אליעזר צ'ייני מרום (צילום: Michal Fattal/Flash90)
Michal Fattal/Flash90

פרשת הצוללות מי שמכיר את האלוף צ'ייני לא מתפלא

מפקד חיל הים לשעבר הפגין נורמות מוסריות לקויות כאשר שימש דירקטור בכיר בחברה שזייפה תעודות למאבטחים ימיים, וביקר במועדון חשפנות ● החשדות החמורים המיוחסים לו בפרשת הצוללות לא הפתיעו אף אחד שעקב אחר הקריירה שלו מקרוב ● פרשנות

לפני ארבע שנים חשפנו בגלי צה"ל סיפור די מופרע: חברה ישראלית גדולה לאספקת שירותי אבטחה ימית, שהקימו יוצאי יחידות מובחרות בצבא, סחרה במסמכי צה"ל מזויפים, כדי לשוות למאבטחים הזרים שלה קרדיט משודרג. החשיפה הייתה של הח"מ יחד עם אור שפירא ונורית לויליכט-לחיאני.

החברה הישראלית ניפקה למאבטחים הימיים ששכרה – חלקם אוקראינים, שכל קשר בינם לבין ישראל מקרי – תעודות הסמכה ימית מזויפות מישראל, תעודות חוגר מזויפות של צה"ל, וכן תעודות מזויפות נוספות לפי הצורך.

המטרה הייתה שחברות ספנות שמעסיקות מאבטחים ברחבי העולם (במטרה להילחם בספינות פירטים למשל), יחשבו ששכרו מאבטחים ישראלים עשויים ללא-חת, שהשלימו הכשרה צבאית באחד הצבאות בעלי המוניטין הגדול ביותר בעולם האבטחה – צבא ההגנה לישראל.

הסיפור הזה הראה עד כמה נמוך מוכנים חלק מ"מיטב בנינו" לרדת אחרי שירותם הצבאי בסיירות מובחרות (המנכ"ל של החברה שירת בשייטת), והכל כדי להרוויח עוד כסף על חשבון המוניטין שצברו.

בנימין נתניהו מרים את דגל ישראל ב-23 בספטמבר 2014, בעת טקס קבלת הצוללת אח
בנימין נתניהו בטקס קבלת הצוללת אח"י תנין, אחת מהצוללות שנרכשו מטיסנקרופ (צילום: AP Photo/Amir Cohen)

במהלך התחקיר נחשפנו גם לאחד הדירקטורים הבכירים של אותה חברה: אלוף אליעזר (צ'ייני) מרום, מפקד חיל הים לשעבר.

כשבכירים בחברה פנו אליו הן בזמן אמת והן בדיעבד, וביקשו להתריע בפניו על הפשעים החמורים שהחברה מבצעת, צ'ייני ניער מעליו אחריות כמו שקנאי המנסה להתייבש אחרי שיצא מהמים.

זה לא עסק שלו, אל תבלבלו לו את המוח עם עניינים של טוהר מידות.

רגע לפני פרסום הכתבה גם טרחה יד נעלמה לשנות את ההגדרה של צ'ייני מחשבון הלינקדאין שלו: מ"דירקטור בכיר" של החברה, ל"יועץ" בלבד.

כאשר צ'ייני נתפס ב-2009 במועדון חשפנות הביע חרטה, וציין במכתבו לרמטכ"ל שמדובר ב"מעידה חד-פעמית". בדיעבד, התברר כי ככל הנראה החרטה איננה על עצם המעשה, כמו על העובדה שנתפס בגלל חוסר זהירות

אבל צ'ייני לא היה סתם דירקטור בחברה. הוא הפך לסוג של "פנים" שביטאו את רצינותה של החברה, מעין קישוט שמפאר את ההרכב המוביל, ולאיש שמתווך בעסקות תוך שימוש בקרדיט העצום שמתלווה לתואר "מפקד חיל הים הישראלי".

עם זאת, ברגע שהצרות התחילו, ונהיה מסוכן מדי, צ'ייני כבר לא היה שם. הוא סירב לקחת אחריות, סירב לסייע לחושפי-השחיתות בחברה, והבהיר שהמעשים הפליליים אינם נוגעים אליו.

צ'ייני בסך הכל רצה "לעשות לביתו" – כלומר להשתמש במוניטין שצבר כדי לעשות כסף. כשלעצמו, זה לגיטימי לחלוטין: נתת 30 שנה למדינה, עכשיו הגיע הזמן להתמקד בעצמך ובבני-ביתך, לעשות כסף פרטי ולהתנתק מעט מכבלי המערכת. אלא שצ'ייני "שכח" שאלוף בצה"ל הוא לנצח אלוף בצה"ל.

כשאותו צ'ייני נתפס ב-2009 במועדון חשפנות עם חייליו הוא הביע חרטה, וציין במכתבו לרמטכ"ל שמדובר ב"מעידה חד-פעמית".

בדיעבד, התברר כי ככל הנראה החרטה איננה על עצם המעשה, שאינו הולם קצין במעמדו, כמו על העובדה שנתפס בגלל חוסר זהירות.

אבריאל בר יוסף (צילום: Flash90)
אבריאל בר יוסף (צילום: Flash90)

נראה כי עד שצצה הפרשה של החברה שסוחרת במסמכים מזויפים, צ'ייני כבר "למד את הלקח": כשמתריעים על שחיתות – מומלץ לתפוס מרחק ולהעמיד פנים שלא רואים ולא שומעים דבר.

