בני גנץ (במרכז וברקע) בכנס בחירות של כחול לבן, 29 בפברואר 2020 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
Miriam Alster/Flash90

כך מסבירים בכחול-לבן את הפליק-פלאק של גנץ

בסביבת כחול-לבן שומעים וקוראים את הביקורות הקשות נגד בני גנץ ומתפוצצים ● האוזר והנדל אשמים, אומרים שם, הם השאירו אותנו ללא קלפים ● מקורב לגנץ בראיון לזמן ישראל: הוא לא בונה על כך שנתניהו יפנה את מקומו בזמן, גבי אשכנזי לא הטיל וטו על ממשלת מיעוט, יאיר לפיד לעולם לא יהיה ראש ממשלה, הציבור לא מבין את משמעות המהלך, וגם יובל דיסקין - שתקף את גנץ ברשתות החברתיות - לא מבין כלום

כמה ימים לפני הודעתו השנויה במחלוקת של בני גנץ על נכונותו להיכנס לממשלה בראשות בנימין נתניהו, הבהירו יועז הנדל וצבי האוזר כי לא רק שלא יתמכו בהצבעה על ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת, אם תגובש כזו, אלא אף יצביעו נגדה – ולא יסתפקו בהימנעות או בהיעדרות מהמליאה.

לדברי גורם הבקיא במתרחש בכחול-לבן, למרות שגבי אשכנזי דחף גם הוא להקמת ממשלה רחבה עם בלוק הימין, הוא אמר בפורומים פנימיים שלא יהיה זה שמסכל ממשלת מיעוט. "הייתה לנו ממשלה ביד", אומר הגורם. "בוגי – בוגי יעלון! – אמר שהוא בעדה, אשכנזי אמר שהוא צריך לחשוב, אבל הוא לא יעמוד בדרכנו ומקסימום הוא יתפטר; הוא בוודאות לא היה מצביע נגד. אותו הדבר חילי טרופר.

"ואז הנדל והאוזר הודיעו ביום ראשון שעבר באופן חד-משמעי ולא משתמע לשני פנים שהם לא יתפטרו מהכנסת ולא יימנעו – הם יצביעו נגד. הם אמרו את זה לכל מי שצריך לדעת בצד השני. ברגע שבו הם נתנו את המתנה הזאת לנתניהו, הם הרסו בעצם את הקו של כחול-לבן. כלומר, החל מיום ראשון שעבר אנחנו במשחק פוקר, שבו הקלפים שלנו על השולחן והצד השני צוחק עלינו ולועג לנו".

"ברגע שבו הנדל והאוזר נתנו את המתנה הזאת לנתניהו, הם הרסו בעצם את הקו של כחול-לבן. כלומר, החל מיום ראשון שעבר אנחנו במשחק פוקר, שבו הקלפים שלנו על השולחן והצד השני צוחק עלינו ולועג לנו"

בסביבתו של האוזר אישרו אתמול את הטענה, והסבירו כי הסירוב שלו ושל הנדל להתפטר מהרשימה – כפי שציפו מהם – נובע מהחשש שחברי הכנסת שיחליפו אותם יצביעו בעד ממשלת המיעוט. עוד עולה כי הנדל והאוזר ממתינים כעת לסיום המשא ומתן בין גנץ ונתניהו, ורק אז יפרטו בתקשורת את שיקוליהם המלאים, שעיקרם חוסר הנכונות של הרשימה המשותפת לקבל את "ההסדר המכונן של ישראל" כמדינה יהודית, כפי שטען האוזר לא פעם.

המהלך האחרון שעשו השניים – שהתפצלו מתל"ם והקימו סיעה עצמאית, לאחר התפצלות מפלגת-האם כחול-לבן – מנוגד באופן חד לטענות עיקשות שהשמיעו לאור הדרך מקורבי יעלון, ולפיהן ברגע האמת הצמד יתיישר עם הקו המפלגתי.

לפני פחות משבועיים אמר אחד המקורבים לזמן ישראל, כי בניגוד לאורלי לוי-אבקסיס, "האוזר והנדל לא עשו שום תהליך יזום", וכי הדיווחים בתקשורת על צעקות במסדרונות תל"ם פשוט אינם נכונים. "אני יכול להגיד לך בוודאות שלא כצעקתה, ובסוף אני משוכנע שנגיע לעמק השווה", הוסיף.

יועז הנדל וצבי האוזר (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
יועז הנדל וצבי האוזר (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

"הישג אישי אדיר"

במקביל, בכחול-לבן – בגרסתה המצומקת – דוחים את הביקורת הרבה שנמתחת על המפלגה, וטוענים כי מו"מ עם נתניהו היה בלתי נמנע. בסביבת גנץ טוענים עוד כי אחד התרחישים החלופיים שדובר בהם, של הקפאת המצב על רקע הקורונה כדי להעביר בכנסת בחודשים הקרובים חקיקה שתגביל את נתניהו, לא היה ריאלי. הסיבה: החוקים לא היו עומדים בבג"ץ או משונים לאחר הבחירות הבאות.

