"בעיני העולם, הפלסטינים הם הצד החלש"

משרד החוץ מפקח על מאמצי ההסברה של ישראל בעולם ומאמין שהוא מצליח בכך, אבל בבית המשפט של דעת הקהל הגלובלית, ישראל בעמדת נחיתות - ולא תמיד יודעת איך להתמודד עם ביקורת ● ממנחי לייט-נייט פופולריים בארה"ב ועד סרטוני הטיקטוק מעזה, ציוצים עם ממים ואמוג'י של רקטות לא בהכרח עוזרים לישראל להסביר לעולם את מורכבות הסכסוך וההסלמה בדרום

ג'ון אוליבר במונולוג על המלחמה בין חמאס לישראל, 16 במאי 2021 (צילום: צילום מסך)
צילום מסך
ג'ון אוליבר במונולוג על המלחמה בין חמאס לישראל, 16 במאי 2021

בליל יום ראשון פתח ג'ון אוליבר את התוכנית שלו ב-HBO, "השבוע שעבר עם ג'ון אוליבר", בגינוי חריף של פעולותיה של ישראל בעימות המתמשך נגד חמאס ברצועת עזה, והאשים את ישראל ב"פשעי מלחמה" וב"סוג של אפרטהייד".

"החזרה למונחים נוחים, מעוקרים, כמו 'סכסוכי נדל"ן' או 'תקיפות אוויר על חמושים' נשמעת לא כנה במיוחד כשמה שאתה מתאר הוא גירוש אנשים מהבתים בהם חיו במשך עשורים, והרג אזרחים וילדים", אמר מנחה הלייט נייט והתייחס למאבק המשפטי סביב פינוי הפלסטינים משכונת שייח' ג'ראח בירושלים, כמו גם ההרוגים במתקפות האוויריות של צה"ל בעזה.

ג'ון אוליבר במונולוג על המלחמה בין חמאס לישראל, 16 במאי 2021 (צילום: צילום מסך)
ג'ון אוליבר במונולוג על המלחמה בין חמאס לישראל, 16 במאי 2021 (צילום: צילום מסך)

שבוע קודם לכן, מנחה ה"דיילי שואו" טרבור נואה התייחס לעימות באריכות, ואמר שההבדל המספרי בין שני הצדדים הוא מפתח להבנת האופן שבו הוא רואה את האלימות.

"באופן אישי, אני לא יכול לראות את הצילומים האלה, ולשמוע את המספרים האלה, ולהאמין שאני רואה מאבק הוגן", אמר נואה והשווה את העימות למכות שהיה הולך עם אחיו הקטן כשהוא עצמו היה נער.

"באופן אישי, אני לא יכול לראות את הצילומים האלה, ולשמוע את המספרים האלה, ולהאמין שאני רואה מאבק הוגן", אמר נואה והשווה את העימות למכות שהיה הולך עם אחיו הקטן כשהוא עצמו היה נער

סרטוני וידאו שמראים את התקיפות הישראליות בעזה צברו מיליוני לייקים בטיקטוק תחת האשטגים כמו savessheikhjarrah# (להציל את שייח' ג'ראח) או gaza#. סלבריטאים כמו לנה האדי, מארק רפאלו ורוג'ר ווטרס, כמו גם זוכת פרס נובל מלאלה, יצאו לרשתות החברתיות כדי לתמוך בפלסטינים והאשימו את ישראל ב"פשעים נגד האנושות" וב"אפרטהייד".

בזמן שמיליוני צופים צפו באוליבר חובט בישראל, מנהיגים אחרים בעולם הפגינו את תמיכתם היציבה בישראל במחווה דרמטית. ביום שישי הניפו מבני הממשלה בצ'כיה, באוסטריה ובסלובניה את דגל ישראל כמפגן סולידריות עם המדינה היהודית.

"לישראל יש את הזכות להגן על עצמה מפני התקיפות האלה. כדי להראות את ההזדהות שלנו … תלינו את הדגל הישראלי" על מבני משרד החוץ והשגרירות", אמר קנצלר אוסטריה, סבסטיאן קורץ. נציגים בכירים של מדינות מערביות כמו ארה"ב, בריטניה, גרמניה וצרפת הדגישו גם הם את זכותה של ישראל להגן על עצמה בפני התקפות חמאס.

