רועים גרמנים. אילוסטרציה (צילום: דוד כהן/פלאש90)
דוד כהן/פלאש90

העירייה קונסת בעלי כלבים שכבר חוסנו או עזבו את העיר

עיריית רחובות שיגרה יותר מ-3,000 דוחות, בטענה כי כלבים לא חוסנו ● בין מקבלי הקנסות: בעלי כלבים שחוסנו, וגם תושבים שעזבו את העיר ושינו את כתובתם בתעודת הזהות ● בשירות הווטרינרי מסבירים שמערכת רישום הכלבים "ישנה ולוקה בחסר" ולא מעדכנת שינויי כתובת מהארנונה ● אבל בעירייה מטילים את האחריות דווקא על המתלוננים: "לא מדובר ב'תקלה׳, אלא בחוסר עדכון של בעלי הכלב״

לא פחות מ-3,000 קנסות מנהלים שיגרה עיריית רחובות לבעלי כלבים בשנה החולפת, וזאת בטענה כי אלה לא חיסנו את בעלי החיים שברשותם.

ואולם, מתלונות שהגיעו לזמן ישראל עולה כי רבים מהנקנסים חיסנו את כלביהם במועד הנדרש, ואף רשומים במאגר הרישום במשרד החקלאות כבעלי רישיון כחוק עבור כלבם. נקנסים אחרים טענו כי עזבו את רחובות, ולמרות שעדכנו את כתובתם החדשה בתעודות הזהות ואף ביצעו העברה של חשבונות הארנונה ומסי העירייה במועד עזיבתם, קיבלו מכתב מעירית רחובות ובו דרישה לתשלום הקנס.

כתבי אישום שהומרו לקנסות

בעלי כלבים נדרשים לחסן את כלביהם נגד כלבת ולהסדיר את רישיונות החזקת הכלב, על הרשויות המקומיות לוודא כי השימוש בקנסות אלה מתבצע לאחר בדיקת סטטוס הכלבים וכאמצעי אחרון לאכיפת הוראות החוק על בעלי הכלבים.

המידע המצוי במרכז הרישום מתקבל מהרשויות המקומיות שהנפיקו את הרישיון לכלב, והגורם המדווח ברשויות המקומיות, הוא זה האחראי על בדיקת אמיתות המידע המדווח.​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ המאגר כולו נגיש לכל וטרינר מוסמך, שמבקש לברר מה הסטטוס של הכלב המטופל ואם בעליו עומד בתנאי החוק.

במקרים שבהם מתבצעת עבירה על החוק להסדרת הפיקוח על הכלבים מושתים על בעלי הכלבים קנסות שהם בגדר קנס מנהלי קצוב כנגד עבירה. כלומר, מדובר בכתבי אישום שהומרו לקנסות מנהליים. על פי החוק, הרשויות המקומיות אחראיות לוודא כי השימוש בקנסות אלה מתבצע כאמצעי אחרון, ורק לאחר שמוצו כל ניסיונות ההרתעה לאכיפת הוראות החוק על בעלי הכלבים.

במייל שנשלח מהרשות הווטרינרית למתלוננים שפנו לבירור סיבת הקנסות נכתב:

"מחלקת האכיפה שלחה כנסות לכ-3,000 אנשים שעל פי רישוי השירות הווטרינרי מופיעים כלא מחוסנים.

"לצערנו מערכת הרישום של הכלבים בה אנחנו משתמשים שנים רבות היא ישנה ולוקה בחסר, בין היתר היא אינה מתעדכנת מהארנונה לגבי שינוי הכתובת ולפיכך נמצאים בסטטוס פעיל בעיר אנשים רבים שעברו דירה".

מעדויות שהגיעו לזמן ישראל עולה כי נקנסים שדיווחו על הטעות ברשומות העירייה נדרשו להגיש ערעור, כמקובל בכל מקרה אחר של הטלת קנס. העירייה לא נקטה בצעד יזום או מקל, למרות שמערכת הרישום "ישנה ולוקה בחסר".

אחד המתלוננים, תושב העיר לשעבר,  טוען כי נקנס על ידי העירייה אף שהוא עומד בכל דרישות החוק: "קיבלתי קנס מנהלי קצוב בסך של 1,500 שקל על עבירה מתמשכת של חמש שנים, בטענה שלא חיסנתי את הכלב בחמש השנים הללו, טענה שהיא שקר מוחלט", אמר בשיחה עם זמן ישראל.

