• נתניהו ואבו-מאזן, ארכיון, 2010 (צילום: AP Photo/Alex Brandon, Pool)
    AP Photo/Alex Brandon, Pool
  • ההכנות ליריד העולמי אקספו 2020 בדובאי (צילום: AP Photo/Kamran Jebreili)
    AP Photo/Kamran Jebreili
  • פוטין וארדואן (צילום: AP Photo/Sergei Chirikov, Pool)
    AP Photo/Sergei Chirikov, Pool
  • פלסטינים צופים באבו-מאזן נואם באו"ם, ארכיון (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
    AP Photo/Majdi Mohammed
  • פסטיבל הסרטים של עזה, 2017, ארכיון (צילום: (AP Photo/Adel Hana)
    (AP Photo/Adel Hana

אבו מאזן מנסה את שיטת נתניהו, והעזתים חיים בסרט

למה אבו מאזן רוצה להעמיד את עצמו לבחירה, לראשונה מזה כ-15 שנה ● ישראל מתרפקת על היחסים החמים עם מדינות המפרץ, אבל משם לא תבוא הישועה ● המתיחות בין טורקיה לארצות הברית עולה מדרגה ● ובעזה מנסים ליהנות לרגע מהחיים, אבל לא ממש מצליחים ● קסניה סבטלובה מסכמת את השבוע במזרח התיכון

1

מפרץ הידידות

לקראת פתיחת התערוכה הגדולה בעולם, אקספו 2020, ביקרה השבוע בדובאי משלחת ישראלית בכירה, בראשות מנכ"ל משרד החוץ, יובל רותם.

שאלת האשרות לישראלים שיבקשו להגיע לשם טרם נפתרה, אך ישנם סימנים המעידים על כך שעד תחילת האירוע הצדדים יגיעו לסיכומים ונחיל כחול-לבן של סקרנים יזרום לנסיכות הנוצצת, על מלונותיה המפוארים וקניוניה האדירים.

במקביל, התקיים עוד ביקור של אישיות ישראלית רמת דרג באחת ממדינות המפרץ. הראשון לציון, הרב שלמה עמאר, ביקר בבחריין, נפגש עם המלך והשתתף בכינוס תאולוגי לצד עשרות אנשי דת ממזרח התיכון ומהעולם.

בשנים האחרונות ביקורים מהסוג הזה הפכו לשגרה, כאשר משלחות של ספורטאים ישראלים משתתפות בטורנירים הבינלאומיים המתקיימים במדינות המפרץ, והשרים הבכירים מירושלים מגיעים לשם בכל כמה חודשים.

לאחרונה התבטא ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין ההתקרבות אל מדינות המפרץ, וטען שמדובר בניצחון גדול של מדיניותו.

"נכון שגם יצחק רבין ביקר בעומאן, אך להבדיל מרבין, שחתם על הסכמי אוסלו, אני לא נאלצתי לוותר על כלום ולחתום על שום דבר", התרברב נתניהו.

ההכנות ליריד העולמי אקספו 2020 בדובאי (צילום: AP Photo/Kamran Jebreili)
ההכנות ליריד העולמי אקספו 2020 בדובאי (צילום: AP Photo/Kamran Jebreili)

אין ספק שמאז גבור האיום האיראני, המדינות הערביות במפרץ הפרסי מגלות ידידות וסימפתיה כלפי המדינה היהודית. אבל עם כל הכבוד לנתניהו, המגמה הזאת החלה כבר בשנות ה-2000:

יורש העצר הסעודי הציג את היוזמה הערבית; ציפי לבני, אז שרת החוץ, ביקרה בקטר ב-2005; וב-2007, כתבת ישראלית סיקרה את הכינוס של הליגה הערבית באר-ריאד. במקביל, העניין בטכנולוגיות וביכולות הישראליות גובר כל הזמן.

