אביר קארה, מייסד קבוצת אני שולמן (צילום: באדיבות המרואיין)
באדיבות המרואיין

ראיון אני השולמן המקורי

לפני חצי שנה אביר קארה פתח קבוצת מחאה בפייסבוק, ובתוך שלושה שבועות כבר היו בארץ עשרות אלפי "שולמנים" גאים ● ואז הגיע משבר הקורונה, שמיקם אותו בחזית המאבק לפיצוי בעלי העסקים הקטנים והבינוניים ● קארה מתרחק מזיהוי פוליטי, אך מקושר לשלל גופי ממשל ופוליטיקאים מהימין - ונעזר בגוף המחקר של הימין הכלכלי ● עכשיו הוא גם לוקח קרדיט על חלק מתגובות המדינה למשבר הכלכלי, ומסמן יעדים חדשים ושאפתניים ● "אם נשב בשקט, כלום לא יקרה"

מבין נפגעי קורונה, העצמאים ספגו את המכה הכלכלית הקשה ביותר. בלי דמי אבטלה, רק חלקם הצליחו לגרד פיצוי זעום בפעימה הראשונה (4,000 שקל), ומאלה שביקשו הלוואה מהקרן המיוחדת של האוצר, רק שליש נענו. בימים הקרובים הם ינסו לקבל את פיצויי הפעימה השנייה, אבל גם על זה קשה לבנות.

אם יש מישהו שיכול להיות הפרזנטור האבירי של המגזר החבול ביותר ממשבר קורונה, זהו אביר קארה, מייסד קבוצת הפייסבוק אני שולמן. הוא בן 36, גדל בהתנחלות ליד ירושלים וכיום גר עם אשתו ובנם בגבעת זאב.

הקבוצה, שהקים באמצע אוקטובר האחרון, כבר מונה 200 ומשהו אלף שולמנים. אפשר לראות שם פוסטים שמוציאים קיטור על הממשלה או על גולשים אחרים, ודיונים למיטיבי לכת על דיני ביטוח לאומי והמשטר הכלכלי הרצוי.

אני שולמן, צילום מתוך אתר המחאה (צילום: צילום מסך anishulman.org.il)
אני שולמן, צילום מתוך אתר המחאה (צילום: צילום מסך anishulman.org.il)

ההתארגנות של הזעיר-בורגנים האלה, שרצו לפתוח עסק ולהתמודד בשוק החופשי, כאילו באה בתזמון מושלם למשבר הכלכלי, שהכריח אותם לשבת בבית.

כך שאם בתחילת השנה השולמנים עוד הפגינו ומחו נגד הביורוקרטיה החונקת והשבתון השלישי שהם מימנו לעובדים במערכת הבחירות, הרי שעכשיו הם כבר בסרט אחר, שהסוף שלו עלול להיות חובות גדולים וקריסת עסקים.

בין ארגון הפגנות ופגישות שתדלנות עם פעילים חברתיים וגורמי ממשל, פנינו לקארה כדי להבין איך נולדה הקבוצה ומה בעצם הם רוצים להשיג. בתחילת השיחה הוא מציג רזומה, שכאילו נתפר במיוחד להרצאת השראה ביזמות עסקית.

"בכיתה ד' אחי התאום הלך לעשות קורס קוסמות אצל צ'יקו ודיקו, ואני הייתי ליצן, אז אני יודע לעשות כלב ופנתר ורוד אם אתה רוצה. בגיל 13 כבר פרשתי מחיי הבמה ועברתי לבאסטות של פרחים. בתור ילד היו לי 20 עובדים, ובשלבים  מאוחרים יותר הפכתי למאמן סוסים והייתה לי חווה בכפר אוריה", הוא אומר.

"בכיתה ד' אחי התאום הלך לעשות קורס קוסמות אצל צ'יקו ודיקו, ואני הייתי ליצן אז אני יודע לעשות כלב ופנתר ורוד אם אתה רוצה. בגיל 13 פרשתי מחיי הבמה ועברתי לבאסטות של פרחים. כילד היו לי 20 עובדים"

לדבריו, הדחף למחאה נבט אצלו אחרי שאשתו, שהיה לה עסק לממכר מזון בקניון מלחה, נאלצה לעבור ניתוח ובעקבותיו התאוששות ארוכה של שלושה חודשים.

"שיקום לעצמאית שיש לה 20 עובדים זו לא פריבילגיה שקיימת במדינת ישראל, והשלושה חודשים האלה גמרו לה את העסק. הפסדנו הרבה כסף ועברנו תקופה של הלקאה עצמית: איך קרה לי, למה קרה לי, מה אפשר היה לעשות אחרת, כל השאלות שיזם שואל את עצמו, כשהוא מתהפך משמאל לימין באמצע הלילה".