"כשמכרתי את הדירה ברחובות לפני חמש שנים, שיניתי את שם משלם המים והארנונה ועדכנתי במשרד הפנים את הכתובת החדשה בתעודת הזהות. גם את העובדה שהכלב מחוסן ברצף במשך כל השנים, מאז שנת 2006 ועד היום, ניתן לגלות בבדיקת מחשב פשוטה במאגר של משרד החקלאות.

"למרות זאת קיבלתי ב-2019 קנס של 1,500 שקל מעיריית רחובות. מדובר במחדל חמור של העירייה אבל במקום להתנצל על הטעות, בעירייה מתנערים מאחריות"

מבדיקה שערך זמן ישראל עולה כי הכלב אכן מחוסן ברצף בחמש השנים האחרונות ורשום במאגר הרישום במשרד החקלאות כחוק, וכי כתובתו הנוכחית מופיעה בספח של תעודת הזהות מאז עזב את רחובות ב-2014.

עם זאת כשפנה בתלונה לעירייה והציג בפניהם את כל הפרטים האלה בבקשה לבטל את הדוח, נמסר לו מהעירייה כי אין קיצורי דרך, ושכדי לבטל את הדוח עליו למלא טופס ערעור רשמי בצירוף מסמכים, על פי ההנחיות המקובלות.

"לדעתי העירייה פועלת בשיטת מצליח. לא כולם יודעים להילחם על הזכויות שלהם. חלק בכלל לא מודעים לחוקים וגם מי שכן, כמוני, מגלה שזה לא ממש עוזר"

הוא לא הרפה ופנה שוב לעירייה ושאל מדוע עליו להגיש ערעור או להשקיע מאמץ נוסף בגיבוש מסמכים מטעמו, אף שברשות הווטרינרית מודים בתקלה במערכת המחשוב. במייל שנשלח מהרשות הווטרינרית בעירייה נמסר לו בתגובה: "התקבלו עד כה מאות ערעורים, לפיכך אנא התאזר בסבלנות עד לקבלת תשובה ממחלקת אכיפה. ללא ספק הקנס יבוטל משום שאינך תושב העיר".

הוא לא התעצל ועוד באותו היום פעל על פי ההנחיות ובערעור שהגיש כתב: "אינני תושב רחובות מאז יולי 2014 והקנס חל על התקופה שאינני תושב רחובות. הכלב שלי עם רישיון ברצף גם ב-5 השנים האחרונות". למכתב צורפו מסמכים המעידים על רישום רישיון הכלב כחוק במאגר של משרד החקלאות, וצילום תעודת זהות המעיד על כך שכתובתו שונתה במשרד הפנים כבר ביולי 2014.

ואולם בשבעת החודשים מאז שוגר המכתב – הוא לא זכה למענה מהעירייה.

כלבים (צילום: Nati Shohat/Flash90)
כלבים (צילום: Nati Shohat/Flash90)

"לדעתי העירייה פועלת בשיטת מצליח"

תושבת נוספת שהתגוררה בעבר ברחובות ושתלונתה הגיעה לזמן ישראל, נקנסה אף היא בסך של 1,500 שקל, אף שכתובתה עודכנה במועד עזיבתה את העיר וכלבתה מחוסנת כחוק כל השנים.

כשפנתה לעירייה בבקשה לבטל את הדוח השגוי, נדרשה להגיש ערעור לפי ההנחיות המקובלות לביטול קנסות, ועשתה זאת. עם זאת חצי שנה לאחר הערעור, היא עדיין לא קיבלה לדבריה מענה, והקנס על שמה נותר בעינו.

"לדעתי העירייה פועלת בשיטת מצליח. לא כולם יודעים להילחם על הזכויות שלהם. חלק בכלל לא מודעים לחוקים וגם מי שכן, כמוני, מגלה שזה לא ממש עוזר", היא אומרת.

