אחרי שכל השיחות כשלו, אתגר רמדאן מתחיל הערב

חילוקי הדעות הולכים ומעמיקים בין סנוואר בעזה לבין הנהגת חמאס בחו"ל ● חוסר האחידות בין שני הקצוות בחמאס יוצרים פערים בלתי ניתנים לגישור מול ישראל ● לתוך לתוך הלבה המבעבעת של חג רמדאן המתחיל היום, נכנסת שאלת הפעולה ברפיח ● מבחינת ישראל, רפיח היא לא תנאי במשא ומתן - והגמישות היחידה היא עניין העיתוי ● פרשנות

עשרות אלפי מוסלמים מתפללים במתחם מסגד אל-אקצא בלילת אל קאדר, הלילה ה-27 של חג רמדאן. 17 באפריל 2023 (צילום: HAZEM BADER / AFP)
HAZEM BADER / AFP
עשרות אלפי מוסלמים מתפללים במתחם מסגד אל-אקצא בלילת אל קאדר, הלילה ה-27 של חג רמדאן. 17 באפריל 2023

במשרד ראש הממשלה פרסמו אתמול הודעה חריגה אחרי פגישתם ביום שישי של ראש המוסד דוד ברנע וראש ה-CIA ויליאם ברנס. "חמאס מתבצר בעמדתו כמי שאיננו מעוניין בעסקה וחותר להבערת האזור במהלך רמדאן על חשבון התושבים הפלסטינים ברצועת עזה", נאמר בהודעה.

בדרך כלל, תוכן הדברים בפגישות כאלה נשמר בין הצדדים – בעיקר  בכדי לשמור על דלתות פתוחות בין המתווכים לניצים. מטרת הפגישה ביום שישי הייתה ניסיון אחרון לגבש עסקה קצרת מועד לפני רמדאן – עסקה שנועדה בעיקר להרגיע את שלוש המתווכות, ארצות הברית, קטאר ומצרים, כל אחת מסיבותיה שלה.

אלא שבסוף השיחה היה ברור שהיעד הזה שאפתני מדי, במיוחד לנוכח חילוקי הדעות שהולכים ומעמיקים בין יחיא סנוואר ברצועת עזה לבין הנהגת חמאס בחו"ל. חוסר האחידות בין שני הקצוות בחמאס יוצרים פערים בלתי ניתנים לגישור מול ישראל.

סנוואר, על פי גורמי ביטחון ישראלים, רוצה לחימה ברצועה ומהומות בהר הבית, בתקווה שאלה יגלשו גם לגדה ואחר כך למגזר הערבי בישראל.

על פי חוות הדעת שהציגה מערכת הביטחון בדיון המכריע לקראת רמדאן אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבוע שעבר, סנוואר רואה ברמדאן הזדמנות אחרונה מבחינתו ליצור את אחדות הזירות, אחרי שנכשל בכך ב-7 באוקטובר.

מנהיג חמאס יחיא סנוואר נואם על רקע תמונה של כיפת הסלע בנובמבר 2019 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
מנהיג חמאס יחיא סנוואר נואם על רקע תמונה של כיפת הסלע בנובמבר 2019 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

ההמלצה שהוגשה לראש הממשלה כללה קביעה חד-משמעית: סנוואר מנסה להכניס לסכסוך את הממד הדתי, זה כמעט הקלף האחרון שלו לנוכח מצבו ברצועה. לשיטתו, רק כך הוא יגרום לישראל להתמודד עם זירה משמעותית נוספת בגדה ולסחוף אחריו את העולם המוסלמי.

בכדי לנטרל ככל הניתן את הממד הדתי, המלצת שב"כ הייתה חדה וברורה: לא להיענות לדרישות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להגביל את כניסת אזרחי ישראל הערבים להר הבית במהלך החג.

בכדי לנטרל ככל הניתן את הממד הדתי, המלצת שב"כ הייתה חדה וברורה: לא להיענות לדרישות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להגביל את כניסת אזרחי ישראל הערבים להר הבית במהלך החג

תרחיש הבלהות שהיה לעיני כולם הוא מראות רמדאן 2021. אז  נעצרו האוטובוסים שהובילו מתפללים ערבים אזרחי ישראל להר הבית בכביש 1, ונוסעי האוטובוסים החלו לצעוד רגלית על הכביש לעבר ירושלים.

זו גם הסיבה לפגישה הלא שגרתית של ראש שב"כ רונן בר בשבוע שעבר בלשכתו עם בכירי החברה הערבית. כדי להבין את גודל האירוע, נדגיש: יש לא מעט פוליטיקאים ישראלים שמעולם לא פקדו את אולם האירוח של ראש שב"כ.

נתניהו השתכנע מהטיעונים הללו, אחרי שהבין את תמונת המצב המורכבת ובעיקר את מחירה של התדרדרות ביטחונית מהירה ביהודה ושמרון. גורם ביטחוני בכיר כינה זאת "סוף המלחמה בעזה ובצפון", שכן צה"ל יצטרך להעתיק כוחות גדולים משתי הזירות הללו לאיו"ש.

הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי בהשתלמות למידה פיקודית של פיקוד המרכז בהובלת אוגדת יהודה ושומרון. 1 במרץ 2024 (צילום: דובר צה
הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי בהשתלמות למידה פיקודית של פיקוד המרכז בהובלת אוגדת יהודה ושומרון. 1 במרץ 2024 (צילום: דובר צה"ל )

"יש ביהודה ושומרון חצי מיליון אזרחים ישראלים שנעים על צירים משותפים עם 3 מיליון פלסטינים. זה חיכוך מסוכן מאוד ביום יום, כל שכן אם תהיה התפרצות", אומר לזמן ישראל גורם ביטחוני. "כל טעות קטנה יכולה להצית אינתיפאדה שלישית שהמשמעות שלה היא הזרמת כוחות גדולים לשטח. על פי ניסיון העבר, רק זה מצליח להרגיע גלי טרור".

כרגע עומדים לרשות פיקוד המרכז 23 גדודים בתוספת של כמה יחידות מיוחדות. זה מספר שדומה מאוד לנתונים מלפני 7 באוקטובר. אלא שבנוסף לכוחות הסדיר, צה"ל השאיר כמעט 5,000 חיילי מילואים ממערך ההגנה המרחבית של הישובים, כדי לחזק עד כמה שניתן את המענה במידה של התפרצות. כרגע התכנון הוא לשחרר אותם ממילואים רק אחרי רמדאן, בהנחה ובתקווה שהחג יעבור בשקט.

לתוך הלבה המבעבעת הזו נכנסת שאלת הפעולה ברפיח. מבחינת צה"ל לא מדובר בשאלה האם תהיה פעולה ברפיח – אלא מתי היא תהיה. התכנונים המבצעיים נמצאים בעיצומם. לא בכדי הודיע אמש צה"ל כי במהלך השבת השלימו הרמטכ"ל, ראש שב"כ וסגנו, ואלוף פיקוד דרום את המשך הפעילות ברצועה.

לתוך הלבה המבעבעת הזו נכנסת הפעולה ברפיח. מבחינת צה"ל לא מדובר בשאלה האם תהיה פעולה ברפיח – אלא מתי היא תהיה. התכנונים המבצעיים נמצאים בעיצומם

מבחינת ישראל, רפיח היא לא תנאי במשא ומתן – כלומר, ישראל לא מוכנה לדון בעניין כן פעולה או לא. הגמישות היחידה שניתן להעריך שקיימת היא עניין העיתוי. לצה"ל יש עוד עבודה באזור חאן יונס, ואם נצרף לכך את ההערכה שהנעת האוכלוסייה מרפיח צפונה תארך לפחות שבועיים, אפשר בהחלט לומר שהפעולה אמורה להידחות לאחרי רמדאן.

פלסטינים מתאספים מול בניין אל- מצרי שנפגע בתקיפה ישראלית ברפיח שבדרום רצועת עזה. 9 במרץ 2023 (צילום: SAID KATIB / AFP)
פלסטינים מתאספים מול בניין אל- מצרי שנפגע בתקיפה ישראלית ברפיח שבדרום רצועת עזה. 9 במרץ 2023 (צילום: SAID KATIB / AFP)

הדחייה הזו היא מנוף של ישראל במשא ומתן בעיקר מול מצרים. מעגלי ההדף של לחימה על הגבול עם מצרים יכו בקהיר והלאה. את המראות הללו נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי רוצה למנוע; אחרי רמדאן יהיה לו קל יותר להתמודד עם זה. האוזן הישראלית במקרה הזה כרויה היטב לנעשה בקהיר.

לא מן הנמנע שתוך כדי רמדאן תחל בניית המזח הימי שעליו הכריז נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. בישראל לא התנגדו – יש כאן לקיחת אחריות אזרחית על עזה ללא מעורבות ישראלית.

לא מן הנמנע שתוך כדי רמדאן תחל בניית המזח הימי שעליו הכריז הנשיא ביידן. בישראל לא התנגדו – יש כאן לקיחת אחריות אזרחית על עזה ללא מעורבות ישראלית

אלא שאליה וקוץ בה: הנשיא ביידן דורש מישראל לאבטח את המזח הזה. עד עכשיו לא ברור היכן הוא יוקם וכיצד ישראל תעשה את זה.

רעיון הנחתת המזון מקפריסין על החוף ללא מזח לא קודם, למרות ששר החוץ הקודם אלי כהן נסע לבחון אותו בקפריסין וקיבל את אישור הדרג הביטחוני וברכת הדרך האמריקאית. אלא שישראל השתהתה עם תכנית הנחתות וקיבלה מזח על הראש.

עכשיו צריך לקוות שלמזח הזמני יהיה גם תאריך פירוק, אחרת ישראל תיאלץ בעל כורחה להקים מגן קבוע סביבו, בדיוק מה שהיא מנסה להימנע ממנו. כך לגבי מזח וכך גם לגבי היום שאחרי: ללא יוזמה, ייכפה עלינו הפתרון.

עוד 812 מילים
סגירה