בחלומי אני רואה מפלגת שמאל חדשה ושואפת שלטון

כרזת בחירות עם בנימין נתניהו ובני גנץ (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
AP Photo/Oded Balilty
כרזת בחירות עם בנימין נתניהו ובני גנץ

הדיבור הבלתי פוסק על בחירות בשבועות האחרונים גרם לעיסוק המתבקש בשאלה, אילו מפלגות ירוצו בבחירות הקרובות בשמאל ובמרכז. בעוד שלכולם ברור שיש וואקום במרכז ושמאלה וכי יש צורך בהתארגנות חדשה, נראה שקיים וויכוח ער על האופי המדויק של המפלגה (או מפלגות) שצריך, ויוזמות חדשות וחדשות-ישנות כבר מתחילות לצוץ.

אישית, אני לא מאמין שאנחנו קרובים לבחירות (כי נתניהו וגנץ לא מעוניינים בהן עכשיו), אבל השיח הקיים מהווה זמן טוב להתחיל לדון, לבנות ולתכנן כמו שצריך את מה שהיינו רוצים שיהיה. כבסיס לשיחה ופעולה משותפת, אשתף כאן את החלום שלי לגבי המפלגה שאני מאמין שנכון להקים עכשיו.

אישית, אני לא מאמין שאנחנו קרובים לבחירות, אבל השיח הקיים הוא זמן טוב להתחיל לתכנן את מה שהיינו רוצים שיהיה. אשתף כאן את החלום שלי לגבי המפלגה שנכון להקים עכשיו

בחלומי אני רואה מפלגת שמאל חדשה ששואפת לשלטון. מפלגת שמאל אמיתי, שמצהירה על כך ומחבקת אותי כשמאלני, כי היא מקיפה את מכלול התפיסות שהופכות אותי לשמאלני.

מפלגה שמצד אחד נאמנה לחזון של מדינת לאום יהודי שוויונית, שיש בה כלכלה הוגנת, שוויון הזדמנויות וסולידריות, ושחיה בשלום עם שכניה. ומצד שני מבינה שלמדנו דבר או שניים ב-70 השנים האחרונות, ושהשמאל היום נדרש לעדכן חלק גדול מהתפיסות שלו (בעיקר בתחומי קידום המזרחים וזכויות לערבים).

המפלגה תציג את עמדות השמאל שלה באופן שאנשים מחוץ לבייס הקשה יוכלו לקבל אותן (כולל אנשים שמגדירים עצמם מרכז), וגם תהיה מוכנה להקשיב וללמוד כדי להרחיב את האוהל שלה כמה שיותר (להבדיל מהתחזות לימין או הסתרת הדעות כמו שראינו מפלגות שמאל ומרכז עושות ב-20 שנה האחרונות).

בראש המפלגה יהיו נשים וגברים מוכרים, שיש להם קרדיט וניסיון בפוליטיקה, גם מול נתניהו אבל גם בתחום המדיני-בטחוני. שילוב של ניסיון זה עם העובדה שהמפלגה תציע אלטרנטיבה אמיתית בתחום הזה (בראש ובראשונה תציע פתרון קבע לסכסוך עם הפלסטינים) ולא תנטוש את השדה לימין – ישרה על מצביעים רוגע, שהמפלגה תדע גם להגן על הביטחון כשתצטרך (כי אנחנו עדיין לא נורבגיה).

משולבים יחד איתם בראש יהיו נשים וגברים חדשים וצעירים מליבת המחאה ומהחברה האזרחית, שייצגו את כלל המגוון החברתי בישראל (מכל העדות, הדתות, המגזרים, המגדרים, המוגבלויות והמעמדות הכלכליים), יעזרו בעדכון התפיסות וגם יידעו איך לתקשר את המפלגה לצעירים ולמי שלא רגיל להיות מעורב.

בחלומי אני רואה מפלגת שמאל חדשה ששואפת לשלטון. מפלגת שמאל אמיתי, שמצהירה על כך ומחבקת אותי כשמאלני, כי היא מקיפה את מכלול התפיסות שהופכות אותי לשמאלני

ועכשיו הגענו לעיקר: המפלגה תהיה כזו שתגרום לכולנו להרגיש שמצאנו בית. אחרי ששנים היינו צריכים לבחור בין מפלגות ריקניות ששואפות לשלטון לבין מפלגות קטנות שהן שלנו אבל לא רלוונטיות לחברה הישראלית או להרכבת ממשלה, לראשונה זה שנים נהיה מורעלים על מפלגה בבחירות.

לא רק שנוכל להצביע לה בלב שלם, אלא נרצה לשכנע חברים ומשפחה, להתנדב, להתקשר ולעבור מבית לבית (גם מחוץ לאזורי הנוחות שלנו) כדי לשכנע אנשים. אפילו נתרום ונתרים כסף, הרבה. כך המפלגה החדשה תנסה לשחזר את המודל של צמיחה מלמטה (grass roots) שמתרגלים במפלגה הדמוקרטית בארה"ב כבר שנים.

