ההכרעה של סמוטריץ'

הנאומים, המכתבים והפוסטים הארוכים - כולם מבהירים כי הפעם סמוטריץ' יתנגד לעסקת החטופים המתגבשת ● "אין דבר כזה תמונת ניצחון עד שחמאס לא מושמד לחלוטין", הצהיר אמש ● בכך סמוטריץ' חוזר לאלמנט שלו: מלחמה מתמדת עד שתתממש תוכנית ההכרעה שלו ● זה הניצחון המוחלט של סמוטריץ', שבסופו תהפוך עזה לרצועת חוף ישראלית לכל דבר, ולעזאזל עם העולם ● פרשנות

בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
בצלאל סמוטריץ'

שעות ארוכות יושב ראש הממשלה בנימין נתניהו עם השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר ומנסה להגיע איתם להסכם על הדרכים להמשך המלחמה בעזה, אם החטופים ישוחררו. שניהם אנשים קשוחים ולא מוותרים.

סמוטריץ' מגיע אחרי דיונים פנימיים עם חברי סיעתו שכמה מהם – אורית סטרוק, שמחה רוטמן, אוהד טל וצבי סוכות – קיצוניים ממנו, וזה לא עניין פשוט.

לפני שהגיע אתמול לישיבת הקבינט, נסע סמוטריץ' לכנס עם הנציגים המוניציפליים של הציונות הדתית. "אנחנו נסוגים שוב ושוב מהקווים האדומים", אמר להם שר האוצר. "הדרך היחידה להחזיר את החטופים היא להחזיר את הלחץ הצבאי על חמאס, בכל הכוח. להיכנס לרפיח, דיר אל-בלח ונוסירת ולהפסיק את הסיוע ההומניטרי דרך חמאס, ולעשות זה בעצמנו".

"הדרך היחידה להחזיר את החטופים היא לחץ צבאי על חמאס, בכל הכוח. להיכנס לרפיח, דיר אל-בלח ונוסירת ולהפסיק את הסיוע ההומניטרי דרך חמאס, ולעשות זה בעצמנו"

סמוטריץ' מתנגד להחזרת העזתים לצפון הרצועה, כי זו בעיניו תקומת חמאס מחדש ואיום מחודש על שדרות. "אין דבר כזה תמונת ניצחון עד שחמאס לא מושמד לחלוטין", הוא הצהיר אמש.

סמוטריץ' לא יצביע בעד עסקה כזו, כך למעשה הודיע אתמול בנאומו ובפוסטים הארוכים שפרסם בפייסבוק.

איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' ב"כנס הניצחון" בבנייני האומה בירושלים, 28 בינואר 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' ב"כנס הניצחון" בבנייני האומה בירושלים, 28 בינואר 2024 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

בסיבוב הראשון, בנובמבר, הציונות הדתית הצביעה בעד עסקת החזרת החטופים, עוצמה יהודית הצביעה נגד. ההתלבטויות של סמוטריץ', סטרוק וחבריהם היו קשות, אבל הטענה היא שהלחץ הצבאי המסיבי אפשר אז להעניק ליחיא סנוואר הפוגה "כדי שירים קצת את הראש מעל המים".

היום זה שונה. סמוטריץ' מתנגד גם למחיר שכרוך בעסקה הזו, שחרור מאות מחבלים כבדים. כל הפסקה של לחימה היא לדעתו אסון. סמוטריץ' תקף גם את שר הביטחון יואב גלנט ואת הרמטכ"ל הרצי הלוי שהודיעו כי צה"ל יוכל לעמוד במחיר הנדרש של עסקה לשחרור החטופים. "אני לא מבין את ההיגיון של מי שאומרים את הדברים האלה תוך כדי משא ומתן, כאילו שאנחנו מוכנים לשלם כל מחיר", כתב סמוטריץ'.

סמוטריץ' תקף גם את גלנט והרמטכ"ל שהודיעו כי צה"ל יוכל לעמוד במחיר הנדרש של עסקהם. "אני לא מבין את ההיגיון של מי שאומרים את הדברים האלה תוך כדי משא ומתן, כאילו שאנחנו מוכנים לשלם כל מחיר"

אורית סטרוק, השרה לענייני התיישבות, אמרה אתמול לזמן ישראל כי עסקת חטופים "מופקרת" עשויה להביא לפרישה של הציונות הדתית מהממשלה. "יש חוזה בין הממשלה ובין האזרחים שלה. שלחנו אנשים למסור את נפשם, אז עכשיו נגיד להם 'סליחה, טעינו'?

"מטרות המלחמה הן חיסול חמאס, להסיר לתמיד את האיום מעזה וליצור תנאים להחזרת החטופים. הנשיא ביידן רוצה להפסיק את המלחמה, אז זה מה שנעשה עכשיו? נהרוס את כל ההישגים שלנו?"