אם היו למישהו ספקות לגבי גבולות המוסר של אלוף מרום, הרי הן מתפוגגות אחרי חשיפת כתב החשדות בפרשת הצוללות. צ'ייני השתמש בתפקידו כמפקד חיל הים, כדי לאפשר למיקי גנור להפוך לסוכן תאגיד טיסנקורפ.

צ'ייני העניק לכאורה לגנור כניסה לקודש הקודשים של בטחון ישראל והתערב באופן מעשי במתרחש בתוך עסקיו של תאגיד זר.

הרומן המתמשך של צ'ייני עם נורמות פסולות מהווה תמרור אזהרה למאות, אם לא אלפי קצינים הממהרים לעשות "ביזנס" בשנייה שהם פושטים את המדים: אתם תמיד קצינים בצה"ל, אתם תמיד מחויבים לשמור אמונים

לפי כתב החשדות, המטרה הייתה לקדם את האינטרסים של גנור ושל אבריאל בר-יוסף, המשנה לראש המל"ל לשעבר, שגם הוא קצין בכיר בחיל הים לשעבר. בכתב החשדות נכתב עוד כי בתמורה לפעולותיו קיבל מרום יותר מחצי מיליון שקל.

אם החשדות נגד מרום יתבררו כנכונות (כתב האישום יוגש בכפוף לשימוע) הרי שצ'ייני (וגם תא"ל במיל' בר-יוסף) סחרו בזמן אמת בעוצמה ובמנדט שלהם כקצינים בכירים כדי לקדם את עצמם ואת חשבון הבנק שלהם, גם על חשבון האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל.

העובדה שעם נורמות מוסריות כאלה הם הצליחו להגיע לעמדות מפתח במערכת הביטחון מעוררת חלחלה.

מיקי גנור (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
מיקי גנור (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

צ'ייני, כמובן, אינו לבד. קצינים רבים, ובהם תתי-אלופים, אלופים ואף רמטכ"לים יוצאים לאזרחות ומיד נשכרים על ידי חברות בכירות במשק וסטארט-אפים שמבקשים לקשט את עסקיהם ביהלום בצבע זית.

חלק מהקצינים בוחרים להיות מעורבים בעסקות נשק עם מדינות עולם-שלישי, פרקטיקה שתמיד מעוררת חשש בגזרת "טוהר הנשק", במיוחד אם אותן מכירות משמשות בסוף התהליך למכונת הקטל בטבח-עם כלשהו.

הרומן המתמשך של צ'ייני עם נורמות פסולות מהווה תמרור אזהרה למאות, אם לא אלפי קצינים הממהרים לעשות "ביזנס" בשנייה שהם פושטים את המדים: אתם תמיד קצינים בצה"ל, אתם תמיד מחויבים לשמור אמונים.

חייל פשוט יכול להשתחרר מהצבא, ולשכוח ממנו. קצין בכיר הוא קצין בכיר לנצח. וכשהוא סוחר בנאמנותו, מזייף, מרמה, מקבל שוחד או מספסר בנשק – הוא פוגע בשמה הטוב של מערכת הביטחון כולה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
8
אנחנו לא נאפשר לנהנתניהו׳ז לחמוק מיום הדין שלמטה, שם האחריות היא שלנו. נהנתניהו׳ז עלול לפתוח במלחמה לקראת אוקטובר, כדי שחוק ההתיישנות יחול על פרשת הצוללות!!! ראו, הוזהרתם!!! הורי ומשפ... המשך קריאה

אנחנו לא נאפשר לנהנתניהו'ז לחמוק מיום הדין שלמטה, שם האחריות היא שלנו.
נהנתניהו'ז עלול לפתוח במלחמה לקראת אוקטובר, כדי שחוק ההתיישנות יחול על פרשת הצוללות!!!

ראו, הוזהרתם!!!

הורי ומשפחות החיילים משמאל ומימין, נהנתניהו'ז יזום מלחמה ויהפוך את בניכם ובנותיכם לבשר תותחים, בבחינת תמות נפשי עם פלשתים!!!

ראו הוזהרתם!!!

הדג מסריח מהראש. מה שמותר לראש ממשלה - משמש דוגמא לרבים אחרים במערכות השלטון, כולל משרדי הממשלה, מערכת הביטחון, רשויות מוניציפליות ועוד. ניקוי האורוות לא אפשרי כל עוד ביבי בראש המערכת.... המשך קריאה

הדג מסריח מהראש.
מה שמותר לראש ממשלה – משמש דוגמא לרבים אחרים במערכות השלטון, כולל משרדי הממשלה, מערכת הביטחון, רשויות מוניציפליות ועוד.
ניקוי האורוות לא אפשרי כל עוד ביבי בראש המערכת.

רק אם יענשו עם קלון התופעה תעלם. עם עונשים קלים ימשיכו עד מכירת מסמכים מסווגים לאויבים. ולחשוב ששולחים חיילים להגן על האסדות ולספוג חמרים רעילים כשהמפקדים מוכרים את המדינה עבור בצע כסף
עוד 697 מילים ו-8 תגובות
סגירה