גרפיטי הקורא להחזיר את החטופים הביתה עכשיו בירושלים, נובמבר 2023 (צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)
GIL COHEN-MAGEN / AFP
גרפיטי הקורא להחזיר את החטופים הביתה עכשיו בירושלים, נובמבר 2023

"אין ספק שנתניהו מונע עסקה לשחרור החטופים"

בלעדי חיים רובינשטיין, עד לאחרונה דובר משפחות החטופים, חושף פרטים על הפגישות עם נתניהו, על הלחץ שהופעל ע"י לשכת ראש הממשלה ועל הסיבות בגללן התפטר מפרויקט חייו ● בריאיון לגדעון אלון הוא חושף: "בדיעבד נודע לנו שחמאס הציע מייד לשחרר את כל האזרחים החטופים אם צה"ל לא ייכנס לרצועה, אבל הממשלה דחתה את ההצעה"

בבוקר השבעה באוקטובר, מייד לאחר ששמע את האזעקות וראה אנשי חמאס יורדים מטנדר לבן באחד מרחובותיה של שדרות, וצפה בערוצי הטלוויזיה וברשתות החברתיות בסרטונים של אזרחים ישראלים נחטפים לרצועת עזה – הבין חיים רובינשטיין שיש פה אירוע אחר לגמרי.

הוא ראה את החטופים הראשונים שנגררו ברגל, בטנדרים ובאופנועים לעזה, ביניהם גם הצעירה נועה ארגמני שנחטפה ממסיבת נובה ברעים על ידי מחבלים על אופנוע וזועקת לעזרה, כשבן זוגה אבינתן אור מובל ברגל על ידי המחבלים.

הוא ראה את החטופים הראשונים שנגררו ברגל, בטנדרים ובאופנועים לעזה, ביניהם גם נועה ארגמני שנחטפה מהמסיבה ברעים על אופנוע וזועקת לעזרה, כשבן זוגה אבינתן אור מובל ברגל על ידי המחבלים

רובינשטיין, בן 35, יועץ אסטרטגי עצמאי ומנוסה שהיה בעבר הדובר של ח"כ עפר שלח (יש עתיד) וחבר בצוות התקשורת של יש עתיד בארבע מערכות בחירות, אמר לבת זוגו רוני: "אני לא יכול לשבת יותר על הספה".

"דבר ראשון הרמתי טלפון בשעה שמונה וכמה דקות בבוקר והודעתי ללקוחות שלי שהחלטתי לקחת פסק זמן כדי לעזור למשפחות החטופים", מספר רובינשטיין השבוע, בריאיון לזמן ישראל.

חיים רובינשטיין (צילום: באדיבות המצולם)
חיים רובינשטיין (צילום: באדיבות המצולם)

רובינשטיין, שנולד וגדל בבני ברק במשפחה חרדית-ליטאית אדוקה בת עשר נפשות ובגיל 15 יצא בשאלה, החל לאסוף יחד עם רוני שמות של חטופים וחטופות אשר שמותיהם עלו בשידורים החיים וברשתות החברתיות. במהלך אותה שבת ארורה, הוא כבר הצליח לאסוף 70 שמות של חטופים.

כבר למחרת החל רובינשטיין להיפגש עם בני משפחות החטופים. הוא נפגש עם משה אור, אחיו של אבינתן אור. "האח אמר לי משפט שמצלצל לי עד היום באוזניים. הוא אמר: 'לא צריך כלום, תוך יומיים הם יהיו פה'. השבתי לו שאינני מאמין בכך".

הוא נפגש עם משה אור, אחיו של אבינתן אור. "האח אמר לי משפט שמצלצל לי עד היום באוזניים. הוא אמר: 'לא צריך כלום, תוך יומיים הם יהיו פה'. השבתי לו שאינני מאמין בכך"

ב-8 באוקטובר הייתה לרובינשטיין כבר רשימה ראשונית של כ-250 נעדרים וחטופים. הוא ריכז את שמות בני משפחתם כדי שיוכל להיות איתם בקשר.

