"על כל 100 שליחים תמיד יהיו עשרה פראיירים", אומר אחד השליחים במהלך הפסקת צוהריים, בעודו אוכל עוף ואורז מחוץ למרכז אספקה של "וולט מרקט" בתל אביב. הוא עובד כשליח עבור החברה הזו כמה שנים ומרוצה מהעבודה. "איפה עוד אפשר להרוויח מאות שקלים ביום בלי ניסיון? אבל צריך לקרוע את התחת. להתחיל ב־10:00 בבוקר ולסיים לקראת חצות".
חברו מדייק אותו: ביום עבודה של 50 משלוחים הוא יקבל כ־750 שקלים, בעוד שלפני שנה זה היה 900 שקלים. השניים נזכרים שלפני שנה הם קיבלו 100 שקלים תוספת עבור 40 משלוחים ועכשיו הבונוס הוא רק 20% לכל משלוח רק למשך שעתיים ביום. למעשה, "וולט" הורידו את מחיר המינימום למשלוח מעשרים ומשהו שקלים ל־18 – ובשנה החולפת ל־15 שקלים בלבד.
כמו כן, התוספת עבור עבודה בגשם נחתכה ביותר מחצי מ־25%–30% ל־10% – וגם זה רק בזמן סערה. השליחים התל־אביבים ששוחחו עם זמן ישראל חושבים שעדיין כדאי להם לעבוד למרות הירידה בהכנסות, אבל מרגישים שאין עם מי לדבר במקרה של תקלות, כמו למשל בטיפים שלא הועברו לחשבון שלהם.
השליחים אומרים שאין עם מי לדבר במקרה של תקלות, כמו למשל טיפים שלא עברו אליהם: "יש הנחיות וזהו, אפשר לדבר איתם בצ'ט אבל אין בעל בית שאתה יכול לפנות אליו"
"יש הנחיות וזהו, אפשר לדבר איתם בצ'ט אבל אין בעל בית שאתה יכול לפנות אליו באמת", ציינו. כאמור, השיחה איתם נערכה מחוץ לסופרמרקט של "וולט", שם הם חיכו לאסוף את המצרכים שהוזמנו על ידי לקוחות.
ההכנסות נחתכו בחצי
בשבוע שעבר אחד השליחים ניסה לרתום את חבריו למחאה ממוקדת וקרא להימנע מלאסוף משלוחים מהסופר של וולט. "הגיע הזמן לנקמה שקטה וקטלנית שלא תפגע לנו בכיס ותהיה מענה לחזירות והזלזול בנו", הוא כתב בפתח הסרטון שנראה כמו מחווה לקליפ ישן של בוב דילן.
"החל מתאריך 10 בדצמבר נחרים את 'וולט מרקט'. נמשיך את החרם עד סוף החודש וניתן להם לטבוע בהזמנות של עצמם", כתב המוחה האנונימי בסרטון. ההיענות לקריאת ההחרמה הייתה חלקית ולפחות בסניף התל־אביבי של המרכול, השליחים שאיתם שוחחנו כלל לא היו מודעים לה.
שליח שעובד באזור חיפה מדווח על הרעה חדה בהכנסות: "אני עובד כשש שעות ביום, ואם בעבר הייתי מרוויח 540 שקלים היום אני מקבל כ־260. ההכנסות נחתכו ביותר מחצי"
הכיוון של הקורא להשבתה בהחלט נכון אם הוא רצה לנקוט בעיצום ממוקד כלפי הרשת. ה"וולט מרקט" הוא אחד הסגמנטים הבולטים של חברת השליחויות, המחזיקה בנתח שוק של כמעט מחצית משוק ההזמנות מחנויות וסופרים באינטרנט, עם הכנסות שנתיות של 450 מיליון שקלים מהפעילות הזו לבדה.
מדובר בחברה פרטית ומאזניה אינם חשופים לציבור, אך לפי הכנסותיהן של רשתות השיווק האחרות, ברור שגם היא נהנתה בשנה החולפת מצמיחה בהכנסות מהזמנות מרכולים, שהמשיכו לפעול ללא הגבלות של הנחיות פיקוד העורף, בזמן שהמסעדות נאבקו על הישרדותן.