בתקווה, המפלגה תגרום למחנה השמאל-מרכז תומך הדמוקרטיה והערכים הליברליים לנהור בהמוניו, במיוחד על רקע האנרגיה וההתארגנות חסרות התקדים שהמחאה יצרה בחודשים האחרונים.

בשאיפה, גם החברה הערבית תצא להצביע למפלגה הזו או לרשימה המשותפת באחוזים גדולים, כי הם יראו ויאמינו שהפעם מושיטה להם יד מפלגה שבאמת תשלב אותם בקבלת ההחלטות וחלוקת המשאבים (וכאמור, ברשימה לכנסת). אפשר גם לקוות שמתוך העוצמה והביטחון הזה גם אחרים יצטרפו למחנה מבחוץ.

מפלגה כזו לא רק נכונה ברמה הערכית, אלא גם מבחינה אלקטורלית. מסידור המפלגות המתגבש לנגד עינינו נראה שהוואקום הגדול ביותר הוא בין (איפה שהייתה פעם) כחול לבן למשותפת, ולוואקום הזה צריך להיכנס. בנוסף, בבחירות הקודמות הבנו כבר שבסוף, המחנה הדמוקרטי והמתון שמחזיק בעמדות תואמות לשמאל ושמתנגד לנתניהו הוא הגדול יותר, ושאם נמצה אותו כמו שצריך נוכל להחליף את השלטון.

מה שאנחנו צריכים עכשיו זה מפלגה וחזון שיניעו אותנו ויציבו אלטרנטיבה אמיתית (בכל התחומים, לא רק באלה שבאינטואיציה אינם שנויים במחלוקת) – שאיתה נוכל לנצח ולהתחיל לעבוד על התיקון.

המפלגה תהיה כזו שתגרום לכולנו להרגיש שמצאנו בית. אחרי ששנים היינו צריכים לבחור בין מפלגות ריקניות ששואפות לשלטון לבין מפלגות קטנות שהן שלנו אבל לא רלוונטיות לחברה הישראלית או להרכבת ממשלה

אפשר להבין את הביקורת והציניות לגבי ההיתכנות של מפלגה כזו, שבוששה להיווצר בכל כך הרבה מערכות בחירות בעבר הקרוב. אך יכול להיות שדווקא הרגשת היתמות מהמחסור בנציגות אמיתית, בשילוב עם תחושת הדחיפות (המוצדקת) מהסכנה לדמוקרטיה וזריקת המרץ שהמפגינים כל שבוע מקבלים ומזריקים למחנה, יאפשרו זאת.

מיזם כזה יכול לקום רק כתוצאה משילוב של מוכנות של בכירים בעבר ובהווה שנמצאים היום במפלגות שונות ושעזבו את הפוליטיקה  לעשות וויתורים והימורים, עם לחץ מלמטה של אנשים מהשטח שקוראים להם לבוא ושמוכנים לרתום את הידע, המידע והזמן שלהם ליוזמה, ואפילו להצטרף כמועמדים.

נשאלתי רבות מה עם המפלגות הקיימות. ככלל, גם אני שותף להנחת המוצא שעדיף להתבסס על ארגון קיים, על פני יוזמות חדשות שמתחילות מאפס. אולם נראה שבנקודת הזמן הזו המחנה עומד בפני שוקת שבורה בכל הנוגע לבחירת מפלגה, וצירוף הנסיבות הנוכחי לא מאפשר לנו להיכשל בעוד ניסיון.

ניתן לעבור בקצרה על הבעיות המרכזיות בכל אחת מהחשודות המיידיות (אבל זה לא אומר שבהיעדר מפלגה חדשה, לא אמצא עצמי מצביע לאחת מהן):

  • ראשית, מרצ, ש(כמעט)לא אכזבה אותנו, היא אכן מפלגת שמאל מלאה, אבל טעויות היסטוריות ומנגנונים עבשים ומתוסבכים הביאו לכך שהיא לא יצאה אל מחוץ לבועות השמאל המוכרות וגם אין לה יכולת (ורצון) לעשות זאת ולהפוך לאלטרנטיבה שלטונית. מה גם שחסרים לה האנשים המובילים בחזית.
  • ליש עתיד יש רשימה מצוינת, מלבד הראש שלה. גם אחרי כשמונה שנים בפוליטיקה רוב האזרחים (כולל הח"מ) לא חושבים שלפיד מתאים לראשות הממשלה, והוא בטח לא יסחוף אותנו לקלפי. ובעיקר, למרות שסירבה להיכנס (שוב) תחת נתניהו, המפלגה אינה מפלגת שמאל, מעולם לא התיימרה להיות, לא מקדמת מדיניות כזו, ומתנערת מהשמאל בכל הזדמנות.
  • המשותפת היא בחירה טובה מאוד, אבל מעבר לכך שרבים ברשימה מחזיקים בעמדות מאוד שמרניות בתחומי זכויות הנשים והלהט"ב, המפלגה מתנגדת (בצורות וגוונים שונים) לישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, מה שלא מדבר לרוב העם בישראל, כולל שמאלנים רבים.