רגע ההארה והמיתוג

אחרי ההלקאה העצמית וההפנמה של המצב, הוא פגש עוד חבר שיש לו מסעדה, ושמע ממנו על הדרישות האינסופיות של הרשויות השונות. "ביקשו ממנו להתקין מעלית בתוך העסק, ואל תשאל. אז אמרתי רגע, זה לא רק אנחנו, הבעיה היא לא בי, אנחנו לא לבד. זה סוג של בעיה מערכתית, שצריך לפתור אותה ואנחנו יושבים ומדברים מפה לשם, ופותחים קבוצת ווטסאפ שנקראת 'שוברים את הכלים'.

"שמנו תמונה של צ'רלי ביטון מהפנתרים השחורים, ובתוך ארבע שעות היו לנו 257 אנשים בקבוצה, כשכולם רוצים לשבור את המדינה. תוך כדי שאנשים מצטרפים, אני בוחר מישהו מבאר שבע, אילת, חיפה ותל אביב ופותח עוד קבוצות בערים האלה. בתוך שלושה שבועות היו 5,000 אנשים בקבוצות ווטסאפ".

"אנחנו יושבים ומדברים, ופותחים קבוצת ווטסאפ שנקראת 'שוברים את הכלים'. שמנו תמונה של צ'רלי ביטון מהפנתרים השחורים, ובתוך ארבע שעות היו לנו 257 אנשים בקבוצה, כשכולם רוצים לשבור את המדינה"

תיעוד מהפגנה של השולמנים, מתוך עמוד הפייסבוק "אני שולמן" (צילום: צילום: Shay Fireshtein סטודיו אבי רביבו צילום אירועים‎‏)
הפגנה של השולמנים, מתוך עמוד הפייסבוק (צילום: צילום: Shay Fireshtein סטודיו אבי רביבו צילום אירועים‎‏)

זה היה בספטמבר. שלושה שבועות אחר כך הגיע לקארה סיפור על שולמן האופה, שעשה עוגות לכל העולם, ורק לשולמן לא נשאר. "ראיתי את הטקסט ואמרתי 'זה אני', גם אני שולמן, וכתבתי למעלה, 'זהו סיפורו של שולמן האופה, שמתאים לסרט וגם למחזה'. כאשר שלחתי לקבוצות, כולם כתבו 'גם אני שולמן' והבנתי ש'שוברים את הכלים' זה שם שלא ייזכר, ואני רוצה לשנות את המערכת, ואת זה אי אפשר לעשות בשבירת כלים. החלטתי ש'אני שולמן' יהיה השם".

אחרי ההצלחה בוואטסאפ וההארה בקשר למיתוג, נפתחה קבוצת הפייסבוק.

"ישבתי בבית וזרקתי עץ או פאלי כדי לבחור בין דף לקבוצה בפייסבוק. יצא פאלי וזה היה קבוצה. לא ידעתי על זה שום דבר. פתחתי קבוצה, כתבתי בפונט אריאל הכי פשוט, 'אני שולמן', ועשיתי לזה רקע אדום, למרות שהתפיסות של בעלי עסקים ובינוניים הן לא בדיוק תפיסות סוציאליסטיות-קומוניסטיות, אלא יותר הצד השני. אבל היה לי חשוב לגרות משהו אצל האנשים. לחצתי על כפתור, ובתוך שלושה שבועות היו 120 אלף איש בישראל שאמרו 'גם אני שולמן'".

"כתבתי בפונט אריאל הכי פשוט, 'אני שולמן', ועשיתי לזה רקע אדום, למרות שהתפיסות של בעלי עסקים הן לא בדיוק סוציאליסטיות קומוניסטיות, אלא יותר הצד השני, אבל היה לי חשוב לגרות משהו אצל האנשים"

בדיוק חצי שנה אחרי זה הגיע משבר כלכלי של פעם בעשרות שנים, ששם את השולמנים בחזית המאבק. לטענת קארה, חברות אוטובוסים וחברות מדיה נתנו להם לפרסם בחינם וגם הפעילות שלו עצמו היא בהתנדבות.

הפגישה הראשונה הייתה אצל יזם נדל"ן

הפגישה הראשונה שלהם הייתה באוקטובר אצל יזם הנדל"ן סמואל קלדס, שהעמיד לרשותם את משרדיו בראשל"צ. הם גייסו עורכי דין ורואי חשבון, והקימו פורום מסים, שבו חברה גם דנה זטלאוי מלשכת יועצי המס. כוונתם המוצהרת היא "לשנות את חוקי המסים", וזה אומר שהם רוצים לשלם פחות מס.

