פמי פרימיום תחזיר לביטוח הלאומי מיליוני שקלים

פרסום ראשון בעקבות תחקיר זמן ישראל נערכה בדיקה של החשבות בביטוח הלאומי על חיוב כפול שגבתה חברת פמי פרימיום – שנחשבת לספקית מובילה של שירותי בריאות מופרטים – לכאורה שלא כדין ● בתום הבדיקה דרש הביטוח הלאומי מפמי להחזיר 2.6 מיליון שקלים, לחדול מביצוע חיוב כפול ולחזור למחירי המכרז המקורי ● גורם בכיר בענף: "השיטה שבה מתחייבים למכרז במחיר נמוך ואז מקפיצים אותו חייבת להיפסק"

בניין המוסד לביטוח לאומי בירושלים (צילום: Nati Shohat/Flash90)
Nati Shohat/Flash90
בניין המוסד לביטוח לאומי בירושלים

פמי פרימיום נחשבת בעיני רבים במגזר הציבורי ל"פרצופה של ההפרטה". החברה, שהחלה את דרכה כסוכנות ביטוח, זוכה במכרז אחרי מכרז לאספקת שירותים ציבוריים, בעיקר בתחומי הבריאות ובריאות הנפש, אבל גם בתחומי רווחה, ביטחון, תחבורה ואפילו תרבות.

מדובר ב"תמנון" הפרטה אדיר עם כ־1,200 עובדים, הקוטף לידיו מכרזים והתקשרויות מהמדינה בהיקפים של יותר מ־700 מיליון שקלים: מחיסוני קורונה דרך חלוקת תווי נכה; מתפעול אחיות בית ספר ועד שירותי בריאות הנפש המקומיים; משירותי רפואה מרחוק ועד טיפול בילדים עם צרכים מיוחדים – "פמי" זכתה במאות מכרזים לאורך שני העשורים האחרונים.

תחקירי זמן אמת בכאן 11 וזמן ישראל חשפו את "השיטה" הבעייתית: המדינה "מתפרקת" אט־אט ממחויבותה לרווחת הציבור – ומוסרת שירותים חיוניים בתמחור נמוך לחברות פרטיות, שפמי היא אחת הבולטות שבהם.

בדרך המדינה משילה מעליה את מחויבותה לאיכות, רווחה ושוויון, לטובת שורה תחתונה נמוכה בעלויות ושקט תעשייתי. מישהו אחר, פרטי, יטפל באזרחים המנדנדים, הדורשים זכויות. התוצאה היא פעמים רבות שירות גרוע, שמתבונן רק דרך החור בגרוש ולא רואה מולו בני אדם.

הלוגו של חברת פמי פרימיום (צילום: עמוד הפייסבוק של פמי)
הלוגו של חברת פמי פרימיום (צילום: עמוד הפייסבוק של פמי)

לפני שנה חשפנו כיצד חייבה פמי פרימיום את הביטוח הלאומי בתשלום כפול עבור שירותים של בקרת חשבונות בגין טיפולים רפואיים – מכרז שזכתה בו ב־2021 בתור ספק יחיד. במאי שעבר הדליקו החיובים המוגדלים נורה אדומה במשרד האוצר והחשב של הביטוח הלאומי עצר את העברת התשלומים ל"פמי" – ופתח בבדיקה כיצד אושרו התשלומים החורגים מתנאי המכרז בכשני מיליון שקל.

פמי פרימיום הכחישה אז בתגובתה ואמרה: "כל הפעילות נעשתה בהתאם לתנאי המכרז" וכן כי העבודה "ממשיכה כסדרה ולא הופסקה מעולם". אולם, בפועל העברת התשלומים דווקא כן הופסקה ובמהלך הבדיקה נחשפו מספר ליקויים.

בחשבות הביטוח הלאומי התעקשו לא לזרום עם השיטה, סירבו לקבל את החיובים המיותרים – ודרשו מפמי להחזיר את הכסף. התוצאה בתום הבדיקה כי בניגוד לרצונה, פמי נאלצה להחזיר את הכסף

התברר כי פמי פרימיום אכן גבתה מחיר כפול עבור כל "שורת חשבון" – במקום 26 שקלים לשורה, כפי שהתחייבה במפורש במכרז, היא חייבה את הביטוח הלאומי ב־52.1 שקלים

ראשית, התברר כי פמי פרימיום אכן גבתה מחיר כפול עבור כל "שורת חשבון" – במקום 26 שקלים לשורה, כפי שהתחייבה במפורש במכרז, היא חייבה את הביטוח הלאומי ב־52.1 שקלים.

שנית, התברר כי ככל הנראה הביטוח הלאומי אישר את חיוב היתר במשך תקופה ללא סמכות. זאת מכיוון שהשינוי בתמחור לא הובא בפני ועדת המכרזים – הגורם המוסמך לשנות תנאי מכרז, ואשר לא התכנסה לאשר את השינוי כנדרש בחוק. פמי אכן טענה כי החיוב הכפול נסגר בדיאלוג בין נציגי החברה והמוסד לביטוח הלאומי. כאמור, בדיקת החשבונות הראתה שהטיעון הזה לא תקף.

