי סוג של תמונת ניצחון המתעכבת לבוא. אם אין גופה של יחיא סנוואר, לפחות נתנחם בעצורים בתחתונים. בשלב הזה כבר היה ברור שהנרטיב של "חמאס נכנע" מתחלף ב"האויב מושפל".

עצורים פלסטינים בעזה ללא בבגדים מוחזקים ע"י חיילים, דצמבר 2023 (צילום: טוויטר, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
עצורים פלסטינים בעזה ללא בבגדים מוחזקים ע"י חיילים, דצמבר 2023 (צילום: "X", שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

עיתונאי הימין עמית סגל וינון מגל זיהו את הפוטנציאל אף הם. סגל בטלגרם עם תמונות מג'באליה וינון מגל ב־X (טוויטר לשעבר). בגלי ישראל גם הבהירו את מקור התמונה: דובר צה"ל, תחת הכיתוב המקורי "נאצים נכנעים לכוחותינו".

למרות הכול, בצה"ל – וביחידת התקשורת שלו דובר צה"ל – החרישו. לא נרשמה הסתייגות כלשהי מאורגיית הצילומים הזאת, על אף שהיא מייצרת מספר בעיות. ראשית, היא מסיתה את השיח בארץ ובעולם מהעיקר אל הטפל ומהמוצדק אל המשפיל. כולנו רוצים שהחמאס ימוגר, ורוב מכריע של הציבור תומך בפעולות צה"ל בעזה.

ההפצה הסיטונית של התמונות מחזקת את הרושם בעולם לפיו צה"ל נהנה מהנקמה האכזרית יותר מאשר מלהט הקרב, ומחזיר לחמאס על ההפרות הבוטות בזכויות שבויים

עם זאת, אין כל סיבה מוסרית לתעד עצירים בתנוחות משפילות בעירום לאחר שנבדקו והתברר שאין עוד סכנה הנשקפת מהם לכוחות. ההפצה הסיטונית של תמונות כאלה מחזקת את הרושם בעולם לפיו צה"ל נהנה מהנקמה האכזרית יותר מאשר מלהט הקרב, ומחזיר לחמאס על ההפרות הבוטות בזכויות שבויים כגמולו.

ליווי משפטי אדוק והעלמת עין בקריצה

אתמול כבר התברר כי דובר צה"ל נתפס עם המכנסיים למטה: ראשית, חלק ניכר מהעצירים אינם אנשי חמאס – והם שוחררו לאחר בדיקה. שנית, בדובר צה"ל מבהירים בתגובה לזמן ישראל כי הצילומים הללו אינם תיעוד רשמי שלהם. אם כך, מי צילם את החיילים בשלל פוזיציות כאלה? בדובר צה"ל מעריכים שמדובר בחיילים ובקצינים האוחזים בטלפונים ביחידות, אולי מילואימניקים.

מתוך סרטון המציג לוחם צה"ל שנראה כמשחית חנות מתנות בעזה, דצמבר 2023 (צילום: טוויטר, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
מתוך סרטון המציג לוחם צה"ל משחית חנות מתנות בעזה, דצמבר 2023 (צילום: "X", שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

אם הגרסה הזאת שנמסרה לזמן ישראל נכונה, אז יש פה בעיה. לא מדובר בהבזקי פלאש קצרים בהיחבא, או בתמונות זריזות שהוגנבו בן רגע. אלה תיעודים מסודרים, שנעשו ללא ספק באישור – אם לא של דובר צה"ל, אז של מפקדים בכירים בשטח.

שאלנו את דובר צה"ל האם מותר להחזיק עצירים בעירום אחרי סיום הבדיקה והתשובה שקיבלנו הייתה נחרצת: "לא". צה"ל מפשיט עצירים לצורך פירוק מנשקם ותחקור ראשוני, לאחר מכן מפנה אותם משטח הבידוק הראשוני, משיב להם את בגדיהם ומאפשר להם להתלבש. אלה הכללים והם נחרצים. החקירה לא מתבצעת בעירום, אך ורק הבידוק הראשוני שנועד להסיר כל חשש ביטחוני.

מהתיעוד משתקפת תמונה אחרת, ולפיה ההשפלה נמשכה מעבר לצורך. העצירים הושארו זמן מה בבגדיהם התחתונים גם אחרי שפורקו מנשקם, הועלו לרכבים בעירום – וצולמו בשלל פוזיציות

בדובר צה"ל מבהירים גם כי תהליך המעצר והבדיקה מלווה כולו על ידי מדבל"א – מחלקת הדין הבינלאומי של הצבא. לאחר שהעצירים נבדקים ולא נשקפת מהם עוד סכנה הם מורשים להתלבש. אבל מהתיעוד משתקפת תמונה אחרת, ולפיה ההשפלה נמשכה מעבר לצורך. העצירים הושארו זמן מה בבגדיהם התחתונים גם אחרי שפורקו מנשקם, הועלו לרכבים בעירום – וצולמו בשלל פוזיציות.

