הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו, 17 בפברואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

רהבתנות נתניהו על חיסול בכירי חמאס מדאיגה את מערכת הביטחון

במערכת הביטחון מאוד לא אהבו, בלשון המעטה, את ההתרברבות של נתניהו אתמול בה הודה באחריות לחיסולו של סאלח אל-עארורי לפני כחודשיים ● הנזק כאן הוא בהתנהלות הישראלית: לא כך נוטלים אחריות כמדינה למהלך אסטרטגי ובטח לא עושים בזה שימוש פוליטי צר ● וזו לא הפעם הראשונה שיש לנתניהו פליטות פה מסוכנות ● פרשנות

מעבר למועקה על מחדל 7 באוקטובר, בשב"כ הולכים עם משא כבד על הכתפיים מאז שהחלה הלחימה ברצועת עזה. אחת הדרישות שהארגון הציב לעצמו הייתה חיסול בכירים בחמאס. זה לא ממש הצליח, בפרמטרים שהארגון הציב לעצמו, למרות חיסול של מספר מפקדי חטיבות.

רשימת הבכירים ברי החיסול בחמאס לא ממש ארוכה: יחיא סנוואר, מוחמד דף, מרואן עיסא, סאלח אל-עארורי, ומוחמד סנוואר – כולם בסדר הזה. מדוע זה חשוב? משום שאתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו רצה למנף את הפרסומים/שמועות על חיסולו של מרואן עיסא, ויצא לו משהו אחר: הוא הודה באחריות לחיסולו של סאלח אל-עארורי.

מאז החיסול ב-2 בינואר השנה בדירת המפגש של עארורי ברובע הדאחייה בביירות, נמנעה ישראל מלקחת אחריות על הפעולה. לא שמישהו השלה את עצמו שישראל לא עומדת מאחורי הפעולה האווירית, אבל עדיין זה אפשר לחזבאללה מרחב הכחשה מסויים כדי לא להידחק לפינה ולהגיב בצורה חריפה שיכולה הייתה לגרור את האזור לעימות רחב.

לא שמישהו השלה את עצמו שישראל לא עומדת מאחורי הפעולה האווירית, אבל עדיין זה אפשר לחזבאללה מרחב הכחשה מסויים כדי לא להידחק לפינה ולהגיב בצורה חריפה

במערכת הביטחון מאוד לא אהבו, בלשון המעטה, את סרטון הרהב של נתניהו אתמול. גורם בכיר אומר שנתניהו ידע היטב מהם השיקולים לא לקחת אחריות על הפעולה בלב ביירות, "הרי הוא היה בבור כשחיל האוויר פעל בדאחייה באותו לילה".

לא בטוח שראש הממשלה באמת התכוון לקבל אחריות על חיסול עארורי וממילא מידת הנזק כאן לא גדולה, שהרי עברו חודשיים מחיסולו של עארורי וחיזבאללה מבחינתו כבר בא על כך חשבון עם ישראל. אבל הנזק כאן הוא בהתנהלות הישראלית: לא כך נוטלים אחריות כמדינה למהלך אסטרטגי ובטח לא עושים בזה שימוש פוליטי צר.

זו לא הפעם ראשונה שיש לנתניהו פליטות פה מסוכנות. בעוד שבדרך כלל הוא נחשב דיסקרטי וזהיר בשיח ביטחוני, זה "בורח לו" כאשר העניין הביטחוני משיק לאינטרס פוליטי מיידי.

זו לא הפעם ראשונה שיש לנתניהו פליטות פה מסוכנות. בעוד שבדרך כלל הוא נחשב דיסקרטי וזהיר בשיח ביטחוני, זה "בורח לו" כאשר העניין הביטחוני משיק לאינטרס פוליטי

ב-8 בספטמבר 2007 הוא התייצב כראש אופוזיציה באולפן "מבט" של ערוץ 1 ובירך את ראש הממשלה אהוד אולמרט על הפצצת הכור הגרעיני בסוריה. גם אז, כמו בינואר השנה בעת חיסול עארורי, ישראל הקפידה על עמימות.

גורמים באגף המודיעין של צה"ל ובמוסד שהיו שותפים לתכנון הפעולה בדיר א-זור בדרום סוריה בנו פרופיל פסיכולוגי של באשר אל-אסד כדי להבין מה עשויות להיות אפשרויות התגובה שלו.

המסקנה הייתה כי עמימות ישראלית תאפשר לו להתעלם מהפרסומים ולהמשיך הלאה – וכך קרה. רק עשור אחר כך התירה הצנזורה לפרסם את הפעולה, רחוק מספיק מתגובה אפשרית של סוריה.

