• הפגנה נגד גז טבעי (צילום: Hadas Parush/Flash90)
    Hadas Parush/Flash90
  • אסדת הגז לוויתן, הממוקמת ליד קיסריה (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
    Marc Israel Sellem/POOL
  • הנחת צינור להולכת הגז מתמר ולווייתן לאזור התעשייה אלון תבור, ליד חיפה (צילום: Anat Hermony/Flash90)
    Anat Hermony/Flash90
  • הפגנה להזזת אסדת הגז לוויתן מחופי חיפה (צילום: נועם רקקין פנטון / Flash90)
    נועם רקקין פנטון / Flash90

הסיפור המוזר על הגז הטבעי, קריסת אתרי מדידת הזיהום ותיאוריות הקונספירציה

יצחק תשובה ונובל אנרג'י החלו להזרים הבוקר את הגז הטבעי ממאגר לוויתן לישראל ● רבבות אנשים נכנסו לאפליקציות ניטור הזיהום והן קרסו ● ומיד, כמו בתסריט צפוי מראש, צצו ברשת תיאוריות קונספירציה שהאשימו את הרשויות בקריסה מכוונת כדי להסתיר את הזיהום ● ארגון שומרי הבית: "זאת לא קונספירציה. מתכננים את האתרים כך שיקרסו"

שותפות הגז של "דלק" וחברת "נובל אנרג'י" החלה להזרים הבוקר, אחרי עיכובים רבים, את הגז הטבעי ממאגר הגז לווייתן לישראל.

המהלך התבצע בצל מחאות עזות מצד תושבי אזור הכרמל, הדורשים להרחיק את אסדת הגז מהחוף (או להעביר אותה למקום אחר). חלק מהתושבים אף החלו הבוקר להתפנות בהפגנתיות מבתיהם ולצאת מהאזור.

בשל העניין הציבורי, ברגע שהחלה הזרמת הגז, נכנסו רבבות אנשים לאפליקציות ולאתרים של תחנות הניטור השונות למדידת הזיהום באזור, ועד מהרה הן קרסו.

בהמשך הבוקר חלק מאתרי הניטור (של המשרד להגנת הסביבה ושל איגוד הערים חדרה) חזרו לעבוד, ונכון לשעה זו הם לא מצביעים על זיהום אוויר חריג.

אבל השבתת האפליקציות והאתרים עוררה, כמו ברפלקס מותנה, גל תיאוריות קונספירציה, שהחלו להתפשט כמו זיהום אוויר ברשתות החברתיות.

למעשה, תיאוריות הקונספירציה החלו להתפשט כבר אתמול, ואלה "חזו" את השבתת אפליקציות ואתרי תחנות הניטור בידי "הממסד", עוד לפני שאלה קרסו.

כך למשל כתבה אתמול אחת הגולשות בעמוד הפייסבוק "נלחמים על החיים – אסדות הגז והקונדנסטאט יורחקו 120 קילומטרים מהחוף":

"לא לפספס – חשש כבד שאיגוד ערים הגיש תלונת שווא שמטרתה להשבית את תחנת הניטור בקיבוץ נחשולים, כדי להשמיד ראיות של נתוני הזיהום החלקיקי המסרטן האדיר הצפוי מאסדת לוויתן. אתמול הגשנו תלונה נגדית – כדי למנוע את הסתרת הנתונים… לשתף- לשתף- לשתף".

מתוך עמוד הפייסבוק של שומרי הבית (צילום: צילום מסך)
מתוך עמוד הפייסבוק של שומרי הבית (צילום: צילום מסך)

בעמוד הפייסבוק של "שומרי הבית" נכתב הבוקר פוסט שלא האשים את הרשויות בקריסה מכוונת של אתרי הניטור, אבל בהחלט רמז על כך:

"עדכון קריסת אתרי הניטור. הבוקר, קצת אחרי השעה שש, שעת היעד לתחילת הפליטות המזהמות מאסדת הזיקוק לוויתן, קרס אתר הניטור של איגוד ערים, וקרסה גם האפליקציה של המשרד להגנת הסביבה.

"מסתבר שלרגולטור אין זמן בשבילנו, הוא עסוק בעיקר בשירות האינטרסים של יצחק תשובה ונובל אנרג'י. בתקשורת הוא מבטיח ניטור מלא ורציף, בפועל? התושבים יחכו. סומכים רק על עצמנו! באין רגולטור שעובד בשביל הציבור. אנחנו נקים מערך ניטור אמין של שומרי הבית – לינק בתגובות. ניפגש בהפגנה!".