אז או שבצבא אישרו את התמונות הללו להפצה, כי אויב בתחתונים נראה מושפל יותר (את זה בדובר צה"ל מכחישים); או שהעלימו עין והתעוררו רק לאחר שנחיל התמונות הפך לשיטפון.

מתוך סרטון המציג לוחם צה"ל רוכב על אופניים של פלסטינים בעזה, דצמבר 2023 (צילום: טוויטר, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
מתוך סרטון המציג לכאורה חייל צה"ל רוכב על אופניים של פלסטינים בעזה, דצמבר 2023 (צילום: "X", שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

ואכן, אמש (ראשון) כבר קשה היה להחריש. זה קרה אחרי שהתברר שחלק ניכר מהעצירים שוחררו בעקבות חקירתם, והתברר שרובם אינם אנשי חמאס. שוב, איש לא התקומם על המעצר עצמו. כדי לברר מי חמאסניק ומי לא יש צורך בחקירה, גם של חפים מפשע לכאורה.

החקירה הזאת, כאמור, לא אמורה להיערך כשהעציר בתחתונים, אל מול הבזקי הפלאש. אחרי שגם ראש המל"ל צחי הנגבי ביקר את התיעוד המשפיל והצהיר כי ייפסק, נאלץ לבסוף אמש גם דובר צה"ל דניאל הגרי להשמיע קול. עדיין, גם עכשיו, קשה להבין ממנו האם צה"ל מתכוון לפעול בנחישות כדי שתיעודים כאלה לא ישנו.

"בתוך החקירה מתגלים אנשי חמאס. לא כולם אנשי חמאס ואנשי טרור ולכן בגמר החקירה עולים על בגדים – ואיפה שזה לא קרה אנחנו נשנה את העניין הזה"

"התמונות מגיעות מג'באליה ושג'אעיה, הלחימה לא הסתיימה שם, יש שם הרבה מאוד מחבלים. תוך כדי שאנו הורגים מחבלים יש כניעה של הרבה מאוד אנשים, חלקם גם חמושים שנפרדים מהנשק, אבל יש שם גם הרבה גברים שיוצאים החוצה.

"אנחנו מורידים להם את הבגדים כי אנחנו חוששים מחגורות נפץ. זה חלק מהתהליך. בתהליך הזה מתבצעת גם חקירה. בתוך החקירה מתגלים אנשי חמאס. לא כולם אנשי חמאס ואנשי טרור ולכן בגמר החקירה עולים על בגדים – ואיפה שזה לא קרה אנחנו נשנה את העניין הזה ועוצרים את מי שהוא חבר ארגון טרור.

תיעוד של עצורים פלסטינים בעזה, דצמבר 2023 (צילום: טוויטר, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
תיעוד של עצורים פלסטינים בעזה, דצמבר 2023 (צילום: "X", שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

"התמונות שהופצו הן לא של דובר צה"ל. אנחנו מנהלים את התמונות שלנו במלחמה ונחליט מה להוציא החוצה". זאת ממש לא הפעם הראשונה שצה"ל מסתבך עם תמונות של עצירים מושפלים. לפני עשור, במבצע "צוק איתן", הופצה תמונה של עצירים בתחתונים ישובים בטור מסודר עם ידיים על הראש, לצד הודעה של דובר צהל על "כ־150 חשודים בטרור שהועברו לתחקור כוחות הביטחון".

גם אז התמונה הפיראטית לכאורה הפכה ויראלית ועברה מהרשתות החברתיות אל מרכז מהדורות החדשות, וגם אז התנהל רשומון לגבי השאלה מי צילם ומי אישר. מול טענות לפיהן התמונה מבוימת כדי לייצר אווירה של ניצחון יצאו הכחשות, חלקן מגומגמות, של דובר צה"ל. רשמית או לא – התמונה פורסמה בכל מקום ואתר.

פרשת תחתונים־גייט היא תמרור אזהרה אדום. במקביל אליה התפרסמו בסוף השבוע תמונות של ביזת חנויות, תיעוד של שריפת חנות ממתקים ועוד

פרשת תחתונים־גייט היא תמרור אזהרה אדום. במקביל אליה התפרסמו בסוף השבוע תמונות של ביזת חנויות, תיעוד של שריפת חנות ממתקים (באופן שאף מסכן את הכוחות), תיעוד של השארת טונות של מזון, כולל מנות קרב, זרוקים בשטח, תיעוד של גרפיטי (שהצבא הורה למחוק) ועוד.