"חמור שלמרות התקלה במערכת נשלחו קנסות במקום להסדיר קודם את הבעיה. מדובר בכ-3,000 דוחות בסך של כ-1,500 שקל לכל דוח. כרגע יש מאות מערערים, ויש להניח שיתווספו עוד. אבל יש המון שלא מערערים ולא מודעים לכך שהם יכולים וזכאים לביטול הדוח.

"העירייה לא פרסמה באתר העירייה אף לא מילה אחת על הסיפור הזה. מדובר במיליוני שקלים  שהעירייה גובה מבעלי הכלבים באופן שמחייב בדיקה".

תגובת עיריית רחובות

מעיריית רחובות נמסר: "עיריית רחובות, באמצעות השירות הווטרינרי העירוני מבצעת באופן יזום ומתמשך אכיפה של החוק להסדרת הפיקוח על כלבים, תשס"ג-2002 (להלן "החוק") כנגד בעלי כלבים הרשומים ברחובות אשר לא חיסנו את כלבם כנגד מחלת הכלבת ולא הסדירו את רישיונות החזקת הכלב שברשותם.

"במסגרת פעולות האכיפה נשלחות לבעלי הכלבים, אשר על פי הרשומים שניתנו מבעלי הכלבים לשירות הווטרינרי העירוני מתגוררים ברחובות, גלויות תזכורות והודעות SMS לחיסון הכלבים שברשותם, ובמידת הצורך מוטלים קנסות מנהליים מכוח חוק העבירות המנהליות.

"בהתאם לסעיף 8(ה) לחוק, חלה חובה על בעליו של כלב לדווח לרופא הווטרינר העירוני או לרופא מוסמך על שינוי מקום מגוריו הקבוע של בעל הכלב. על פי הרשומים בשירות הווטרינרי העירוני לא התקבלו הודעות כאלה מבעלי הכלבים הן על שינוי כתובתם, הן על שינוי במצב כלבם (באם מת, או נמסר או הלך לאיבוד…) ולכן כלבים של בעלים אלו המשיכו להופיע במערכת הממוחשבת כלא מחוסנים.

"משלא נתקבלו הודעות בדבר מעבר כתובת או מצב הכלב לאחר שליחת הגלויות תזכורת לחיסון, ב-SMS וגם בפרסום בעיתונות המקומית על תחילת נקיטת צעדי אכיפה, נשלחו הקנסות לכלל הכלבים שהופיעו במערכת כלא מחוסנים.

"לגופו של עניין:
1. עיריית רחובות דוחה מכל וכל את האמירה כי "ניתנו קנסות שלא כדין" ונעשו כל המאמצים על מנת להתריע בפני בעלי הכלבים שלא חיסנו את כלבם, למרות שהאחריות על מתן ההודעה ועדכון הפרטים היא של בעלי הכלבים. השימוש בקנסות מהווה את האמצעי האחרון באכיפה למילוי הוראות החוק.

2. כפי שמצוין בטופס הקנס כל מי שרואה עצמו כנפגע שלא בצדק מהטלת הקנס, רשאי להגיש ערעור לתובעת העירונית בבקשה לביטול הקנס הקצוב. מאחר שמדובר בהטלת קנס מנהלי קצוב כנגד עבירה, קיים מנגנון מנהלי לדיון בערעורים והודעה בדבר החלטת התובעת העירונית תישלח למגיש הערעור. אין כל יכולת למחיקה "אוטומטית" של קנס מנהלי, שכן מדובר בכתב אישום המומר לקנס מנהלי.

3. כפי שצוין, לא מדובר "בתקלה" אלא בחוסר עדכון של בעלי הכלב על שינוי כתובתו או שינוי במצבו של הכלב וחובת העירייה לבצע את המוטל עליה.

4. עד היום הוגשו מאות ערעורים על הקנסות וכל ערעור נבדק באופן פרטני ומעמיק, עבודה שדורשת זמן ומענה של התובעת העירונית לכל ערעור באופן אישי.

השירות הווטרינרי העירוני עושה מאמצים גדולים על מנת לשמור על בריאות הציבור לכלל תושבי העיר. נציין כי מרבית האנשים שקבלו את הודעת הקנס אכן כלבם לא היה מחוסן בתוקף והגיעו לחסן את כלבם, ובכך עלתה משמעותית אוכלוסיית הכלבים המחוסנת בתוקף.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,141 מילים ו-1 תגובות
סגירה