"נתניהו ידע שבקרוב הוא יקבל את המנדט מהנשיא, לא יצליח ולא ירצה להרכיב ממשלה, ואנחנו נלך לבחירות – לא חשוב אם בעוד שלושה או שישה חודשים, בהתאם למה שהקורונה תאפשר", אומר הגורם הבקיא במפלגה.

"בבחירות האלה הוא היה מקבל לפחות 64-65 מנדטים, ואז אנשים כמוך היו מתקשרים לשאול אותי מה אני אומר על זה שיש חוק צרפתי ונתניהו נמלט מהדין, ושהכנסת פוזרה בחוסר אחריותנו, כי העדפנו את שלמות כחול-לבן על זה שמדינת ישראל יש לה ראש ממשלה שהוא לא רק נאשם – הוא גם נמלט ממשפט ולעולם לא יעמוד למשפט, והוא גם פירק את בית המשפט העליון מסמכויותיו.

"בבחירות רביעיות נתניהו היה מקבל לפחות 64-65 מנדטים, ואז אנשים כמוך היו מתקשרים לשאול אותי מה אני אומר על זה שיש חוק צרפתי ונתניהו נמלט מהדין, ושהכנסת פוזרה בחוסר אחריותנו"

"דרך אגב, נתניהו לא היה צריך לזכות אישית (במקרה שהיה עובר חוק המגביל אותו, נ"י). הליכוד היה רץ בבחירות, זוכים בכמה מנדטים שרוצים, מפרקים את בג"ץ ומעבירים פיסקת התגברות".

בחירות רביעיות, מעריכים בסביבת גנץ, היו מובילות להתרסקות כחול-לבן "מכל הסיבות הנכונות, ובמיוחד כי הרשינו להגיע לבחירות. זה היה דבר איום ונורא. לא היינו יכולים להתמודד עם עוד קלון כזה".

יש לציין כי בית המשפט העליון מעולם לא פסל חוק פרסונלי, וכי אם זה מהווה שיקול, הרי שגם החוק שיאפשר לנתניהו להמשיך לכהן כממלא מקום ראש הממשלה לאחר הרוטציה אינו ריאלי. יתרה מכך, חקיקה שתאסור על נאשם לכהן בראשות הממשלה תהיה רלוונטית לכל ראשי הממשלה החל מהבחירות הבאות, ולכן ספק רב אם תיחשב כפרסונלית או רטרואקטיבית, בעוד שהחקיקה שעליה מדובר כעת מתאימה רק לנתניהו, ומשנה את הכללים עוד קודם לבחירות נוספות.

למרות זאת, גנץ ומקורביו הסיקו שמתווה החקיקה להגבלת נתניהו – ולחיזוק הדמוקרטיה, באמצעות הוספת סעיף שוויון לחוק הלאום, קידום חוק יסוד חקיקה, שיחזק את בית המשפט העליון, ועוד – אינו מעשי, וכי הימנעות מכניסה לממשלה "מטעמים ציניים" תהיה טעות קשה. לדברי מקורבו של גנץ, יש טעות ציבורית בהתעלמות מ"הישג אישי אדיר" שלו, שעשוי להירשם בדפי ההיסטוריה.

"בגופנו מנענו את חוק החסינות ואת החוק הצרפתי באפריל, ובגופנו מנענו בספטמבר את זה שהוא יתחמק מבית המשפט על ידי חסינות, ואנחנו מנענו את המשך ההתפרקות – ומאז אנו סופגים גידופים וטענות קשות. אני מכבד את הכל, אבל שלם לגמרי עם מה שגנץ עשה, גם אם בלב כבד ובעיניים דומעות".

*מכתב אישי מיובל דיסקין לחברי סיעת "חוסן לישראל"*אחרי המהלך הבוגדני והבלתי נתפס שהותיר מאות אלפי בוחרים נדהמים (אפילו…

פורסם על ידי ‏‎Crime Minister‎‏ ב- יום שישי, 27 במרץ 2020

"נתניהו זקוקים לשותפים"

את הביקורות הנוקבות על טיפשות, חובבנות ונאיביות של גנץ מתאר מקורבו כ"קשקושים". הוא מעריך את סיכויי התממשות הרוטציה ב-25% בלבד, וגם אם זה יקרה, לדבריו, סביר שנתניהו יפעל להפיל את ממשלת גנץ בתוך חודשים ספורים, בשיתוף פעולה עם האופוזיציה בכנסת.

למרות זאת, הוא מוסיף, נתניהו זקוק לשותפים שאיתם אפשר לחלוק אחריות לתוצאות משבר הקורונה, בעיקר הכלכליות, ויירתע מהפלת הממשלה כל עוד הוא בראשה, משום שבמקרה כזה גנץ הופך מיידית לראש ממשלת המעבר.

