אלה החיים של בנימין נתניהו

זו תמונת המצב כפי שהיא נשקפת בימים האחרונים מבעד לעיניו של ראש הממשלה, לעתים בניגוד גמור למציאות ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיע לישיבת הממשלה, 27 בנובמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90
ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיע לישיבת הממשלה, 27 בנובמבר 2023

להלן תמונת המצב כפי שהיא נשקפת בימים האחרונים מבעד לעיניו של ראש הממשלה בנימין נתניהו או של האנשים ששוהים במחיצתו, לעתים בניגוד גמור למציאות שמתהווה או לפחות לפרשנויות ולניתוחים שנשמעים כאן.

הנקודות שמובאות כאן עולות בתוך השיחות וההתייעצויות שמקיים ראש הממשלה. יש מי שיראה בהן הגיון ריאלי או דמיון מודרך. הכול בעיני המתבונן.

1

המלחמה והחטופים

המלחמה בעזה חייבת להימשך ולא יעזרו כל ההפגנות של משפחות החטופים, שדורשות ברובן הפסקת אש לטובת שחרור יקיריהן. נתניהו משוכנע כי המשך הלחימה הוא כורח השעה ושהלחץ על חמאס יביא בסופו של דבר לתוצאות בעניין החטופים – כפי שקרה בסבב הראשון. כל אפשרות אחרת תתפרש כמו כניעה לחמאס ויהיו לה גם השלכות פוליטיות מבחינת תמיכת הימין בנתניהו.

משום כך, גם דרך המאבק של נתניהו בעמדה שמציגים נציגי משפחות החטופים היא פוליטית. אתמול (ראשון) בישיבת הממשלה הציג נתניהו עצומה של משפחות חללים שתובעות את המשך המלחמה עד ההכרעה הסופית, כי זו הצוואה של הנופלים. הארגון שעומד מאחורי העצומה הזו לא מוכר ונקרא "פורום גבורה".

נתניהו לא עושה בדרך כלל שימוש בעצומות ומכתבים, בטח לא בישיבת הממשלה, אבל בעימות מול משפחות החטופים שצובאות על שער בגין במשרד הביטחון, רועדות מדאגה וחרדות מכל יום לחימה נוסף אחרי אירועי יום שישי – המכתב של ההורים השכולים נושא מסר רגשי כבד לא פחות. זוהי הפוליטיקה הדמגוגית החדשה של המלחמה הארורה הזו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 17 בדצמבר 2023 (צילום: Menahem KAHANA / POOL / AFP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 17 בדצמבר 2023 (צילום: Menahem KAHANA / POOL / AFP)

נתניהו לא מתנגד למשא ומתן במקביל למלחמה בעזה. הוא לא שלח את ראש המוסד דוד ברנע לקטאר בשבוע שעבר כי חמאס הפר את תנאי המשא ומתן, אחרי הפעימה האחרונה בתחילת דצמבר, ולא נענה לדרישות הישראליות כפי שהתחייב.

מדובר, כזכור, על רשימה של 17 נשים בשבי שחמאס סירב להעביר לישראל. ישראל תבעה שחרור של 10 נשים. חמאס הסכים לשבע נשים ושלוש גופות.

ברנע טס בסוף השבוע לאוסלו בכל זאת ונפגש שם עם ראש ממשלת קטאר, מה שמוכיח, אומרים אנשי נתניהו, כי אין שום בעיה לנהל משא ומתן אם יש לו סיכוי או תכלית. הפגישות עם הקטארים יימשכו במהלך השבוע. בינתיים אין חדש.

2

המלחמה והאמריקאים

לפי גרסת אנשי נתניהו, הממשל האמריקאי לא באמת לוחץ על ישראל בעניין סיום המלחמה. אין שום עימות רציני משום שהממשל, בסופו של דבר, רוצה לחסל את חמאס לא פחות ואולי יותר מאשר ישראל, בדיוק כפי שרצה לחסל את אוסמה בן לאדן ואל קאעדה אחרי הפיגוע במגדלי התאומים.

לפי גרסת אנשי נתניהו, הממשל האמריקאי לא באמת לוחץ על ישראל בעניין סיום המלחמה. אין שום עימות רציני משום שהממשל, בסופו של דבר, רוצה לחסל את חמאס לא פחות ואולי יותר מאשר ישראל

בעיניהם של נתניהו ומקורביו, אם ארצות הברית הייתה מתנגדת להמשך המלחמה או להכרעה, היא לא הייתה שולחת 207 מטוסים ביום, שנוחתים בנתב"ג מאז 7 באוקטובר עם מיטב הציוד שאפשר להעלות על הדעת. האמריקאים חרדים בעיקר לדימוי ההומניטרי של המשך המלחמה ולפגיעה באזרחים חפים מפשע.

