מגעים עם קונגו לקליטת רבבות מהגרים עזתים

פרסום ראשון למרות גינוי חריף של משרד החוץ האמריקאי, יוזמת ההגירה מרצון של פלסטינים תושבי עזה הופכת מתחת לפני השטח למדיניות הרשמית והמובילה של הממשלה ● בשבוע שעבר אמר נתניהו בישיבת סיעת הליכוד כי "הבעיה שלנו זה מדינות שמוכנות לקלוט ואנחנו עובדים על זה" ● כעת נודע לזמן ישראל כי המדינה העיקרית עימה מתנהלים כעת מגעים היא קונגו ● ובישראל מקווים שגם סעודיה תסכים לקלוט מאות אלפי עזתים

פלסטינים במחנה הפליטים אל-בורייג' נמלטים בדרך סלאח א-דין לדרום רצועת עזה, 5 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo / Hatem Moussa)
AP Photo / Hatem Moussa
פלסטינים במחנה הפליטים אל-בורייג' נמלטים בדרך סלאח א-דין לדרום רצועת עזה, 5 בנובמבר 2023

מדיניות ההגירה מרצון של תושבי עזה הופכת אט-אט למדיניות המובילה והרשמית בממשלה ובקואליציה. ראש הממשלה בנימין נתניהו נתן את ההכשר, ושרים וחברי כנסת מכל סיעות הקואליציה הולכים בעקבותיו.

כל שרי הציונות הדתית ועוצמה יהודית, בראשם בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, תומכים בתוכנית ההגירה מרצון ומטיפים לה, והיום גם שרים וחברי כנסת בליכוד מחממים את מנוע הטרנספר.

השרה לענייני מודיעין גילה גמליאל אמרה אתמול לזמן ישראל כי "ההגירה מרצון היא התוכנית הטובה והריאלית ביותר ליום שאחרי הלחימה".

ביום שני שעבר הודיע ראש הממשלה נתניהו בישיבת סיעת הליכוד כי הוא פועל להביא להגירה מרצון של תושבים עזתים למדינות אחרות. "הבעיה שלנו זה מדינות שמוכנות לקלוט ואנחנו עובדים על זה", אמר נתניהו. ראש הממשלה הגיב אז לדברי ח"כ דני דנון, שציין בישיבה כי "בעולם כבר דנים באפשרויות של הגירה מרצון".

"הבעיה שלנו זה מדינות שמוכנות לקלוט ואנחנו עובדים על זה", הגיב נתניהו לדברי דני דנון, שציין בישיבה כי "בעולם כבר דנים באפשרויות של הגירה מרצון"

משאית, שעליה תושבים שנמלטו ממרכז רצועת עזה, מגיעה לרפיח, 26 בדצמבר 2023 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
משאית, שעליה תושבים שנמלטו ממרכז רצועת עזה, מגיעה לרפיח, 26 בדצמבר 2023 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)

אתמול גינה משרד החוץ האמריקאי את האמירות של סמוטריץ' ובן גביר על הגירה מעזה, וכינה אותן "מתסיסות וחסרות אחריות". נתניהו הבהיר בתגובה כי "אמירות מהסוג הזה אינן המדיניות של הממשלה" – למרות ובניגוד לאמירה שלו משבוע שעבר.

בפועל, כולם עובדים במרץ על מימוש הרעיון. לזמן ישראל נודע כי המדינה העיקרית שעימה מתנהלים היום מגעים חשאיים על קליטת רבבות מהגרים מעזה היא קונגו. לדברי גורם בכיר בקבינט המדיני-ביטחוני, "קונגו תהיה מוכנה לקלוט מהגרים, ואנחנו במו"מ עם מדינות נוספות".