קריאה להשבתת משלוחים ב"וולט מרקט"
השליחים בתל אביב נראים כמי שהתרגלו לירידה בשכר, אך רבים אחרים מצביעים על כך שהתמורה הכוללת התכווצה באופן משמעותי.
"אני עובד כשש שעות ביום, ואם בעבר הייתי מרוויח עד 540 שקלים היום אני מקבל כ־260 שקלים. ההכנסות נחתכו ביותר מחצי", אומר שליח שעובד באזור חיפה, שם ההרעה חמורה יותר, גם אחרי הפסקת האש עם לבנון.
"עד לפני כמה חודשים המשלוח היה קופץ לך והיית רואה מאיפה לאיפה ועכשיו אתה צריך לגלול למעלה וזה מופיע בקטן ומצפים שאני אעשה את זה באמצע הנסיעה"
15 שקלים למשלוח
"בראש השנה האחרון הם שינו את הנראות וגם את התמחור למשלוח והתוספות עבור המרחקים. פעם מהגרנד קניון למרכז הכרמל, מרחק של 10 קילומטרים, קיבלתי 43 שקלים ועכשיו זה 26 בלבד. אני מחכה הרבה עד שיגיע משלוח טוב ובסוף מתייאש וחוזר הביתה.
"עד לפני כמה חודשים המשלוח היה קופץ לך והיית רואה מאיפה לאיפה ועכשיו אתה צריך לגלול למעלה וזה מופיע בקטן ומצפים שאני אעשה את זה באמצע הנסיעה. אני צריך לעצור בצד כשיש מקומות שאין איפה לעצור וזו סכנת חיים. בגרסה הקודמת יכולתי לראות מאיפה לאיפה אני אוסף וכמה אקבל על זה.
"אתה יכול לקחת או שלא. בעבר הייתי לוקח בלי להסתכל כי זה היה משתלם, עם 30 ו-40 שקלים או 27 אבל היום רוב המשלוחים הם ב-15 או 17 שקלים וזה לא שווה את זה.
"פניתי אליהם בנושא הזה אבל התשובות שהם נותנים על הפנים, מה גם שחלק מנציגי השירות מדברים איתנו באנגלית, אולי הם עובדים במיקור חוץ מחו"ל, אני לא יודע.
"בסופו של דבר הם לוקחים בחשבון שלא נעשה כלום ושאפשר לדפוק אותנו. הם אומרים לעצמם, 'בסדר, הם יתלוננו שבוע שבועיים או חודש – ונביא חדשים'"
"אחר כך הם הציעו משהו שנקרא 'קומבו', אבל זה סתם ספין: קופצים לך שני משלוחים ב־29 שקל וזה אחרי שהצהירו שלא ירדו מ־15 שקלים למשלוח. בסופו של דבר הם לוקחים בחשבון שלא נעשה כלום ושאפשר לדפוק אותנו. הם אומרים לעצמם, 'בסדר, הם יתלוננו שבוע שבועיים, או חודש – ונביא חדשים'. יש מלא פרסומים שלהם שפונים לסטודנטים שיבואו לעשות משלוחים".
"יש יותר 'וולטרים' ממשלוחים"
להמחשת דבריו, הוא מציג קבלות המראות ירידה בהצעות למשלוחים לאותו מרחק. ביום שישי האחרון, שבו עבד כחמש שעות עם הצעה לבונוס של 20%, חיכה זמן רב למשלוחים שלא הגיעו, ובסופו של דבר ביצע חמישה משלוחים בלבד עבור 175 שקלים וטיפ של פחות מעשרה שקלים.
באותו זמן, נציגת השירות בחברה הודתה כי יש יותר "וולטרים" ממשלוחים – והציעה לו לעבור לאזורים שבהם יש יותר עבודה. לעומת זאת, ביום שישי של סוף אוגוסט הוא השתכר 387 שקלים על אותן שעות, כך שהירידה היא בהרבה יותר מחצי.
אני עובד בחלק מהזמן גם בחברת שליחויות מתחרה, 'תן ביס', עם תנאים קבועים ומסודרים – אז ניצלתי. אבל זה לא בסדר, יש כאלה עם משפחות וילדים שיעבדו גם תמורת הרבה פחות ממה שקיבלו בעבר"
"אני עובד בחלק מהזמן גם בחברת שליחויות מתחרה, 'תן ביס', עם תנאים קבועים ומסודרים – אז ניצלתי. אבל זה לא בסדר, יש כאלה עם משפחות וילדים שיעבדו גם תמורת הרבה פחות ממה שקיבלו בעבר".
