האדם אינו היצור היחיד שמשחק. יש גם חיות שמשחקות. אולם בעוד שמשחקיהן של החיות מוכתבים להן על ידי טבען ונותרים ללא כל שינוי משמעותי לאורך מיליוני שנים, האדם ניחן ביכולת לגוון ואף להמציא בעצמו את משחקיו.
פרופסור ג'יימס קארס – היסטוריון וחוקר דתות ואידיאולוגיות מאוניברסיטת ניו-יורק – הציע למיין את משחקיהם של בני האדם לשני סוגים: משחקים סופיים ומשחקים אינסופיים.
האדם אינו היצור היחיד שמשחק. יש גם חיות שמשחקות. אולם בעוד שמשחקיהן מוכתבים על ידי טבען ונותרים ללא כל שינוי משמעותי לאורך מיליוני שנים, האדם ניחן ביכולת לגוון ואף להמציא בעצמו את משחקיו
במשחקים סופיים, המשתתפים חותרים להכרעה ומשזו מושגת מסתיים המשחק. במשחקים אינסופיים, בהשראת חזון משותף, המשתתפים פועלים לטווייתה של רקמת חיבור שתגבש אותם לקבוצה איתנה והרמונית, שתחזיק מעמד לאורך זמן.
בעוד שבמשחק סופי המנצח זוכה בניצחונו על חשבון כישלונם (ותסכולם) של האחרים, במשחק אינסופי, התועלת היא באי-הכרעה סופית והימשכותו לאורך זמן. ומהתועלת הזו אמורים ליהנות כל המשתתפים. מטקות למשל, הוא דוגמא למשחק אינסופי פשוט.
בזירת המשחקים הסופיים, משחקיהם של בני האדם אינם שונים בהרבה ממשחקיהן של החיות. אנו מתחרים על מקורות מחיה, על טריטוריות, על מעמד חברתי והשפעה, ועל הזכות להזדווג.
בעוד שבמשחק סופי המנצח זוכה בניצחונו על חשבון כישלונם (ותסכולם) של האחרים, במשחק אינסופי, התועלת היא באי-הכרעה סופית והימשכותו לאורך זמן. ומהתועלת הזו אמורים ליהנות כל המשתתפים. מטקות למשל
הפער בינינו לבין שאר בעלי החיים מתחולל בזירת המשחקים האינסופיים. ערכים, אידיאלים, אמונות, שפות, מסגרות פוליטיות ותנועות חברתיות הם משחקים אינסופיים המהווים את עמוד השדרה של המשחק האנושי.
מכוחה של היצירתיות האנושית בראנו ערכים כמו 'צדק', 'חוק', 'זכויות אדם', 'חמלה', 'נימוס', 'כבוד' – יצירות תרבות אנושית שמכוננות תרבויות, דתות ומסגרות חברתיות, המאפשרות לנו לקיים את הציוויליזציה האנושית.
משחק אינסופי מתקיים כל עוד החזון המניע אותו פועם בליבותיהם של המשתתפים וכל עוד לא קם שחקן שבידו הכוח והאמצעים לנהל במגרשו משחק סופי המפורר אותו. ומשזה קורה, קורס המשחק האינסופי. ההיסטוריה האנושית מלאה דוגמאות בהן התחוללה הקריסה הזאת.
משחק אינסופי מתקיים כל עוד החזון המניע אותו פועם בליבותיהם של המשתתפים, וכל עוד לא קם שחקן שבידו הכוח והאמצעים לנהל במגרשו משחק סופי המפורר אותו. משזה קורה, קורס המשחק האינסופי
הבחירות של 2020, שכנראה כבר לא ניתן למנוע אותן, לא יהיו עוד מאבק פוליטי בין ימין ושמאל, דתיים וחילוניים, או "שלום עכשיו" ו"עם-הנצח-לא-מפחד-מדרך-ארוכה". הן תהיינה מאבק היסטורי בו יוכרע גורלו של החזון ושל המשחק האינסופי שהחל ב-14 בפברואר 1896 עם הוצאתו לאור של הספר "מדינת היהודים" של בנימין זאב הרצל.
