חייל מתפלל לצד בחור חרדי בכותל המערבי בירושלים, 17 במאי 2023 (צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90)
אריה לייב אברמס/פלאש90

מה דעתכם על גיוס חובה לחרדים?

הסקרים האחרונים מראים כי הפער בין הפוליטיקאים הימנים לציבור שלהם בסוגיית הגיוס והשוויון בנטל הולך ומתרחב ● זמן ישראל פנה ל־120 חברי כנסת כדי לשאול אותם באופן ישיר על חובת הגיוס וחוקי הארכת השירות הסדיר והמילואים ● להלן התשובות של חלק מהם

סוגיות ההשתמטות משירות צבאי, הארכת שירות החובה לחיילים סדירים והכבדת הנטל על חיילי המילואים, עלו השבוע לסדר היום הציבורי בשל שני תזכירי חוק ממשלתיים שפורסמו לפני כשבוע.

הראשון ביקש להאריך את שירות החובה בארבעה חודשים, גם לחיילים המשרתים עתה בסדיר. השני ביקש להכביד משמעותית את הנטל על המילואימניקים ולהגדיל את מספר ימי המילואים. אחרי 130 ימי לחימה – כשקבוצה מאוד קטנה בישראל נושאת על גבה את העומס הזה – לא פלא שהציבור זועם על החוקים הללו.

ראשי הסיעות החרדיות האמינו כי חרף המלחמה יהיה ניתן להסדיר בחקיקה את ההשתמטות המלאה של בני הציבור שלהם, אך כפי שהסביר שר הרווחה יעקב מרגי מש"ס בימים האחרונים, הם מתחילים להבין שזה לא סביר כרגע.

גם שר הפנים משה ארבל התבטא באופן דומה וניכר שבסיעת ש"ס חלחלה ההבנה החלקית שמה שהיה, לא יהיה. מצד שני, ביהדות התורה האטימות הפוליטית ממשיכה.

משה ארבל ואריה דרעי במליאת הכנסת, 13 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
משה ארבל ואריה דרעי במליאת הכנסת, 13 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

זמן ישראל פנה ל־120 חברי כנסת ושאל אותם באופן ישיר על חובת הגיוס וחוקי הארכת השירות הסדיר והמילואים. בזמן שהח"כים החרדים מסונכרנים עם רוב הציבור שלהם, שמסרב לשרת, לסיעות הימין האחרות יש בעיה ציבורית עמוקה.

קיים כיום פער ברור בין תומכי הליכוד, הציונות הדתית ועוצמה יהודית, לבין נבחרי הציבור שלהם, והח"כים של המפלגות האלה מבינים את הבעיה, גם אם הם חוששים להודות בכך.

ב־1 ביולי 2023 כל צעירי החברה החרדית שנהנו במשך עשרות שנים מפטורים או מדחיות שירות הפכו למחויבים בגיוס לצה"ל. אף על פי כן, הם אינם מגויסים והמדינה וצה"ל הפכו למפרי חוק

בישראל אין כיום "חוק פטור" או "חוק השתמטות". כל חוקי וצווי הפטור פקעו זה מכבר. השלב האחרון היה חוק פטור/השתמטות שנחקק ב־2015 והחליף את "חוק טל", שנפסל בעצמו בבג"ץ בשנת 2012.

ב־1 ביולי 2023 כל צעירי החברה החרדית שנהנו במשך עשרות שנים מפטורים או מדחיות שירות הפכו למחויבים בגיוס לצה"ל. אף על פי כן, הם אינם מגויסים והמדינה וצה"ל הפכו למפרי חוק משום שהם אינם מיישמים את חובת הגיוס הכללית.

בחור חרדי שהחליט להתגייס בזמן המלחמה בעזה, 23 באוקטובר 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
בחור חרדי שהחליט להתגייס בזמן המלחמה בעזה, 23 באוקטובר 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

נתונים של שני סקרים שבוצעו בראשית השבוע מלמדים על הפער העצום שנפער תוך כדי המלחמה בין הציבור המשרת – במיוחד בציבור המשרת הימני – לבין נבחרי הציבור שלהם.

בסקר של ערוץ 13, שערך הפרופסור קמיל פוקס, נשאלה השאלה, "האם יש לכפות גיוס חרדים או להותיר את הפטור?" 54% השיבו שיש לכפות גיוס חרדים, 29% השיבו שיש להותיר את הפטור ו־17% השיבו שאינם יודעים.