מאיר רובין, מנכ"ל פורום קהלת (צילום: ליאת מנדל)
מאיר רובין, מנכ"ל פורום קהלת (צילום: ליאת מנדל)

עמותת "אני שולמן" נרשמה בדצמבר. בהמשך הדרך, השולמנים חברו גם לשני גופי מחקר: הקבינט האזרחי שייסד ד"ר גל אלון ומנסה לתת מענה רעיוני למשבר קורונה, ופורום קהלת המנוהל על ידי מאיר רובין, שמקדם את הרעיונות של הימין הכלכלי.

בימים הקרובים הפורומים האלה אמורים לנתח את הבעיות וההצעות שמעלים חברי השולמנים, כדי לגבש את הדרישות שלהם מהממשלה.

קארה מתאר מערך שלם של יח"צ, מיתוג וקריאייטיב שלדבריו עובד פרו-בונו.
"הקמנו קהילה שהולכת לעבוד בשני מישורים: מול המחוקק – לשפר את מעמד העצמאים בישראל; והדבר השני ששמנו לנגד עינינו זה ליצור קהילה של שולמן למען שולמן – כל מה שבעלי עסקים יכולים לתרום אחד לשני, ולפתח את השוק בישראל באופן שלא יגביל תחרות ולא ייצר חסמים. לא כדי להקים הסתדרות או משהו חולה, אלא משהו בריא שייטיב עם הכלכלה הישראלית.

"אנחנו רוצים לשים את ישראל במקום הראשון בעולם בקלות עשיית עסקים. היום אנחנו במקום ה-84, ורוצים להגיע למקום הראשון בעולם גם ברווחיות".

מנכ"ל הביטוח הלאומי הפך לחבר

עוד לפני הקורונה, הם הניחו מסמך עבודה אצל מנכ"ל ביטוח לאומי מאיר שפיגלר, "שהפך לחבר שאנחנו משתפים איתו פעולה. המסמך לא מדבר רק על דמי אבטלה, זו ססמה. הכוונה היא לשנות את חוק הביטוח הלאומי לעצמאים.

"כיום, אם יש פגיעה בעבודה תקבל את הכסף עוד 180 יום. אנו רוצים ליצור מסלול ירוק שבו הכסף ייכנס בתוך 5 ימים. זה הבדל של לחיות או למות לעסקים".

מאיר שפיגלר, מנכ
מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

"אנחנו מאמינים בשוק חופשי וביוזמה פרטית, וחושבים שהורדת שיעור ההפרשה לביטוח לאומי משמעותית לעצמאים. לצד זה, עצמאי יוכל לבחור במסלולים ייעודיים: אם הוא רוצה לקבל אבטלה, חופשה וקרן שתהיה באמת ביטוח, ולא מס כמו היום. עצמאים צריכים אפשרויות בחירה, ולא כפייה בתוך הביטוח הלאומי".

בנוסף למסלולי הבחירה בביטוח הלאומי, השולמנים ינסו להפחית רגולציה לעסקים. לשם כך הם רוצים לפתח אפליקציה לרישוי עסקים מהיר, ולהעביר סמכויות מהמחוקק לראשי הערים, שיחליטו בעצמם על גובה הארנונה, למשל.

"הקמנו קהילה שהולכת לעבוד בשני מישורים: מול המחוקק, לשפר את מעמד העצמאים בישראל, והדבר השני ששמנו לנגד עינינו זה ליצור קהילה של שולמן למען שולמן, כל מה שבעלי עסקים יכולים לתרום אחד לשני"

לדברי קארה, הארנונה לעסקים צריכה להיות לכל היותר פי 2 מזו של המגורים. הוא מוסיף שיו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, נמצא איתם בקשר טוב. בהחלט ייתכן שביבס ישמח לקבל את הסמכויות שהשולמנים רוצים להעביר אליו, אבל בכלל לא בטוח שהוא ירצה להשתמש בהן כדי להוריד את הארנונה לעסקים.

חיים ביבס (צילום: Miriam Alster/Flash90)
חיים ביבס (צילום: Miriam Alster/Flash90)

קשר צמוד שרים ופקידי אוצר

קארה יכול היה להיחשב לדפני ליף של מחאת העצמאים 2020. אלא שבניגוד למפגיני האוהלים ברוטשילד, הוא נמצא בקשר צמוד עם שרים, פקידי אוצר וגורמי ממשל נוספים. השבוע, למשל, השתתף בפגישה לילית עם שר הכלכלה אלי כהן.