יחד עם זאת, גם כאשר כל ישראלי יוכל לבקר בדובאי ואבו-דאבי, ואפילו אם תיפתח בישראל שגרירות סעודית (דבר שכרגע כלל אינו נראה באופק), הפלסטינים, הסכסוך והכיבוש עדיין יהיו כאן.

המנהיגים במפרץ מגלים כרגע עניין נמוך בזירה הפלסטינית, קודם כל כי הם יכולים להרשות זאת לעצמם. עזה ושכם רחוקות אלפי קילומטרים מהבירות היפות במפרץ, אך הן נמצאות קרוב לירושלים, אשקלון ותל אביב

המנהיגים במפרץ מגלים כרגע עניין נמוך בזירה הפלסטינית, קודם כל כי הם יכולים להרשות זאת לעצמם. עזה ושכם רחוקות אלפי קילומטרים מהבירות היפות במפרץ, אך הן נמצאות קרוב-קרוב לירושלים, אשקלון, תל אביב ונתניה.

לטוב ולרע, אלה השכנים שיש לנו, ואיתם נצטרך להסתדר. הדרך לשלום עם הפלסטינים עדיין עוברת בעזה וברמאללה.

בריאד, באבו-דאבי, במסקט ובמנאמה ישמחו לסייע.

2

גם אבו מאזן רוצה בחירות

נראה שגם הפלסטינים מתקנאים בישראלים, שבקרוב ילכו לבחירות שלישיות.

ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) הכריז שהוא מעוניין לקיים בקרוב בחירות ברשות הפלסטינית, ולשם כך הרשות אף פנתה לישראל, וביקשה לאפשר לתושבי מזרח ירושלים להצביע – בדיוק כמו שקרה ב-1996 וב-2006.

בבחירות האחרונות לפרלמנט הפלסטיני, לפני 13 שנים, ניצחה תנועת חמאס.

עד כה, כל הניסיונות להוביל לבחירות ברשות הפלסטינית – ששני חלקיה מתקיימים ביקומים נפרדים מאז ההפיכה של חמאס ב-2007, הגיעו למבוי סתום.

בעבר בחמאס סירבו לאפשר לחברי ועדת הבחירות המרכזית גישה לרצועת עזה, וברמאללה גררו רגליים, עד שהשיח על עצם קיום הבחירות נדם סופית.

פלסטינים צופים באבו-מאזן נואם באו"ם, ארכיון (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
פלסטינים צופים באבו-מאזן נואם באו"ם, ארכיון (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)

מדוע היום הרשות שוב חוזרת למהלך זה, למרות שברור לכל שהניגודים והפערים בין שתי התנועות המתחרות – פת"ח וחמאס – שרירים ועומדים?

האביב הערבי פסח בינתיים על הרשות הפלסטינית, אך אין זה אומר שהרחוב הפלסטיני לא יתקומם בעתיד נגד הראיס הקשיש אבו-מאזן, שנבחר לכהונה אחת בשנת 2005, ומאז לא עמד שוב לבחירה

אבו מאזן עוקב בדאגה אחר ההתפתחויות בלבנון, בעיראק, באלג'יריה ובסודאן, שם המונים יוצאים שוב ושוב לרחובות ודורשים שינויים נרחבים – גם בצמרת.

האביב הערבי פסח בינתיים על הרשות הפלסטינית, אך אין זה אומר שהרחוב הפלסטיני לא יתקומם בעתיד נגד הראיס הקשיש, שנבחר לכהונה אחת בשנת 2005, ומאז לא עמד שוב לבחירה.

האם המהלך של הבחירות יצליח להסיט את תשומת הלב של ההמונים והצעירים ממה שמתרחש במוקטעה? נמשיך לעקוב.

3

טורקיה מתרחקת מארה"ב ומתקרבת לרוסיה

השבוע פורסם בטורקיה כי מוביל הגז שיזרים גז מרוסיה לטורקיה ולדרום אירופה יושק ב-8 בינואר, מיד לאחר חג המולד הפרובוסלאבי.