בסקר נבדקה אותה השאלה בקרב מצביעי הליכוד בלבד. וגם שם התשובות לא הותירו מקום לספק: 43% מבוחרי הליכוד השיבו שיש לכפות גיוס חרדים

בסקר נבדקה אותה השאלה בקרב מצביעי הליכוד בלבד. וגם שם התשובות לא הותירו מקום לספק: 43% מבוחרי הליכוד השיבו שיש לכפות גיוס חרדים, 37% השיבו שיש להותיר את הפטור ו־20% השיבו שאינם יודעים.

בערוץ 12, הסקר שערך הפרופסור מנו גבע, נוסח מנקודת המבט של החיילים בסדיר והמילואימניקים. השאלה הייתה, "האם אתה תומך או מתנגד בחוק הגיוס החדש?" התוצאות היו דומות: 53% מתנגדים, 26% תומכים ו־21% לא יודעים.  כלומר, הציבור הרחב – הכולל גם את הציבור הימני – מתנגדים להכבדת הנטל על החיילים ותומכים בגיוס בכפייה של חרדים.

סקר של ערוץ 13 בנושא גיוס חרדים (צילום: ערוץ 13, צילום מסך)
סקר של ערוץ 13 בנושא גיוס חרדים (צילום: ערוץ 13, צילום מסך)

כאמור, זמן ישאל פנה ל־120 ח"כים בשאלה הבאה: לקראת ההצבעות על חוק הרחבת השירות הסדיר (בארבעה חודשים) והרחבת חוק המילואים, האם תתמוך ביישום מיידי של חוק שירות הביטחון כך שכל בני ובנות ה־18–20 (לֹמעט הורים) יהיו חייבים בשירות צבאי או שירות לאומי לתקופה של 24–36 חודשים, למעט קבוצה של עילויים כפי שיקבע צה"ל?"

בשאלה היו גלומות כמה הנחות: ראשית, שיש לאפשר שירות לאומי כלשהו, אך במסגרת שאינה התנדבותית אלא מחייבת, בדומה להצעות של שי פירון. מתווה שירות כזה יאפשר להכניס תחת שירות החובה גם את מי שפועלים כיום בזק"א, איחוד הצלה ו/או מכבי אש, מד"א.

כדי לגייס חרדים אין צורך כרגע בחקיקה. צריך פשוט לעשות את זה. משיחות עם ח"כים רבים ברור שהם יודעים את זה, ועדיין לא מסוגלים להתקדם במהלך

שנית, כדי לגייס חרדים אין צורך כרגע בחקיקה. צריך פשוט לעשות את זה. משיחות עם ח"כים רבים ברור שהם יודעים את זה, ועדיין לא מסוגלים להתקדם במהלך. אף שהצבא "כופה" את עצמו על כל החילונים והדתיים־לאומיים, כשזה מגיע לחרדים, רבים מחברי הכנסת חוששים מכך ורוצים להסדיר את הדברים בהסכמה (שלעולם לא תינתן).

שלישית, ההחלטה מי הם העילויים שילכו ללמוד בישיבות תורניות ו/או יהפכו למדענים פטורים ו/או ספורטאים פטורים, תהיה מסורה בידי צה"ל – ולא בידי רבנים. רוב חבר הכנסת התעלמו מהנקודה הזאת.

סקר של ערוץ 13 בנושא גיוס חרדים (צילום: ערוץ 13, צילום מסך)
סקר של ערוץ 13 בנושא גיוס חרדים (צילום: ערוץ 13, צילום מסך)

"יש לי ציפייה מהחברה החרדית שיקרה אצלם משהו"

בציונות הדתית השיבו לנו כמה ח"כים ושר אחד.

השר אופיר סופר, ששירת שירות קרבי מלא, זכה לצל"ש אלוף על אומץ לב והשתחרר בדרגת רס"ן השיב: "אי אפשר לפתור את כל סוגיית השוויון בנטל באופן מיידי, אך יש לי ציפייה מהחברה החרדית שיקרה אצלם משהו בגלל המלחמה. הם חייבים להתחיל ליזום ולזוז – וכדאי שזה יקרה כבר עכשיו. לא ניתן יהיה להשאיר את הדברים ואת העדר השוויון בנטל, כפי שהוא".

