אחרי ההמולה והזעם, אין ספק שאדלשטיין יציית לצו בג"ץ

יו״ר הכנסת הפך אתמול למלך ליום אחד בקרב פעילי הליכוד, בעקבות התעקשותו אל מול שופטי בית המשפט העליון, שלא להביא את החלפתו להצבעה בכנסת מיידית ● אך מרגע שהתקבל פסק הדין המצווה על אדלשטיין לעשות זאת עוד היום, הרוב המכריע בליכוד פסל כל אפשרות להמרות את הצו ● קולו של נתניהו טרם נשמע, אבל דבר אחד ברור: בקרוב, גם הוא יזדקק לסעד בג״ץ ● פרשנות

הפגנה מחוץ לכנסת הקוראת ליולי אדלשטיין להתפנות מכסא יו"ר הכנסת. 23 במרץ 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
Olivier Fitoussi/Flash90
הפגנה מחוץ לכנסת הקוראת ליולי אדלשטיין להתפנות מכסא יו״ר הכנסת. 23 במרץ 2020

לא הייתי זבוב על הקיר בפגישה אמש בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. ובכל זאת, אפשר להניח כי השניים איחדו מחשבות זהות על בית המשפט העליון ועל ההחלטה שבג"ץ קיבל שלשום, לכפות על אדלשטיין לכנס את המליאה ולדון בהחלפה שלו עצמו.

אפשר לשער על מה היה השיח בין ראש הרשות המבצעת ויו"ר הרשות המחוקקת, על האקטיביזם ועל שופטי בג"ץ. אפשר גם להניח כי השניים הבינו שהם יצטרכו לפעול נגד רצונם המשותף ולכנס היום את מליאת הכנסת, אשר תבחר את ח"כ מאיר כהן מכחול-לבן כמחליפו של אדלשטיין מהליכוד.

אדלשטיין עשה בינתיים את שלו. בקרב הליכודניקים, הוא הפך אתמול מלך ליום אחד, אחרי הסירוב הראשון שלו לקבל את הפנייה של שופטי בג"ץ לכנס את המליאה. בקבוצות הפעילים השונות שבחו והללו את עוז הרוח של יו"ר הכנסת שהתייצב מול בג"ץ העוין. כולם ראו בו שליח נאמן של נתניהו, שמנסה למנוע חוקים שיביאו להדחתו שלו עצמו.

בקבוצות הפעילים השונות שבחו והללו את עוז הרוח של יו"ר הכנסת שהתייצב מול בג"ץ העוין. כולם ראו בו שליח נאמן של נתניהו, שמנסה למנוע חוקים שיביאו להדחתו שלו עצמו

ובכל זאת, בצמרת הליכוד לא הלכו עם הקריאות מהשטח. ביום שני בלילה בג"ץ פרסם את ההחלטה שמחייבת את אדלשטיין לכנס היום (רביעי) את המליאה, ורוב השרים הבינו שהליכוד אינו יכול ואינו רשאי להמרות פסקי דין.

גדעון סער פרץ את הדרך כבר ביום שני בלילה, ומיד אחריו הודיעו גם השרים גלעד ארדן וגילה גמליאל שצריך לקיים את פסק הדין כלשונו. למחרת הצטרפו אליהם השרים ישראל כ"ץ, צחי הנגבי, זאב אלקין וחברי הכנסת ניר ברקת, אבי דיכטר ויואב קיש.

מי שהפציר באדלשטיין שלא להעלות את הנושא לדיון והצבעה היו בעיקר השרים יריב לוין ובצלאל סמוטריץ', וחברי הכנסת מיקי זוהר ושלמה קרעי. אילו היה לוין יו"ר הכנסת, הוא היה בועט בהחלטת בג"ץ וקורא שוב לנשיאה אסתר חיות לבוא ולהשתלט על כסאו באמצעות משמר בתי המשפט.

לוין הוא אידיאולוג קנאי וחסר עכבות במלחמתו נגד שופטי העליון. לפני שאמיר אוחנה התמנה לתפקיד שר המשפטים, לוין סירב לקבל את התפקיד רק מכיוון שחשש שלא יצליח לבצע רפורמה מהפכנית במערכת המשפטית.

אילו היה יריב לוין יו"ר הכנסת, הוא היה בועט בהחלטת בג"ץ וקורא לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות לבוא ולהשתלט על כסאו באמצעות משמר בתי המשפט

אבל אדלשטיין לא שם. בשנים שלו כיו"ר הכנסת הוא הציג בדרך כלל עמדה ממלכתית ולא נתפס מעולם כבר פלוגתא של האינסטנציה המשפטית. ההחלטות המשונות שלו לעכב את עבודת הכנסת ואת בחירת הוועדות ולמנוע את כינוס המליאה לבחירת יושב ראש חדש באה לשרת בעיקר את נתניהו, שביקש לעצמו כנסת כנועה למרות שאיבד את הרוב בבית.

ועם זאת, בכירים בליכוד העריכו אתמול כי ראש הממשלה לא יהרוס את המבנה הדמוקרטי, בוודאי שלא בימי המשבר הללו, ויתייצב לצד פסק הדין של בג"ץ. אחרי הכל, לנתניהו יש גם אינטרס משלו לכבד את פסק הדין: אם, בסופו של דבר, כחול-לבן תעביר בכנסת חוקים פרסונליים במטרה למנוע מנתניהו לכהן כראש הממשלה – אזי הוא עצמו יזדקק לסעד משופטי בית המשפט העליון.

עוד 459 מילים ו-1 תגובות
סגירה