מעבר לקווי האויב: מה באמת קורה בדרום לבנון

עשן מתקיפה אווירית בכפר עייטה אל שאעב על הגבול בדרום לבנון, נובמבר 2923 (צילום: (AP Photo/Hussein Malla))
(AP Photo/Hussein Malla)
עשן מתקיפה אווירית בכפר עייטה אל שאעב על הגבול בדרום לבנון, נובמבר 2923

החדשות בעברית מתמקדות בנזקים שמסב לנו חזבאללה, עשרים הרוגים ישראלים, מאה אלף מפונים והרס של בתים רבים. אך אנחנו לא ממש יודעים מה קורה בצד השני. מה חושפת העיתונות הערבית על המצב בדרום לבנון? עד כמה הוא חמור?

*  *  *

העיתונאי פייסל אל-קאסם כתב לאחרונה בטוויטר (29 בפברואר):

"למה? למה? למה? כל העיניים מופנות כיום להרס חסר התקדים בעזה ולמאות אלפי המהגרים [שם]. אין בכך כל ספק. אבל מדוע איננו רואים בתקשורת העולמית שום כיסוי על ממדי ההרס בדרום לבנון? מדוע איש אינו מדבר על הגירתם של עשרות אלפי הלבנונים? אחד העיתונאים שחזר מהדרום [של לבנון] לפני כמה ימים אומר בפירוש כי המראות של ההרס בדרום הלבנוני אינם שונים כלל מהמראות בעזה. וההמשך יהיה גרוע יותר".

"למה? למה? למה? כל העיניים מופנות כיום להרס חסר התקדים בעזה ולמאות אלפי המהגרים. אין בכך כל ספק. אבל מדוע איננו רואים בתקשורת העולמית שום כיסוי על ממדי ההרס בדרום לבנון?"

העיתונות הלבנונית מאופקת יחסית בחשיפת ממדי ההרס בדרום המדינה. החשש הוא שתאור מפורט מדיי ייראה כביקורת חריפה על המלחמה שהכריז ארגון הטרור חזבאללה על ישראל.

אך יריביה של איראן ושל שלוחותיה בעולם הערבי אינם מהססים לחשוף את ממדי החורבן, שהותירה מלחמת ההתשה המתנהלת בין ישראל לחזבאללה על חשבונם של תושבי דרום לבנון.

למשל כתב "א-שרק אל-אוסט" הסעודי ראיין בתחילת אפריל לבנוני שהזדהה כמחמד בן 37, שהסתכן בביקור קצר לביתו בדרום, אחרי שלא היה בו חמישה חודשים. "פרצתי בבכי כאשר מצאתי את ביתי הרוס לחלוטין", סיפר מחמד. רבים מתושבי דרום לבנון עברו חוויה דומה כאשר ניסו לבקר את מה שנותר ממגוריהם.

ההרס בעיירה כפרשובא למרגלות החרמון, מחוז נבטיה

דומה לעזה?

ההרס בכפרי דרום לבנון עצום. תושבים מאל-ח'יאם, עיתא א-שעב, כפרכילא, מייס אל-ג'בל, עיתרון, בליידא (רובם שיעים) שקפצו לבקר את בתיהם אחרי חודשים של פליטות, נדהמו לראות את המצב.

אחרי יותר משישה חודשים של הפצצות והפגזות בלתי פוסקות של צה"ל, עומדים יישובים אלה ריקים ככפרי רפאים הרוסים.

מחמד בן 37, שהסתכן בביקור קצר בביתו בדרום לבנון, אחרי 5 חודשים: "פרצתי בבכי כשמצאתי את ביתי הרוס לחלוטין", סיפר. רבים מתושבי דרום לבנון עברו חוויה דומה כשניסו לבקר את מה שנותר ממגוריהם

בלבנון דיווחו בחודש שעבר על 4000 התקפות של צה"ל על 23 יישובים הסמוכים לגבול מאז ה-8 באוקטובר, היום בו הכריז חזבאללה על הצטרפותו למלחמה בעזה. אם כוללים את הכפרים הלבנונים בעומק המדינה, המספרים מגיעים ל-90 כפרים מופצצים לפי דוחות פעילי האו"ם בלבנון. ממשלת לבנון מעריכה כי לפחות 1200 יחידות דיור נהרסו כליל ו-5000 נהרסו חלקית, אך אלה הערכות ראשוניות.