ח"כ משה סולומון: "יש לבחון ברצינות את הצעת שי פירון ותנועת פנימה". הוא הוסיף שהוא חושב שלא צריכה להיות כפייה על החרדים כי זה ימלא את בתי הכלא בצעירים, אך מצד שני ציין כי ויתור למגזר שלם זה לא הוגן ופוגע בלכידות.

ח"כ טל: "יש כמה כיווני פעולה שאני מנסה לקדם, ואני יודע שעוד כמה אנשים עובדים על יוזמות אחרות ומקווה שנצליח לפתור את העניין באמת ולא רק להצהיר הצהרות בשביל כותרת כזו או אחרת"

ח"כ אוהד טל: "עמדתי היא שכל המגזרים בישראל צריכים לשרת. זו זכות וחובה ראשונים במעלה. אני גם חושב שאין בעיה חברתית כל כך מורכבת שאפשר לפתור בחקיקה. יש כמה כיווני פעולה שאני מנסה לקדם, ואני יודע שעוד כמה אנשים עובדים על יוזמות אחרות ומקווה שנצליח לפתור את העניין באמת ולא רק להצהיר הצהרות בשביל כותרת כזו או אחרת".

לשכתו של השר בצלאל סמוטריץ' התעלמה מהפניות החוזרות שלנו, וכך גם שאר חברי הסיעה.

אף אחד מחברי הכנסת של עוצמה יהודית לא השיב לפניות שלנו. אפילו לא ח"כ צביקה פוגל שהשתחרר מצה"ל בדרגת תת־אלוף אחרי קריירה צבאית ממושכת, זאת על אף שפנינו לחלקם כמה וכמה פעמים.

צביקה פוגל במליאת הכנסת, 2 באפריל 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
צביקה פוגל במליאת הכנסת, 2 באפריל 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

חבר הכנסת היחיד שהשיב לפנייה – ונחשב סיעת יחיד – הוא ח"כ אבי מעוז, מסיעת נעם: "כמי ששירת כלוחם בסדיר ובמילואים עד גיל 50, שירות בצה"ל הוא חובה גדולה וזכות ענקית, כל שכן וקל וחומר בעת הזאת. למרות זאת, אני מתנגד לכפייה בנושא זה. כפייה לא תועיל ולא תשרת שום מטרה. כל שינוי צריך להיות רק בהסכמה ובהידברות בין ראשי הצבא וראשי הישיבות וגדולי הדור".

"מבקש שלא להתייחס"

נראה שחברי הכנסת בליכוד מתקשים לעכל את המהלך. אחד מהם, משה פסל, ששוחח איתנו בפירוט רב, ציין כי הוא מעריך שחוק הכבדת הנטל לא יגיע למליאה. לדבריו, הצבא יפתור את בעיית כוח האדם באמצעות צווי שעה ולא באמצעות חקיקה מקיפה.

להלן תשובות נוספות של חברי כנסת מהליכוד. מי שלא צוין בשמו, לא השיב לפנייתנו.

ח"כ ניסים ואטורי: "אני בעד גיוס של אלה שלא לומדים תורה, בשלב ראשון. יש לא מעט כאלו שרשומים ולא לומדים. מי שרוצה ללמוד באמת יצא לתקופת טירונות של חודשיים ואז ישמש כמילואים למקרה חרום".

ח"כ פסל: "חוקי הארכת השירות לא יוכלו לעבור בעת הזו, יש להניח שהנושא יוסדר בהוראת שעה. באשר לגיוס חרדים, חובה להסדיר את התחום בשיתוף פעולה"

ח"כ טלי גוטליב (מתוך ציוץ שלה): "לא אצביע לחוק הגיוס שמותיר פטור מגיוס על כנו. ולא רק אני. שוויון בנטל הוא בבסיס קיומנו".

ח"כ משה פסל: "חוקי הארכת השירות לא יוכלו לעבור בעת הזו, יש להניח שהנושא יוסדר בהוראת שעה. באשר לגיוס חרדים, חובה להסדיר את התחום בשיתוף פעולה עימם".

ח"כ עמית הלוי: "יותר שירות לאומי למי שיש רגישויות או אילוצים – ורק על פי חוות דעת ואישור שר ביטחון וועדת חוץ וביטחון. יש לפתוח מסלול של לימוד תורה במשך שלוש שנים, בסיומן תהיה אפשרות למספר מלש"בים (לפי מכסות שתקבע הממשלה) להמשיך בהסדר "תורתו אומנותו" לשם שירות ברבנות, דיינות, מחקר וחינוך תורני".

קטי שטרית בישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 23 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
קטי שטרית בישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 23 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ח"כ קטי שטרית: "יש לבנות מסלולים נכונים בצבא, בשירות הלאומי או האזרחי, כדי לקבל מסה של מתגייסים, ולשם כך צריכה להיות הידברות עם החרדים שהם אחינו ולא אויבנו. חוק הגיוס שעתיד לעלות במתכונתו הנוכחית יבצע תיקונים שנועדו לשלב את המגזר החרדי במסגרות התנדבותיות, זאת במטרה לייצר שוויון בנטל".

השר מיקי זוהר: "עדיין לא גיבשתי עמדה ברורה בנושא, אך ברור שיש צורך בשינוי בכל הנוגע לחלוקת הנטל".

השר אלי כהן: "מבקש שלא להתייחס"

שיקלי, סעדה, אילוז: "תזכירי החוק משדרים כי 'מה שהיה הוא שיהיה'. הנטל הביטחוני גדל, אבל אותם אנשים יישאו אותו על כתפיהם. לא נוכל לתת את ידינו לעיוות ערכי ומוסרי זה"

שר ושני חברי כנסת מהליכוד – עמיחי שיקלי, משה סעדה ודן אילוז – פנו השבוע לראש הממשלה נתניהו עם ביקורת על תזכירי החוק והציעו להעביר הוראת שעה למשך שנה אחת, כדי שבמהלך השנה תקודם חקיקה לכיוון שוויון בנטל. "תזכירי החוק משדרים כי 'מה שהיה הוא שיהיה'. הנטל הביטחוני גדל, אבל אותם אנשים יישאו אותו על כתפיהם. לא נוכל לתת את ידינו לעיוות ערכי ומוסרי זה", כתבו.

כאמור, בארבע הסיעות לעיל – במיוחד בציונות הדתית ובליכוד – עשוי להירשם פער גדול בין הציבור שתומך בהם לבין המוכנות של נבחרי הציבור שלהם להעניק לחרדים פטור (מלא או חלקי) מגיוס לצה"ל – ולא לדרוש מהם סולידריות בעת מלחמה.

חברי הכנסת של ש"ס לא השיבו לפניית זמן ישראל למעט השר יואב בן צור, שאמר: "לא אתמוך".

אף אחד מחברי הכנסת מטעם סיעת יהדות התורה לא הגיב לפניית זמן ישראל.

יחד עם זאת, בימים האחרונים השרים מרגי וארבל, כאמור, מציגים עמדות הקוראות להתקדם עם שילוב חרדים שאינם מגיעים ללמוד בישיבות. השר מרגי אמר את זה בריאיון לכתב ישי כהן לפני כמה ימים והשר ארבל רצה לפרסם מכתב תמיכה במנכ"ל עמותת נצח יהודה, שמלווה חיילים חרדים, אך אריה דרעי בלם אותו.

מרבית הח"כים והשרים של ש"ס עשו שירות צבאי, גם אם לא בלוחמה, ובקרב ציבור הבוחרים של המפלגה קיימים רבים שעושים שירות צבאי.

השר ארבל רצה לפרסם מכתב תמיכה במנכ"ל עמותת נצח יהודה, שמלווה חיילים חרדים, אך אריה דרעי בלם אותו. מרבית הח"כים והשרים של ש"ס עשו שירות צבאי, גם אם לא בלוחמה

"יש בעיה רצינית עם מה שצה"ל מבקש"

בסיעת ישראל ביתנו יש תמיכה מלאה בנושא גיוס חרדים מיידי. יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן השיב לנו כך: "אירועי השבעה באוקטובר הוכיחו סופית שמדינת ישראל לא תוכל להמשיך ולהתקיים בלי שוויון מלא בנטל. כל צעיר וצעירה בני 18 – יהודי, מוסלמי, נוצרי, דרוזי או צ'רקסי – יעשו שירות צבאי או אזרחי חובה".

