פולין - אור לישראל?

אזרחי פולין ממלאים את אולמות הקולנוע כדי לצפות בשידור ישיר מדיוני בית המחוקקים הפולני אחרי הבחירות, דצמבר 2023 (צילום: AP Photo/Czarek Sokolowski)
AP Photo/Czarek Sokolowski
אזרחי פולין ממלאים את אולמות הקולנוע כדי לצפות בשידור ישיר מדיוני בית המחוקקים הפולני אחרי הבחירות, דצמבר 2023

לאורך שנות קיומה של מדינת ישראל, רבים בפולין ובישראל נוהגים להשוות בין המדינות בפרמטרים שונים. החל מהתל"ג השנתי ועד להשקעות המדינה בצרכי ביטחון.

הפולנים תמיד הביטו בישראל כמדינה צומחת שיש מה ללמוד ממנה לעתיד, אלא שלנוכח מה שקורה היום בפולין, יתכן שגם לנו יש מה ללמוד מהם.

בפולין ובישראל נהגו תמיד להשוות בין שתי המדינות. הפולנים תמיד הביטו בישראל כמדינה צומחת שיש מה ללמוד ממנה, אלא שלנוכח מה שקורה היום בפולין יתכן שגם לנו יש מה ללמוד מהם

אזרחי פולין, שהייתה כבר מדינה סף-דיקטטורית – לקחו על עצמם להחליף את השלטון בכל מחיר. גם הם עשו זאת בתוך מלחמה מול רוסיה, וגם אצלם המוסדות ובתי המשפט הם בעלי מבנה דומה לזה הישראלי.

אזרחי ישראל, שנהגו בשנים האחרונות לראות בממשלת פולין מודל משטרי מסוכן, והרבו להשוות את תהליכי הרס הדמוקרטיה הישראלית לתהליכים שכבר התרחשו בפולין – צריכים היום ללמוד מהשינוי שהפולנים חוללו בממשלתם שם כדי לתקן את המצב. והם עשו עבודה למופת ראויה להערכה, עם הנהגה חדשה נטולת אגו ונטולת פוזות.

כמו שאנשי מפלגת השלטון הישראלית, הליכוד, נסעו לפולין כדי ללמוד איך לבצע הפיכה משפטית ורפורמה אנטי-דמוקרטית – כך האופוזיציה בארץ צריכה עכשיו לקבל שיעורים פרטיים מהשלטון החדש.

*  *  *

מצד אחד, פולין היא מדינה ותיקה שבונה את עצמה מחדש מאז שנות ה-90, מצד שני, כמדינה מזרח אירופאית טיפוסית – היא נמלטת עדיין מהשלטון הסובייטי ומרעשי הרקע שלו הקיימים בה עד היום. זאת אל מול מדינת ישראל שצמחה מכלום מדברי, ותושביה הם קיבוץ גלויות מכל העולם במגוון אתנוגרפי לא צפוי.

כמו שאנשי מפלגת השלטון הישראלית, הליכוד, נסעו לפולין כדי ללמוד איך לבצע הפיכה משפטית ורפורמה אנטי-דמוקרטית – כך האופוזיציה בארץ צריכה עכשיו לקבל שיעורים מהשלטון החדש שם

לפולין יש מעמד מיוחד בעניין עברה הסובייטי, שכן מבין כל המדינות האחרות – פולין נשארה מאחור מבחינת ה-DNA שלה. לראיה אפשר לראות את צ'כיה שכבר הפכה למדינה מערבית לכל דבר, או אפילו ליטא שהצליחה להשתחרר מהרקע הסובייטי.

לולא המלחמה שפרצה בעזה ובצפון – הרי שבימים אלו היינו עומדים בעיצומה של ההפיכה המשפטית אליה כיוון השלטון בישראל.

בפולין, מנגד, לא הספיקה הממשלה לבצע את הליכי ההפיכה, למרות שהתהליכים היו בעיצומם. והנה הגיעו הבחירות (לא מוקדמות אלא בזמן) והציבור הצביע בידיים וברגליים ושלח את הממשלה המכהנת שעשתה דברים דומים – לספסלי האופוזיציה האחוריים.

מיד עם כינון הממשלה החדשה, החלו השרים החדשים בניקוי אורוות בלי לראות בעיניים.

תוך כדי זאת, הכריזה הממשלה מיד על שינוי במדיניות הביטחון מול אוקראינה. בממשלה הקודמת חלה עם הזמן החמרה ביחס לאוקראינה, והאחריות לכך שהלחימה לא פוסקת הוטלה על אוקראינה. הממשלה החדשה מתקרבת לאוקראינה ומצדדת בה.

לולא המלחמה שפרצה בעזה ובצפון – בימים אלו היינו עומדים בעיצומה של ההפיכה המשפטית אליה כיוון השלטון בישראל. בפולין, מנגד, לא הספיקה הממשלה לבצע את הליכי ההפיכה, למרות שהתהליכים היו בעיצומם

גם בנושא חימוש פולין לקראת מערכה מול רוסיה חל שינוי בסדרי העדיפויות של המדינה. הממשלה הקודמת התחמשה ללא מעצורים והממשלה הזאת שמה ברקסים כדי לחסוך בכספי התקציב.