ליף עצמה ניסתה למצוא שפה משותפת עם הקבוצה, ובפוסט שכתבה שם סיפרה על ניסיונה כפרילנסרית וכיוזמת המחאה של 2011. בתגובה, היא חטפה אלפי תגובות של שולמנים שתייגו אותה כשמאלנית מפונקת, ואפילו כשכירה, ר"ל.

מפגינים הקימו אוהלים ברחוב ארלוזורוב בתל אביב. המחאה החברתית, יוני 2012 (צילום: Uri Lenz/FLASH90)
מפגינים הקימו אוהלים ברחוב ארלוזורוב בתל אביב. המחאה החברתית, יוני 2012 (צילום: Uri Lenz/FLASH90)

קארה אולי מתרחק מזיהוי פוליטי, אלא שלמרות הקאבר האדום שבחר לקבוצה, עולם המושגים שבו הוא משתמש בראיון הזה, יחד עם חלק מהיוזמות שאותן הוא רוצה לקדם וחלק מהשותפים שבחר לעבוד איתם, לא מותירים מקום לספק – ימין כלכלי מלא-מלא. כך, למשל, הוא עצמו תומך נלהב בקיצוץ המגזר הציבורי. מבחינתו, יש הרבה כיסי שומן שצריך לחתוך ובמיוחד בשכר הבכירים.

"30% קיצוץ במגזר הציבורי יביא לחסכון של 120 מיליארד שקל בשנה. לא חייבים לקצץ בכוח אדם, אפשר לקצץ גם ב'עוגיות'. תמיד המחשבה בהסתדרות היא איך לא להוריד את שכר הבכירים, הם יגידו 'אתם באים למסכנים'. ההפך, אנחנו בעד שיעלו שכר לעובדי קבלן ורק שיורידו למדושני העונג. זה יכול להיות קיצוץ רוחבי, יש הרבה מאוד אוכלי עוגיות ועוגיות חינם במגזר הזה בהרבה מקומות.

"קח למשל את משרד החקלאות, יש 6,700 חקלאים ו-1,400 עובדים במשרד. זה משרד שאפשר לנהל עם 130 עובדים. משרדי ממשלה עולים לנו כסף. יוקר המחיה בישראל מאמיר בגלל הסיבות האלה. לי אין קביעות בעבודה בתור עצמאי, מי קבע שעכשיו במשבר רק אני כעצמאי אמור לשאת בנטל, והילד של הפוליטיקאי לא? זה לא עובד, אנחנו מדינה אחת, נהיה רעבים ביחד וכשיורד גשם נירטב כולנו".

קארה אולי מתרחק מזיהוי פוליטי, אבל עולם המושגים שבו הוא משתמש בראיון הזה, יחד עם חלק מהיוזמות שאותם הוא רוצה לקדם וחלק מהשותפים שבחר לעבוד איתם, לא מותירים מקום לספק – ימין כלכלי מלא-מלא

בנוסף לגורמים האחרים שהוזכרו כאן, הוא אומר שלשולמנים יש דלת פתוחה גם אצל חברי הכנסת מתן כהנא (ימינה), קטי שטרית וניר ברקת (ליכוד), אורית פרקש-הכהן (כחול-לבן) וכאמור גם לשר אלי כהן.

"האנשים האלה מדברים 'עצמאית', הם עובדים איתנו. שיתפנו פעולה בשיטפון בנהריה ועזרנו לבעלי העסקים, ונכנסנו לקורונה כשכבר הייתה לנו תשתית".

קניון עזריאלי בסגר. הנחה בשכר הדירה של החנויות (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
קניון עזריאלי בסגר. הנחה בשכר הדירה של החנויות (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

בפברואר נפתח קו ישיר לראש הממשלה

לצד הקשרים האלה, לשולמנים נפתח קו ישיר לראש הממשלה בפברואר האחרון, כשנתניהו מינה את אחת הפעילות, צופיה נהון, ליועצת לענייני עסקים קטנים.

לדברי קארה, השולמנים היו במרכז העניינים ממש בתחילת משבר הקורונה, ובמהלך מרץ ניירות העמדה שלהם כבר עברו בין הפקידים והשרים הרלוונטיים.

הוא לוקח קרדיט גם על מהלכים אחרים, כמו ההנחה בשכר דירה באחת משתי רשתות הקניונים הגדולות. "יום אחד כתבתי לעזריאלי, ויום למחרת הם נתנו קרן של 100 אלף שקל עם הנחה של 100% בשכר דירה", הוא אומר לי.

