סוף השדרה שמאלה

האיחור המשמעותי בהקמת הרכבת הקלה, שנחשף בזמן ישראל, רק הגביר את החרדה והייאוש בשדרות ירושלים ביפו ● הרחוב הראשי - שהיה פעם זירת מסחר עירונית שוקקת - הפך לאזור רפאים, ועיריית תל אביב מתקשה לסייע לסוחרים המתוסכלים ● השבוע הושק שם מבצע חדש לרוכשים באפליקציה, אבל הטבות משמעותיות יותר - כמו הנחה בארנונה לעסקים הגוועים - נבלמות על ידי המדינה ● ואיפה ראש העיר? "מאז שהתחילו העבודות - לפה הוא לא בא"

  • שדרות ירושלים, ארכיון, למצולם אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
    Tomer Neuberg/Flash90
  • שדרות ירושלים ביפו, ארכיון, אפריל 2019, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
    תומר נויברג פלאש 90
  • שדרות ירושלים ביפו, ארכיון, אפריל 2019, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
    תומר נויברג פלאש 90
  • שדרות ירושלים ביפו, ארכיון, אפריל 2019, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
    תומר נויברג פלאש 90
  • שדרות ירושלים ביפו, ארכיון, אפריל 2019, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
    תומר נויברג פלאש 90
  • שדרות ירושלים ביפו, ארכיון, אפריל 2019, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
    תומר נויברג פלאש 90
  • שדרות ירושלים ביפו, ארכיון, אפריל 2019, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
    תומר נויברג פלאש 90

שדרות ירושלים נראו השבוע אחר הצהריים כמו רחוב צדדי באחת מערי השדה, ולא כמו השדרה הסואנת שהייתה טבורה של יפו ב-105 השנים האחרונות.

השקט והתנועה הרגלית הדלילה הופרו מדי פעם על ידי טרטור הגנרטורים של הפועלים הסינים, שעסקו בעניינם בתוך הציר החפור והחבול, לא מודעים לכך שמלחמת החפירות האמיתית מתחוללת אצל בעלי העסקים מסביבם.

קצת יותר מחצי שנה אחרי שהחלו העבודות על הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה, שדרות ירושלים סתומות משני הצדדים לתנועת כלי רכב. הרכבת אמורה לעבור כאן במסעה מבת ים לפתח תקוה, אך לפני כמה שבועות אביב לביא חשף בזמן ישראל עיכוב משמעותי בהפעלתה, והיעד המעודכן הוא מתישהו ב-2022.

קצת יותר מחצי שנה אחרי שהחלו העבודות על הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה, שדרות ירושלים סתומות משני הצדדים לתנועת כלי רכב. לפני כמה שבועות נחשף בזמן ישראל עיכוב משמעותי בהפעלתה

האוטובוסים שחרכו את השדרה עד לפני כמה חודשים, עברו לרחובות שלבים ויפת הסמוכים. העזובה בשדרה בלטה השבוע לעומת התכונה מסביב: אוהדי כדורגל נהרו דרך השדרה ממזרח, לאורות הבוהקים של בלומפילד המחודש, ומערבית לשדרה התנהלה ההמולה הרגילה של שוק הפשפשים וככר השעון.

מסביב הכל כאילו כרגיל, ואילו בשדרה המרכזית של יפו, עשרות עסקים ננטשו, חלקם מחכים לשוכר הבא שיבוא בשליש מחיר שכירות. בתי עסק אחרים הפכו לבתי מגורים על הקרקע, עם נוף לחפירות ובהעלמת עין של העירייה, והעסקים שנשארו בחיים מדווחים על קריסה של 30% במחזור המכירות.

כיכר השעון ביפו (צילום: Itzhak Harari /Flash90)
כיכר השעון ביפו (צילום: Itzhak Harari /Flash90)

סבב שני של הטבות

בניסיון לתת עירוי חיצוני לאזור, העירייה הכריזה השבוע על סבב שני של הטבות. לקוחות אמיצים שיסכימו לספוג את האבק והרעש של העבודות יוכלו ליהנות משדרה פטורה ממע"מ: במשך כל חודש פברואר, לקוחות שירכשו מעסקים בשדרות ירושלים באמצעות אפליקציית Colu יקבלו החזר של 17%.