"אני הכי בעד החטופים", מוסיפה סטרוק. "בפעם הקודמת הצבעתי בעד כי עשינו הפוגה טקטית. בראש חודש התפללתי עבור החטופים במערת המכפלה, ויש לתפילה הזו בראש חודש ניסן הרבה כוח. אבל לא ככה. אסור שהשחרור ימנע את מטרות המלחמה. אחרת מה עשינו? שלחנו מאות חיילים שמסרו את נפשם על מה? יצרנו תשתית ל-7 באוקטובר הבא? לשחיטה הבאה?"

בן גביר מקצין עוד יותר את הוויכוח. הוא מצייץ שאין לנתניהו מנדט להוביל את הממשלה, אם המלחמה תיפסק. בן גביר יצביע נגד העסקה, כל עסקה.

בעסקה הקודמת סמוטריץ' ספג ביקורת אדירה מציבור נרחב של מצביעים בציונות הדתית, ובסקרים ירד מתחת לאחוז החסימה. מה שהוא עושה עכשיו זה סוג של מקצה שיפורים, למרות שגורמים מתונים במפלגתו עדיין טוענים כי "אם החטופים לא יחזרו זה יהיה פיגוע אסטרטגי לדורי דורות".

בעסקה הקודמת סמוטריץ' ספג ביקורת מציבור נרחב של מצביעים בציונות הדתית, ובסקרים ירד מתחת לאחוז החסימה. מה שהוא עושה עכשיו זה סוג של מקצה שיפורים

סמוטריץ' חוזר בעצם לאלמנט שלו: מלחמה מתמדת עד שתתממש תוכנית ההכרעה שלו, שפירושה גירוש המוני של פלסטינים מהגדה המערבית ועכשיו מעזה, והחלת ריבונות ישראלית. זה הניצחון המוחלט שלו, בסופו תהפוך עזה לרצועת חוף ישראלית לכל דבר, והקמת גוש קטיף מחדש.

שום דבר לא השתנה בעניין הזה מאז הכנס המפורסם בבנייני האומה בסוף ינואר בנוכחות אלפי פעילים שרוצים ליישב את עזה. "אנשים רבים עובדים במרץ ומתכננים את השיבה לעזה. זה הניצחון היחידי שאני מכירה", אומרת ח"כ לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית.

כנס הכיבוש וההתנחלות בעזה שנערך בבנייני האומה, ירושלים, ב-28 בינואר 2024 (צילום: שלום ירושלמי)
כנס הכיבוש וההתנחלות בעזה שנערך בבנייני האומה, ירושלים, ב-28 בינואר 2024 (צילום: שלום ירושלמי)

אם סמוטריץ' ובן גביר יממשו את האיום ויעזבו את הממשלה, אנחנו נלך לבחירות מוקדמות, שמהן חושש נתניהו יותר מהכול. זו הסיבה שנתניהו הבטיח לשניים את המשך המלחמה בכל מחיר ואפילו הודיע בפומבי שיש לו תאריך למבצע ברפיח.

אם סמוטריץ' ובן גביר יממשו את האיום ויעזבו את הממשלה, אנחנו נלך לבחירות, שמהן חושש נתניהו יותר מהכול. זו הסיבה שנתניהו הבטיח לשניים את המשך המלחמה בכל מחיר

בציונות הדתית לא מאמינים. מבחינתם, ביידן החליט על סיום המלחמה ואף אחד כבר לא ייכנס לרפיח אחרי חודש וחצי של הפוגה במסגרת עסקת שבויים המלווה בלחצים בינלאומיים כבדים על ישראל.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
המטרה: טרנספר. החזון: מדינת הלכה כוחנית פשיסטית האמצעי: מלחמה נצחית, ההתדרדרות עד גוג ומגוג המשמעויות: אידיאולוגיה ביריונית משיחית בלי מוסר שבאה להחריב דמוקרטיה, להכניע ליברליזם וחוק, ... המשך קריאה

המטרה: טרנספר.
החזון: מדינת הלכה כוחנית פשיסטית
האמצעי: מלחמה נצחית, ההתדרדרות עד גוג ומגוג
המשמעויות: אידיאולוגיה ביריונית משיחית בלי מוסר
שבאה להחריב דמוקרטיה, להכניע ליברליזם וחוק,
לבודד מדינה בעולם, נהרות דם.
חטאים גדולים, שדינם חורבן.
הפרקטיקה: הביב אפשר תמהיל הרסני
של עברייני כככ, משתמטים סחטנים ומשיחיי פוגרומים
המענה: רק ברגים קטנים וצאן? עוּרוּ.

עוד 696 מילים ו-2 תגובות
סגירה