במלים אחרות, הוא טוען שהכוח של השולמנים הביא לתחרות בין גורמים שרצו לסייע לעסקים. "שאלתי איזה ראש עיר רוצה לקבל צל"ש? והנה רוביק דנילוביץ' מבאר שבע הודיע שלא יגבה ארנונה 3 חודשים. בסוף גם משרד הפנים הצטרף".

השולמנים היא בעצם קבוצת לחץ, שפועלת במקביל לארגון הרשמי של העצמאים – להב, בראשות עורך דין רועי כהן, והתחרות ביניהם לא מוסתרת. עם זאת, השולמנים מכחישים שבכוונתם לגבות בעתיד דמי חבר או משהו בסגנון, וקארה עצמו מביע במהלך הראיון הסתייגויות מהתאגדויות כמו ההסתדרות.

רועי כהן, מנכ
רועי כהן, מנכ"ל להב (צילום: Flash90)

לחברי הקבוצה נגמרת הסבלנות

הקורונה משאירה הרבה עסקים בארץ במצב אנוש. מסעדות, מיזמי תיירות, מורי דרך, אמנים ופרילנסרים מתחומים שונים, שנתקעו עם אפס הכנסות ולעתים עם אפס פיצויים. שר האוצר כבר מת לעוף מהתפקיד, ורה"מ מדבר בתדרוכיו על יקום מקביל, שבו לישראל יש הצלחה מסחררת בהתמודדות הבריאותית עם הנגיף.

את הכישלון הכלכלי מסביר נתניהו כמו פרשן, והשבוע אמר ש"תקציב הסיוע לא הגיע למשק בגלל ביורוקרטיה", שאינה קשורה אליו, כביכול. לכאורה, זה אמור היה להיות שונה, לפחות בהקשר של העצמאים, שכן לשולמנים יש עכשיו ערוץ ישיר לשרים הכלכליים ולח"כים מהקואליציה.

לפי קארה, הם גם מדברים באותה שפה, אך לפי הפוסטים הזועמים בקבוצה ביממות האחרונות, לחבריה נגמרת הסבלנות ומפלס הייאוש גובר.

בתשובה לשאלה איך הוא רואה את הטיפול הממשלתי בשולמנים, קארה עצמו אומר כך: "הם שיקרו, הוציאו פעימה שמתוכה רק אחד מכל שבעה עצמאים בישראל היה זכאי למענק הפעימה הראשונה. זה היה ביזיון, קבעו קריטריונים שמעל 240 אלף שקל לא יהיה זכאי, ושמתחת ל-70 אלף שקל לא יהיה זכאי. מדברים בשפה שונה, מגדל בבל של העצמאים, ההוא מרוויח יותר או פחות.

"השלב הזה עבר, והתחילו לדבר. אבל שלחו פקידים לחזית, כאילו הם הולכים לנהל. ואני לא כועס עליהם, למרות שאנחנו מפגינים להם מחוץ לבתים ועושים רעש. לא בחרתי פקידים. בחרתי שרים וח"כים, והם היו צריכים לשכב על הגדר.

"עכשיו יצא ראש הממשלה, ואמר שעוברים למסלול האמריקאי ותוך 48 שעות יעבור הכסף. חודשיים אנשים עברו התעללות נפשית ברמה הכי קשה שאדם יכול לעבור. היה לי בבוקר ראיון, ואחד מחברי שהתראיין לצדי התחיל לבכות.

"יצאנו לדרך לפני חצי שנה, לא כי היו ציפיות מראש הממשלה. אין לנו שום ציפיות מהם. אנחנו צריכים ליצור לחץ ציבורי מספיק גדול ואת ההד הציבורי, כדי לעשות שינויים מצד אחד לשני. אם נמשיך לשבת בשקט, שום דבר לא יקרה.

"אנחנו מכוונים את הממשלה לכיוונים האלה, כדי שתיווצר פה סביבה מספיק הוגנת לעסקים קטנים ובינוניים, שיוכלו להרים ולהתחדש.

"כשבעל עסק פותח עסק בישראל הוא כורת חוזה עם המדינה, ואומר 'אני רוצה להעסיק עובדים, רוצה לעזור בצמיחה, רוצה להיות חלק, רוצה לשאת בנטל ולהיות אזרח מושלם'. כל מה שהמדינה צריכה לעשות זה להגיד לאותו אזרח נאמן, 'אני רוצה אותך ואתן לך כלים כדי שאתה תשגשג ותפרח'".

אביר קארה
אביר קארה

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,954 מילים ו-1 תגובות
סגירה