קיימות גם יוזמות חדשות, ומעניין לראות כיצד תתפתחנה. מעבר ליוזמות של גנרלים חדשים וישנים במרכז-ימין, היוזמה המתקדמת ביותר היא הדמוקרטית. מדובר בניסוי מאוד מעניין, אולם המבנה שלה הוא כזה שהתוכן והרשימה שלה ייקבעו רק בהצבעת חברים, ולכן אי אפשר לדעת בשלב זה אם היא תקלע למאפיינים של מפלגת השמאל עליה ניתן לחלום, ועל מבנה בלבד לא ניתן לבחור מפלגה.

חשוב להגיד שהרבה מהמפלגות הנ"ל אשמח לראות משולבות במפלגה חדשה אחת גדולה, בשילוב עם האנשים החדשים שיבואו. על העבודה וכחול לבן אין מה לדבר מאז שחברו באופן מלא לנתניהו, חוץ מלאחל לחבריהן מערכת בחירות זריזה שתגאל את הקריירה הפוליטית שלהם מייסוריה במהרה, ושיבזבזו בדרך כמה שפחות קולות שמאל.

על העבודה וכחול לבן אין מה לדבר מאז שחברו לנתניהו, חוץ מלאחל לחבריהן מערכת בחירות זריזה, שתגאל את הקריירה הפוליטית שלהם מייסוריה. ושיבזבזו בדרך כמה שפחות קולות שמאל

לסיכום, מפלגה שמאלנית גאה, גדולה, ששואפת להחליף את השלטון – היא לדעתי מה שחסר לנו בזמן הזה. מטרת המפלגה תהיה קודם כל להוציא מהאדישות, מהייאוש ומהבתים את נשות ואנשי המחנה שלנו, ולמצות את פוטנציאל ההנעה וההצבעה שלהם. מעבר לניצחון בבחירות, המפלגה תאפשר להשיב למחנה חבול ומוכה אכזבות (שרבים מחבריו כבר לא יודו בזה שהם שמאלנים) את הגאווה, החיוניות ותחושת השליחות שאפיינו אותו בעבר ויאפשרו להגדיל את המחנה.

עמרי לביא לומד תואר שני במשפטים באוניברסיטת תל אביב עם התמקדות בפילוסופיה פוליטית ומשפט חוקתי, ועוזר מחקר ומתרגל באוניברסיטה. לפני כן היה מנהל מוצר בסטארט-אפ בתחום הפינטק וקצין במודיעין.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
מפלגה כזו תצטרך להכיל את מרצ כי היא תתחרה בה יותר מדי. ראוי היה לציין את היוזמה של חולדאי, שהיא היחידה שעשויה להתכתב עם שמאל ציוני ולא נישתי, בהנחה שחולדאי רואה בה משהו גדול יותר מעצמו.
הפוטנציאל של זה 2 מנדטים מהמשותפת ועוד 6 ממרצ ועוד 2 מהעבודה ז"ל ועוד 7 מלפיד. יחד זה די מעט. 14. זה גודל השמאל היהודי. זו לא טעות של הציבור. זו לא אי הבנה. הציבור היהודי והערבי בארץ אי... המשך קריאה

הפוטנציאל של זה 2 מנדטים מהמשותפת ועוד 6 ממרצ ועוד 2 מהעבודה ז"ל ועוד 7 מלפיד.
יחד זה די מעט. 14. זה גודל השמאל היהודי. זו לא טעות של הציבור. זו לא אי הבנה. הציבור היהודי והערבי בארץ אינם במקום הזה. רובם מסורתיים. רובם לאומיים בעיני עצמם לאומנים בעיני היתר שמאל. והרעיונות של השמאל מעוררים בציבורים הללו אנטגוניזם רתיעה וזלזול.
השמאל שהיה לו רוב בארץ אי אז בימים הרחוקים ההם היה שוויוני ולאומי ושוחר תנ"ך ומתרגש מכיבוש העבודה ורכישת אדמות והתיישבות בין ישובים ערביים. כן. גם שוויון לנשים. גם אי מתן השפעה יתרה לדתיים קיצוניים. אבל בשיתוף פעולה מלא עם הכיפות הסרוגות. אם יהיה שמאל כזה ולא כתרמית והתחזות ולא כצרוף עלה תאנה. יש לדבר הזה התכנות למצוא מסילות ללב הציבור. אבל מתוך הניואנסים העדינים של הטקסט, כותבת המאמר מתייחסת אל שמאל שרוצה מפלגה יהודית כאל משהו שצריך לסבול אותו ולא אל דבר המובן מאליו. בפינה הזו ניתן לקצור הצלחות קטנות. סיוע להרחבת חוק הפונקאות. סיוע להחדרת מושג השוויון לחוקי היסוד ששופטים יוכלו אחר כך להעלות בראש פסיקתם.

עוד 1,115 מילים ו-3 תגובות
סגירה