חיים שפיר, ממציא משחקים בינלאומי שמשחקיו נמכרים בכ- 40 ארצות, מתמחה במשחקים חברתיים ומשחקים משפחתיים. בין משחקיו המובילים: טאקי, לוגי, פיקולו, פיקולינו, אוצרות או צרות, תפוס ת׳כוס, קלאק קלאק ועוד.
אזרחי ישראל,
"ישראל לפני הכל" זו לא רק סיסמה בקמפיין בחירות אלא עיקרון שהנחה אותי לאורך השירות הצבאי ומנחה אותי כל העת גם בחיים הציבוריים.
תומר פלג, עוסק בייעוץ תקשורת ויחסי ציבור. שירת בדובר צה"ל. בוגר ביה"ס לעיתונאות "כותרת" ובעל תואר ראשון בהיסטוריה כללית מאוניברסיטת תל אביב. עבד 7 שנים ב"ידיעות תל אביב". שימש כדובר של ח"כ לשעבר איל בן ראובן (המחנה הציוני) ושל חברת הכנסת אמילי מואטי (עבודה).
אז גם זה קרה: הנשיאות של הרווארד, אוניברסיטת פנסילבניה ו-MIT, מוסדות עילית למהדרין, הופיעו בפני הקונגרס האמריקאי וסירבו להצהיר שקריאות לרצח-עם נגד יהודים הן הפרה של כללי האתיקה.
אחת אמרה שזה עניין של הקשר; אחרת מילמלה משהו על כך שמילים צריכות להפוך למעשים לפני שניתן לפעול. נכון לשעה זו, נשיאת פנסילבניה התפטרה תחת מכבש לחצים.
דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com
איתן יהלומי בן ה-12 סיפר שהוא אולץ על-ידי שוביו לצפות בסרט הזוועות, שמקבץ את מעשי האלימות מהשביעי באוקטובר. למרות שרובנו לא חויבנו תחת איום נשק לצפות בסרט ההוא, כן נחשפנו לסצנות אלימות רבות מאז אותו יום נורא ובמהלך המלחמה שנכפתה עלינו. למרות שמדובר בעוצמה נמוכה בהרבה – גם בימי שגרה אנחנו חשופים לאלימות בחדשות וגם לאלימות בסרטים, בסדרות ובמשחקי מחשב.
יש כיום מודעות גוברת לכך שתזונה משפיעה גם על הגוף וגם על התודעה (ידוע למשל, שתזונה של פחמימות ריקות לא בריאה לגוף, ושבנוסף לזה היא מגבירה היפראקטיביות, קשיי ריכוז ומתח. ברור לנו גם שמרק חם מרגיע את הבטן וגם את ההכרה), אבל כיצד משפיעה צריכה של דימויים אלימים על הגוף, על הרגש ועל המחשבות שלנו?
שרון אביטל היא בעלת דוקטורט ברטוריקה מאוניברסיטת טקסס באוסטין. היא מרצה וחוקרת שכנוע, תקשורת בלתי מילולית, ותקשורת בין תרבותית. בשל הכובע הכפול שהיא חובשת כרטוריקנית וכמטפלת בשיטות שונות של רפואה משלימה, היא מתעניינת גם בקשר בין פוליטיקה ותהליכי ריפוי ושליטה (צילום: קובי וולף)
סמוטריץ' מסרב להפנים שלא רק מלחמות הורגות – גם סוכר
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
כל מאמר ביקורת, גם אם צודק וחד.
חייב שתהיה בו סדרת צעדים ברורים ספציפיים
שמציעים פתרון ראליסטי .
יותר מדי מתארי בעיות.
מעט מדי מנסחי פתרונות שאפשר ליישם עכשיו.
איך מעיפים את הפשיזם והביב?
איך מייצרים משטר גבולות שנותן ביטחון לאזרחים?
עם מי? תוך כמה זמן? האם יש לזה הנהגה ותמיכה?
האם זה מייצב את ישראל אזורית ופנימית?
"אני לא מרגישה עכשיו בטוחה בשום מקום. אני מרגישה כלואה. בלילות, אני ישנה עם ג'ינס וחולצה כדי שאם חלילה מישהו ייכנס, לפחות אהיה לבושה"
תלמי יוסף. אם יחידנית לשתי בנות. פונתה למושב פארן
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם