ראש הממשלה בנימין נתניהו משוחח עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם הגעתו לנמל התעופה בן גוריון, 18 באוקטובר 2023 (צילום: Brendan Smialowski / AFP)
Brendan Smialowski / AFP

ראש הממשלה מקושש מנדטים על חשבון ישראל והחטופים

כל הטריקים והשטיקים שסייעו לנתניהו בעבר כבר לא עובדים – לא מסע ההכפשות נגד גנץ, לא החפירה על "ניצחון מוחלט" ולא האולטימטום ההזוי לאמריקה ● רה"מ מנסה לצייר את ביידן כצורר ישראל בניסיון לקושש מנדטים על חשבון מצבה הבינלאומי של המדינה ● כל זה מצטרף לפרישה של סער ולקידום חוק ההשתמטות ● פרשנות

בישראל יש כאלה החושבים שאם ראש ממשלה של מדינה קטנה מתחצף למנהיג המעצמה החזקה בעולם זה מהלך שמחזק אותו בבייס.

את כל המהלכים של בנימין נתניהו בעשור האחרון אנשים שופטים לפי מה מקדם אותו בקרב 100 אלף מתפקדי הליכוד ו/או כ־15 מנדטים של תומכים אדוקים. ללכת לנאום לנשיא ברק אובמה על הראש בקונגרס? זה אולי מזיק לישראל, אבל בעיני הבייס הוא גיבור. לצאת למבצע התקפי טקטי נגד ג'ו ביידן תוך כדי מלחמה? נו, זה מחזק אותו בבייס.

אולם, המנטרה הזו כבר לא פועלת. הקוסם איבד את כובע השפנים שלו. טריקים ושטיקים שהצליחו במשך שנים לא מחזירים את נתניהו למסלול הפופולריות. הדבר הזה מקבל ביטוי בסקרים כבר חודשים.

ב־7 באוקטובר הם הבינו שהוא לא מר ביטחון, לא מר אחריות – ובשבועות האחרונים עם היחס שלו ושל רעייתו למשפחות החטופים הוא גם לא מר אמפתיה

נתניהו ניסה לנהל קמפיין נגד בני גנץ ולטעון כי זה יתמסר למדינה פלסטינית – וגנץ רק עלה בסקרים. נתניהו חופר כבר חודשים על "ניצחון מוחלט" – ואף מנדט לא עולה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את פניו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נחיתתו בנתב"ג, 18 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את פניו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נחיתתו בנתב"ג, 18 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

הקמפיין החדש הוא לתייג את ביידן כצורר ישראל, להעלות נגדו קטעי וידאו, לשגר לו אולטימטום מירושלים, לתקוף אותו על ההימנעות במועצת הביטחון של האו"ם – הכול נגד האינטרס הברור של מדינת ישראל ואזרחיה. האם זה מה שיבצר את מעמדו של נתניהו בבייס? ספק.

הציבור הישראלי מוכה, חבול ויותר מדי מדוכדך בשביל להתרשם מתדמית המנהיג החזק. ב־7 באוקטובר הם הבינו שהוא לא מר ביטחון, לא מר אחריות – ובשבועות האחרונים עם היחס שלו ושל רעייתו למשפחות החטופים הוא גם לא מר אמפתיה.

את האסטרטגיה הגאונית של להתכסח עם הבית הלבן אף אחד לא מצליח להבין. גם לא את המריחה של חוק הגיוס ואפילו לא את הפיכת רפיח לאלמנט של "ייהרג ובל יעבור"

את האסטרטגיה הגאונית של להתכסח עם הבית הלבן אף אחד לא מצליח להבין. גם לא את המריחה של חוק הגיוס ואפילו לא את הפיכת רפיח לאלמנט של "ייהרג ובל יעבור".

הסערה המושלמת

מה שמתרחש בימים האחרונים נראה כמו הסערה המושלמת. ארה"ב לא הטילה וטו בהצבעה במועצת הביטחון – אירוע מדיני חמור ביותר. אולם, זה לא גרם לשר גדעון סער אפילו לעכב את החלטתו – ולתת את המכה שלו במקביל.