בזמן שישראל נמצאת בעיצומו של עימות עם ארגוני טרור בעזה, שני הצדדים מיישמים קמפיינים מתוחכמים שמטרתם להפעיל לחץ בינלאומי על הצד השני ולהגביר את חופש הפעולה של עצמם. הדעות שמופיעות בתוכניות האירוח, ברשתות החברתיות ומופצות על ידי נציגים רשמיים של הממשלות מושפעות כולם ממידת ההצלחה של מאמצי המודיעין האלה.

משרד החוץ מוביל את הקמפיין הישראלי, ומרגיש שהוא נחל הצלחה ברורה תחת הנחייתו של גוף תיאום חדש. אבל אחרים טוענים שפעם נוספת הקמפיין של מערך ההסברה הישראלי איטי ולא אפקטיבי.

תם אהרון משיב לג'ון אוליבר

אחרי שג'ון אוליבר האשים בתכניתו את ישראל בביצוע "פאקינג פשעי מלחמה", תם אהרון משיב (אבל לא אש). צפו במונולוג המלא John Oliver accused Israel of "Fucking War Crimes". Tom Aharon (Israel's own John Oliver) decided to retaliate. Watch his full monologue

Posted by ‎תם אהרון‎ on Wednesday, May 19, 2021

מיקוד בניו מדיה

צוות הניו מדיה של משרד החוץ מצטט סטטיסטיקות שמעידות על היעילות של הקמפיין.

לחשבונות רשמיים ברשתות החברתיות – לא כולל החשבונות של צה"ל – יש למעלה מ-200 מיליון צפיות מאז תחילת מבצע שומר החומות בשבוע שעבר, אומר חייט.

מאז יום שני האחרון, חשבון הטוויטר הרשמי של ישראל ומשרד החוץ נהנה מעלייה של למעלה מ-125,000 עוקבים חדשים, אומרת תמר שורצברד, מנהלת הניו מדיה של משרד החוץ, לזמן ישראל. משרד החוץ אירח צ'אטים בטוויטר spaces עם למעלה מ-2,000 מאזינים, חלקם ממדינות מוסלמיות כמו איראן, פקיסטן ואינדונזיה.

מאז יום שני, חשבון הטוויטר הרשמי של ישראל ומשרד החוץ נהנה מעלייה של למעלה מ-125,000 עוקבים חדשים, ומשרד החוץ אירח צ'אטים בטוויטר spaces עם למעלה מ-2,000 מאזינים, חלקם ממדינות מוסלמיות

ישראל חוותה צמיחה דומה גם בפלטפורמות נוספות. מאז פרוץ הלחימה, ערוץ הטיקטוק של ישראל צמח מ-19,000 ל-85,000 עוקבים. סרטון טיקטוק שמראה גבר ישראלי מגן על אחותו הקטנה מירי טילים הגיע ל-5.4 מיליון צפיות.

לתכנים שמשותפים בערוץ הפייסבוק של משרד החוץ יש חשיפה לכ-50 מיליון משתמשים בעולם הערבי.

"המטרה של הדיפלומטיה הישראלית, הדיגיטלית והציבורית, היא לסייע למאמצי משרד החוץ בגיוס תמיכה לישראל מסביב לעולם", אומר יפתח קוריאל, מנהל תחום דיפלומטיה דיגיטלית במשרד החוץ. "זה כולל הצהרות של המנהיגים, עצרות תמיכה בישראל ופעילויות בסגנון הזה. לאורך השבוע האחרון ראינו תמיכה כזאת בפעולות ישראליות לאור מתקפות הטילים של חמאס".

תמונה מורכבת

אבל לא כולם משוכנעים שקמפיין המידע האסטרטגי של ישראל אפקטיבי, או שהוא ממוקד כיאות.

"זאת תמונה מורכבת", אומר מקור לא רשמי שמקורב לקמפיין ההסברה של ישראל. "זה לא שהעמדות הישראליות לא נשמעות. יש להן הרבה מקום… אבל אוסף הטיעונים שישראל מציגה – חלקם בהחלט סובלים משימוש יתר.

"זה נשמע פחות משכנע, לא בגלל שהטיעון לא נכון, אלא בגלל שיש פחות סובלנות לעמדות ישראליות".

