השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, פברואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, פברואר 2024

בית המשפט מצלצל בכל פעמוני האזהרה

שופט השלום בחדרה, שדן בבקשות המשטרה להטיל תנאים מגבילים על מפגינים, קבע באופן רשמי כי המשטרה מתפקדת כזרוע פוליטית מטעם השלטון לסיכול מחאות נגד הממשלה ● הקביעה המטלטלת יכולה לשמש בהמשך להגשת תביעות נזיקיות ● נוכח חומרת הקביעות, אפשר שאפילו החסינות הניתנת לעובדי ציבור לא תעמוד כאן ● פרשנות

אין זה עניין של יום ביומו כששופט בישראל יושב וכותב בהחלטה שיפוטית רשמית כי משטרת ישראל פועלת בחוסר תום לב בביצוע מעצרים של מפגינים ובסיכול הפגנה חוקית. אמירה שיפוטית כזו הייתה אמורה להביא לצלצולם של כל פעמוני האזעקה. מילא בחוסר מקצועיות, מילא ברשלנות – אבל בחוסר תום לב?

כעת לא מדובר רק בתחושות בטן של מפגינים או במסקנות לא מקצועניות של הציבור המשקיף על התנהלותה הברוטלית של המשטרה אל מול המחאה הציבורית. כעת מדובר במסקנה רשמית של בית משפט בישראל: המשטרה מתפקדת כזרוע פוליטית מטעם השלטון לסיכול מחאות נגד הממשלה. בדמוקרטיות מתוקנות המשמעות היא אחת: השמיים נפלו.

אולם, כך בדיוק כתב אתמול (ראשון) שופט בית משפט השלום בחדרה אהוד קפלן במסגרת הדיונים שקיים בבקשת משטרת חדרה לשחרר בתנאים מגבילים מפגינים, שנעצרו במוצאי שבת בעת שהפגינו בקרבת מעונו הפרטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה.

מדובר במסקנה רשמית: המשטרה מתפקדת כזרוע פוליטית מטעם השלטון לסיכול מחאות נגד הממשלה. בדמוקרטיות מתוקנות המשמעות היא אחת: השמיים נפלו

בניגוד בולט למנהגם (הראוי לכל גנאי) של שופטי מעצרים לשמש חותמת גומי לגחמותיה של המשטרה, השופט קפלן החליט לשרטט קו גבול למה שנראה כמו ברוטליות משטרתית גוברת ביחס למחאות נגד ממשלת המלחמה.

הפגנה בתל אביב נגד הממשלה, 16 במרץ 2024 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
הפגנה בתל אביב נגד הממשלה, 16 במרץ 2024 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

קפלן, שישב אתמול בבוקר בתורנות מעצרים, דן בבקשותיה של משטרת חדרה להטיל תנאים מגבילים על מפגינים שנעצרו בערב הקודם, בעת שקיימו מצעד לפידים בקיסריה, בקריאה להתפטרות ראש הממשלה והליכה לבחירות.

המשטרה ידעה שאין לה כל עילה להחזיק את המפגינים במעצר – מלכתחילה לא הייתה הצדקה למעצרם – ולכן השאירה אותם בלילה בתא המעצר ולא שחררה אותם בחתימת קצין המשטרה האחראי, בתואנה שהיא מבקשת להטיל עליהם תנאים מגבילים, שאותם רק בית משפט רשאי להטיל, כגון הרחקה מקיסריה למשך 30 יום (סמכות קצין המשטרה היא עד 15 יום).

"החשודה אפילו לא הדליקה את האבוקות האלה, והטענה שהדלקת האבוקות יכולה לגרום לשרפה היא מופרכת ומתחסדת"

כך מצאה את עצמה ד"ר יולנדה יבור מאור עקיבא בפעם הראשונה בחייה בבית המעצר קישון. העבירות שבגינן נעצרה: התנהגות העלולה להפר את שלום הציבור, וכן "שימוש פחזני באש או בחומר דליק".

המשטרה טענה כי יבור "חשודה בכך שחילקה לפידים בהפגנה ולא הקשיבה להוראות השוטר". עילות המעצר נגדה: חשש לשיבוש הליכי חקירה וסיכון ביטחונו של הציבור. לקרוא ולא להאמין.