שר ההגנה של ארצות הברית לויד אוסטין בפנטגון, 6 בדצמבר 2023 (צילום: AP Photo/Kevin Wolf)
שר ההגנה של ארצות הברית לויד אוסטין בפנטגון, 6 בדצמבר 2023 (צילום: AP Photo/Kevin Wolf)

ברגע זה ישראל מעבירה ציוד הומניטרי בכמות שעולה בקנה אחד עם הדרישות שהציג היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, שבילה כאן שעות ארוכות עם הצמרת המדינית ביום חמישי שעבר. ההערכה היא שהנושא הזה יעלה גם בשיחות עם שר ההגנה לויד אוסטין, שיגיע היום (שני) לארץ.

לפי ההערכות בסביבת נתניהו, יותר מ-18 אלף עזתים נהרגו בעזה מאז תחילת המלחמה, ביניהם קרוב ל-8,000 מחבלים. כ-11-10 אלף אזרחים נהרגו, מספרים שהממשל היה רוצה להימנע מהם. היום, אחרי הבריחה של מאות אלפי עזתים דרומה לאזורים מוגנים יחסית, הפגיעה בבלתי מעורבים נמוכה בהרבה.

האמריקאים, לפי נתניהו ואנשיו, מבינים כי המערכה לחיסול חמאס יכולה להיות ארוכה. הם לא מציבים דד-ליין ברור כי גם הם רוצים לראות הכרעה ותמונת ניצחון.

האמריקאים, לפי נתניהו ואנשיו, מבינים כי המערכה לחיסול חמאס יכולה להיות ארוכה. הם לא מציבים דד-ליין ברור כי גם הם רוצים לראות הכרעה ותמונת ניצחון

יחד עם זאת, העימות בעצימות נמוכה של נתניהו מול הנשיא ג'ו ביידן משרת את ראש הממשלה ברמה הפוליטית והוא לא מתכוון למתן את דימוי המאבק הזה, כל עוד לא מדובר במשבר שעלול לגרום לו נזק.

3

היום שאחרי

נתניהו עושה שימוש פוליטי גם בסוגיית היום שאחרי. איש באמת לא יודע מה יקרה, מתי ואיך תסתיים המלחמה ובינתיים נתניהו מקצין את דעותיו מול האפשרות שעזה תעבור לרשות הפלסטינית ומגייס לטובת ההתנגדות הזו גם את הסכמי אוסלו.

ארכיון: ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) בוושינגטון, 1 בספטמבר 2010 (צילום: לע"מ)
ארכיון: ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) בוושינגטון, 1 בספטמבר 2010 (צילום: לע"מ)

בשיחות פנימיות אומר נתניהו שהרשות הפלסטינית לא מסוגלת להיכנס לג'נין, אז איך היא תילחם בחמאס בחאן יונס או בשג'אעיה.

שוב, הכול פוליטיקה. נתניהו יודע היטב כי גם ברגע זה הוא נשען על התוצרים של הסכמי אוסלו, וכי הרשות הפלסטינית שהוקמה מתוקף ההסכמים פותרת לו מיליון בעיות שקשורות ב-2.5 מיליון פלסטינים. הבעיות האלו היו נופלות לפתחו אילו היה שומע לאורית סטרוק וממוטט את בניין המוקטעה ברמאללה.

אבל מה זה חשוב אם אפשר להעלות את הסכמי אוסלו מן העבר ולקשור את השמאל עם יאסר ערפאת ואש"ף, שהם לא פחות גרועים מיחיא סנוואר והנוח'בה.

אבל מה זה חשוב אם אפשר להעלות את הסכמי אוסלו מן העבר ולקשור את השמאל עם יאסר ערפאת ואש"ף, שהם לא פחות גרועים מיחיא סנוואר והנוח'בה

נתניהו יודע גם שהוא לא יוכל למוטט את חמאס לגמרי. המלחמה עלולה להימשך עד סוף 2024, לא פחות, גם לפי הערכת צה"ל ועד לטיהור הסופי של עזה.

נתניהו ואנשיו גם לא יודעים מי ייקח את הנהגת חמאס אחרי סנוואר, ומה הוא יעשה. האידיאל הוא מעורבות של כוחות בינלאומיים כמו בקוסובו אחרי המלחמה, עם עזה מפורזת ונוכחות אמריקאית עמוקה.

משאיות עם ציוד הומניטרי ודלק נכנסות לרצועת עזה, 15 בנובמבר 2023 (צילום: SAID KHATIB / AFP)
משאיות עם ציוד הומניטרי ודלק נכנסות לרצועת עזה, 15 בנובמבר 2023 (צילום: SAID KHATIB / AFP)

לפי גורמים בסביבת נתניהו, היום שאחרי לא עומד בראש סדר הדרישות של האמריקאים כי גם הם לא יודעים מה צופן עתיד המלחמה הזו ובאילו נסיבות היא תסתיים. מה שהכי חשוב להם הוא, כאמור, הסיוע ההומניטרי ומניעת פגיעה באוכלוסייה אזרחית.