השר גדעון סער מודיע על פרישת הימין הממלכתי מהקואליציה, 25 במרץ 2024 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
השר גדעון סער מודיע על פרישת הימין הממלכתי מהקואליציה, 25 במרץ 2024 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

סער פרש מהקואליציה באחד הימים העמוסים ביותר מבחינת מחזור החדשות. למרות זאת, הוא לא יכול היה לחכות עוד דקה. הוא רואה את מה שכולם רואים מסביב – הכשלים הולכים ונערמים ואף אחד לא מנהל אותם.

על האו"ם, על הבית הלבן, ועל פרישת סער יש להוסיף את פרויקט ההשתמטות הענק בהובלת נתניהו, כשגם זה מתכנס לתוך אותן 24 שעות.

כשבבית הלבן שמעו שנתניהו מאיים עליהם בביטול המשלחת הישראלית בתגובה לאי הטלת הווטו – הגיב דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי כמעט בביטול

בשיא הסערה סיעה של ארבעה מנדטים פורשת מהממשלה, הנשיא האמריקאי מקשה עורף וסיעות חרדיות מתנגדות לחוק מהותי של הקואליציה. אם החוק יעבור, הסיעות הללו עשויות להיות בחוץ; אם החוק לא יעבור – בג"ץ יקצץ תקציבים לישיבות.

כל אופציה (מבחינת נתניהו) יותר גרועה מהאחרת – והקוסם לא מצליח לשלוף ממחטות מהשרוול ולמרוח את כולם. נתניהו תמיד מניח שהדברים יסתדרו איך שהוא ברגע האחרון, אבל כשבבית הלבן שמעו שהוא מאיים עליהם בביטול המשלחת הישראלית בתגובה לאי הטלת הווטו – הגיב דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי כמעט בביטול.

שר הביטחון יואב גלנט בצאתו ממשרד החוץ של ארצות הברית, אחרי שנפגש עם שר החוץ אנתוני בלינקן, בוושינגטון, 25 במרץ 2024 (צילום: ROBERTO SCHMIDT / AFP)
שר הביטחון יואב גלנט בצאתו ממשרד החוץ של ארה"ב, אחרי שנפגש עם שר החוץ אנתוני בלינקן בוושינגטון, 25 במרץ 2024 (צילום: ROBERTO SCHMIDT / AFP)

"חבל שהם לא באים", הוא אמר והוסיף כי זה מאכזב, אבל יש פה את יואב גלנט כדי לסגור מולו את העניינים בנושא רפיח, כך שתכלס זה לא כל כך נורא.

במהלך תדרוך לכתבים בוושינגטון קירבי גם דחה מכל וכל את הטענה שבאי הטלת הווטו ארה"ב שינתה את מדיניותה. "אנחנו אלה המחליטים על המדיניות שלנו. ראש ממשלת ישראל טוען בפומבי שבאיזה שהוא אופן שינינו את הגישה שלנו, אבל זה לא נכון.

יש להניח שאם נתניהו היה שם דגש על תוכניות "היום שאחרי" ועל הפעולות ההומניטריות, הוא לא היה חוטף את ההימנעות מהטלת הווטו האמריקאי

"עושה רושם שמשרד ראש הממשלה בוחר לקבע תפיסה כאילו יש פערים בין הבית הלבן לבין ירושלים דווקא בנקודה שזה לא קיים. אנחנו ממשיכים לתמוך בישראל".

נוסף על כך, גורמים בבית הלבן מתדרכים כי נתניהו מתקוטט עם האמריקאים כדי לשרת את האינטרסים הפוליטיים הפנימיים שלו. אין יותר זלזול מזה מצד ה"מנהיג מליגה אחרת".

יחסי ישראל-ארצות הברית. אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
אילוסטרציה: יחסי ישראל–ארצות הברית (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

יש להניח שאם נתניהו היה שם דגש על תוכניות "היום שאחרי" ועל הפעולות ההומניטריות, הוא לא היה חוטף את ההימנעות מהטלת הווטו האמריקאי. יתרה מכך, גם את ההתקוטטות עם הבית הלבן ביממה האחרונה אפשר היה לחסוך.