"הייתה סכנה לשרפה", הצהיר הטוען המשטרתי רס"ב רועי מסורי בבית המשפט, "ואם היה נגרם אסון, זה לא היה מצחיק אף אחד. חלק מהלפידים הבוערים, נעשה בהם שימוש ליד צמחייה, והיה שם גם עשן כבד – דבר שסיכן את העוברים והשבים".

השופט קפלן החליט לדחות את בקשת המשטרה, ולשחרר את יבור ללא כל תנאים. "עיינתי בסרטון ולא ראיתי שם לפידים במובן הרגיל של המילה", הוא כתב בהחלטתו, "כלומר מוט עם סמרטוט טבול בדלק, אלא באותם מעין־לפידים המשמשים באירועים שונים כגון חתונות, שמחות, הכנסת ספרי תורה, בכל מקום בארץ.

"נראה שבקשת המשטרה מוגשת שלא בתום לב. גם מעצרה של החשודה היה שלא בתום לב. מטעמים לא ברורים (בעצם כן ברורים) היא הוחזקה בתחנת המעצר שלא לצורך בשעות הלילה – תופעה שחוזרת על עצמה"

"לא מדובר בסוג של זיקוקים האסורים בהחזקה או באבוקות שמשתמשים בהם בצורה מסכנת חיים במגרשי כדורגל. החשודה אפילו לא הדליקה את האבוקות האלה, והטענה שהדלקת האבוקות יכולה לגרום לשרפה היא מופרכת ומתחסדת".

ועוד הוסיף השופט: "נראה שבקשת המשטרה מוגשת שלא בתום לב. גם מעצרה של החשודה היה שלא בתום לב. כדי להרחיקה מהמקום לצורכי חקירה כביכול, אין צורך להרחיקה ל־30 יום. ניתן היה להרחיקה ל־15 יום בהחלטת קצין משטרה, אך מטעמים לא ברורים (בעצם כן ברורים) היא הוחזקה בתחנת המעצר שלא לצורך בשעות הלילה – תופעה שחוזרת על עצמה פעם אחר פעם".

שוטרים בירושלים מפנים באלימות מפגינה במחאה למען שחרור החטופים המוחזקים בעזה, 16 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שוטרים בירושלים מפנים באלימות מפגינה במחאה למען שחרור החטופים המוחזקים בעזה, 16 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

השופט חתם את החלטתו במילים האלה: "לא נשקפת ממנה שום מסוכנות. זכותה להפגין איפה שהיא רוצה, נגד או בעד מה שהיא רוצה, ואוי ואבוי לנו אם לא נאפשר הפגנות בעד או נגד הממשלה – על זה אנחנו נלחמים כאן, ולא על שלוות חייהם של השכנים".

מילים דומות כתב השופט קפלן גם בעניינו של המפגין שרון בן בשט, שנעצר לאחר שהחזיק את אחד הלפידים. "החשש למסוכנות גבוה", הודיע הטוען המשטרתי בבית המשפט בעניינו של המפגין, שגם אותו ביקשה המשטרה להרחיק מקיסריה ל־30 יום.

"הסכנה היחידה של קרבת לפיד כזה לצמחייה הייתה כאשר שוטרים התנפלו על מפגין שהחזיק את הלפיד, הפילו אותו ארצה, הלפיד נפל על צמחייה שבאורח פלא לא התלקחה"

"הסכנה היחידה של קרבת לפיד כזה לצמחייה הייתה כאשר שוטרים התנפלו על מפגין שהחזיק את הלפיד, הפילו אותו ארצה, הלפיד נפל על צמחייה שבאורח פלא לא התלקחה".

השופט הוסיף: "לא הייתה מלכתחילה שום הצדקה לעצור את החשוד, ודאי שלא הייתה הצדקה מבחינת צורכי החקירה להחזיק אותו כל הלילה במעצר ולהביאו לבית המשפט כדי לשחררו בתנאים. צורכי החקירה, אני בטוח שגם לדעת הקצין הממונה, לא מצדיקים את הרחקתו מהמקום ל־30 יום.