"במפגש הראשון עמם, חלקם היו עדיין המומים והיה קשה להם מאוד לעכל את העובדה שילדיהם חטופים. הבטחתי לספק להם כל מה שהם צריכים מבחינה ארגונית כדי שיוכלו להתרכז במאבק עצמו לשחרור מהיר של בניהם ובנותיהם.

"היו אליי כל מני פניות. למשל, אחד ההורים הציג בפניי סרטון של חמאס שבו רואים את אחת החטופות, אך התמונה הייתה מטושטשת והם התקשו לזהות אם זו בתם ורצו שאמצא איש מקצוע שיוכל לנקות את התמונה".

ירדן ביבס נחטף לעזה, 7 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo)
ירדן ביבס נחטף לעזה, 7 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo)

האם בני המשפחות שבניהם ובנותיהם שירתו בצה"ל ונחטפו לעזה קיבלו מידע מצה"ל על כך?
"בימים הראשונים המשפחות הללו לא ידעו למי לפנות. בצה"ל לא היו ערוכים לתת להם מידע. היו בני משפחות של חטופים שלא קיבלו מידע מגורם מוסמך בממשלה במשך כשבועיים.

"אנחנו התחלנו לבצע תחקיר באופן עצמאי על כל חטוף וחטופה והקמנו גם אתר באינטרנט. רק ב-20 באוקטובר, כשבועיים לאחר תחילת המלחמה, קיבלו המשפחות הודעה מצה"ל שבניהם או בנותיהם נהרגו".

"אנחנו התחלנו לבצע תחקיר באופן עצמאי על כל חטוף וחטופה והקמנו גם אתר באינטרנט. רק ב-20 באוקטובר, כשבועיים לאחר תחילת המלחמה, קיבלו המשפחות הודעה מצה"ל שבניהם או בנותיהם נהרגו"

במקביל, מייד עם תחילת המלחמה, בשמונה באוקטובר, מינה ראש הממשלה בנימין נתניהו את תא"ל (במיל') גל הירש לשמש כמתאם השבויים והנעדרים, "אבל", אומר רובינשטיין, "גם לצוות של גל הירש לא היה מידע מקיף על מספר החטופים".

האם פעלתם כגוף מול הירש או מול לשכת ראש הממשלה?
"גל הירש החל לתפקד רק אחרי כשבועיים-שלושה. עד אז לא היה עם מי לדבר. אנחנו לא התנהלנו מולו. אינני יודע מה הייתה תרומתו. עד כמה שעקבתי אחריו, הוא רק החזיק את המיקרופון במפגש עם המשפחות. הוא אמר למשפחות שלא כדאי להן לקיים הפגנות.

"צריך להבין שנתניהו הקים את המטה של הירש כי בלשכת נתניהו לא רצו שיהיה גוף חיצוני שימתח ביקורת על הממשלה בנושא החטופים".

הממונה על נושא החטופים והנעדרים גל הירש במפגש עם המשפחות בתל אביב, 13 באוקטובר 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
הממונה על נושא החטופים והנעדרים גל הירש במפגש עם המשפחות בתל אביב, 13 באוקטובר 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

עם מי נפגשתם כדי להאיץ את הפעולות להחזרת החטופים?
"הגורם הרשמי הראשון שנפגשנו איתו היה נשיא המדינה יצחק הרצוג. זה היה ב-10 באוקטובר, כלומר שלושה ימים אחרי תחילת המלחמה. אז דובר רק על 400 הרוגים בקרבות. ביקשנו ממנו שיפעיל את השפעתו כדי שיהיה גורם ממשלתי שיטפל במשפחות. צריך להבין שבאותם ימים הממשלה הייתה בכאוס. לקח זמן עד שהיא התאפסה".

מתי ראש הממשלה נפגש לראשונה עם בני משפחות החטופים?
"ב-15 באוקטובר, כשבוע אחרי תחילת המלחמה. עד אז לא הייתה שום פגישה עם נתניהו או מישהו מטעמו".

הייתה לכם תחושה שהממשלה מתעלמת מכם?
"בהחלט. שום גורם מטעם הממשלה או צה"ל לא עדכן את בני משפחות החטופים שצה"ל מתחיל בתמרון הקרקעי ונכנס לרצועה. לא הבנו איך זה יכול להיות שלא מעדכנים את משפחות החטופים במשמעויות שיש לכך לגביהם".

