כך נולד הספין שההפגנות תורמות להפצת המגפה

פייק ניוז משרד הבריאות הבהיר שאין מידע על נדבקים בהפגנות ● המשטרה מסרה שאין מידע כי שוטרים שחלו נדבקו בהפגנות ● נתוני התחלואה לא מראים על קשר בין התפשטות המגפה להפגנות ● אבל עמית סגל דיווח ש"לא ידוע" אם השוטרים נדבקו בהפגנות, בישראל היום הוסיפו מילים להודעת המשטרה, ועורך זוטר במעריב פשוט המציא מידע ● כך הפכה הטענה המרכזית נגד קיום הפגנות לווירוס חסר שליטה

המחאה מול מעון ראש הממשלה בירושלים, ב-25 ביולי 2020 (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)
אוליביה פיטוסי/פלאש90
המחאה מול מעון ראש הממשלה בירושלים, ב-25 ביולי 2020

משרד הבריאות הודיע השבוע שוב: נכון לסוף אוגוסט, המעקב האפידמיולוגי אחר נדבקים הקורונה המאומתים לא העלה כל מידע על נדבקים או חשיפה לחולי קורונה בהפגנות.

המידע על שרשרת ההדבקה מגיע משני מקורות שונים – המעקב האפידמיולוגי והאיכון הסלולרי של השב"כ. לכן פנינו גם למשרד ראש הממשלה ושאלנו האם האיכון הסלולרי איתר בהפגנות חולים ואנשים שלאחר מכן התגלו כחולים. בתקשורת רה"מ אישרו את נתוני משרד הבריאות.

העובדות מלמדות, איפוא: לרשויות בישראל לא ידוע על אף מקרה אחד של הדבקה בקורונה בקרב רבבות האנשים שהשתתפו השנה בהפגנות נגד רה"מ וכל ההפגנות האחרות.

אמנם, ראש הממשלה בנימין נתניהו מתייחס בביטול להיעדר מידע על הדבקה בהפגנות וכבר המציא לו הסבר. "תרשו לי לחייך", אמר אתמול נתניהו, "המפגינים בבלפור סוגרים טלפונים".

נתניהו "רמז" לכך שהמפגינים חומקים, כביכול, מהאיכון הסלולרי של השב"כ. אבל המעקב האפידמיולוגי אינו מתבסס רק על האיכון; השוטרים והעיתונאים הרבים שנמצאים בהפגנות אינם מכבים טלפונים; וממילא מדי מוצ"ש הרשת מוצפת בתמונות וסרטונים רבים שמצלמים מאות מהמפגינים עצמם, כך שאם הייתה הדבקה רחבה בהפגנות היא הייתה נתפסת גם באיכון.

בנוסף על כך, מחקר שבוצע בארצות הברית מטיל ספק באפשרות כי הפגנות המוניות בכלל תורמות להתפשטות הקורונה. המחקר, שבוצע בשיתוף מספר אוניברסיטאות, ביניהם הארווארד ורוטגרס, העלה כי ההפגנות הגדולות בארצות הברית אחרי רצח ג'ורג' פלויד, בהשתתפותם של מאות אלפי מוחים, לא שינו את התפשטות המגפה שם.

"אם היית שואל אותי בתחילת יוני, הייתי אומר לך שאני לפחות מצפה לראות עלייה בתחלואה במדינות שבהן היו המחאות הגדולות", אמר לזמן ישראל פרופ' דוד לזר, אחד החוקרים. "אבל כשאספנו את הנתונים, ראינו שאין הלימה בין ההפגנות הגדולות למוקדי התחלואה הגדולים". הוא הוסיף כי "מאד לא סביר" שההפגנות העלו את רמת החלואה ואף ציין: "זה בהחלט סימן מעודד שההפגנות בישראל גם לא תורמות לעלייה במספר המקרים".

אם אלה העובדות, והן פורסמו בכלי התקשורת, כיצד ייתכן שכל כך הרבה אנשים קראו, שמעו ו"יודעים" שבהפגנות, במיוחד בהפגנות הסוערות נגד ראש הממשלה המתקיימות מדי מוצ"ש בירושלים, יש הדבקה המונית? כיצד ייתכן שח"כ מיקי זוהר מאשים את המפגינים בכל העלייה התלולה בהדבקה, ושיאיר נתניהו קובע ש"השב"כ ומשרד הבריאות מסתירים את נתוני ההדבקה" ומיליוני אנשים מקבלים את דבריהם כעובדות?