הרס בכעיירה אל-קוזח ליד בנת ג'בייל בדרום לבנון

נוצרים ודרוזים מחוץ לאש

לפי נתוני ממשלת לבנון הרשמיים, מספר הפליטים מהדרום עבר את המאה אלף. חשוב לציין כי רוב הפליטים משתייכים לאוכלוסייה השיעית. עם זאת, יש גם פליטים סונים, רובם מהעיירות דהירה, ירין, אל-בוסתאן ומרואחין.

מעניין לציין כי לפי נתוני "א-שרק אל-אוסט", רוב תושבי הכפרים הדרוזים והנוצרים בדרום לבנון לא ברחו. אולי הדבר מרמז כי צה"ל נמנע במכוון מלפגוע בהם. הסיבה אולי היא שאין בקרבם צעירים המשתייכים לחזבאללה או לארגונים סונים הנתונים לחסותו.

אם כוללים את הכפרים הלבנונים בעומק המדינה, הופצצו כ-90 כפרים לפי דוחות פעילי האו"ם בלבנון. ממשלת לבנון מעריכה כי לפחות 1200 יחידות דיור נהרסו כליל ו-5000 נהרסו חלקית, ואלה הערכות ראשוניות

חקלאות הרוסה

ראש ממשלת לבנון הזמני נג'יב מיקאתי חשף חלק מממדי ההרס בתחום החקלאות בדרום. לטענתו, עשרות קילומטרים של שדות חקלאיים נהרסו לחלוטין, מאות אלפי ראשי בקר הושמדו ו-75% מהחקלאים איבדו את מקור הכנסתם.

הוא סיכם ואמר כי הדרום הוא למעשה "מִנְטַקַה מַנְכּוּבַּה" (אזור מוכה אסון). הוא גם הסביר כי מערכת החינוך אינה מתפקדת וכי נסגרו כ-75 בתי ספר ליד הגבול.

לגבי מקורות המימון לתיקון ההרס הרב, הוא מילא את פיו מים ובצדק. אין ללבנון כעת, במצבה הכלכלי העגום, את היכולת הכלכלית לשקם את הדרום או לשלם פיצויים לפליטים.

שמחה לאיד

ברשתות החברתיות לא מעטים מביעים שמחה על המכה הכואבת שמקבלים כעת ארגון חזבאללה ותושבי הדרום השיעים ברובם. מדובר בגולשים סורים בעיקר, שבני משפחותיהם סבלו לפני כעשור במלחמת האזרחים מהתערבותו של חזבאללה להצלת המשטר של בשאר אסד וערך מעשי טבח נוראים בארצם.

גולש סורי בשם אחמד עאדל כתב בטויטר על המצב בכפרי דרום לבנון:

"צדק משמיים – נקמה על ילדי סוריה!".

ויש גילויי שמחה על המכה הכואבת שסופגים חזבאללה ותושבי הדרום השיעים ברובם. בעיקר מצד גולשים סורים שסבלו במלחמת האזרחים מהתערבות חזבאללה להצלת משטר אסד וביצוע הטבח הנורא בארצם

העיתונאית הנוצרייה לבנונית קארן בוסתאני כתבה לפני כמה ימים בטוויטר בפנייה לחזבאללה וליו"ר שלו חסן נסראללה:

"הרסתם את דרום לבנון וגרמתם לבריחת תושביה ולמותם של מאות אזרחים חפים מפשע וגם מתומכיכם, במלחמה שאתם הכרזתם נגד האויב הציוני כדי לעזור לעזה! והמלחמה המיותרת הזו הביאה רק לנַכְּבַּה (אסון) בדרום שלנו, לעומת נזקים קלים בצד הישראלי ו-20 הרוגים מצבאם! על איזו מֻקַאוַּמַה (התנגדות) אתה מדבר ואיזה ניצחון? הרס לבנון הוא האינטרס שלכם והאינטרס של איראן וישראל! תישאר במחבוא שלך, שם תבנה את האשליות שלך ואל תראה את האור אף פעם!".