ח"כ יוליה מלינובסקי: "אני בעד גיוס או שירות לאומי לכולם כולל כולם! שיוון גם בזכויות וגם בחובות! אין איפה ואיפה".

ח"כ תא"ל במילואים שרון ניר: "אני סבורה שכולם כולל כולם חייבים לשרת בצה"ל. המלחמה הזאת הוכיחה שהאחריות היא על כולנו. יחד ננצח זאת לא סיסמה, זאת שותפות גורל".

ח"כ עודד פורר בוועדת הכנסת בדיון בבקשה להדיח את ח"כ עופר כסיף, 30 בינואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ עודד פורר בוועדת הכנסת בדיון בבקשה להדיח את ח"כ עופר כסיף, 30 בינואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ח"כ עודד פורר השיב על השאלה האם ליישום את חוק גיוס החובה באופן מיידי במילה אחת: "כן".

ח"כ יבגני סובה: "לא נתמוך בחקיקה חד־צדדית בלי שיש ביטוי לנושא השוויון בנטל. יש בעיה רצינית עם מה שצה"ל מבקש מהממשלה וגם הגישה של הקואליציה היא טעות. זה לא ילך בקלות".

תקווה חדשה: "נגבש את עמדתנו לגבי בקשות צה"ל בנושא השירות בהקשר הביטחוני הנוכחי לכשתובא בפני הממשלה והכנסת. ההצעה המקורית נראית קיצונית"

כל חברי תקווה חדשה השיבו לשאלת זמן ישראל. השרים גדעון סער, יפעת שאשא־ביטון וחברי הכנסת זאב אלקין ושרן השכל מסרו תשובה משותפת: "אנחנו תומכים עקרונית בהרחבת חובת השירות ויצירת סטנדרט שירות (צבאי או לאומי־אזרחי) חובה לכולם.

"נגבש את עמדתנו לגבי בקשות צה"ל בנושא השירות בהקשר הביטחוני הנוכחי לכשתובא בפני הממשלה והכנסת. ההצעה המקורית נראית קיצונית. נתקשה לתמוך בה".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ – ומי שנראה כיום כמועמד המוביל (בפער) לתפקיד ראש הממשלה הבא של ישראל – מסר שהוא תומך ב"מתווה שירות ישראלי" – התוכנית שהוא הציג ומנסה לקדם כבר תקופה ארוכה.

המתווה נכתב ופורסם כחצי שנה לפני המלחמה, באפריל 2023, בעקבות כוונת הממשלה לקדם חוק השתמטות עבור הציבור החרדי. המתווה חל על חרדים, כמו גם על ערבים, והוא כולל שירות של שנתיים בצה"ל או במערכות אזרחיות אחרות (בתי חולים, שירותי הצלה, סיעוד, הכשרות טכנולוגיות, מתנ"סים, ביטחון פנים ועוד), ומבוסס על מתווה השירות של שי פירון ותנועת פנימה.

ח"כ ביטון: "לצערי כולם כיום מבלפים. אין כרגע חוק שפוטר את החרדים אבל דה פקטו הם מתנהגים כאילו הם פטורים. מצד שני, אני חושב שאי אפשר לגייס אותם בכוח"

ח"כ גדי איזנקוט לא השיב לפניית זמן ישראל.

ח"כ מיכאל ביטון: "לצערי כולם כיום מבלפים. אין כרגע חוק שפוטר את החרדים אבל דה פקטו הם מתנהגים כאילו הם פטורים. מצד שני, אני חושב שאי אפשר לגייס אותם בכוח, כי פעולה כוחנית תקטין את הגיוס".

השר חילי טרופר: "עמדתנו הבסיסית ידועה ("מתווה ישראלי", ט"ש), אבל צריך לראות מה יגיע בסופו של דבר".

ח"כ מתן כהנא: "מדוע לא מפעילים את החוק הקיים המחייב גיוס. האם ניתנה סמכות לא להפעיל את החוק?"

ח"כ מתן כהנא משוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת, 24 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
ח"כ מתן כהנא משוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת, 24 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

ח"כ אלון שוסטר: "זה נושא שנמצא בליבת העיסוק שלנו, כחול לבן והמחנה הממלכתי. בעת הזו, נשתדל לא להלהיט את הרוחות שלא לצורך ובטרם עת. לגופו של עניין, בנושא השירות אכן נדרשת כעת הוגנות לאומית ולא סביר רק לדרוש יותר מהמשרתים. אנחנו הצענו את 'המתווה הישראלי'".

