המבצע ברפיח עשוי לפגוע במו"מ לשחרור החטופים

מה תהיה תגובת חמאס אחרי המבצע לשחרור החטופים אתמול ברפיח? האם הארגון ישאף לבצע בעקבות זאת עסקה בהקדם האפשרי? ● דיפלומט ערבי מעריך בפני זמן ישראל שתגובת חמאס עלולה דווקא להיות הפוכה: להסתגר יותר, לזעום על הכניסה לרפיח, לסגת מהמגעים ● הכול תלוי כעת בלחץ שיפעילו המצרים על הארגון ● פרשנות

רגעי המפגש של פרננדו מרמן ולואיס הר עם בני משפחתם במרכז הרפואי שיבא תל השומר. 12 בפברואר 2024 (צילום: דובר צה״ל )
דובר צה״ל
רגעי המפגש של פרננדו מרמן ולואיס הר עם בני משפחתם במרכז הרפואי שיבא תל השומר. 12 בפברואר 2024

המבצע ההרואי לשחרור לואיס הר ופרננדו מרמן אתמול (שני) לפנות בוקר ברפיח, הראה ששב"כ מחזיק במודיעין מדויק ביותר ברחבי רצועת עזה, גם במקומות שצה"ל לא נמצא ולא שולט בהם.

מבחינה אסטרטגית זהו היבט מעודד, שכן עוד לפני היכולות המרשימות של הלוחמים המחלצים, השלב הראשון הוא השגת המידע המדויק עד לרמת פתח הדלת כדי להוביל מבצע חילוץ מוצלח. הפעולה אתמול מלמדת שישראל החלה להתגבר על החסך במודיעין בתוך עזה, שפגע בה אנושות ב-7 באוקטובר ואחריו.

אולם מה המשמעות של הצלחת המבצע, על ניהול המשא ומתן לשחרור שאר 134 החטופים? היום (שלישי) תתקיים בקהיר פגישה של המתווכים מכל הצדדים. מהצד הישראלי ישתתפו ראש המוסד דוד ברנע, ראש שב"כ רונן בר והאלוף ניצן אלון.

השלושה אמורים להגיע לדיונים במצרים באישור קבינט המלחמה, וזאת למרות הקריאות הבוטות של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לראש הממשלה בנימין נתניהו שלא להרשות את הצטרפותם למו"מ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה בקריה עם ראש שב"כ רונן בר וראש המוסד דדי ברנע. 24 באוקטובר 2023 (צילום: קובי גדעון /לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה בקריה עם ראש שב"כ רונן בר וראש המוסד דדי ברנע. 24 באוקטובר 2023 (צילום: קובי גדעון /לע"מ)

בשיחת הטלפון בין נתניהו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביום ראשון בערב, לחץ הנשיא על ראש הממשלה להשתתף בשיחות בקהיר. עוד ישתתפו בפגישה: נציגי המודיעין מצרי וראש ממשלת קטאר, מוחמד אאל ת'אני. מטעם האמריקאים יגיע ראש ה-CIA ויליאם ברנס.

מעבר להישג המודיעיני, מבצע השחרור ברפיח חשף נקודת תורפה של חמאס – מה שעשוי כעת להגביר את השמירה על שאר החטופים ואף להביא לכך שמי שעדיין מוחזק מעל לאדמה, יועבר למנהרות.

מעבר להישג המודיעיני, מבצע השחרור ברפיח חשף נקודת תורפה של חמאס – מה שעשוי כעת להגביר את השמירה על שאר החטופים ואף להביא לכך שמי שעדיין מוחזק מעל לאדמה, יועבר למנהרות

דוברים מטעם חמאס הזהירו בימים האחרונים שתקיפה ישראלית ברפיח תחסל את הסיכויים לעסקת חטופים. גם ערב הסעודית, מצרים וארה"ב התריעו בפני ישראל שלא להרחיב את המערכה לרפיח מבלי למצוא קודם פתרון משמעותי לכמיליון וחצי פליטים שברחו לאזור מצפון ומרכז הרצועה.

במהלך המבצע אתמול ישראל עדכנה את מצרים כי מדובר במבצע ממוקד ולא במתקפה כוללת של צה"ל על רפיח. גם ארה"ב קיבלה הבטחה שנושא הפליטים באזור רפיח יטופל לפני שתהיה שם תקיפה צבאית.

עשן מיתמר מעל רפיח לאחר תקיפות ישראליות במהלך המבצע לשחרור החטופים, לואיס הר ופרננדו מרמן ב-12 בפברואר 2024 (צילום: Photo by SAID KHATIB / AFP)
עשן מיתמר מעל רפיח לאחר תקיפות ישראליות במהלך המבצע לשחרור החטופים, לואיס הר ופרננדו מרמן ב-12 בפברואר 2024 (צילום: Photo by SAID KHATIB / AFP)

אז מה יצא מחמאס אחרי המבצע ברפיח? האם יהיו יותר לחוצים לבצע עסקה של החלפת החטופים המוחזקים בעזה, תמורת אסירים פלסטינים המוחזקים בישראל? דיפלומט ערבי העריך בפני זמן ישראל שתגובת חמאס עשויה דווקא להיות הפוכה: להסתגר יותר, לזעום על הכניסה לרפיח, לסגת מהמגעים.

תגובת חמאס אינה קוהרנטית, אבל כך גם התגובה המצרית. בימים האחרונים יצאו מסרים סותרים מקהיר. ב"וול סטריט ג'ורנל" פורסם שפעולה ברפיח תעמיד בסכנה את הסכם השלום בין ישראל למצרים, אך כעבור פחות מיממה שר החוץ המצרי סאמח שוכרי אמר באירוע שהסכם השלום לא הולך לשום מקום.

ב"וול סטריט ג'ורנל" פורסם שפעולה ברפיח תעמיד בסכנה את הסכם השלום בין ישראל למצרים, אך כעבור פחות מיממה שר החוץ המצרי סאמח שוכרי אמר באירוע שהסכם השלום לא הולך לשום מקום

למצרים יש שתי דרישות עיקריות: הראשונה, לא לפגוע באזרחים באזור רפיח; והשנייה – והחשובה ביותר – שלא תהיה זליגה של פליטים מעזה אל שטחי מצרים.

העובדה שהמצרים הם המארחים של שיחות המו"מ היום נוחה יותר לישראל מאשר הובלת קטאר את המו"מ עד לא מזמן. הסכם השלום בין המדינות, ההיכרות האינטימית עם ההנהגה המצרית והמתח עם קטאר על רקע המימון הכספי לחמאס, מובילים למסקנה שקהיר היא פורום עדיף בהרבה על דוחה.

גבול עזה-מצרים באזור רפיח, 24 בינואר 2024 (צילום: AFP)
גבול עזה-מצרים באזור רפיח, 24 בינואר 2024 (צילום: AFP)

גם מבחינת המצרים, ההובלה שלהם עדיפה. הם רוצים להיות הגורם המשפיע באזור ובעיקר מעוניינים לשמור מקרוב על הגבול שלהם ולוודא שאף עזתי לא חוצה אותו.

גם מבחינת המצרים, ההובלה שלהם עדיפה. הם רוצים להיות הגורם המשפיע באזור ובעיקר מעוניינים לשמור מקרוב על הגבול שלהם ולוודא שאף עזתי לא חוצה אותו

האם מצרים מסוגלת להביא ישראל וחמאס להתקדמות כלשהי, במיוחד על רקע המבצע ברפיח אתמול? ספק גדול.

עוד 549 מילים
סגירה