המדינה העיקרית שעימה מתנהלים היום מגעים חשאיים על קליטת רבבות מהגרים מעזה היא קונגו. לדברי גורם בכיר בקבינט המדיני-ביטחוני, "קונגו תהיה מוכנה לקלוט מהגרים, ואנחנו במו"מ עם מדינות נוספות"

אתמול (שלישי) התקיים בכנסת כנס על היום שאחרי, אשר יזמה שדולה חדשה בשם "הניצחון הישראלי". השרה גמליאל טענה שם כי "בסיום המלחמה שלטון חמאס יקרוס, אין שלטון מוניציפלי, האוכלוסייה האזרחית תהיה תלויה לחלוטין בסיוע ההומניטרי. לא תהיה תעסוקה ו-60 אחוזים מהשטח החקלאי של עזה יהפכו לאזורי חיץ ביטחוניים".

בדיונים הפנימיים מציגה גמליאל את מפת הרצועה אחרי הלחימה שבה התושבים שיישארו יהיו סגורים מכל הכיוונים, ישראל תנתק קשר מעזה ותרחיב את גבולות הביטחון שלה ללא הכר, תשלוט על ציר פילדלפי ותטיל מצור ימי קבוע בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר.

פלסטינים עומדים בתור לקבל מזון ברפיח שבדרום רצועת עזה, 20 בדצמבר 2023 (צילום: AP Photo/Hatem Ali)
פלסטינים עומדים בתור לקבל מזון ברפיח שבדרום רצועת עזה, 20 בדצמבר 2023 (צילום: AP Photo/Hatem Ali)

לדברי גמליאל, אסור לתת את הרצועה לידי הרשות הפלסטינית ואסור גם להשאיר את תושבי עזה ברצועה, מכיוון שהם נחשפים לחינוך ולשנאה מתמדת של ישראל ולכן הם רק יחכו להזדמנות הבאה לבצע טבח ביישובים בתוך ישראל.

"הבעיה של עזה היא לא רק בעיה שלנו", אומרת גמליאל. "העולם צריך לתמוך בהגירה ההומניטרית הזו, כי זה הפתרון היחידי שאני מכירה, גם מבחינת התושבים".

"הבעיה של עזה היא לא רק בעיה שלנו", אומרת גמליאל. "העולם צריך לתמוך בהגירה ההומניטרית הזו, כי זה הפתרון היחידי שאני מכירה, גם מבחינת התושבים"

ח"כ דנון הוא אחד מראשי התומכים בתוכנית ההגירה מרצון. אתמול הוא הציג בכנס בכנסת  את תוכנית חמשת השלבים שלו (פירוז, הקמת רצועת ביטחון, נוכחות ישראל במעבר רפיח, הגירה מרצון, מיגור רוח הטרור).

באמצע נובמבר פרסם דנון מאמר ב"וול סטריט ג'ורנל" יחד עם רם בן ברק (יש עתיד), שבו פירטו השניים לראשונה את תוכניתם להגירת הפלסטינים. בסוף התהליך הזה הרצועה עשויה להתרוקן מתושבים עזתים, שייקלטו ברחבי העולם.

אוהלים באזור אל-מאווסי שבהם מתגוררים עקורים פלסטיניים, 1 בינואר 2024 (צילום: AP Photo/Hatem Ali)
אוהלים באזור אל-מאווסי שבהם מתגוררים עקורים פלסטיניים, 1 בינואר 2024 (צילום: AP Photo/Hatem Ali)

אמש אמור היה הקבינט המדיני-בטחוני לדון בסוגית היום שאחרי, ושרי הימין התכוונו לנציג את תוכניותיהם. בשיחות בין השרים עלה גם הרעיון לבקש מסעודיה לקלוט מאות אלפי פלסטינים כמהגרי עבודה.

ערב הסעודית נמצאת בתנופת בנייה אדירה ומעסיקה קרוב לחצי מיליון פועלי בניין ותשתיות שמגיעים בעיקר מהודו, בנגלה דש ומדינות נוספות.

הדיון נדחה בסופו של דבר להיום בעקבות חיסול סלאח אל-עארורי והצורך לקיים ישיבות ביטחוניות דחופות. כפי שזה נראה, הטרנספר מרצון יככב בדיון היום, שיימשך כמה שעות, תחת עיניו הבוחנות מרחוק של הממשלה האמריקאי.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 561 מילים ו-3 תגובות
סגירה