ההחלטה של מועצת הביטחון אולי לא מתנה את הפסקת האש בשחרור החטופים, אבל היא כן מזכירה את הנושא באותו הסעיף. ההחלטה דורשת שחרור של כל הישראלים, ללא הבדלים בין חיילים ללא חיילים, או בין צעירים למבוגרים, נשים או גברים.

מדוע נתניהו לא יכול היה להגיב שהינה, אדרבא, ישראל מוכנה להיכנס להפסקת אש לפי הנוסח של שחרור כל החטופים ללא כל תנאים מוקדמים? הוא היה זורק את הכדור למגרש של ארגון הטרור וממתין לתשובה

ההחלטה לא מכילה נוסחאות כלשהן של 30 רוצחים תמורת חיילת אחת, אלא פשוט דורשת את שחרור החטופים "ללא כל תנאים מקדימים". מבחינת הניסוח של ההחלטה, היא טובה יותר מעקרונות המשא והמתן עם ארגון הטרור, שם מדברים על שחרור 40 איש בלבד, תמורת מאות רוצחים ומחבלים מורשעים.

מדוע נתניהו לא יכול היה להגיב שהינה, אדרבא, ישראל מוכנה להיכנס להפסקת אש לפי הנוסח של שחרור כל החטופים ללא כל תנאים מוקדמים? הוא היה זורק את הכדור למגרש של ארגון הטרור וממתין לתשובה. אבל המדינאי הבכיר (לשעבר) חושב על הבייס החמקמק ולא על החיים עצמם.

מפגין נושא שלט "ביידן הצל אותנו" בהפגנה לשחרור החטופים בתל אביב, 18 במרץ 2024 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
מפגין נושא שלט "ביידן הצל אותנו" בהפגנה לשחרור החטופים בתל אביב, 18 במרץ 2024 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

משמעות ההחלטה

להחלטה של ארה"ב לא להטיל וטו אין השפעה ישירה על המלחמה, שכן ישראל לא מתכוונת למלא אחר החלטת מועצת הביטחון, בדיוק כפי שקרה בעבר.

היכן ההחלטה כן משמעותית? יש מדינות – כולל ארה"ב – שעלולות להשתמש בהחלטה כדי לחסום מכירות נשק לישראל; או לנפנף בכך שישראל לא ממלאת את ההחלטה במסגרת ההליכים בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג.

כשרואים את כל ההשלכות השליליות, הלב מתכווץ. העימות החזיתי שנתניהו מייצר מול ארה"ב רק מעמיק את הבור של ישראל

החלטת מועצת הביטחון – ובמיוחד הימנעות ארה"ב – מעבירה מסר למדינות רבות בעולם שהן מוזמנות להפעיל לחץ חיצוני על ישראל. כמובן שההחלטה פוגעת גם בלב היחסים בין ישראל לארה"ב ומעכירה ממש את האווירה.

אולם, ההשלכה הכי כואבת וחמורה היא על המשא והמתן עם חמאס בנוגע לשחרור החטופים. המהלך האמריקאי, והתוצאה במועצת הביטחון, מדרבנת את חמאס להחזיק מעמד למטה במנהרות.

שגרירת ארה"ב במועצת הביטחון של האו"ם לינדה תומאס-גרינפילד נמנעת במהלך ההצבעה על הצעת הפסקת אש מיידית בעזה, 25 במרץ 2024 (צילום: ANGELA WEISS / AFP)
שגרירת ארה"ב במועצת הביטחון של האו"ם לינדה תומאס־גרינפילד נמנעת במהלך ההצבעה על הצעת הפסקת אש מיידית בעזה, 25 במרץ 2024 (צילום: ANGELA WEISS / AFP)

אם הם יתמידו בסירוב, אולי מצבה הבינלאומי של ישראל יתדרדר עוד. את ההשלכה האחרונה ראינו כבר אתמול בערב כשחמאס פרסמו הודעה הדוחה את ההצעה האחרונה במשא והמתן.

כשרואים את כל ההשלכות השליליות, הלב מתכווץ. העימות החזיתי שנתניהו מייצר מול ארה"ב רק מעמיק את הבור של ישראל.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 1,005 מילים ו-2 תגובות
סגירה