מטה הבחירות של שמואל גרינברג לראשות עיריית בית שמש, 27 בפברואר 2024 (צילום: יעקב לדרמן/פלאש90)
יעקב לדרמן/פלאש90

המהפך הושלם: בית שמש היא מעתה עיר חרדית מלא-מלא

שמואל גרינברג הדיח מתפקידה את ראשת העיר עליזה בלוך אחרי הסכם שנחתם בין כל המפלגות החרדיות ובזאת נסגרה סופית הדלת בפני הציבור החילוני ואפילו המסורתי בעיר ● למעשה, הסיעה החילונית היחידה במועצת העיר היא הליכוד, עם 3 מנדטים מתוך 25, ואף היא לא מתכוונת להיות אופוזיציה לרוב החרדי: "אין בזה טעם. אנחנו צריכים לנסות ולהציל משהו בשיתוף פעולה, כל עוד זה אפשרי" ● פרשנות

אחרי ירושלים, טבריה, צפת, ערד, רכסים וערים ומועצות נוספות, אפשר הבוקר (שני) לשים חותמת חרדית גם על בית שמש. אחרי חצות התברר כי המועמד החרדי שמואל גרינברג הדיח מתפקידה את ראשת העיר עליזה בלוך מהציונות הדתית, אחרי קדנציה אחת שלה בראשות עיריית בית שמש.

הניצחון המוחץ של גרינברג הושג בסיבוב השני אחרי שאיש מהמועמדים לא הצליח להשיג 40% בסיבוב הראשון. גרינברג, שחגג במשך כל הלילה בבית שמש עם הפטרונים שלו – השר מאיר פרוש מאגודת ישראל ומשה גפני מדגל התורה – קיבל קרוב ל-58 אחוזים מהקולות בסיבוב השני.

בית שמש, שהוקמה בראשית שנות החמישים, סוגרת סופית את הדלת בפני הציבור החילוני ואפילו המסורתי שכבר עושה את דרכו החוצה.

על פי ההסכמים שנחתמו בין כל המפלגות החרדיות והפלגים החסידים והליטאיים, בעוד חמש שנים יחליף הרב איציק אלמליח מש"ס את גרינברג, ובעוד 10 שנים יחזור מועמד דגל התורה או אגודת ישראל לראשות העיר וחוזר חלילה.

ראש עיריית בית שמש הנבחר שמואל גרינברג, 10 במרץ 2024 (צילום: יעקב לדרמן/פלאש90)
ראש עיריית בית שמש הנבחר שמואל גרינברג, 10 במרץ 2024 (צילום: יעקב לדרמן/פלאש90)

מעבר לזה, בעירייה של גרינברג אין דריסת רגל לאף חילוני או מסורתי. התיקים העיקריים – תכנון ובנייה, חינוך, הנדסה, תחבורה, תרבות וכו' – יחולקו לשותפים החרדים מדגל התורה, ש"ס, אגודת ישראל וסיעת חסידות גור.

הסיעה החילונית היחידה במועצת העיר היא הליכוד, שזכתה לשלושה מנדטים מבין 25 חברי מועצת העיר.

משה שטרית, אחד מחברי המועצה ובנה של ח"כ קטי שטרית, לא מתכוון בתוקף הנסיבות להיות אופוזיציה לראש העיר הנבחר. "אין בזה טעם", אומר שטרית, "אנחנו צריכים לנסות ולהציל משהו בשיתוף פעולה, כל עוד זה אפשרי".

משה שטרית, אחד מחברי המועצה ובנה של ח"כ קטי שטרית, לא מתכוון בתוקף הנסיבות להיות אופוזיציה לראש העיר הנבחר. "אין בזה טעם. אנחנו צריכים לנסות ולהציל משהו בשיתוף פעולה, כל עוד זה אפשרי"

בעבר, אגב, היה ראש עיר חרדי בבית שמש: סגן שר החקלאות משה אבוטבול, שכיהן בין 2018-2008, אבל אז סגניו והנציגים החילוניים במועצה נשאו בתיקים חשובים. איש מפלגת העבודה רישרד פרס, למשל, היה אחראי על החינוך, הרווחה והמתנ"סים בעיר.

פרס הוא תושב בית שמש מאז עלה ממרוקו ב-1964. אתמול הוא עמד באחת הקלפיות וניסה לשכנע את הבוחרים לתמוך בעליזה בלוך. זה לא ממש עזר. "מבחינתנו זה כנראה הסוף של העיר. תושבים רבים יעזבו. מעניין מי ישלם את הארנונה", אמר פרס לזמן ישראל.