לא רק בטורקיה וברוסיה עוקבים בדריכות אחר הפרויקט הגדול, אלא גם בארצות הברית, שם הקונגרס מאיים בסנקציות נגד "כל מי ששותף למיזם".

לטורקיה הייתה בעבר נטייה פרו-מערבית, והמדינה הצעירה נזקקה לשותפות הזאת כדי להגן על עצמה מפני השאיפות הסובייטיות. שנים רבות אחר כך, טורקיה עושה את הדרך ההפוכה – מוושינגטון למוסקבה

בוושינגטון, המאבק נגד שני מובילי הגז הרוסיים – "הזרם הטורקי" והזרם הצפוני-2", אף עוגן בתקציב משרד הביטחון האמריקאי.

התגובה הטורקית למהלך הייתה זועמת ולקונית: "נמשיך ליישם את הפרויקט למרות איום הסנקציות" אמר ארדואן, ואיים כי במקרה כזה ימנע את כניסתם של כוחות אמריקאים לבסיסים טורקיים.

פוטין וארדואן (צילום: AP Photo/Sergei Chirikov, Pool)
פוטין וארדואן (צילום: AP Photo/Sergei Chirikov, Pool)

הקרע בין וושינגטון לאנקרה גדול, ונראה שככל שטורקיה מתקרבת לרוסיה (ממנה רכשה לאחרונה מערכות הגנה אווירית מדגם S-400), כך היא מתרחקת מארה"ב ומברית נאט"ו, אליה הצטרפה עוד בשנת 1952.

באותן שנים, לטורקיה הייתה נטייה פרו-מערבית, והמדינה הצעירה נזקקה לשותפות הזאת כדי להגן על עצמה מפני השאיפות הסובייטיות.

67 שנים אחר כך, טורקיה עושה את הדרך ההפוכה – מוושינגטון למוסקבה.

4

שטיח אדום ברצועת עזה

ברצועת עזה אין בית קולנוע, אך תעשיית קולנוע דווקא יש. השבוע התקיים שם אירוע תרבותי נדיר: פסטיבל קולנוע, שבמהלכו התקיימו הקרנות של סרטים מקומיים מעזה ומהגדה, ומערביים, רובם של במאים אירופאים.

שטיח אדום כבר נפרס מחוץ לבניין שבו שכן פעם בית הקולנוע "סאמר", הצלמים שהמתינו לפתיחה התבדחו שעזה תכף הופכת להוליווד, אך הבעלים של הבניין חזר בו ברגע האחרון – וסירב לארח את הפסטיבל במקום.

פסטיבל הסרטים של עזה, 2017, ארכיון (צילום: (AP Photo/Adel Hana)
פסטיבל הסרטים של עזה, 2017, ארכיון (צילום: (AP Photo/Adel Hana)

ספק אם דרמה כזה התרחשה אי פעם בהוליווד, אך מארגני הפסטיבל לא נבהלו. הם העבירו את ההקרנה לרחוב, ולמרות הצינה החורפית אף אחד מהמשתתפים לא ויתר על התענוג הנדיר, ונשאר לצפות בסרט אירי בשם "עזה".

שטיח אדום כבר נפרס מחוץ לבניין שבו שכן פעם בית הקולנוע "סאמר", הצלמים שהמתינו לפתיחה התבדחו שעזה תכף הופכת להוליווד, אך הבעלים של הבניין חזר בו ברגע האחרון – וסירב לארח את הפסטיבל במקום

בתי הקולנוע ברצועה נסגרו במהלך שנות האינתיפאדה, ולא נפתחו מאז.

מבחינת העזתים, פסטיבל הקולנוע האחרון הוא הרבה יותר מסתם אירוע תרבות. כשהעתיד לוט בערפל וההווה קשה ומדכא, אירוע כזה הוא סמל לנורמליות, לחיים הרגילים להם מפללים ומייחלים העזתים.

עוד 866 מילים
סגירה