ראש לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה משוחח עם שרת המשפטים דאז איילת שקד, תל אביב, 30 באוגוסט 2016 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90

היועמ"שית חייבת להורות על חקירה נגד שקד, נוה ואורנשטיין

אחרי חשיפת הקנוניה בין אורנשטיין לנוה, אתמול התפרסמו ההקלטות המלמדות כי נוה שיתף את שרת המשפטים דאז שקד באינטרס הכלכלי במינוי אורנשטיין ● שקד עצמה אמרה בהקלטה שהיא לעולם לא הייתה ממנה את אורנשטיין נוכח חוות הדעת של ועדת האיתור ● ליועמ"שית אסור להתמהמה – ולהורות על חקירה מיידית ● פרשנות

חקירת המשטרה שעליה צריכה להורות היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה, בפרשת מינוי השופט איתן אורנשטיין לנשיא בית המשפט המחוזי, צריכה להתמקד בעבירת שוחד. החשד למתן שוחד הוא על אורנשטיין עצמו; החשד ללקיחת שוחד הוא על ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, אפי נוה.

בד בבד, ההקלטות שחשף אמש (שלישי) עמרי מניב בחדשות 12 צריכות להוביל גם לפתיחת חקירה נגד שרת המשפטים לשעבר איילת שקד, בחשד לביצוע בצוותא של עבירת לקיחת שוחד.

הקנוניה שבין אורנשטיין לנוה נחשפה על ידי העיתונאי חיים לוינסון ב"הארץ" לפני כחודש, וכבר נכתב כאן שהיא אמורה להוביל להקמת ועדת בדיקה ממשלתית. נוסף על כך, על שולחנה של היועצת המשפטית לממשלה מונחות פניות בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד נוה ואורנשטיין.

אורנשטיין, על פי ההקלטות, הבטיח שייענה לדרישותיו של נוה ביחס לזהות השופטים שיכהנו במחלקה הנזיקית בביהמ"ש המחוזי בתל אביב, עניין שלנוה יש בו אינטרס כספי

ואכן, ההקלטות שפרסם לוינסון מבססות חשד סביר המחייב פתיחת חקירה פלילית נגד אורנשטיין ונוה, בחשד לעבירות על טוהר המידות. ספציפית, מדובר בעבירת שוחד, כאשר החשד למתן שוחד נופל על אורנשטיין, והחשד ללקיחת שוחד נופל על נוה.

נוה החזיק בתפקיד ציבורי באותה עת, ראש לשכת עורכי הדין, והוא היה בעל השפעה רבה על הליכי מינוי וקידום שופטים. אורנשטיין, על פי ההקלטות, הבטיח שייענה לדרישותיו של נוה ביחס לזהות השופטים שיכהנו במחלקה הנזיקית בבית המשפט המחוזי בתל אביב, עניין שלנוה יש בו אינטרס כספי, שכן משרדו, המתמחה בנזיקין, "מתפרנס מבית המשפט הזה", כלשונו של נוה עצמו.

אורנשטיין מבטיח אפוא לנוה, שאם נוה יסייע לו להתמנות לנשיא המחוזי – הוא יפעל למינוי שופטים המסייעים לאינטרס הכלכלי של נוה. הבטחה זו של אורנשטיין כמוה כמתן שוחד: מבחינת חוק העונשין, אין צורך כלל שהבטחת השוחד תתממש על מנת שעבירת השוחד תהיה שלמה.

הרובד הנוסף, שהתברר בהקלטות שנחשפו אמש, מלמד על חלקה של שקד בקנוניה הפלילית הלכאורית הזו: ההקלטות מלמדות שנוה שיתף את שקד באינטרס הכלכלי שיש לו במינוי אורנשטיין

נוה, לפי התרחיש הזה, לקח שוחד מאורנשטיין בדמות ההבטחה הזו, ובתמורה "נתן" את השפעתו על שקד, שהייתה שרת המשפטים, להבטיח שאורנשטיין אכן ימונה.

הרובד הנוסף, שהתברר בהקלטות שנחשפו אמש, מלמד על חלקה של שקד בקנוניה הפלילית הלכאורית הזו: ההקלטות מלמדות שנוה שיתף את שקד באינטרס הכלכלי שיש לו במינוי אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב.

עו"ד אפי נוה בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, 20 ביוני 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
עו"ד אפי נוה בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, 20 ביוני 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

מול אורנשטיין התמודד על התפקיד השופט ישעיהו שנלר, שזכה הן לתמיכתה של ועדת האיתור לתפקיד נשיא המחוזי, בהיבט המקצועי, והן לתמיכה מגורמים פוליטיים במפלגתה של שקד, בהיבט הפוליטי. לשקד היו כל הסיבות, לרבות סיבות ענייניות, למנות את שנלר. אך היא בחרה להיענות ללחציו של נוה, ולמנות את אורנשטיין.