"שום גורם מטעם הממשלה או צה"ל לא עדכן את בני משפחות החטופים שצה"ל מתחיל בתמרון הקרקעי ונכנס לרצועה. לא הבנו איך זה יכול להיות שלא מעדכנים את משפחות החטופים במשמעויות שיש לכך לגביהם"

כיצד הגבתם על כך?
"באותו יום, 26 באוקטובר, החלטתי לעשות מעשה וקראתי לבני המשפחות להגיע לכיכר החטופים תל אביב. בעצרת הודענו שראש הממשלה ושר הביטחון חייבים לפגוש את בני המשפחות, אבל לא הייתה שום תגובה על כך מלשכותיהם של נתניהו ויואב גלנט. הודענו שאם לא תהיה תגובה מיידית על הפנייה שלנו, משפחות החטופים יעברו להתגורר בכניסה לקריה בתל אביב.

מסיבת עיתונאים של משפחות החטופים והנעדרים. 26 באוקטובר 2023 (צילום: הגר בדר Hagar Bader)
מסיבת עיתונאים של משפחות החטופים והנעדרים. 26 באוקטובר 2023 (צילום: הגר בדר Hagar Bader)

"בעקבות זאת, גלנט פרסם הודעה והבטיח לפגוש את המשפחות למחרת. אמרנו לו שאנחנו לא מוכנים לדחות את הפגישה למחר ואנו רוצים פגישה מיידית. אמרנו לו שמחובתו לעדכן אותנו. באותו יום אחר הצוהריים הודיעו לנו מלשכת ראש הממשלה שנתניהו ייפגש עם נציגי המשפחות".

באיזו אווירה הייתה הפגישה?
"זה היה במוצאי שבת והשתתפו בה כעשרים נציגי משפחות שהיו באותו יום בכיכר החטופים. יצאנו מאוד מאוכזבים מהפגישה, כי נתניהו דיבר על כך שמטרת המלחמה היא מיטוט חמאס. הוא לא הבטיח כלום בעניין הדרישה להחזרת החטופים. הוא רק אמר שיש צורך בפעולה צבאית בעזה שתהווה מנוף לשחרור החטופים.

"בדיעבד נודע לנו שחמאס הציע ב-9 או ב-10 באוקטובר לשחרר את כל האזרחים השבויים שבידיו אם צה"ל לא ייכנס לרצועת עזה, אבל הממשלה דחתה את ההצעה".

"בדיעבד נודע לנו שחמאס הציע ב-9 או ב-10 באוקטובר לשחרר את כל האזרחים השבויים שבידיו אם צה"ל לא ייכנס לרצועת עזה, אבל הממשלה דחתה את ההצעה"

האם בני משפחות החטופים נפגשו עם הרמטכ"ל וקצינים בכירים אחרים בצה"ל כדי שיסייעו לשחרור החטופים?
"הרמטכ"ל אמר למשפחות החטופים שהוא עסוק בניהול המלחמה, אבל אחרי כמה חודשים הוא וראש אכ"א נפגשו עם נציגי המשפחות".

האם הכנסת סייעה לכם או שהתעלמה מכם? האם ההופעות שלכם בכנסת סייעו לכם במאבק? מדוע לא הוקמה שדולה בכנסת לשחרור החטופים?
"להופעה של נציגי המשפחות בכנסת בהחלט הייתה חשיבות ציבורית. לגבי הקמת השדולה שתפעל לשחרור החטופים, היא הוקמה רק כעבור זמן רב על ידי ח"כ בועז ביסמוט מהליכוד".

נציגי משפחות חטופים לצד השר ניר ברקת בכנס במשכן הכנסת. 21 בנובמבר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נציגי משפחות חטופים לצד השר ניר ברקת בכנס במשכן הכנסת. 21 בנובמבר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

האם בני גנץ וגדי איזנקוט תמכו במאמצים שלכם לשחרור החטופים, או שהם לא היו פעילים בכך?
"עבדנו מולם כל הזמן. כל פעם שרצינו להיפגש איתם, הם נענו בחיוב. הם לחצו על נתניהו לבצע את העסקה, אבל נתניהו מידר אותם. המשפחות מבקשות עד היום מגנץ שלא יפרוש מהממשלה".