ההטבה תקפה למגוון בתי עסק, כמו מסעדות, חנויות, מספרות, מכוני יופי ועוד. משום מה ההטבה תינתן במלואה בימי חול, ורק 5% ביום שישי, שהיה כאן היום הכי חזק עד לפני חצי שנה.

בהודעה לעיתונות, שכותרתה "לא רק באילת: שדרות ירושלים ללא מע"מ", מדבר ראש העיר, רון חולדאי, על המאמצים שהוא משקיע כדי להקל על בעלי העסקים ולעודד פעילות בשדרה, כולל אירועי תרבות ושאטל חינמי של מונית שירות הקרויה יפואית. המאמצים האלה הניבו 2 מיליון שקל בפיילוט הראשון שנערך להטבה הזו באוקטובר, כאשר 4,000 משתמשי האפליקציה הגיעו לקנות בשדרה.

אבו-עומאר, בעל עסק בשדרה: "איפה נשמע דבר כזה שראש העיר סוגר עסקים? אני פה 11 שנה. עכשיו כשביקשתי הנחה בעל הבית אמר לי שאני יכול ללכת, ושיש שוכרים שמחכים בתור להשכיר את זה כדירות. זה פשע"

אלא שאותם בעלי עסקים אמיצים שפתחו השבוע את חנויותיהם לפנות ערב, התקשו להתרגש מהמחווה הכספית של העירייה. כך למשל אבו-עומאר, בעל חנות למוצרי טואלטיקה בשדרה:

"חולדאי לא אומר אמת. לא יכול להיות שאתה מעודד אנשים לקנות פה ומצד שני, רוב החנויות פה הפכו לדירות. ראש העיר מתעלם מזה. בוא תנסה לסגור מרפסת, ישר יבואו פקחים של העירייה. צריך אישורים. פה לא צריך".

הוא מצביע על 3-4 חנויות שלידו שעברו הסבה שכזו למגורים, ככל הנראה בהסכמה שקטה של העירייה. לטענתו, חולדאי סוגר את העסקים בהעלמת עין.

"איפה נשמע דבר כזה שראש העיר סוגר עסקים? אני פה 11 שנה. עכשיו כשביקשתי הנחה בעל הבית אמר לי שאני יכול ללכת, ושיש שוכרים שמחכים בתור להשכיר את זה כדירות. זה פשע. הם רוצים לשחרר את החנויות ולהשכיר את הדירות האלה, שעכברים נכנסים אליהם, לזוגות צעירים. מי נתן לזה אישור?"

לטענתו, ראש העיר מבקר ביפו לעתים קרובות אך לא נכנס לשדרה. "ראיתי אותו עשרות פעמים עולה למעלה ליפת עם כל הצוות שלו ויושב ואוכל. מאז שהתחילו העבודות – לפה הוא לא בא".

אבו-עומאר, בעל חנות למוצרי טואלטיקה בשדרות ירושלים ביפו (צילום: עומר שרביט)
אבו-עומאר, בעל חנות למוצרי טואלטיקה בשדרות ירושלים ביפו (צילום: עומר שרביט)

כמה חנויות עדיין פתוחות

לצד שווארמות, קיוסקים ומעדניות, גם כמה חנויות בגדים היו פתוחות השבוע לקראת הערב. בבוטיק ספיה התלוננו המוכרות על הארנונה הגבוהה שהן עדיין משלמות, 600 שקל לחודשיים, על כך שאין אוטובוסים ושהרחוב חסום לרכב, ונזכרו שפעם לקוחות היו עוצרים ליד החנות ומבקשים את הפריט הרצוי מהאוטו.