ואכן, "וולט" מפרסמת באגרסיביות מודעות הקוראות לשליחים חדשים להצטרף, אם כי בפועל הבקשות לא מאושרות, והחברה משאירה את המועמדים בהיכון ובציפייה לאישור המיוחל. במקביל, יש שליחים המדווחים כי הושעו מהעבודה באופן מיידי וללא כל הסבר.
האלגוריתם קובע
ההתנהלות הזו משקפת בעיה מהותית בחברה שאינה מעסיקה את עובדיה ישירות: חלוקת העבודה נותרת מעורפלת ונזילה, כפופה לאלגוריתם שהשליחים אינם מבינים את ההיגיון שלו, לטוב ולרע. השונות בין העובדים בתל אביב לאלה שבחיפה מדגישה את אופייה של החברה, שמעבירה את הסיכון של הירידה בהכנסות לשליחים – ומצהירה על כך בגלוי.
"וולט" הפנתה עובדים, בהם קטינים ומבקשי מקלט, לעבודה דרך חברות קבלן שגבו מהם עמלות גבוהות. סמנכ"ל "וולט" אף נחקר בחשד למעורבות בהעלמת מס באמצעות קיזוז חשבוניות לאחת מאותן חברות קבלן
שטף המודעות על הצעות עבודה מאותת לכ־10,000 השליחים הקיימים שניתן להחליף אותם בכל רגע. מאחר שהם לא עובדים בהעסקה ישירה, אף שחלקם הגדול עובד עבור החברה הזו במשך שנים, הם לא זכאים לזכויות בסיסיות כמו הפרשות לפנסיה, ימי חופשה, ימי מחלה, דמי הבראה ופיצויי פיטורים.
"וולט" עצמה הפנתה עובדים, בהם קטינים ומבקשי מקלט, לעבודה דרך חברות קבלן שגבו מהם עמלות גבוהות ולא מפוקחות. סמנכ"ל "וולט" אף נחקר בחשד למעורבות בהעלמת מס באמצעות קיזוז חשבוניות לאחת מאותן חברות קבלן.
בית הדין האזורי לעבודה אישר את בירור התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עבודה. עם זאת, המדינה התנגדה לכך באביב האחרון, ובמסגרת עמדתה טענה כי השליחים אינם יכולים לקבל התייחסות כקבוצה. לפיכך, המליצה המדינה לבית הדין הארצי לעבודה לבטל את בירור התביעה כייצוגית.
ניצול הכוח לרעה
בצד השליחים, המסעדות דווקא זכו לגיבוי מהרגולטור, שהגן עליהן מפני ניצול כוחה המונופוליסטי של החברה. בתחילת השנה קנסה הממונה על התחרות את וולט ב־8.5 מיליון שקל, לאחר שהבליטה מסעדות שעובדות בלעדית עם שירות המשלוחים שלה.
השליחים ייאלצו לספוג את הרעת התנאים ואת היעדר הזכויות הסוציאליות שמעולם לא ניתנו להם. הם ייאלצו להסתפק בתשובות מנציגי השירות, שמפזרים לבבות בכל הודעה אך לא מספקים מענה אמיתי לשאלותיהם
לעומת זאת, השליחים ייאלצו לספוג את הרעת התנאים ואת היעדר הזכויות הסוציאליות שמעולם לא ניתנו להם. הם ייאלצו להסתפק בתשובות מנציגי השירות, שמפזרים לבבות בכל הודעה אך לא מספקים מענה אמיתי לשאלותיהם. לשליח מחיפה הם הודו על הפידבק והציעו לו להפסיק לעבוד ב"שותפות" אם התשלום אינו מתאים לו:
"עברתי על הפידבק שהשארת ואני באמת מבין את התסכול שלך. אנחנו מסתכלים על ביצוע המשלוחים בוולט בתור שותפות, שנינו שותפים לכך שהמשלוח ייאסף ויימסר ללקוח בצורה הטובה ביותר. מטרת המודל מעולם לא הייתה לפגוע בהכנסות הוולטרים. הן נבחנות כל הזמן כדי לוודא שיישמרו זהות בכל פעימת תשלום.