4

העתיד הפוליטי

נתניהו לא מתכוון ללכת לשום מקום. לדבריו, הוא נבחר לארבע שנים, עד 27 באוקטובר 2026, ועד אז הוא ינהיג את המדינה בסיוע פרלמנטרי של 64 חברי כנסת (כולל הוא עצמו). אין לו שום סיבה להתפטר מתפקידו אם הצבא וגופי הביטחון לא ידעו מתי תפרוץ המתקפה, ולכן לא יידעו אותו.

נתניהו לא מתכוון ללכת לשום מקום. לדבריו, הוא נבחר לארבע שנים, עד 27 באוקטובר 2026, ועד אז הוא ינהיג את המדינה בסיוע פרלמנטרי של 64 חברי כנסת (כולל הוא עצמו)

בינתיים נתניהו צובר לגיטימציה באמצעות בני גנץ, גד איזנקוט והשרים האחרים שהצטרפו לקבינט המלחמה, יחד עם שרים אחרים מהמחנה הממלכתי שחברים היום בממשלה, ביניהם גדעון סער, שלא ברור אם יעזוב את הממשלה אחרי המלחמה.

נתניהו היה רוצה לצרף גם את אביגדור ליברמן לקבינט המדיני-ביטחוני כדי להרחיב את דימוי האחדות שנוח לו. לא ברור למה הוא לא רוצה לצרף את ליברמן לקבינט המלחמה. "זה פשוט בלתי אפשרי", אומר גורם בלשכת נתניהו.

מבחינת נתניהו, תקום ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק את אירועי המלחמה – וזה ייקח שנים. אין לו בעיה עם זה, כמובן. שייקחו את הזמן.

יולי אדלשטיין בעת ההצבעה על השינוי בתקציב המדינה, 14 בדצמבר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יולי אדלשטיין בעת ההצבעה על השינוי בתקציב המדינה, 14 בדצמבר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

כל הניסיונות להחליף אותו בתוך הליכוד וההתארגנויות הפנימיות מעלות על שפתיו חיוך. יולי אדלשטיין, שתופס עכשיו את ההובלה הפנימית נגד נתניהו, ניר ברקת, דני דנון, דוד ביטן, גילה גמליאל וכל האחרים נראים בעיניו כחגבים. "הם לא מגיעים לקרסוליים שלו", כפי שאומר מקורב.

כל הניסיונות להחליף אותו בתוך הליכוד וההתארגנויות הפנימיות מעלות על שפתיו חיוך. אדלשטיין, ברקת, דני דנון, דוד ביטן, גילה גמליאל ואחרים נראים בעיניו כחגבים

הערה: נתניהו לפי הסקרים אכן מנצח כל יריב בפריימריז בליכוד, ולכן עכשיו השיח האופוזיציוני במפלגה הוא על מספר גבוה ככל האפשר של מועמדים, שיורידו את התמיכה בנתניהו מתחת ל-40% וכך אולי ייכפו עליו סיבוב שני, שבו אולי יש סיכוי להכרעה נגדו.

כך או אחרת, נתניהו מתעלם מהלך הרוח הציבורי גם בימין, מהסקרים בעקבות עוצמת האסון הלאומי המחריד שאירע במשמרת שלו, מהירידה השיטתית בהתאמה שלו לראשות הממשלה וגם מהתגובה הציבורית בתום המלחמה, שאמורים להכריע את כל תוכניות ההישרדות שלו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
ואף מילה על הפגנת מיליון הלפידים שתקיף את הכנסת ואת בתיהם של ה 64 24/7 עד שיצאו עם תחתונים ודגל לבן. ולמה התקשורת מברברת את עצמה לדעת בלי לדבר על המחאה המבעבעת ותפרוץ כמו הר געש? כי אז ... המשך קריאה

ואף מילה על הפגנת מיליון הלפידים שתקיף את הכנסת ואת בתיהם של ה 64 24/7 עד שיצאו עם תחתונים ודגל לבן. ולמה התקשורת מברברת את עצמה לדעת בלי לדבר על המחאה המבעבעת ותפרוץ כמו הר געש? כי אז כל החירטוטים הפוליטיים באולפנים נחשפים כחרטוטים. לביבי אין את הבייצים לא לברוח במסוק באזרביג'ן כשיש 10,000 לפידים סביב הארמון בקיסריה

עוד 1,145 מילים ו-2 תגובות
סגירה