מהם הצעדים שנקטתם, שהביאו לביצוע הגל הראשון של שחרור החטופים אחרי 53 ימים?
"אין לי ספק שהצעדה לירושלים שארגנו היא שהביאה לכך. אגב, עד לשחרור החטופים לא קיבלנו מהמדינה שום מידע מיהם החטופים העומדים להשתחרר. לשכת ראש הממשלה מידרה אותנו. גם גל הירש סירב לעדכן אותנו. המידע שקיבלנו הגיע מהמשפחות עצמן".

מדוע הגל הראשון התבצע יחסית מהר, 53 ימים מתחילת המלחמה, ואילו הגל השני מתמהמה ונדחה שוב ושוב עד כ-200 יום לפתיחת המלחמה?
"הסיבה העיקרית לכך היא סירובו של ראש הממשלה. מצד אחד נתניהו אמר למשפחות שמחיר השחרור של האסירים איננו פקטור, ומצד שני הוא נתלה בכל מיני נושאים ביטחוניים כדי למנוע עסקה, כמו למשל החזרת העקורים או יציאת כוחות מאזור מסוים וכדומה".

"הסיבה העיקרית לכך היא סירובו של ראש הממשלה. מצד אחד נתניהו אמר למשפחות שמחיר השחרור של האסירים איננו פקטור, ומצד שני הוא נתלה בכל מיני נושאים ביטחוניים כדי למנוע עסקה"

תאמר לי בכנות, אתה לא חושב שנעשו טעויות מצדכם? אולי הייתם שאננים, לא הייתם קשוחים מדי והאמנתם בתמימות שזה יהיה הרבה יותר קל ולא צריך לעלות על בריקדות כדי להיאבק?
"אנחנו לא הרפנו אפילו לרגע. האמת היא שאף אחד מאיתנו לא האמין שנגיע למצב הנוכחי, שלאחר 200 ימים, 133 חטופים עדיין נאנקים במנהרות בעזה.

בני משפחות החטופים בעזה בעצרת מול משרד ראש הממשלה בירושלים, 18 בנובמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בני משפחות החטופים בעזה בעצרת מול משרד ראש הממשלה בירושלים, 18 בנובמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"בשום אופן לא היינו נחמדים מדי. כל הזמן שאלנו את עצמנו מהי הנקודה שבה צריך ללחוץ ומה הנקודה שבה צריך להרפות. החלטנו באיזו עוצמה לפעול אחרי שיחות שקיימנו עם גורמים במערכת הביטחון ווידאנו שזו הפעולה הנכונה שיש לבצע".

מה ההסבר שלך לכך שנתניהו לא עשה, כטענתך, מאמץ להביא לשחרור החטופים?
"הסיבה העיקרית היא ניגוד עניינים. הוא יודע שביום שהחטופים ישוחררו, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר יפרשו מהממשלה משום שלתפיסתם המחיר שהוא ישלם עבור שחרור החטופים הוא גבוה מדי. זו הסיבה שנתניהו סיכל כל דיאלוג לשחרור החטופים".

"נתניהו יודע שביום שהחטופים ישוחררו, סמוטריץ' ובן גביר יפרשו מהממשלה משום שלתפיסתם המחיר שהוא ישלם עבור שחרור החטופים הוא גבוה מדי. זו הסיבה שנתניהו סיכל כל דיאלוג לשחרור החטופים"

האם הדברים החמורים שהשמיעו לאחרונה בתוכנית "עובדה" שני אנשים המעורבים בצוות המו"מ לשחרור החטופים על נתניהו הפתיעו אותך?
"לא. אני ידעתי על כך כבר חודשיים. אין ספק שנתניהו מונע עסקה. נתניהו יודע שאם הוא הולך עכשיו לבחירות לא יהיה לו עם מי להקים ממשלה חדשה והשיקול שמנחה אותו הוא שיקול פוליטי קר".