"אנחנו משתדלים להתייעל כל הזמן ולשפר את עצמנו לפי פידבקים שאנחנו מקבלים מהשטח. כרגע זה מודל התשלומים הקיים לביצוע המשלוחים עבור הוולטרים ואין לי שליטה על האם הוא יישאר בתצורה הזו או ישתנה בעתיד. אני מבין אם המודל פחות מתאים לך וכמובן שתוכל להפסיק לבצע משלוחים בכל עת אם אתה מרגיש שזה האופציה העדיפה עבורך. שיהיה המון בהצלחה."
מ"וולט" נמסר בתגובה: "השליחים הבוחרים לבצע משלוחים על גבי פלטפורמת וולט הם עצמאיים הנהנים מגמישות וחופש מלאים. הם היחידים שבוחרים מתי לבצע משלוחים, לכמה זמן ואילו הצעות למשלוחים לאשר או לדחות – ויש לכבד את בחירתם.
"מודל התגמולים הוא דינאמי ושקוף לשליחים מרגע קבלת הצעת המשימה, בעת ביצוע המשימה ולאחריה. המודל השתפר משמעותית לאורך השנים כדי לתגמל את השליחים טוב יותר במשימות המגוונות שמוצעות להם בפלטפורמה. במקביל, פיצ'רים חדשים והתאמות ויזואליות נעשו וממשיכים להיעשות כל הזמן על מנת להעצים את יכולת העצמאות והבחירה של הוולטרים.
"בניגוד לנטען בכתבה, התגמול לשליחים לאורך השנים לא נפגע. אנחנו זמינים, קשובים ופתוחים לפידבקים מהשליחים בכל עת בצ'אט שירות הלקוחות הפועל סביב השעון. הציטוטים האנונימיים שמובאים בכתבה רחוקים מאוד מהפידבקים שאנחנו מקבלים ומנותקים מנתוני הביקוש הגבוה בשטח להיות שליח על גבי הפלטפורמה."
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
לא יעזור שמקבלים אנשים שלא יודעים לעשות חישובים זה לא יגמר
סוף שנה רוב השליחים החדשים נידפקים כי מגלים שצריך לשלם למס הכנסה
דוח שנתי
וכל השאר
רואחם הוצאות נטו
ממוצע נטו בוולט זה 60 50 לשעה אחאי הכל אחרי ההןרדה של המחיר של הקטנוע טיפולים וכל השאר
עדיף לעבוד עם עסק לעשות 50 שקל לשעה נטו ויש טיפים ולא כל היופ להסתובב עם הקטנוע ולחכות להזמנות
ממש ככה .
ההכנסות נתחכו בחצי ..
טעות של וולט לא מובן למה הם עושים את זה
בקצב הזה החברה תפסיד מיזה שהמון עובדים ינשרו כי זה כבר לא משתלם .
מקווה שהנהלת וולט תשכיל ותשפר את תנאי השכר.
אי אפשר להיות עצמאי ולהרוויח פחות משכיר .
עזבתי את וולט בזמן. לפניי שנתיים
מאז ההכנסות של שליח שם רק יורדות ויורדות. יש חיים טובים אחריי וולט.הצאט שעומד לרשות השליחים גרוע- התשלום על המרחקים עלוב . ולכל מיסעדה צריך להצדיע שסיפקה לך את המישלוח, אחרת יתלוננו בוולט.לעבוד בוולט זה באמת להיות פראייר. ממש ניצול.
אני קורא מכאן למי שיכול לעזוב שייחפש מקום אחר. מקום שבו מכבדים את עבודתו הקשה.
נראה לי שההודעה פורסמה בחסות וולט שכנראה הם רוצים להעלות את מחירי המשלוחים אז נפסיק לקנות בוולט נלך לחברה אחרת גם ככה המחירים לפי מה שאני רואה ואני לקוח חשבון שקונה מידי שבוע פעמיים שלושה אני רואה שהמחירים עולים מחירים שהיו לוקחים 16 שקל הפכו ל-18:20 ועל זה מוסיפים שתי שקלים זה יוצא 22 ככה שנראה לי שבול רוצים לעלות את המחירים נראה לי שיפסיק לקנות דרכם זה כתבה שבאה בממומנת כנראה על ידי וולט