סווטלנה מחנות הג'ינסים המערב הפרוע, עם ותק של 50 שנה בשדרה, אמרה ש"פעם הייתה תנועה בשעה הזו. עכשיו תראה מהבוקר עד הערב הכל שקט, החנויות מסביב סגורות. אצלנו ה-Colu לא כל כך תפס, זה כנראה יותר למסעדות".

בחנות המעצבים Zikger אמרה המוכרת שלמזלם, המכירות באינטרנט מצליחות לפצות קצת על התנועה האפסית בשדרה.

סווטלנה מחנות הג'ינסים המערב הפרוע, אמרה ש"פעם הייתה תנועה בשעה הזו. עכשיו תראה מהבוקר עד הערב הכל שקט, החנויות מסביב סגורות. אצלנו ה-Colu לא כל כך תפס, זה כנראה יותר למסעדות"

חמודי מכוכב האופניים, ממוקם בדרום השדרה, קצת לפני המפגש עם רחוב ארליך שפתוח לתנועת מכוניות. לדבריו, לא רק שאין סיוע מצד העירייה, אלא שהשוטרים גם דואגים לעמוד במשך שעות בין פלאפל איציק לרחוב ארליך, שביניהם, וכך להרתיע רוכבי אופניים חשמליות מלהגיע לחנות שלו.

"הם עושים את זה שלוש שעות ואין תנועה בחנות, כולם בורחים. דיברתי עם השוטרים וזה לא עוזר, הם רק עושים דווקא, ובודקים אם אין לכלוך מחוץ לחנות".

מעבר לכך, הוא ומתקני האופניים שעובדים איתו נאלצים לסבול גם את העבודות עצמן: "יש כאן רעש בלתי נסבל של גנרטורים, אנחנו לא שומעים אחד את השני, שמים לך את זה מול העסק, שבוע טוחן לך את הראש, ומלא אבק, כל הזמן צריך לנקות. ספקים רואים כאן כל הזמן שומרים ופקחים, ופוחדים להיכנס לפה".

מוכרת בחנות ג'ינסים בשדרות ירושלים ביפו (צילום: עומר שרביט)
מוכרת בחנות ג'ינסים בשדרות ירושלים ביפו (צילום: עומר שרביט)

מה הלו"ז?

ההיסטוריה המפוארת יותר של השדרה, או בשמותיה הקודמים, בולבארד ג'מאל פאשה, קינג ג'ורג' אבניו, נוזהה ולבסוף שדרות ירושלים, קיבלה ביטוי חזותי מרהיב ב"ספר השדרה", שכתבה הצלמת ורד נבון. הספר כולל תמונות מהתקופות השונות, עם בתי הקולנוע שנפרסו לאורך השדרה, כמו צליל, נגה ואלהמברה, ותיאטרון גיורא גודיק שהביא אליה את הזוהר של ברודווי.

"זה ספר שעשה פה היסטוריה, אפילו מסרתי עותק לראש העיר וכתבתי לו שהוא מופקד על הפרק שלא נכתב", היא אומרת. לדבריה, הזוהר הזה הלך ודעך בעקבות ההזנחה, השדרה כוסתה בהרבה מדי בטון ואקרשטיין וחסרו גינות בסגנון שדרות רוטשילד, כאילו כדי להכין את הקרקע לעבודות הרכבת.

"עכשיו רואים פה רק חפירות. קטסטרופה. כולם מכירים כבר בעובדה שהרכבת היתה צריכה להיות מתחת לאדמה ולא לשבש את החיים מעל הקרקע אבל זה מה יש. נאבקנו נגד עקירת העצים ואילצנו אותם להזיז כל תחנה ומסילה, כדי לחסוך עקירה של עשרות עצי פיקוס.

כתושבת יפו, היא דורשת להחזיר את האוטובוסים לשדרה ולחסוך לתושבים את פקקי הענק שיש עכשיו ביפת ובשוק הפשפשים, או את ההיטלטלות עד לציר שלבים העוקף. "כמו שדרות רוטשילד, גם השדרה ביפו לא אמורה להיות מדרחוב. זה שהוציאו את התחבורה הציבורית, זה מה שהרס את השדרה כי הרבה עסקים התפרנסו מאנשים שירדו מהם.