איך הטענה שלך עולה בקנה אחד עם העובדה שהוא מקיים מדי פעם פגישות עם משפחות החטופים?
"הוא רוצה להראות למשפחות למראית עין שהוא פועל".

האם לא הייתה זו טעות מצדכם שחלק מבני המשפחות הצטרפו להפגנות פוליטיות להפלת הממשלה ובכך גרמו לפיצול ביניהן?
"משפחות החטופים הן מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית. יש שם אנשי ימין, שמאל, דתיים וחרדים. אני לא אתן ציונים לאף משפחה ולדרך שלה להיאבק על חיי בן או בת המשפחה שנמקים בשבי חמאס.

משפחות החטופים שנלקחו לעזה והנעדרים במלחמת סוכות בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, 15 באוקטובר 2023 (צילום: דוברות מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים)
משפחות החטופים שנלקחו לעזה והנעדרים במלחמת סוכות בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, 15 באוקטובר 2023 (צילום: דוברות מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים)

"המשפחות נחלקות לקבוצה קטנה שתומכת במתן חיבוק לממשלה וקבוצת הרוב שדורשת מאבק ענייני ולא פוליטי. בתוך קבוצת הרוב יש כמה משפחות שמקיימות עצרת בכל מוצאי שבת בשער בגין בכניסה לקריה, בנפרד מהמחאה שמתקיימת בסמוך ברחוב קפלן.

"למשל עינב צנגאוקר, שבנה מתן נמצא בין החטופים בעזה. היא תמכה בנתניהו בבחירות האחרונות לכנסת והאמינה במנהיגותו. כיום היא וכמה משפחות אחרות רואות בנתניהו מכשול לעסקה. אז מה הציפייה, שהן לא ימתחו ביקורת?"

"עינב צנגאוקר, שבנה מתן נמצא בין החטופים בעזה, תמכה בנתניהו בבחירות האחרונות והאמינה במנהיגותו. כיום היא וכמה משפחות אחרות רואות בנתניהו מכשול לעסקה. אז מה הציפייה, שהן לא ימתחו ביקורת?"

האם נציגי משפחות החיילים והחיילות התרעמו על כך שהם בסוף רשימת המשוחררים מבין החטופים?
"המשפחות האלה אצילות נפש. הן מודעות לכך שבשלב הראשון ישוחררו רק פצועים וקשישים, אבל בני משפחות החיילים עומדות על כך שבכל סיכום שיתקבל יסוכם מראש מועד מדויק לשחרורם".

אתה מסכים עם אלה שטוענים שכל יום שחולף מפחית את הסיכויים שהחטופים יחזרו הביתה?
"לצערי המצב יותר חמור מכך. זה לא נכון לומר שהזמן אוזל; הזמן כבר אזל. הרבה מאוד חטופים, גם אלה שיחזרו חיים, יזדקקו לשיקום מאוד מורכב כי הם חיו בשבי במשך חודשים ארוכים, בסיטואציה מאוד מורכבת".

הפגנה בתל אביב נגד ממשלת בנימין נתניהו וקריאה לשחרור החטופים, 6 באפריל 2024 (צילום: אריק מרמור/פלאש90)
הפגנה בתל אביב נגד ממשלת בנימין נתניהו וקריאה לשחרור החטופים, 6 באפריל 2024 (צילום: אריק מרמור/פלאש90)

למה החלטת להתפטר מתפקיד ראש המטה והדובר של החטופים – תפקיד שהגדרת כפרויקט חייך?
"אחרי חמישה חודשים של עבודה 24/7 עבור המשפחות, המשפחה הפרטית שלי הייתה זקוקה לי. בנוסף לכך, היו כמה דברים נוספים שגרמו לי לפרוש – כמו למשל ההתערבות של אנשי לשכת ראש הממשלה במטה משפחות החטופים וניסיון לעשות הפרד ומשול.