"הנחת המוצא שלנו היא שיש סיכוי גבוה שנתניהו לא יקיים את ההסכם, אבל יש סיכוי שכן. אנחנו לא יודעים. מה שאנשים לא כל כך מבינים זה שלא מדובר ברוטציה אלא בחקיקה. החקיקה הזאת תקבע הקמה של שתי ממשלות, הנוכחית והבאה. כדי לפזר את הממשלה הבאה יהיה צורך בחקיקה – אני מניח שיהיה רוב, כי ככל הנראה יש עתיד ובוגי וחברי הכנסת הערבים יצביעו בעד הפיזור שלה, אבל גם אז זה ייקח כמה חודשים. אם תקום ממשלה עכשיו, יש סיכוי לא רע שהיא תחזיק שנתיים, ואחרי זה נראה.

"הנחת המוצא שלנו היא שיש סיכוי גבוה שנתניהו לא יקיים את ההסכם. אנחנו לא יודעים. מה שאנשים לא כל כך מבינים זה שלא מדובר ברוטציה, אלא בחקיקה שתקבע הקמה של שתי ממשלות – הנוכחית והבאה"

"כולם מסתכלים על זה כאילו באנו למשא ומתן הזה עם קלפים והכל בידיים שלנו. מפלגה של 17 חברי כנסת שמקבלת ממשלה פריטטית, שר ביטחון, שר חוץ, עוד שרים משמעותיים כמו כלכלה ותקשורת – לא היה דבר כזה מאז קום המדינה.

"כל האינטליגנטים והפרשנים חושבים שהם יודעים הכל. ראיתי שדיסקין כותב מכתבים… אני מזמין אותו שילך להיות ראש מפלגה ובוא נראה את ההישגים הגדולים שלו. או יאיר לפיד שכבר שמונה שנים בפוליטיקה, וההישג הכי גדול שלו זה שהוא היה שנה וחצי שר אוצר, וכל החוקים שלו בוטלו".

בני גנץ ויאיר לפיד, פברואר 2020 (צילום: פלאש 90)
בני גנץ ויאיר לפיד, פברואר 2020 (צילום: פלאש 90)

"הקשקוש הכי גדול"

"הקשקוש הכי גדול שיש ברשתות הוא הנאיביות שלנו, חוסר היכולת שלנו", מוסיף הגורם. "אף אחד לא ילמד אותנו מה זה להיות פוליטיקאים. כחול-לבן עצרה במו ידיה, במלחמה עיקשת במשך שנה, את התרסקות הדמוקרטיה.

"יש עתיד לבדה לא השיגה שום דבר אמיתי מאז שקמה, והדבר המרכזי שתמיד יזכרו לה זה פירוק כחול-לבן, עוד טעות היסטורית של לפיד. הוא פסול חיתון עם החרדים, הוא חזר להיות מפלגת נישה קטנה, והוא לעולם לא יהיה ראש ממשלה – אין לו שותפים להקמת קואליציה. יש עתיד היא מפלגה שקמה עם הישג מדהים של 19 מנדטים (בבחירות 2013, נ"י) ולא מימשה כלום ב-9 השנים שהיא קיימת.

"יש עתיד לבדה לא השיגה שום דבר מאז שקמה, והדבר המרכזי שתמיד יזכרו לה זה פירוק כחול-לבן, עוד טעות של לפיד. הוא פסול חיתון עם החרדים, הוא חזר להיות מפלגת נישה קטנה, ולעולם לא יהיה ראש ממשלה"

"בכחול-לבן יש לנו הרבה כבוד, אנחנו אפילו אוהבים את יאיר לפיד והח"כים שאתו. עבדנו צמוד אתם בשנה האחרונה, יש לנו שם הרבה חברים טובים, ואני מקווה שעוד נעשה דברים ביחד לטובת מדינת ישראל".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
בני גנץ טעיתה בגדול ולמעלה משני מיליון ישראלים שומרי חוק בחרו בך שתחליף את הנבל המושחת חסר המצפון ואז אתה עושה כזה מהלך שלמעלה משני מליון איש ועוד ישראלים רבים נותרו פעורי פה ! " אפס סו... המשך קריאה

בני גנץ טעיתה בגדול ולמעלה משני מיליון ישראלים שומרי חוק בחרו בך שתחליף את הנבל המושחת חסר המצפון ואז אתה עושה כזה מהלך שלמעלה משני מליון איש ועוד ישראלים רבים נותרו פעורי פה ! " אפס סובלנות לשחיתות " זוכר ? חזור בך מהר והקם ממשלה כי " רק לא ביביבלוף " סוף סוף ניצח ואתה הפרעתה לזה ??? הוא האסון הכי גדול שיכול להיות פה וכל יום שהוא בתפקיד ציבורי האסון גדל הוא לא ילחם בנגיף הוא ילחם בנו בעזרת הנגיף ורק בשביל לחמוק מהמשפט כי פשוט שהוא עבריין סידרטי שבז לעם הזה ובעיקר לתומכים בו ! יודע אך אלמנה שחורה פועלת ? זה בדיוק מה שהוא יעשה גם לך ! חזור בך והקם ממשלה במיידי חיים של מיליוני ישראלים זה לא הפקר והנבל לא לוקח אחריות על כלום חייב ללכת לדרכו !

עוד 1,213 מילים ו-2 תגובות
סגירה