הכור בסוריה אחרי התקיפה הישראלית (צילום: דובר צה"ל)
הכור בסוריה אחרי התקיפה הישראלית (צילום: דובר צה"ל)

ועכשיו נשאלת שאלת מרואן עיסא. אם נחזור לעול הכבד שעל כתפי שב"כ, עיסא היה אובייקט מרכזי באיסוף המודיעיני. הוא אמנם מוגדר מספר 3 בארגון, אבל לדעת רבים בשנים האחרונות הוא היה בתקופות שונות מספר 2 ביצועי, יד ימינו של סנוואר בזרוע הצבאית. תת אלוף במילואים שלום הררי, לשעבר יועץ לענייני פלסטינים לשר הביטחון, מגדיר את עיסא "פרויקטור מוכשר ואיש צללים מסתורי".

עיסא אמנם מוגדר מספר 3 בארגון, אבל לדעת רבים הוא היה בתקופות שונות מספר 2 ביצועי, יד ימינו של סנוואר בזרוע הצבאית. "פרויקטור מוכשר ואיש צללים מסתורי"

עיסא נולד במחנה הפליטים אל בורייג' במרכז רצועת עזה והצטרף לחמאס בצעירותו. הוא נכלא פעמיים בשל חברות בחמאס – פעם אחת על ידי ישראל ופעם שנייה על ידי הרשות הפלסטינית.

במהלך השנים התקדם עיסא בארגון והיה לעיתים הגורם המקשר בין הזרוע המדינית לצבאית. שמו עלה לא אחת בשנים האחרונות כיעד לחיסול, אבל שלא כאחרים הוא ידע לא להיחשף ולא לעשות טעויות.

מאז תחילת הלחימה, גם באמ"ן וגם בשב"כ הוקמו חמ"לים מיוחדים שרדפו אחרי כל פיסת מידע שיכולה להביא לאיתור ופגיעה בבכירים. ההבנה במערכת הביטחון היא שפגיעה בבכירי חמאס לא שקולה לעוד חיסול – היא  יכולה להקרין באופן משמעותי על השטח ועל המוטיבציה של האוכלוסייה להמשיך להילחם בישראל.

בכיר חמאס מרואן עיסא (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
בכיר חמאס מרואן עיסא (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

גורם ביטחוני ששוחח עם  זמן ישראל מספר כי מבחינת האזרח העזתי הפשוט, דפוס החשיבה של הרחוב הוא פחד מתמיד ומצמית מחמאס. "לא משנה מה קורה ברצועה, הפחד הוא שסנוואר וחמאס ישרדו ויבואו חשבון עם מי שינסה לאתגר אותם", אומר הגורם. "לכן חיסול שלהם יכול להיות משמעותי מבחינת הלך הרוח".

"לא משנה מה קורה ברצועה, הפחד של התושבים הוא שסנוואר וחמאס ישרדו ויבואו חשבון עם מי שינסה לאתגר אותם. לכן חיסולם יכול להיות משמעותי מבחינת הלך הרוח"

בצה"ל מאשרים כי במהלך הלחימה הותקפו כמה פעמים מספר יעדים ברצועה בהם שהו בכירים, אבל הם הספיקו להימלט.

במוצאי שבת החליטו בישראל לא לקחת סיכון עם עיסא, שהסתתר במתחם פיקוד שהוכן מראש מתחת למחנה הפליטים בנוסייראת. מבלי להיכנס לפרטים, כמות ואיכות החימושים שהוטלה על האזור בו שהה הייתה חריגה.

ניתן להעריך שחיל האוויר השתמש בכל האמצעים שלו לחדור למנהרות ולהשמיד אותן כליל: גם צה"ל וגם השב"כ לא רצו לחזור על אירועי עבר בהם החימוש לא היה מספיק אפקטיבי ואיפשר להזדמנויות מבצעיות לחמוק. "אש מהגיהינום" הגדיר את זה גורם ביטחוני ששוחח אתמול (שני) עם זמן ישראל על התקיפה החריגה בנוסייראת.

עכשיו מחכים בישראל למידע שיאשר שאכן עיסא חוסל (על מותו של מוחמד ראנדור, מפקד החטיבה הצפונית בעזה ובכיר המחוסלים עד כה, נודע סופית רק עשרה ימים לאחר התקיפה) או הודעה/הודאה פלסטינית על מותו, בהנחה שחמאס לא יסתיר את זה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
בזמן מלחמה, חשוב מאוד להדגיש גם הישגים, לצד הודאה בכישלונות. בני אדם הם לא רובוטים, והם צריכים גם עידוד, היכן שזה מבוסס על הישג או הצלחה אמיתיים. אולי לכל נבלה יש תחליף, ואולי לא, אבל י... המשך קריאה

בזמן מלחמה, חשוב מאוד להדגיש גם הישגים, לצד הודאה בכישלונות. בני אדם הם לא רובוטים, והם צריכים גם עידוד, היכן שזה מבוסס על הישג או הצלחה אמיתיים. אולי לכל נבלה יש תחליף, ואולי לא, אבל יש גם זריקת עידוד בידיעה שנבלות לפעמים, לא תמיד, באות על עונשן.

עוד 794 מילים ו-3 תגובות
סגירה