"אי אפשר להסכים לפטור למגזר שלם"

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הציג את עמדתו בנושא הגיוס במסיבת עיתונאים השבוע: "אנחנו צריכים הרבה יותר חיילים. הצבא קטן מדי לאתגרים שלו. אבל אסור להפוך את ההשתמטות לחוקית, כך שמי שלא מתגייס מקבל העלאת קצבאות ויותר כסף ולכן יש להתנגד לחוק ההשתמטות".

עוד ציין לפיד שיש למסד את השירות האזרחי בזק"א או בגופים דומים, כך שזה ייחשב לשירות מלא.

ח"כ מיקי לוי: "יש עתיד הוזנקה ב־2012 על נושא שוויון בנטל. המפלגה לא תתנגד לשירות סדיר ומילואים גם אם יוארך. אבל אי אפשר להסכים לפטור למגזר שלם"

ח"כ מיקי לוי: "יש עתיד הוזנקה ב־2012 על נושא שוויון בנטל. המפלגה לא תתנגד לשירות סדיר ומילואים גם אם יוארך. אבל אי אפשר להסכים לפטור למגזר שלם".

ח"כ קארין אלהרר: "חד־משמעית כן (לגייס חרדים, ט"ש). זה לא קשור רק לסקרים. העובדה שדורשים עוד שירות מציבור מאוד מסוים היא חרפה ללא גבולות".

ח"כ ולדימיר בליאק: "אני אתמוך בכל הצעה המקדמת שוויון בנטל וגיוס אוכלוסיות שלא משרתות עכשיו".

ח"כ משה טור פז: "תומך בגיוס חרדים".

ח"כ אלעזר שטרן: "ברור שבאופן עקרוני זאת עמדתי (גיוס חרדים חובה, ט"ש), אבל תלוי בניסוח ספציפי של החוק".

ח"כ מיכל שיר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ מיכל שיר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ח"כ מיכל שיר: "אני בעד 'תורתם אומנותם'. מי שלא לומד, שיתגייס או יעשה שירות לאומי".

ח"כ בועז טופורובסקי: "מיום הקמתה חרטה יש עתיד על דגלה את נושא השוויון בנטל. לאורך כל השנים, המפלגה מאמינה כי כל צעיר וצעירה במדינה חייבים לתרום את חלקם בשירות צבאי, אזרחי ולאומי. החוק שמביאה הממשלה נותן פטור לציבור שלם. אי אפשר לומר 'ביחד ננצח', אם אין ביחד נילחם".

ח"כ רון כץ: "החברה הישראלית כולה חייבת לקחת חלק בחובות המוטלות עלינו כאזרחים".

ח"כ מירב כהן: "עמדתי האישית היא שצריך לעודד את כולם לשרת שירות צבאי או אזרחי משמעותי באמצעות תמריצים כלכליים, ולצד זאת להפסיק לממן השתמטות"

ח"כ מירב כהן: "אני בעד חוק גיוס לשירות צבאי או אזרחי לכולם, תוך הורדת גיל הפטור ל־21 כדי שמי שבכל זאת לא מתגייס לפחות ייצא לעבוד בגיל צעיר. כמו כן, אני מבינה שאי אפשר לקחת בכוח לשירות צבאי את כל החרדים והערבים, אבל גם מבינה שאסור להמשיך לעודד כלכלית השתמטות.

"לכן עמדתי האישית היא שצריך לעודד את כולם לשרת שירות צבאי או אזרחי משמעותי באמצעות תמריצים כלכליים משמעותיים, ולצד זאת להפסיק לממן השתמטות".

ח"כ רם בן ברק: "אין תמיכה אוטומטית בחוק (שמרחיב את גיוס החובה והמילואים), רק אם נראה צעדים אמיתיים לשוויון בנטל".

ח"כ רם בן ברק בכנסת, 28 ביוני 2023 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)
ח"כ רם בן ברק בכנסת, 28 ביוני 2023 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)

ח"כ טטיאנה מזרסקי: "יש עתיד מובילה במאבק לשוויון בנטל. שירות למען המדינה הוא חובה וזכות של כל אזרח".