הלינק בתגובות לא הוביל לאתר ניטור עצמאי של התושבים והפעילים, שעדיין אינו קיים, אלא לגיוס המונים להקמתו של אתר כזה. בתוך עמוד גיוס ההמונים נכתבו האשמות מפורשות יותר בקריסה מכוונת:

"אירועי השבועות האחרונים הוכיחו לכולנו שלא ניתן לסמוך על מערכי הניטור של נובל אנרג'י ואיגוד ערים: מחיקת נתונים חריגים בזמן הנישוב הראשון מהאסדה ובמקרים נוספים, חוסר בנתון הקריטי של כיוון הרוח, הפסקות לא מוסברות בניטור בשעות מסוימות, ובכללן הפסקה בניטור בשעה שנצפה ענן זיהום מגיע מהאסדה לחוף ועוד שורת אירועים מעוררי ספק".

"שתי מערכות ניטור עצמאיות של שומרי הבית, שתנטרנה את הפליטות של אסדת ליוויתן, בשקיפות, באמינות, באורח הכי מקצועי שניתן ומסביב לשעון, יאפשרו לנו לזהות חריגות בפליטות של נובל אנרג'י, לאלץ את המשרד להגנת הסביבה לבצע אכיפה בלתי מתפשרת ובמידה ולא – לבקש סעד משפטי על חריגה מלשון החוק וההיתר".

שומרי הבית יוצאים במימון המונים להקמת מערכת ניטור עצמאית (צילום: תצלום מסך)
שומרי הבית יוצאים במימון המונים להקמת מערכת ניטור עצמאית (צילום: תצלום מסך)

בתגובות של התושבים והפעילים בעמוד ניתן היה למצוא כאלה שהאמינו בקונספירציה, לעומת כאלה שניסו לרסן את הרוחות.

אחת הגולשות, למשל, כתבה: "פתאום משעה תשע אין מידע מתחנות הניטור באזור האסדה. יופי". ואילו גולש אחר כתב: "נראה שעובד, ונראה לי שבגלל שעשרות אלפי אנשים מנסים להיכנס המערכת קורסת. זה נורמלי מאוד במערכות מחשב. אני בהפגנה אבל חשוב שמידע יהיה מדויק".

מהרגע שהתברר שחלק מהאפליקציות והאתרים חזרו לפעול, ושהם אינם מצביעים על רמת זיהום חריגה באזור הכרמל, החלו להופיע בקבוצות הפייסבוק והוואטספ תיאוריות חדשות, שהאשימו את הרשויות בזיוף הנתונים או בהצגה מכוונת של נתונים לא מעודכנים.

מהרגע שהתברר שחלק מהאפליקציות והאתרים חזרו לפעול, ושהם אינם מצביעים על רמת זיהום חריגה באזור הכרמל, החלו להופיע בקבוצות הפייסבוק והוואטספ תיאוריות חדשות, שהאשימו את הרשויות בזיוף הנתונים

יצוין כי העובדה שתחנות הניטור אינן מצביעות על רמות זיהום חריגות אינה מצביעה בהכרח על כך שהזיהום לא עלה בגלל חיבור האסדה.

בקבוצת הפייסבוק "זיכרון יעקב – במה חופשית" – אפשר היה למצוא תיאוריות קיצוניות יותר, לצד פרודיות על תיאוריות כאלה.

אחת הגולשות, למשל, כתבה: "לידיעת הנוסעים להפגנה בכביש 2. המשטרה עוצרת מכוניות הנוסעות לכיוון דרום ועליהן מתנוסס דגל שחור במחאה על האסדה. נראה שמישהו (שם למעלה) מנסה לטרפד את ההפגנה". תושבים הצטלמו בפה מכוסה וצילמו כך גם את ילדיהם.

גולש עקץ את המחאה: "עזרתכם הדחופה! בגלל נסיבות אישיות לא התפניתי מהבית. לפני כמה דקות התחלתי להריח ריח של תחנת דלק והתחיל לצמוח לי זנב. מה לעשות??"

"דיברנו על מחיקה ידנית"

דוברת ארגון "שומרי הבית", שלומית ולנסי, אמרה לזמן ישראל בתגובה: "לא פרסמנו תיאוריות קונספירציה. הקריסה מהיום היא קריסה. דיברנו על מחיקה ידנית של הנתונים שנעשתה על ידי הרשויות".

שלומית, עמוד הפייסבוק שלכם, ועוד יותר מזה – גיוס ההמונים שלכם מדברים על הקריסה של הבוקר, לא על מחיקה ידנית. אתם אומרים שהרשויות מסתירות מידע ושאתם אוספים כסף לתחנת ניטור משלכם שלא תסתיר אותו. זאת לא תיאוריית קונספירציה? אתם לא יודעים שאתרים ואפליקציות קורסים בעומס כזה גם בלי שום הסתרת מידע?

"אכן מורחים אותנו ומסתירים מאתנו מידע, זאת לא קונספירציה. מתכננים את האתרים והאפליקציות בצורה שיקרסו ברגע שיש עניין לציבור".

הם מתוכננים ככה מראש, במכוון?

"לא, הם פשוט לא מתוכננים טוב, ואז הם קורסים. זה מה שאנחנו אומרים. אבל אם מישהו מבין את זה אחרת לא נורא, מה שחשוב זה שהרשויות יתעוררו ויפעלו".

עוד 764 מילים
סגירה