"הדובר של נתניהו הגיע באופן אישי למטה ובחש בתוך המשפחות, בעיניי דבר מגונה כשלעצמו, בוודאי במהלך מלחמה, כאשר הציפייה היא שלשכת נתניהו תתעסק במלחמה ולא בפילוג המשפחות. היו שהאשימו אותי ואת רונן צור בפוליטיזציה. המציאות היא הפוכה: אנשי לשכת נתניהו הם הגורם היחיד שעשה פוליטיזציה.

"הדובר של נתניהו הגיע באופן אישי למטה ובחש בתוך המשפחות, בעיניי דבר מגונה כשלעצמו, בוודאי במהלך מלחמה, כאשר הציפייה היא שלשכת נתניהו תתעסק במלחמה ולא בפילוג המשפחות"

"אגב, בכל מוצאי שבת לפני העצרת שקיימנו בכיכר החטופים, כינסנו רונן ואני את הנואמים ואמרנו לנציגי המשפחות שאמורים היו לדבר באותו ערב, שאם יש להם ביקורת על ההנהגה – שתהיה מופנית לעבר קבינט המלחמה ולא לעבר נתניהו, כדי שלא להפוך את המאבק לאישי ופוליטי. אבל מי שבאמת הפך את המאבק לפוליטי הם אנשי לשכת נתניהו".

שמעתי שהיו נגדך גם איומים. זה נכון?
"נכון. היו איומים להכתים את שמי, אבל זה לא הזמן לדבר על כך. עכשיו ההתמקדות היחידה צריכה להיות בהחזרת 133 החטופים שנמקים במנהרות חמאס. בבוא היום יהיה גם לכך זמן. אבל חשוב לציין שגם לאחר פרישתי יש משפחות רבות שפונות אלי ומתייעצות אתי. בסוף זה באמת פרויקט חיי".

רונן צור, מנהל מטה משפחות החטופים והנעדרים, בכיכר החטופים ברחבת מוזאון ישראל בתל אביב, 28 באוקטובר 2023 (צילום: גילי יערי/פלאש90)
רונן צור, מנהל מטה משפחות החטופים והנעדרים, בכיכר החטופים ברחבת מוזאון ישראל בתל אביב, 28 באוקטובר 2023 (צילום: גילי יערי/פלאש90)

תגובות

תגובת לשכת ראש הממשלה: "ראש הממשלה ביחד עם הדרג המדיני והביטחוני פועלים סביב לשעון ועושים הכול בשביל להחזיר את כל החטופים הביתה".

ממשרד מתאם השבויים והנעדרים תת אלוף (במיל') גל הירש נמסר: "תא"ל (במיל') הירש מונה על ידי ראש הממשלה לתפקיד הממונה על נושא החטופים והנעדרים יום לאחר פרוץ המלחמה. המערך שהקים החל לפעול בשבוע הראשון למלחמה, תוך שהוא הולך ונבנה ומשתפר מיום ליום בהתמדה.

"במערך השו"ן פועלים בעשייה רצופה, תוך תיאום כלל גופי הביטחון, משרדי הממשלה וגורמים בין לאומיים, וכך תימשך העשייה על מנת להשיב את החטופים ולסייע למשפחותיהם בשעתן הקשה ביותר".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
כשמישהו מכריז בבטחון ש"אין ספק"אז ברור שיש ספק. האם לא שאלתם את עצמכם, האם חטיפת עניין החטופים והפיכתו לנושא פוליטי שמאלני לניגוח נתניהו בשעת המלחמה, לא תזיק קודם כל לעניין החטופים? יש... המשך קריאה

כשמישהו מכריז בבטחון ש"אין ספק"אז ברור שיש ספק.
האם לא שאלתם את עצמכם, האם חטיפת עניין החטופים והפיכתו לנושא פוליטי שמאלני לניגוח נתניהו בשעת המלחמה, לא תזיק קודם כל לעניין החטופים?
יש לכם ספק?
חוץ מזה יש לי ספק גדול אם הטענה שהחמאס הציע החזרת חטופים בטרם ישראל פלשה לעזה , כי אני לא שמעתי על זה. ואני די מקורב לעניין הזה.
ממליץ לכם להכניס ספק קטן לפני שאתם מפיצים "עובדות" או "חלקי עובדות".

עוד 1,964 מילים ו-5 תגובות
סגירה