כל אלה מזכירים את התיעוד הנרחב עליו הצבענו לפני חודש של חיילים החוגגים בגלוי את "החזרה לגוש קטיף" ואומנים שמשלהבים אותם – ויכוח שבעקבותיו חשפנו נהלים חדשים של הצבא, שנאכפים באופן מגומגם בלבד.

מתוך סרטון המראה חייל צה"ל מצית ציוד פלסטיני בעזה, דצמבר 2023 (צילום: טוויטר, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
מתוך סרטון המראה חייל צה"ל מצית לכאורה ציוד פלסטיני בעזה, דצמבר 2023 (צילום: "X", שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

אף שמרבית החיילים מפקידים את הטלפון הנייד שלהם בכספת בשטחי הכינוס, מתרבים התיעודים העצמאיים ולא כולם מוסיפים כבוד לכוחות. אפשר להבין חיילים שזקוקים למעשי קונדס כדי להתפרק מעט, במיוחד אם לא זכו לריענון במשך שבועות. גרפיטי, חנוכיות, הנפת דגלים, השתטות תמימה – אפשר לקבל בחיוך.

אולם, בדיוק בשביל לשמור שהדלקת חנוכייה לא תהפוך להצתת חנות וביזת מחסן, יש פיקוד בצבא, שתפקידו לא רק להתוות את אופן הלחימה, אלא גם לשמור על ערכים כמו טוהר הנשק, התנהגות מוסרית כלפי שבויים ועמידה בכללי הדין הבינלאומי שהצבא עצמו אימץ באופן רשמי.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
"הרהרתי "עם עצמי וחשבתי ,מה יותר חמור? "להוביל את המרצחים הארורים בתחתונים מעבר לצורך", לאיזה צורך ? שומו שמים .אולי מבזים אותם בעיני העולם. אולי זו השפלה עבורם לדעתי חמור ביותר לאנוס, ... המשך קריאה

"הרהרתי "עם עצמי וחשבתי ,מה יותר חמור?
"להוביל את המרצחים הארורים בתחתונים מעבר לצורך", לאיזה צורך ?
שומו שמים .אולי מבזים אותם בעיני העולם. אולי זו השפלה עבורם
לדעתי חמור ביותר לאנוס, לרצוח, לכרות אברים, לערוף ראשים , לשרוף גופות של נרצחים , ולחטוף ילדים , נשים, וקשישים
תזכורת , 1400 האזרחים שנרצחו ב 7/10 כבר לא יוכלו ללכת אפילו עם תחתונים

דובר צה"ל עולה כבר על העצבים: הנימה המתנשאת והדידקטית, דברי הרהב והשחץ ושפת הגוף היהירה. או קיי הוא מדברר את צה"ל ומייח"צן אותו, זה תפקידו ובשביל זה הוא מקבל משכורת. אבל לקבל ממנו את הא... המשך קריאה

דובר צה"ל עולה כבר על העצבים: הנימה המתנשאת והדידקטית, דברי הרהב והשחץ ושפת הגוף היהירה. או קיי הוא מדברר את צה"ל ומייח"צן אותו, זה תפקידו ובשביל זה הוא מקבל משכורת. אבל לקבל ממנו את האמת ואת התיאור האמיתי של מה שקורה בשטח? הרשו לי לקחת את זה עם קצת מלח ולבקש מערוצי השידור לדלל את הופעותיו ולהפסיק להתייחס אליהם בחרדת קודש כאילו שאלוהים הפציע מבין העננים. מה עוד שהוא נפל חזק עם "שבויי התחתונים" בעזה.

עם ישראל היקר מתי תלמדו כבר???? די לקטרג!!! די לבלבל את המוח!! זה מה שמענין אותכם? העצורים (אנשים טובי לב מוסריים... נשמות טהורות... שאם רק תפנה את הגב - יתקעו לך סכין בלב) - כפותי... המשך קריאה

עם ישראל היקר מתי תלמדו כבר???? די לקטרג!!! די לבלבל את המוח!! זה מה שמענין אותכם? העצורים (אנשים טובי לב מוסריים… נשמות טהורות… שאם רק תפנה את הגב – יתקעו לך סכין בלב) – כפותים ובתחתונים??????? זה מעניין את הסבתא!!! די מספיק. חדל קשקשת!!

עוד 1,084 מילים ו-6 תגובות
סגירה