ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך ביצוע הפעימה השנייה של עסקת החטופים עם חמאס לצד אלוף (מיל.) ניצן אלון. 25 בנובמבר 2023 (צילום: קובי גדעון/לע״מ)
קובי גדעון/לע״מ

נתניהו דורש עסקה שתכלול את כל החטופים - ומסמן לניצן אלון את דרכו החוצה

נתניהו לא רוצה עסקה שבה ישוחררו חטופים רק מקטגוריה אחת ודורש מו"מ על שחרור כולם - ובלוח זמנים קצר ● אולם במקביל, ראש הממשלה לא מוכן להפסיק את המלחמה כדי להחזיר אותם ● ובינתיים, בעקבות פרסומים על הביקורת הקשה שהשמיע האלוף במיל' ניצן אלון על הממשלה, סביבת נתניהו כבר מחממת את מכונת הרעל ● פרשנות

"מסוף דצמבר", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו שלשום (שני), במליאת הכנסת, "קיבלתי חמש פניות מצווות המשא ומתן (לשחרור החטופים) להרחיב את המנדט ולהגמיש את התנאים, ואני אישרתי את כל ההצעות. נעניתי לכל הבקשות. אני דוחה מכל וכל את השקר הנתעב כאילו אני לא נותן לצוות המו"מ את המנדט שהוא מבקש".

אין שום אפשרות לדעת היום מי אומר אמת ומי משקר בנושא המשא ומתן על שחרור 125 החטופים שעדיין מוחזקים בעזה. אין לנו את כל הכלים, הפרוטוקולים מדיוני קבינט המלחמה, הפרספקטיבה הרחבה והדוחות מחדרי המו"מ בקהיר ובפריז.

ברגע זה, המו"מ תקוע. בחמאס אומרים כי לא יחדשו את המגעים בגלל "הטבח ברפיח". ועם זאת, ישנה הצעה ישראלית על הפרק, שבה יש התגמשות נוספת, בעיקר בנושא של שחרור הומניטרי של אסירים היושבים בבתי הכלא בישראל.

שרים וגורמים בתוך קבינט המלחמה מתעקשים כי נתניהו אכן פספס הזדמנות והקשה על צוותי המו"מ, בראשות דדי ברנע ואלוף (מיל.) ניצן אלון, לפחות בשלב קריטי אחד.

שרים וגורמים בקבינט המלחמה מתעקשים כי נתניהו אכן פספס הזדמנות והקשה על צוותי המו"מ, בראשות דדי ברנע ואלוף (מיל.) ניצן אלון, לפחות בשלב קריטי אחד

"ראש הממשלה לא רדף אחרי העסקה ולא עשה את הכול כדי להשיג אותה", אומר לזמן ישראל גורם המעורה בפרטים. זוהי גם הטענה החוזרת ונשנית של בני משפחות החטופים כלפי נתניהו.

קרוביהם של חטופים המוחזקים ברצועת עזה, מוחים בכנסת בשעה שראש הממשלה בנימין נתניהו נואם, 27 במאי 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
קרוביהם של חטופים המוחזקים ברצועת עזה, מוחים בכנסת בשעה שראש הממשלה בנימין נתניהו נואם, 27 במאי 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

כך או כך, שלושה דברים ברורים עכשיו:

ראשית, נתניהו לא מסכים לעסקה שלא תכלול את כל החטופים. הוא לא מוכן ללכת על פעימות ארוכות מדי, שעלולות לפצל לאורך זמן בין קבוצות החטופים. ראש הממשלה חושש שחמאס ינצל עסקה כזו, ישחרר מספר חטופים, וידחה את הפעימה הבאה בחצי שנה או שנה, וכך יחזיק את ישראל במצב תלותי בלתי פוסק.

נתניהו כבר לא מסכים לעסקה שלא תכלול את כל החטופים. הוא חושש שחמאס ינצל עסקה כזו, ישחרר מספר חטופים, וידחה את הפעימה הבאה בחצי שנה או שנה, וכך יחזיק את ישראל במצב תלותי בלתי פוסק

שנית, נתניהו לא מוכן להפסיק את הלחימה כדי להחזיר את כל החטופים. מבחינתו, לא ניתן יהיה לחדש את המלחמה אחרי שמודיעים על סיומה, והמשמעות היא כי חמאס יישאר גורם דומיננטי בעזה ואף יקבל ערבויות בינלאומיות לאי-חידוש המלחמה.

מבחינת נתניהו, ההזדמנות מול חמאס קיימת עכשיו והיא לא תחזור – ואת שנת 2024 צריך להקדיש ללחימה בתשתיות חמאס. הטענה היא שאם חמאס לא יפורק וישרוד בעזה, הוא ישתלט די מהר גם על יהודה ושומרון.

שלישית, נתניהו מסמן כנראה את דרכו החוצה של האלוף ניצן אלון, אחד משני ראשי הצוות שמנהלים את המו"מ.

לפי חשיפה של ירון אברהם בחדשות 12, אלון אמר בפורומים שונים כי הוא מיואש וכי עם הרכב הממשלה הנוכחי לא תהיה עסקה. הדברים חמורים. נתניהו, לפי הנרטיב הזה, חושש מגורמים קיצוניים בממשלה, והמניע הפוליטי הזה מונע התקדמות.

אם נתניהו מדבר בכנסת בכזה פאתוס על שקר נתעב לכאורה שמפיצים נגדו מבפנים, הוא מתכוון לדברים שיוחסו לאלון.

אלון הוא איש ישר, הגון ובעל יכולות, אבל מבחינת נתניהו הוא חצה את הקווים. ההאשמות הללו של אלון, אומרים אנשי נתניהו, באים לחפות על הכישלון שלו עצמו בניהול המשא ומתן. "זה בלתי אפשרי לשבת בפנים, להכיר את כל העובדות ואחר כך ללכת ולפזר נגדנו ביקורת לא מבוססת", אומר מקורב לנתניהו.

ההאשמות של אלון, אומרים אנשי נתניהו, באים לחפות על הכישלון שלו עצמו בניהול המו"מ. "בלתי אפשרי לשבת בפנים, להכיר את כל העובדות ואחר כך ללכת ולפזר נגדנו ביקורת לא מבוססת", אומר מקורב לנתניהו

אפשר כבר לחוש את השטח הרעיל בסביבת ראש הממשלה. אלון, שהיה אחד מטובי המפקדים בצה"ל, הופך לפתע לשמאלן, תומך בדגלים השחורים, אויב המתנחלים וכל השאר. הסיפורים וההשמצות נגדו עוד יתגברו, בעיקר בערוצי הימין השונים.

צריך רק לקוות שנתניהו יתעשת ויבלום את עצמו ברגעי האמת האלה, והמו"מ המסובך והמקרטע בלאו הכי לא ייפגע בגלל חשבונות אישיים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 562 מילים ו-3 תגובות
סגירה