איך פייק נולד

השיח על ה"הדבקה בהפגנות" החל באמצע יולי, לאחר עצרת המחאה של העצמאים בתל אביב ב-11 ביולי וההפגנה הגדולה הראשונה מול מעון רה"מ ב-14 ביולי – שתי ההפגנות הראשונות בישראל מאז התפרצות המגפה שבהן השתתפו אלפים.

משרד הבריאות פרסם אחרי הפגנת העצמאים כי בהפגנה נכח מפגין אחד שהתגלה אחר כך כחולה קורונה מאומת. הפרסום השגוי התבסס על מידע שקיבלה המשטרה ממשרד הבריאות. אלא שאותו "חולה" כבר החלים וקיבל אישור מפורש ממשרד הבריאות לסיום הבידוד, ומשרד הבריאות דיווח עליו למשטרה כ"חולה" בטעות בגלל שינוי בנהלי הבידוד.

המשטרה פרסמה לאחר מכן הבהרה והתנצלות על הודעתה – אבל המידע כבר פורסם בכל כלי התקשורת והנראטיב לפיו ההפגנות הן "מסיבות הדבקה" כבר התפשט, בעזרתם של שרים וחברי כנסת שחזרו עליו שוב ושוב.

ב-18 ביולי צייץ כתב חדשות ערוץ 12, עמית סגל:

ודוק: סגל לא טען שיש הדבקה בהפגנות, אלא שאין מידע הקובע כי אין בהן הדבקה. סגל טען באותה נשימה שאין מידע כזה גם לגבי בתי הכנסת, אולמות האירועים והמסעדות – אף שהיה קיים מידע המראה על שיעור הדבקה גבוה בבתי הכנסת ובאולמות אירועים ושיעור הדבקה נמוך בגני אירועים פתוחים ובמסעדות.

שבוע לאחר מכן, ב-26 ביולי, הוציאה המשטרה הודעה לעיתונות לפיה 118 שוטרים נדבקו עד אז בקורונה ו-958 שוטרים נמצאו בבידוד. ההודעה הבהירה כי "חלק מהשוטרים נדבקו במסגרת תפקידם וחלקם במסגרות פרטיות", ולא הזכירה את ההפגנות כלל. עיתונאים שקיבלו את ההודעה, שאלו מייד כמה מהשוטרים נדבקו במגפה בהפגנות.

המשטרה הבהירה לכל עיתונאי ששאל, כי מבין השוטרים שמקור ההדבקה שלהם ידוע, אין אף שוטר שנדבק במהלך ההפגנות. "דובר של המשטרה תדרך אותי ואמר לי בפירוש: 'אין להידבקות של השוטרים קשר להפגנות'", מספר אחד מכתבי הפלילים הבכירים.

אלא שההבהרות של המשטרה, שלא התאימה לאג'נדה של עיתונאים וכלי תקשורת שונים, זכו לפירושים גמישים. סגל אמר במהדורת החדשות באותו ערב כי "130 שוטרים נדבקו בקורונה, לא ידוע לנו אם בפעילות לפיזור הפגנות ובאילו הפגנות". דבריו של סגל הפכו מיד לכותרות ראשיות באתרים רבים, בעיקר אלה המזוהים עם הימין, וזכו לאלפי שיתופים ברשתות החברתיות.

ב"ישראל היום" פורסמה ידיעה שבה שורבבו להודעת המשטרה שלוש מילים ששינו את משמעותה. בידיעה, שקושטה בצילומים של שוטרים מתחככים במפגינים בהפגנות ליד מעון רה"מ, נכתב: "בשלב זה, אומרים במשטרה, אין עדיין אינדיקציה לכך שההידבקויות מקורן בהפגנות המחאה שנערכו בשבועות האחרונים".

ואילו באתר "מעריב" פורסם באותו ערב מבזק שסתר לגמרי את המידע שנמסר מהמשטרה. במבזק במעריב, שעליו היה חתום הכתב הוותיק אלון חכמון, נכתב כי "על פי המשטרה, עד כה נרשמו 118 שוטרים כחולים מאובחנים בנגיף הקורונה, זאת, ככל הנראה, בשל עליית מעורבותם של הכוחות הפרוסים בשטח העוסקים בפיזור ההפגנות השונות והמגע התכוף עם האוכלוסייה".