בלבנון מבחינים בין אזרחים ללוחמים

מעניין לשים לב לעובדה שבניגוד לכיסוי המלחמה בעזה, שם אין בתקשורת הערבית שום הבחנה בין מחבלים לאזרחים, בלבנון דווקא קיימת הפרדה ברורה. הנתונים הרשמיים נכון להיום (29/4) מדברים על 380 הרוגים לבנונים, 252 מחזבאללה ו-72 אזרחים.

בניגוד לכיסוי המלחמה בעזה, שם התקשורת הערבית אינה מבחינה בין מחבלים לאזרחים, בלבנון קיימת הפרדה ברורה. עפ"י הנתונים הרשמיים מדובר בכ-380 הרוגים לבנונים, כ-250 מחזבאללה וכ-70 אזרחים

המטרה של חזבאללה היא להתפאר במספר הרב של הקרבנות שהקריב לכאורה כ"שהידים בדרך לאל-קודס" ולהראות כי מספר קטן יחסית של אזרחים נהרגו, כי חזבאללה כביכול מגן על לבנון מ"האויב הציוני".

יש שיאמרו בציניות, כי המצב בלבנון הוא תמונת מראה למה שקורה בישראל. התקפות מדודות משני הצדדים, בעיקר על שטחים קרובים לגבול, וכמאה אלף פליטים/מפונים משני הצדדים. אך המצב בלבנון קשה ומסובך בהרבה. אין למדינת הארזים את החוסן הכלכלי לספוג את המצב הזה עוד לאורך זמן.

כאשר הכריז חזבאללה על כניסה למלחמה בסוריה לפני כעשור, יכול היה לתרץ זאת בנימוק משכנע: זוהי מלחמת הגנה על לבנון, כי האופוזיציה הג'יהאדיסטית בסוריה מתכוונת אחרי הפלת משטר אסד לפלוש גם ללבנון ולרצוח שם את השיעים ואת שאר המיעוטים.

אלא שכעת אין לחזבאללה תירוצים משכנעים לכניסתו למלחמת ההתשה עם ישראל, שלא הועילה לפלסטינים במאומה ולא מנעה את הרס עזה כלל.

ביום שאחרי המלחמה בעזה, אם חזבאללה יסכים לנצור את נשקו באופן זמני ולקבל את הסכם 1701 בגרסה כלשהי, הוא בכל זאת יצטרך להגיש את החשבון לתומכיו.

אין לחזבאללה תירוצים משכנעים לכניסה למלחמת ההתשה עם ישראל, שלא הועילה לפלסטינים ולא מנעה את הרס עזה. ביום שאחרי המלחמה בעזה, חזבאללה יצטרך להגיש את החשבון לתומכיו

הוא יצטרך להסביר לאוכלוסייה השיעית ממנה הוא מגייס את אנשיו, מדוע הצטרף למלחמה שאינה קשורה כלל ללבנון, בה יש לו אפס הישגים. ומדוע הסב להם, לאוכלוסייה הענייה והנחשלת ביותר בלבנון, כל כך הרבה סבל ונזקים.

ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
מסתבר שבלבנון נותנים דין וחשבון. נותר לנו רק לקנא. אצלנו אין אחראים, אין אשמים, אין מי שנותן הסברים, אין מי שיקבל הסברים. אפילו אלוהים ונציגיו אחראים רק על הצלחות (המלחמה בעזה) ולא על ה... המשך קריאה

מסתבר שבלבנון נותנים דין וחשבון. נותר לנו רק לקנא. אצלנו אין אחראים, אין אשמים, אין מי שנותן הסברים, אין מי שיקבל הסברים. אפילו אלוהים ונציגיו אחראים רק על הצלחות (המלחמה בעזה) ולא על הכישלונות (7 באוקטובר).

עוד 1,029 מילים ו-4 תגובות
סגירה