ח"כ סימון דוידסון: "אני חבר ביש עתיד מיום הקמתה וכבר מאז המפלגה חרטה על דגלה את נושא השוויון בנטל. אני באופן אישי מאמין כי כלל הצעירים והצעירות במדינה חייבים לתרום בשירות צבאי, אזרחי ולאומי. אני לא מתנגד לכך שתלמיד חכם יקבל פטור, אבל אנחנו יודעים שאילו אינם המספרים שמשתקפים".

ח"כ נאור שירי: "כבר 12 שנים אנחנו אומרים את זה (חובת גיוס)".

ח"כ ירון לוי: "נושא השוויון בנטל הוא אחד מנושאי הליבה של יש עתיד. אין סיבה שיהיו מערכות חוקים שונות למגזרים שונים על בסיס כוח פוליטי"

ח"כ ירון לוי: "נושא השוויון בנטל הוא אחד מנושאי הליבה של יש עתיד. אין סיבה שיהיו מערכות חוקים שונות למגזרים שונים על בסיס כוח פוליטי. את הילדים שלנו לא שואלים האם להתגייס בגיל 18, זוהי עובדה וכך מדינת חוק מתנהלת".

"הדרך היחידה לשמור על קיומנו כאן הוא צבא העם"

יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי מסרה: "חוק שירות ביטחון כללי הוא אחד מאבני היסוד של מדינת ישראל שזכרה שהיא תצטרך להיות על המשמר ושהדרך היחידה לשמור על קיומנו כאן הוא צבא העם.

"העם, כל העם. לא חלקים הולכים ומצטמקים בעם. זה גם הזמן לבטל עיוותים כמו מסגרות שירות מגזריות או אי שוויון בהזדמנויות לפי מין ומגדר. כל אחת ואחד מגיע לצבא מרקע שונה ומאורח חיים שונה ולבסוף כולם מסתגלים לשירותם הצבאי".

פעילות צה"ל ברצועת עזה, פברואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)
פעילות צה"ל ברצועת עזה, פברואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)

ח"כ נעמה לזימי אמרה שהיא מסכימה עם חובת גיוס החרדים, אך לפני שמעבירים את זה יש לברר את הצרכים של הצבא ולהבין כי לא ניתן לפגוע במועסקים ומעסיקים בכך שמעלים למשרתי המילואים את ימי המילואים.

כמו כן, באשר לאפשרויות הרחבת השירות הלאומי, לזימי ציינה שאסור לפגוע בעבודתם/ן של נשים וגברים במקצועות כמו חינוך והוראה. הפגיעה עלולה להתרחש אם יהיו יותר מדי משרתי שירות לאומי שייקחו מהם את מקומות העבודה.

באשר לאפשרויות הרחבת השירות הלאומי, לזימי ציינה שאסור לפגוע בעבודתם/ן של נשים וגברים במקצועות כמו חינוך והוראה. הפגיעה עלולה להתרחש אם יהיו יותר מדי משרתי שירות לאומי

אף אחד מחברי סיעת רע"ם לא השיב לפניית זמן ישראל. חברי הכנסת אחמד טיבי ועופר כסיף מחדש־תע"ל השיבו: "לא" (לא לחובת גיוס מיידית, ט"ש).

כאמור, אם בקרב סיעות האופוזיציה המייצגות את ציבור הימין, המרכז והשמאל יש סנכרון עם הדרישה הציבורית, בסיעות הימניות־דתיות הפער גדול.

מפגין מטעם "אחים לנשק" מנסה לשוחח עם חרדי באזור לשכת הגיוס בירושלים, 17 ביולי 2023 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
מפגין מטעם "אחים לנשק" מנסה לשוחח עם חרדי באזור לשכת הגיוס בירושלים, 17 ביולי 2023 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
הנה עוד צעד כנגד בורא עולם! שימו לב כמה צביעות מבחילה יש לממשלה הזאת. 1. שחררו מלאאאא מילואימניקים הביתה כי יש עודףף 2. זה לא כלכלי זה יעלה הון תועפות למדינה בזמן שהיא בגירעון ובזמן מלח... המשך קריאה