מבזק שגוי שפורסם באתר של מעריב (צילום: צילום מסך)
מבזק שגוי שפורסם באתר של מעריב (צילום: צילום מסך)

כיצד צמח מבזק כזה מהודעה שלא הזכירה את ההפגנות ומתדרוכים שבהם נאמר שלא ידוע על הדבקה בהפגנות?

גורם ב"מעריב" שהיה מעורב במה שהתרחש שם באותו ערב מספר: "הדוברת מהמשטרה תדרכה את אלון ואמרה לו בפירוש שההדבקה בכלל לא קשורה להפגנות האלה. אלון שלח ידיעה שהבהירה והדגישה את אותו דבר בדיוק. אבל מישהו בדסק שאחראי על המבזקים הוסיף את המשפט הזה על דעת עצמו, לא יודע למה. המבזקנים הם חבר'ה צעירים שלא תמיד יודעים מהחיים שלהם".

עורך מעריב, דורון כהן, מאשר את הדברים. "המשפט הזה לא הגיע מהכתב, להיפך, הוא הסביר לנו שלא היה קשר", אמר כהן לזמן ישראל, "על פניו זה נראה שנעשתה כאן טעות. חבל. נמחק את המבזק הזה מהאוויר, טוב שאמרת לנו".

המבזק אכן נמחק מאז מאתר מעריב.

למרות שמדובר במבזק בלבד, הוא צוטט ושותף באתרי חדשות אחרים – אותם אתרים שציטטו באותו ערב גם את עמית סגל, ואלה שותפו שוב אלפי פעמים בקבוצות וואטספ ופייסבוק וציוצים בטוויטר. היו ברשתות החברתיות אף מי שליקטו את הפרסומים המטעים השונים יחד והפכו אותם ל"מהדורת חדשות" אחת.

נכח בשתי הפגנות ואובחן כחולה

למרות כל זאת, אחד הפרסומים אודות נוכחותו של חולה מאומת בהפגנות אינו בגדר פייק ניוז. מדובר ביהודה בן ציון, צלם אתר החדשות החרדי-לאומי "חדשות כל העולם" . בן ציון (23) התגלה כחולה קורונה לפני כשבועיים. האיבחון התקבל פחות מארבעה ימים אחרי ששהה בשתי הפגנות בירושלים: הפגנת חרדים נגד הסגר בשכונת רוממה ואחת ההפגנות נגד נתניהו ליד מעון רה"מ.

אם בן ציון אובחן פחות מארבעה ימים אחרי ההפגנות, הרי שבזמן ששהה בהן כבר נדבק בקורונה והיה עשוי להדביק מפגינים. מעדותו, שפורסמה באתר בו הוא עובד, עולה, לכאורה שכן היה מקרה אחד שבו חולה אמיתי נכח בהפגנות.

"יהודה צילם את ההפגנה בירמיהו (הפגנת החרדים, ת.ג) ונעצר בזמן ההפגנה", סיפר לזמן ישראל עורך "חדשות כל העולם" איתמר כהן. "הוא חושב שהוא נדבק בקורונה במעצר, כי היו שם חולי קורונה. למחרת הוא היה בהפגנה בבלפור. אני לא יודע כמובן איפה הוא נדבק, אבל אני כן יודע שזה קרה שלושה ימים לפני שאיבחנו אותו בקורונה, ככה שאנחנו כן יודעים לפחות על חולה קורונה מאומת אחד שהיה בשתי הפגנות".

אז איך זה שמשרד הבריאות והשב"כ אומרים שלא מצאו בהן שום חולה?
"וואלה, לא יודע. בוא נודה על האמת, ההדבקה כל כך גדולה שכל החקירות האלה בקריסה, אז זה שיש חולה אחד שלא אותר זה לא ביג דיל. סביר להניח שיש הרבה כאלה. לאו דווקא בהפגנות, אלא בכלל".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "לא נתייחס לפרסומים או דיווחים מעין אלו בכלי התקשורת. במשטרת ישראל נכון להיום יש למעלה ממאה חולים מאומתים ולמעלה מאלף מבודדים. חלק מהשוטרים נדבקו שלא במסגרת תפקידם וחלקם בפעילות מבצעית. הפרסומים שקושרים בין מספר השוטרים המאומתים למחאות הינם באחריות המפרסם בלבד. בכל הנוגע לנתוני הדבקה בישראל ומיקומם יש לפנות למשרד הבריאות".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,153 מילים ו-1 תגובות
סגירה