עליזה בלוך, ראשת העיר היוצאת של בית שמש, 10 במרץ 2024 (צילום: יונתן שאול/פלאש90)
עליזה בלוך, ראשת העיר היוצאת של בית שמש, 10 במרץ 2024 (צילום: יונתן שאול/פלאש90)

ש"ס ואריה דרעי שיחקו בבית שמש משחק כפול. דרעי הריץ לתפקיד ראש העיר את סגן השר אבוטבול כדי לנגח את גרינברג מדגל התורה, במסגרת סכסוך הדמים שפרץ בין שתי המפלגות ערב הבחירות המקומיות. אבוטבול לא הצליח לעלות לסיבוב השני.

דרעי וחבריו בש"ס טענו לאורך כל הדרך כי גרינברג אינו ראוי לתפקיד ראש העיר משום שנקט אפליה כלפי בנות ספרדיות בימיו כמנהל במחלקת החינוך בעיריית ירושלים.

דרעי חשב לתמוך בראשת העיר בלוך, אבל במוצאי שבת האחרונים הוא פרסם סרטון תמיכה בגרינברג. הסיבה ברורה: דיל שעליו חתמו ש"ס, דגל התורה והסיעות האחרות מחלק בין החרדים את השליטה בעיר ב-15 השנים הבאות, כאמור.

דרעי חשב לתמוך בבלוך, אבל במוצאי שבת האחרונים הוא פרסם סרטון תמיכה בגרינברג. הסיבה: דיל שעליו חתמו ש"ס, דגל התורה והסיעות האחרות מחלק בין החרדים את השליטה בעיר ב-15 השנים הבאות

אגב, בניגוד להסכם רוטציה דומה שהיה באלעד, שאנשי דגל התורה התכחשו לו, הפעם חתמו כולם על הדף, כולל רבנים וחברי כנסת שלא חתמו על ההסכם באלעד, ביניהם משה גפני מדגל התורה.

מעניין יהיה לראות אם ההסכם הזה יחזיק מעמד. אתמול כבר הבטיח ח"כ יעקב אשר כי "אנחנו נתבע עוד קדנציה לגרינברג".

השר מאיר פרוש ואחרים במטה הבחירות של שמואל גרינברג בסיבוב השני לראשות עיריית בית שמש, 10 במרץ 2024 (צילום: יעקב לדרמן/פלאש90)
השר מאיר פרוש ואחרים במטה הבחירות של שמואל גרינברג בסיבוב השני לראשות עיריית בית שמש, 10 במרץ 2024 (צילום: יעקב לדרמן/פלאש90)

עליזה בלוך, שמשתייכת לזרם הציוני-דתי, מסיימת קדנציה אחת בראשות העיר. בלוך, אישה כריזמטית שרשמה כמה הצלחות בעיר, דווקא נחשבת כמי שנתנה לחרדים הטבות כיד המלך לאורך השנים, אבל זה לא סייע לה. ברגע האמת החרדים בעיר פנו לה עורף והרבנים המקומיים סירבו להמשיך ולתמוך באישה דתית-ציונית, ולא בראש עיר חרדי משלהם.

בלוך דווקא נחשבת כמי שנתנה לחרדים הטבות כיד המלך לאורך השנים, אבל זה לא סייע לה. ברגע האמת החרדים והרבנים המקומיים סירבו להמשיך ולתמוך באישה דתית-ציונית, ולא בראש עיר חרדי משלהם

וזה מה שהולך לקרות. עיתון "המבשר" שמזוהה עם ח"כ מאיר פרוש, אחד הפטרונים המנצחים בבית שמש, מפרסם הבוקר (שני) פרטים על ההסכם שהושג ועל הדרך החדשה שבה תנוהל העיר מעתה ואילך:

"בראש ובראשונה תוקם ועדת רבנים שתנווט ותכריע בכל הנושאים הקשורים לצביון העיר והשכונות ובכל הקשור לענייני הדת והאידישקייט".

מרץ 2024, בית שמש יוצאת לעידן חדש בהחלט.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
בצער רב וביגון קודר אנו מבשרים על מות עתידה של בית שמש. הציבור היצרני יעזוב ובתוך כמה שנים היא תהפוך לעיר נחשלת וענייה שחייבת עזרה מבחוץ כדי להתקיים. זהו מיקרוקוסמוס למה שיכול לקרות ליש... המשך קריאה

בצער רב וביגון קודר אנו מבשרים על מות עתידה של בית שמש.
הציבור היצרני יעזוב ובתוך כמה שנים היא תהפוך לעיר נחשלת וענייה שחייבת עזרה מבחוץ כדי להתקיים. זהו מיקרוקוסמוס למה שיכול לקרות לישראל כולה אם לא נשכיל להפסיק לממן את חייהם של החרדים האנוכים.

עוד 642 מילים ו-2 תגובות
סגירה