הנה עוד צעד כנגד בורא עולם!
שימו לב כמה צביעות מבחילה יש לממשלה הזאת.
1. שחררו מלאאאא מילואימניקים הביתה כי יש עודףף
2. זה לא כלכלי זה יעלה הון תועפות למדינה בזמן שהיא בגירעון ובזמן מלחמה.
מה יעלה? כשרות – יש חרדים עם כשרויות שונות .לא יכולים להחזיק חייל חרדי בלי לתת לו לאכול. צניעות- לא בא בחשבון.
שבתות- אם לא יהיו תנאים מתאימים חבל על הזמן. בפרט עכשיו כשבגץ החליט שאין אכיפה לחמץ.. כל אלו זה יהרג ולא יעבור. תם הזויים פשוט
3. באף מדינה לא מצפים ובטח לא דורשים מכמרים ושייח'ים ואנשי דת להתגייס כי זה לא שייך בכלל.
4. מה יעשו חרדים שיש להם אורח חיים חרדי מה הם מבינים בכלל בלחימה בסתם לבוא לבצע מטלות של ג'ובניקים כשהם רגילים ללמוד בספר ?ולא רוצים להתקלקל? מה יעשו? בשבילם זה קלקול…
5. כל הקשקוש הזה על נטל זה אך ורק מתוך מטרה ממומנת של פירוד ופילוג בעם!
עין רעה וצרה.
וכל מי שיש לו יד בזה וכל מי ששותק לנוכח זה. הקב"ה יבוא עימו בחשבון בצורה הכי קשה שיש!
ותפסיקו עם הדיקטטורה הזולה שלכם
כל הממשלה הזו מאוסה על כל העם.
תפסיקו להכריח אנשים לשרוף 3 שנים מהחיים שלהם בכלום משכורת על הגב של ההורים. ואחר כך להקשות עליו כאזרח בכל דבר כמעט: יוקר מחיה. דיור לא בר השגה. רביות בשמים. שכר מינימום בזוי. מס מטורף שאתם ממש שותפים חצי חצי עם האזרח.
אתם רק עושקים ולוקחים מהעם בכל הזדמנות
לתת לא נתתם כלום!
אז איזה יופי זה לחוקק חוק שיהיה חוקי לגנוב אנשים ולהעביד אותם מ7 עד 5 כל יום.
להדק את הטבעת סביבה לא מספיק
צריך גם לקחת מהם שנות חיים.
תאמינן לי לא חסר מגוייסים. מי שרוצה שיתגייס לא לכולם זה מתאים.
שנאת חינם של ממש ממשלה עלובה
אנחנו מדממים אנחנו במלחמה
ובזה אתם עסוקים……

לא קל לדבר על הנושא, אך בכל זאת, זו חובה. 1 כמעט כל חרדי שהלך לצבא, יוצא משם אחרת, פחות חרדי. 2 כמעט כל חרדי מבין שערך לימוד התורה יקר מאוד, יותר משירות צבאי. 3 ראוי לדעתי, לעשות כמה שי... המשך קריאה

לא קל לדבר על הנושא, אך בכל זאת, זו חובה.
1 כמעט כל חרדי שהלך לצבא, יוצא משם אחרת, פחות חרדי.
2 כמעט כל חרדי מבין שערך לימוד התורה יקר מאוד, יותר משירות צבאי.
3 ראוי לדעתי, לעשות כמה שינויים,
א לדאוג שיהיו באמת מסגרות חרדיות בצבא, מסגרות עם משהו לחיים, ולא ברדק כמו עכשיו.
ב לתעדף משמעותית את הלוחמים, בשכר ובתנאים
ג לצמצם את השירות בצבא, למי שאינם לוחמים, ל 24 חודשים, ולהאריך את השירות ללוחמים, כי גם היום להיות לוחם זה מרצון, כך נגיע להרבה יותר שיוויון.
ד לעבור למילואים מרצון, יהיו עוד יותר מתגייסים, ויהיה שיוויון.
ה לבטל את הבדיחה שנקראת 'שירות לאומי ושירות אזרחי' , גם כך היא מיותרת לציבור, ויוצרת 'אשליה של שירות'
ה לתת לחרדים גם להשפיע על הצבא, באופן יחסי למשקלם, הם לא 'בשר תותחים' , כרגע לא מסכימים לשלב אותם בשום מקום עם השפעה חזקה, כמו טייסים ויחידות סייבר, ועליות בדרגות

עוד 2,637 מילים ו-2 תגובות
סגירה