חברי מפלגת PIS, המפלגה השלטת לפני הבחירות, שנציגיהם במקרה גם מונו לכס המשפט, כבר חשים כיצד בקרוב יאלצו לפנות את כסאותיהם או לשנות את עורם מתמיכה אוטומטית בעמדות השלטון הקודם.

אם הממשלה הקודמת מימשה את כוחה גם בתחום התקשורת ושמה את כובד משקלה על שליטה בערוצי הטלוויזיה על פי האג'נדה של מפלגת PIS, הרי שבימים האחרונים מימשה הממשלה החדשה את כוחה, באמצעות צווים וכוחות משטרה – לפנות בכוח את ההנהלות בכל ערוצי הטלוויזיה הציבוריים של TVP שבשליטת הממשלה כדי להושיב בהם אנשי תקשורת בלתי תלויים, וזאת מבלי לברר את עמדתם הפוליטית.

המדיות החברתיות הדיגיטליות מציגות מראות של הפיכה, אבל לשם שינוי זו הפיכה דמוקרטית של העם.

האווירה מזכירה את ימיה של תנועת הסולדיריות בראשותו של לך ולנסה, נשיא פולין לשעבר, שהנהיג את ההפיכה נגד השלטון הסובייטי. מי שעוקב אחרי מי שהיו עד לא מזמן בצמרת השלטון בפולין ופתאום הפכו לאנשי אופוזיציה מרירים, – יכול לראות את זעקת הקוזק הנגזל שלהם, ואיך בקריאות גוועלד הם באים בטענות לרמיסת זכויות האדם בפולין – כאילו הם עצמם בעלי ידיים נקיות.

אם הממשלה הקודמת שלטה בערוצי הטלוויזיה – הרי שכעת, עם צווים וכוחות משטרה, הורתה הממשלה החדשה לפנות בכוח את הנהלות ערוצי הטלוויזיה הציבוריים לטובת אנשי תקשורת בלתי תלויים

לא זו בלבד, בנאומיו האחרונים של ראש הממשלה החדש דונלד טוסק, בין הצהרות על שינוי שיטת המימון של המוסדות הדתיים בפולין, אפשר לשמוע מה שניתן להגדיר בצורה חד משמעית כהפרדה ברורה בין דת למדינה (ראו זה פלא, כמה זה מתאים גם לארצנו).

וכמובן, יהיו לכך השלכות רבות בימים הקרובים. הכנסייה הפולנית, לרבות אחד מראשיה שהוא גם מגדולי המשפיעים ביותר בפולין, הכומר האנטישמי טדאוש רידזיק, שהיה מחובר לעטיני הממשלה ותקציביה והורגל לתקציבי עתק – מגלה שהם הולכים ונמחקים מהפיירול שלו ושל חבריו.

מי שיכול לעצור את השטף הוא רק נשיא פולין, שבידו להטיל וטו על כל חוק שיחוקק בסיין, הפרלמנט הפולני. על פי ההתכתשות שלהם בציוצים נרחבים בטוויטר, צפוי להיות שמח מיד אחרי שיכבו האורות בעצי האשוח בתום חגיגות השנה האזרחית החדשה.

אם לא יהיו שינויים – בשעת כתיבת שורות אלה, מפנים עובדי ערוצי הטלוויזיה הפולנית TVP את משרדיה ויוצאים לחופשה כפויה עד לאמצע ינואר 2024.

לא ברור מי יחזור לעבוד ומי לא. ולכן, הימים הקרובים יהיו בפולין מכריעים ויבהירו כיצד הממשלה החדשה רוצה להוביל את מדיניותה של פולין.

אחד מראשי הכנסייה הנוצרית, מגדולי המשפיעים בפולין, הכומר האנטישמי רידזיק, שהיה מחובר לעטיני הממשלה ותקציביה והורגל לתקציבי עתק – מגלה שהם הולכים ונמחקים מהפיירול שלו ושל חבריו

לא די בפיטורי פקידים שהצליחו להשתלט על מרבצי המדינה ומשאביה. יש לבצע חריש עמוק, כמו טיפול שורש בלי הרדמה, עד לניקיון מלא של כל פקידי השלטון.

לשם שינוי, אולי הפעם מדינת ישראל תלמד מהפולנים ולא רק הם מאתנו.

מאיר בולקה חוקר ומגלה בשנים האחרונות את מזרח אירופה ובמיוחד את פולין. כבר 10 שנים על הקו בין פולין לישראל ועדיין לא גילה אפילו 10% מהסיפורים של יהדות אירופה לפני השואה ולאחריה. הופך כל אבן, מאתר כל פיסת מידע ומנסה להוציא את האמת לאור, גם אם היא כואבת. במסגרת עיסוקו פועל לשימור המורשת היהודית ועוסק בשימור אתרי מורשת יהודיים. לעיתים גם נאבק באנטישמיות, בעיקר זו הדיגיטלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 864 מילים ו-1 תגובות
סגירה