"אפי, אני רוצה לומר משהו על אורנשטיין", נשמעת שקד בהקלטה, "לא היה שום סיכוי בעולם שהייתי ממנה אותו ולא את שנלר אחרי החומר שקיבלתי מוועדת האיתור". נוה אומר לה: "אני יודע שאני חייב לך, הלו, אני הבנתי את זה". שקד: "לא, אפי, אתה באמת שם אותי בבעיה פה. זה הדבר הכי חשוב לך בעולם, אה?" נוה: "תראי, אנחנו מתפרנסים, אנחנו עובדים בבית המשפט הזה".

מודעותה זו של שקד, והיענותה לרצונותיו של נוה, הופכות אותה למבצעת בצוותא, יחד עם נוה, של עבירת השוחד. השניים היו, על פי החשד לכאורה, שותפים לדבר עבירה, כאשר שקד היא זו שחתומה על הפעולה הממשית

שקד מודעת אם כך לעובדה שלנוה יש אינטרס כלכלי מובהק במינויו של אורנשטיין. היא גם מצהירה בשיחה איתו שהיחיד שמפעיל לחצים ופועל למען אורנשטיין הוא נוה עצמו – והיא נענית בסופו של דבר ללחצים ומעניקה לנוה את מבוקשו.

מודעותה זו של שקד, והיענותה לרצונותיו של נוה, הופכות אותה למבצעת בצוותא, יחד עם נוה, של עבירת השוחד. השניים היו, על פי החשד לכאורה, שותפים לדבר עבירה, כאשר שקד היא זו שחתומה על הפעולה הממשית בעניין זה – עצם ההחלטה על מינויו של אורנשטיין.

השופט איתן אורנשטיין ב-2013 (צילום: Eric Sultan/POOL)
השופט איתן אורנשטיין ב־2013 (צילום: Eric Sultan/POOL)

בתגובה לפרסום מסרה שקד כי מינויו של אורנשטיין היה על דעתה של נשיאת בית המשפט העליון דאז מרים נאור. נאור אכן חתומה על המינוי, יחד עם שקד. ואולם עבירת השוחד אדישה לשאלה האם מינויו של אורנשטיין היה כשורה או שלא כשורה.

שקד עצמה אמרה בהקלטה שהיא לעולם לא הייתה ממנה את אורנשטיין נוכח חוות הדעת של ועדת האיתור. מלבד האינדיקציות הללו, עבירת השוחד מתקיימת גם אם ניתן או נלקח שוחד על מנת לעשות פעולה שהייתה מתבצעת ממילא.

אסור להתמהמה: חלפו מספיק שנים בלא שהמערכת חקרה לעומק את החשדות שאפפו את פועלם של נוה ושקד בוועדה לבחירת שופטים. על בהרב־מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן להורות על חקירה פלילית מיידית

ובלשון סעיף 293(7) לחוק העונשין: "אין נפקא מינה בשוחד – אם נלקח על מנת לסטות מן השורה במילוי תפקידו או בעד פעולה שעובד הציבור היה חייב לעשותה על פי תפקידו".

מילה בעניין התיישנות. אורנשטיין מונה לתפקיד נשיא המחוזי במאי 2016, לפני שמונה שנים, והלחצים בעניינו התקיימו בחודשים שקדמו למינוי. חוק סדר הדין הפלילי קובע כי תקופת ההתיישנות על עבירת פשע היא עשר שנים. פירוש הדבר הוא שטרם חלה התיישנות על עבירת שוחד, שהיא על פי טיבה עבירת פשע.

שרת המשפטים איילת שקד ונשיאת בית המשפט העליון מרים נאור בטקס פתיחת בית משפט חדש בבית שמש, 29 במרץ 2016 (צילום: יעקב לדרמן/פלאש90)
שרת המשפטים איילת שקד ונשיאת בית המשפט העליון מרים נאור בטקס פתיחת בית משפט חדש בבית שמש, 29 במרץ 2016 (צילום: יעקב לדרמן/פלאש90)

עם זאת, אסור להתמהמה: חלפו מספיק שנים בלא שהמערכת חקרה לעומק את החשדות שאפפו את פועלם של נוה ושקד בוועדה לבחירת שופטים. על בהרב־מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן להורות על חקירה פלילית מיידית נגד אורנשטיין, נוה ושקד.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אהבתי . משעשע ... זו הזמנה מאתגרת משהו ... ואם תמשיך על זה הדרך , תצטרך לחקור את כל שופטי העליון ובראשם אהרון ברק 30 שנה אחורה השופטים מונו לפי קשרים ולא לפי כישורים , לריענון הזיכרון ... המשך קריאה

אהבתי . משעשע … זו הזמנה מאתגרת משהו …
ואם תמשיך על זה הדרך , תצטרך לחקור את כל שופטי העליון ובראשם אהרון ברק 30 שנה אחורה
השופטים מונו לפי קשרים ולא לפי כישורים , לריענון הזיכרון ראה את מפת המשפחתולוגיה שערך קלמן לפ… נפואטניזים בתפארתו !
ומי שלא מהמשפחה הוא חבר שלקח בן משפחה תחת חסותו להתמחות …
ומה שעשתה שקד … זה בדיחה לעומתם

עוד 786 מילים ו-2 תגובות
סגירה