שלישית, פמי פרימיום תאלץ להחזיר גם מאות אלפי שקלים שנגבו בעבור "רשת ביטחון", אשר אף הם שולמו ללא סמכות וללא אישור כדין. כאמור, בסך הכול תשיב פמי לקופה הציבורית 2.6 מיליון שקלים שניגבו שלא כדין.

"הבעיה איננה פמי אלא משרדי הממשלה"

לזמן ישראל נודע כי פמי תאלץ לעשות ויתורים נוספים במסגרת תוצאות בדיקת החשבות. כך, למשל, מורה לה המכרז להימנע מחיוב עבור טיפולים במחלקות המיון של עובדי שטחים ועובדים זרים. בפועל, ואף שבתי החולים לא מחייבים את הביטוח הלאומי עבור הבדיקות, החלה פמי במהלך 2023 לגבות מהביטוח הלאומי תשלום גם עבור טיפולים אלה, ככל הנראה ללא סמכות. כעת תאלץ לחדול מכך.

יש גורמים בענף הסבורים שהיה צריך לנצל את ההזדמנות הזאת כדי לבטל את ההסכם עם פמי ולצאת במכרז חדש. זאת גם לנוכח הטענות הקשות של החשבות

כמו כן תחדל פמי לחייב עבור דיווחים של טיפול רפואי בהן לא הומצא מלוא התיעוד הרפואי, כפי שעשתה עד כה. כמו כן בעת הפעלת "נוהל חרדה" – נוהל המאפשר לציבור נפגע חרדה לפנות למרכזי החוסן בעקבות אירוע איבה – תפחית פמי פרימיום את התעריף החל מ"שורת הטיפול" ה־6,001 ואילך לתעריף של 15 שקלים בלבד במקום 26 שקלים.

תם ולא נשלם: יש גורמים בענף הסבורים שהיה צריך לנצל את ההזדמנות הזאת כדי לבטל את ההסכם עם פמי ולצאת במכרז חדש. זאת גם לנוכח הטענות הקשות של החשבות, ההתעקשות המתמשכת של פמי כי החיוב נעשה כדין (מה שהוכח כלא נכון) והתהיות שעדיין נותרו בביטוח לאומי – מי במוסד אישר לחשבות לבצע את העברת התשלומים שלא כדין? תהיות שנותרו ללא פתרון.

המוסד לביטוח לאומי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
המוסד לביטוח לאומי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"השיטה שבה מתחייבים במכרז למחיר נמוך, כדי להבטיח את הזכייה במכרז, ואז מקפיצים אותו אחרי שנה או שנתיים כשמתברר שהוא לא היה ריאלי, חייבת להיפסק", אומר גורם בכיר בענף.

הבכיר מתייחס למקרים קודמים כמו הקפצת העלויות בשירותים מול משרד החינוך (משרד החינוך תבע את פמי לבית המשפט בדרישה להשיב 45 מיליון שקלים, אשר חלקם הוחזרו בפשרה), למחירים הנמוכים עימם ניצחה פמי בבדיקות הקורונה (וגרמו לקריסת המערך בשיא המחלה), לשירותים הגרועים הניתנים על ידי החברה במענה לנזקקים לתו נכה ועוד.

"הבעיה בסוף איננה פמי אלא המשרדים הממשלתיים אותם מצליחה פמי לשכנע פעם אחר פעם לאפשר לה להיות הספקית היחידה במכרז, או לסייע לה באמצעים לא תקינים להגדיל את המחיר"

"הבעיה בסוף איננה פמי אלא המשרדים הממשלתיים אותם מצליחה פמי לשכנע פעם אחר פעם לאפשר לה להיות הספקית היחידה במכרז, או לסייע לה באמצעים לא תקינים להגדיל את המחיר, אחרי שזכו במכרז בזכות המחיר הנמוך שנתנו", אומר הגורם.

בפמי פרימיום סירבו לענות לשאלות זמן ישראל ומסרו בתגובה: "חברת פמי מספקת לביטוח הלאומי שירות מיטבי על פי תנאי המכרז וכך תמשיך לעשות בעתיד".

פרסומת של פמי פרימיום במשחק של מכבי תל אביב בהיכל מנורה, 2016 (צילום: עמוד הפייסבוק של פמי)
פרסומת של פמי פרימיום במשחק של מכבי תל אביב בהיכל מנורה, 2016 (צילום: עמוד הפייסבוק של פמי)

מהביטוח הלאומי נמסר בתגובה: "הביטוח הלאומי הגיע לסיכום עם חברת פמי בהתאם לתנאי המכרז ומינהל תקין".

עוד 804 מילים
סגירה