גם היא מסכימה שההטבה באפליקציה רחוקה מלהספיק לפצות על אובדן ההכנסות של העסקים הגוועים, והיא בעיקר רוצה לדעת מה הלו"ז, כי "אי אפשר להחזיק את זה ככה שנים. מה קורה אם לא עומדים ביעדים? אמרו לנו שחייבים לסגור את השדרה משני הצדדים, עכשיו נת"ע אומרים שהעבודות לא יסתיימו בזמן בגלל עיכובים אחרים אז מה יקרה אחרי השנתיים וחצי שהתחייבו להחזיר את השדרה? הבן שלי צריך ללכת קילומטר וחצי עד שלבים או לחכות לשאטל היפואית שלפעמים מגיעה אחרי עשרים דקות.

"איך אפשר לעצור פה את החיים זה לא השוק היווני שאפשר להפוך למדרחוב. הציבור כרגע רוצה לדעת, אנחנו באי וודאות, רוצים לדעת תכלס, התחייבתם תוך שנתיים וחצי להחזיר את השדרה למצב נורמלי, לא תעמדו בזה מה יהיה? תנו תשובות. האם תחזירו תחבורה ציבורית? שוקלים את זה בכלל?

תקוות שווא

הרכבת נכפתה על השדרה ועל העירייה, זה ברור. אך הציפייה של בעלי העסקים להקלות יותר רציניות מאשר עידוד קניות באפליקציה, היא ככל הנראה לשווא.

מיטל להבי, סגנית ראש העיר, מבינה את היקף הפגיעה הכלכלית, אך היא לא אשת בשורות. "הסבל, המשמעות הכלכלית, הנזק לעוסק קטן הוא מאוד משמעותי ויכול למוטט פרנסה. אין דין בעל נכס כדין שוכר שמפעיל עסק.

"הלקח המרכזי הוא שהלו"ז חייב להיות ברור, כך ששוכר יוכל לדעת מראש אם להאריך או לא להאריך את החוזה. זו האחריות של נת"ע להודיע, ולא בשליפה".

האם יחזרו לכאן האוטובוסים מתי שהוא? מה הלו"ז? תישקל הקלה בארנונה?

"אני לא יודעת על היקף העיכוב בצורה ודאית, ככל שהעבודות בשדרה יסתיימו והרכבת תעבוד, הרחוב נבנה כך שניתן יהיה להכניס אליו תחבורה, אם יוחלט לעשות זאת. לגבי ארנונה, זו החלטת מדינה ולא עירייה. הייתה פנייה וניסיון לבטל ארנונה גם ברחוב יפו בירושלים, וזה לא אושר, בין השאר מפני שיש לכך השלכות רוחב – שהרי היום זה בגלל עבודות רכבת ומחר בגלל שביל אופניים.

מיטל להבי: "לגבי ארנונה, זו החלטת מדינה ולא עירייה. הייתה פנייה וניסיון לבטל ארנונה גם ברחוב יפו בירושלים, וזה לא אושר, בין השאר מפני שיש לכך השלכות רוחב – שהרי היום זה בגלל רכבת ומחר בגלל שביל אופניים"

"אני מסכימה שעבודות תשתית רגילות הן לא באותו היקף, ומשך הזמן של עבודות תשתית אחרות, אך זו לא החלטה עירונית לתת הנחה בארנונה. כשמדובר בפרויקט לאומי זו החלטת מדינה, השר הוא זה שמאפשר להוריד ולהעלות.

"העירייה הקצתה 5 מיליון שקל, ומוכנה להקצות עוד 5 מיליון לפיצויים, רק שהמדינה קבעה, שפיצויים יכולים להינתן רק באזור עבודות תת קרקעיות, כלומר כן בקרליבך, ולא בשדרות ירושלים. המדינה לא מאפשרת פיצוי מהקרן לעבודות בקו עילי. היוזמה של Colu היא מתקציב עירוני ועל חשבון הקופה העירונית".