שוטרים בירושלים מפנים מפגין במחאה למען שחרור החטופים המוחזקים בעזה, 16 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שוטרים בירושלים מפנים מפגינה במחאה למען שחרור החטופים המוחזקים בעזה, 16 במרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"קשה להשתחרר מהרושם שעצורים שהמשטרה לא חפצה ביקרם מובאים לשחרור בבית המשפט תחת שחרורם בתנאים בתחנת המשטרה, וזאת כדי שיבלו לילה מיותר במעצר. לא מצאתי שהחשוד עבר עבירה כלשהי".

המפגין ינון ירדן נעצר לא בשל החזקת לפיד, אלא מאחר שטרח ואמר לשוטרים מה בדיוק הוא חושב על התנהלותם אל מול המפגינים: "בזויים, חלאות, כלומניקים". העבירה שבעטיה נעצר: העלבת עובד ציבור. "מדובר בביקורת לגיטימית כאשר מוחה רואה את התנהגות המשטרה כלפי מוחים אחרים", טענה עורכת דינו, שרית גולן, בדיון בבית המשפט.

"אני נאלץ להביע את מורת רוחי שזהו החשוד השלישי שמובא היום בפניי עם בקשה לשחרורו בתנאים, כאשר ניתן היה לשחררו כבר אתמול בתחנת המשטרה, וחבל"

השופט קפלן שיחרר גם אותו. "החשוד נעצר לאחר שגידף שוטרים ואמר לו את דעתו עליהם. השוטרים נעלבו ועצרו אותו. אני סבור שהעבירה המיוחסת לו, גם אם יש חשד סביר שעבר אותה וזה לא בטוח בכלל לאור הדברים שנאמרו שספק אם הם מגיעים כדי העלבת עובד ציבור, אינם מקימים עילת מעצר.

"אני נאלץ להביע את מורת רוחי שזהו החשוד השלישי שמובא היום בפניי עם בקשה לשחרורו בתנאים, כאשר ניתן היה לשחררו כבר אתמול בתחנת המשטרה, וחבל. אחר כך אנחנו שומעים מהמשטרה שהיא סובלת ממחסור חמור בתחנות מעצר".

הפגנה בתל אביב נגד הממשלה, 16 במרץ 2024 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
הפגנה בתל אביב נגד הממשלה, 16 במרץ 2024 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

השופט קפלן תיפקד אתמול כצדיק בסדום, פשוטו כמשמעו. גם אם מבחינה משפטית הכרעותיו היו פשוטות ומובנות מאליהן, באקלים הנוכחי נדרשים שופטי המעצרים להקשיח את עמוד השדרה שלהם, ולהציב גבולות ברורים למשטרה.

זהו קו ההגנה הראשון על זכויות הציבור בתחום המחאה. לא רק בחדרה – גם בירושלים, בתל אביב, ובכל מקום שבו המשטרה פועלת כאילו מותר לה לסכל מחאות והפגנות חוקיות.

נוכח חומרת הקביעות השיפוטיות במקרה הזה, אפשר שאפילו החסינות הניתנת ברגיל לעובדי ציבור, כך שהתביעה מוגשת נגד המדינה ולא נגד עובד הציבור באופן אישי, לא תעמוד כאן

מילותיו של השופט קפלן יוכלו לשמש בהמשך את המפגינים שנעצרו להגשת תלונות למח"ש ולמחלקת המשמעת של המשטרה בגין ההתנהלות הבלתי מקצועית של השוטרים והקצינים האחראים למעצרי השווא; וגם – צעד אפקטיבי מעט יותר – להגיש תביעות נזיקיות נגד משטרת ישראל.

נוכח חומרת הקביעות השיפוטיות במקרה הזה, אפשר שאפילו החסינות הניתנת ברגיל לעובדי ציבור, כך שהתביעה מוגשת נגד המדינה ולא נגד עובד הציבור באופן אישי, לא תעמוד כאן.

השר איתמר בן גביר בביקור במח"ש, 13 במרץ 2023 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
השר איתמר בן גביר בביקור במח"ש, 13 במרץ 2023 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

אל מול החשש לכך שהשוטרים יחששו להפעיל את סמכויותיהם, מתעורר אינטרס נגדי, הנראה רלוונטי יותר בימים אלה – והוא הצורך לשרטט, אפילו באמצעים של הטלת חבות כספית אישית, קו גבול למותר ולאסור למשטרה בנוגע להגבלת, מניעת וסיכול מחאות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 1,091 מילים ו-3 תגובות
סגירה