הביקורת הציבורית על חברות האינטרנט התחילה בבריטניה

ב-2017 שילמה גוגל בבריטניה פחות מ-50 מיליון ליש"ט, על הכנסות של כ-6 מיליארד ליש"ט ● בעולם של מס רגיל, גוגל הייתה משלמת כמיליארד ליש"ט על השנה הזו לבדה

מחאה נגד גוגל בצרפת (צילום: AP Photo/Francois Mori)
AP Photo/Francois Mori
מחאה נגד גוגל בצרפת

הגל הקשה של הביקורת הציבורית על חברות האינטרנט הגיע מבריטניה. אחרי שהתגלה כי גוגל מכניסה כ-5 מיליארד ליש"ט לשנה בבריטניה, אך כמעט לא משלמת מס על הסכום הזה, נאותה החברה לשלם 130 מיליון פאונד על כל ההכנסות שלה בעשור שהסתיים ב-2016.

גם ההסכם הזה ספג ביקורת ציבורית וכל הצהובונים (ה"סאן", ה"דיילי מייל" וה"מירור") הביעו תמימות דעים נדירה באשר לגזל של הקופה הציבורית. אפילו איל העיתונות, רופרט מרדוק, שקשה להיזכר במקרים שבהם מתח ביקורת על המגזר הפרטי, התרעם על הסכם המס עם גוגל. עד כדי כך.

השנה האחרונה שיש לגביה נתונים היא 2017, אז שילמה גוגל בבריטניה פחות מ-50 מיליון ליש"ט, על הכנסות של כ-6 מיליארד ליש"ט. בעולם של מס רגיל, גוגל הייתה משלמת כמיליארד ליש"ט על השנה הזו לבדה.

החברה השנייה שעוררה סערה באירופה ובבריטניה היא פייסבוק. בהודעה מאשתקד טענה החברה כי בכוונתה להתחיל ולרשום את ההכנסות בכל מדינה שבה היא פועלת ולשלם עליהן מס. אלא שלפי הערכות, זה לא יפתור את הבעיה, מאחר שהמס הוא על הרווח ולא על ההכנסה, ולרווחים האלה יש דרך להיעלם למקלטי מס.

אם להסתמך על תקדים העבר, לפייסבוק יש הרבה מה להפסיד. כך למשל ב-2014, שילמה החברה פחות מ-5,000 ליש"ט (!) בבריטניה, על הכנסות של יותר ממילארד ליש"ט.

ב-2017 כבר שילמה פייסבוק כ-7 מיליון ליש"ט, אך עדיין מדובר בסכום מצחיק למדי, ביחס להכנסות של 1.3 מיליארד ליש"ט. התנהלות חמקנית עוד יותר מציגה אמזון, ששילמה לפני שנתיים רק 4.5 מיליון ליש"ט בבריטניה, על הכנסות של כ-9 מיליארד ליש"ט.

מחכים להמלצות

ביוני הקרוב צפוי ה-OECD להציג המלצות למיסוי חברות האינטרנט, וזאת במסגרת פרויקט רחב היקף שנעשה בשנים האחרונות ובחן את הסטת הרווחים למקלטי מס (Base Erosion Profit Shifting).

אבל לאירופים לא הייתה סבלנות לחכות להמלצות. שובר השוויון האפשרי התרחש באוקטובר החולף, אז הודיע שר האוצר הבריטי, פיליפ האמונד, על מס מיוחד שייכנס לתוקף בשנה הבאה: הרשתות החברתיות הגדולות, אתרי החיפוש, אתרי המסחר המקוון הגדולים ואתרים שמוכרים נתוני גולשים, ישלמו 2% על ההכנסות.

המס הוא על ההכנסות, מאחר שהבריטים כבר למדו שאת הרווחים החברות האלה מסיטות למקלטי מס, כאמור. המס הזה אמור לייצר כ-400 מיליון ליש"ט לשנה, וייגבה מחברות שיש להן הכנסות שנתיות של לפחות חצי מיליארד דולר בכל העולם. במלים אחרות, גוגל, פייסבוק ואמזון תחילה, אבל Airbnb, Spotify ורבות אחרות גם על הכוונת.

בצרפת מכוונים קצת יותר גבוה: ממשלתו של עמנואל מקרון – ניאו ליברל – שמנסה למתג את מדינתו כמרכז חדשנות והיי-טק, החליטה על מס של 3% על החברות האלה כבר השנה, וייתכן אף שהמס יהיה גבוה יותר. המס הצרפתי מגיע לאחר שבאיחוד האירופי ניסו להטיל מס של 3%, אך נתקלו בהתנגדות של כמה מדינות. גרמניה הולכת בעקבות צרפת, וגם באוסטריה וספרד מתכוונים לנקוט בצעד דומה.

עוד 411 מילים
סגירה