יפו (צילום: מתוך הספר של הצלמת ורד נבון)
יפו (צילום: מתוך הספר של הצלמת ורד נבון)

להסתדר או לסגור

בעלי העסקים בשדרות ירושלים יצטרכו להסתדר לבד או לסגור את הבאסטה, כפי שמבינה גם נועה מונדשיין, בעלת חנות חזיות בהתאמה אישית, שהייתה ממובילות המחאה נגד הסגירה המוחלטת של השדרה. "גם בקרליבך לא קיבלו גרוש, המדינה לא תיתן שקל ואין הקלות, שום כלום. אפילו אגרת שילוט צריך לשלם על מיליוני הולכי רגל שרואים אותנו ברחוב", היא אומרת בציניות.

"אין נפש חיה ברחוב שרואה את השלט שלי. הבנתי כבר מההתחלה שזו קטסטרופה שאין לתאר, וידעתי שעסקים ייסגרו אל-חזור. האסון הגדול הוא שהחליטו ברגע אחד שבמקום שיהיה נתיב תחבורה ציבורית יסגרו את השדרה לגמרי, ולא נתנו לאף שוכר להיערך לדבר הזה. הגענו לבג"צ ומסתבר שכל עוד ההגדרה היא פרויקט לאומי מותר להם לעשות הכל".

לטענתה, כל הברדק הזה שיימשך כמה שנים הוא בעצם לשווא, והשדרה כבר לא תחזור למה שהייתה במאה שנים האחרונות: "מה לעשות שהרכבת המטופשת גם לא תעזור לאף אחד, כי מספר הנוסעים שייסעו בה לא יגיע אפילו 30% מזה שהיה באוטובוסים. גם לא מוסרים לוח זמנים. כשסגרו את השדרה באופן מוחלט אמרו שלוש שנים. לפני חודשיים אמרו שיש עיכובים.

"אישית אני לא נפגעת, כי אלי באים מכל הארץ. אז אמנם קשה להם יותר להגיע, אבל הם עושים את המאמץ. עשרות עסקים סגרו והרבה נמצאים על סף סגירה, ומחכים למשיח, שלא יבוא. מי שישרוד זה החזקים, שיקומו ליום חדש כשהרכבת תעבור שם. אבל מספר האנשים בשדרה לא יחזור להיות אותו הדבר.

"עשרות עסקים סגרו והרבה נמצאים על סף סגירה, ומחכים למשיח, שלא יבוא. מי שישרוד זה החזקים, שיקומו ליום חדש כשהרכבת תעבור שם. אבל מספר האנשים בשדרה לא יחזור להיות אותו הדבר"

"עורק ראשי שנועד להיות נתיב תחבורה ציבורית יהפוך למדרחוב לתיירים, סטייל מתחם התחנה, מן מקום רפאים כזה, לא שדרה תוססת וחיה כפי שהיא נועדה להיות. לקחו את שדרת המסחר הכי מיוחדת בארץ, שצמודה למגורים ולציר תחבורה ראשי, וזרקו לפח. זה לא יחזור להיות מה שהיה".

מי שבכל זאת נהנים מהמצב החדש הם אולי חתולי הרחוב, שיכולים לשבת עכשיו בשקט באמצע השדרה, חופשיים מסכנת המכוניות.

רק מתווך דירות, שסיפר על חנות שעומדת להשכרה ב-5,000 שקל לאחר שבעבר הושכרה ב-14,000 אלף, התעקש ששדרות ירושלים זה "הרוטשילד הבא של תל אביב-יפו". בדומה לו, גם במרכז הסיינטולוגיה הביעה פקידת הקבלה אופטימיות קוסמית, בציפייה לעתיד ורוד, כשיסתיימו העבודות על הרכבת הקלה.

יפו כפי שנראתה בעבר (צילום: מתוך הספר של הצלמת ורד נבון)
יפו כפי שנראתה בעבר (צילום: מתוך הספר של הצלמת ורד נבון)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,723 מילים ו-1 תגובות
סגירה