ישראל צריכה להתמקד בהצגת ראיות לעמדות שהיא טוענת בפני הקהל הבינלאומי, ולא לשתף סרטונים של היכולות הביצועיות המרשימות של חיל האוויר, אומר המקור. "מה שעשוי להיות רלוונטי לקהל הישראלי – כמה מדהים חיל האוויר – אולי לא טוב כל כך בתקשורת הבינלאומית. קשה לרבע את המעגל".

"קח למשל את הביקורת של ג'ון אוליבר", אומרת אשת תקשורת ותיקה נוספת. "המגנים של ישראל עשויים לטעון שנקודת הפתיחה שלו מוטעית מיסודה, שהוא מתעלם מהיבטים בסיסיים כמו זה שלישראל אין שום אחריות על עזה, או המטרה המוצהרת של חמאס שהיא להשמיד את ישראל, או העובדה שאף צד לא היה מותקף אלמלא חמאס יזם את העימות הזה. נדמה שהוא אפילו מאשים את ישראל בכך שיש לה מערכת להגנה נגד טילים, כיפת ברזל, ששומרת על ביטחון אזרחיה.

"אבל מערך ההסברה הישראלי, שפוגע בעיקר בעצמו, פשוט עושה לו את החיים קלים. לדוגמה עם הפוסט באינסטגרם של 'לפני' ו'אחרי' שבו הוא חוגג, בפועל, את ההרס של מגדל התקשורת בעזה – מה שהוא מכנה 'מם ניצחון'. והדבר החשוב ביותר, ישראל משאירה את הדלת פתוחה לרווחה למבקרים שלה, ומאכזבת את התומכים שלה, בכך שהיא לא מצליחה לתת הסברים בזמן אמת כשדברים משתבשים.

"ישראל משאירה את הדלת פתוחה לרווחה למבקרים שלה, ומאכזבת את התומכים שלה, בכך שהיא לא מצליחה לתת הסברים בזמן אמת כשדברים משתבשים"

"יותר מיומיים אחרי שהמגדל נהרס ועדיין לא פרסמו את הראיות שהבטיחו לכך שהמפקדה של חמאס פעלה בו", אמרה אשת התקשורת אתמול (שלישי) בבוקר. ובמשך כמעט יממה שלמה אחרי שכארבעים אזרחים פלסטינים נהרגו, לפי הדיווחים, בתקיפות חיל האוויר בעזה בלילה שבין שבת לראשון, במה שמסתמנת כתקיפה הקטלנית ביותר של המבצע.

מגדל אל-ג'לאא שבו ישבו גם סוכניות תקשורת בעזה מופצץ על ידי צה"ל, 15 במאי 2021 (צילום: Mahmud Hams/Pool Photo via AP)
מגדל אל-ג'לאא שבו ישבו גם סוכניות תקשורת בעזה מופצץ על ידי צה"ל, 15 במאי 2021 (צילום: Mahmud Hams/Pool Photo via AP)

"צה"ל סירב להתייחס לאירוע באופן גורף. מאוחר בלילה של ראשון, דובר צה"ל סוף סוף אמר שהתקיפה האווירית נועדה להרוס תשתית צבאית תת-קרקעית של חמאס מתחת לבתי אזרחים, ועדיין מסרב להתייחס לסוגיה – האם צה"ל היה מודע למספר הנפגעים הבלתי מעורבים שפגיעה כזאת יכולה לגרום".

אחרים מסכימים שפעילות יחסי הציבור הישראלית לא אחידה. "צה"ל, ברובו, נמצא בראש משחק הרשתות החברתיות", אומר איש מקצוע בכיר בארגון אמריקאי יהודי לזמן ישראל. "העדכונים היו תכופים ומדויקים, דבר שעוזר לארגונים שתומכים בישראל לקבל את כל המידע לו הם זקוקים כדי להבהיר את הנקודה שלהם.

"צה"ל, ברובו, נמצא בראש משחק הרשתות החברתיות. העדכונים היו תכופים ומדויקים, דבר שעוזר לארגונים שתומכים בישראל לקבל את כל המידע לו הם זקוקים כדי להבהיר את הנקודה שלהם"

"במקביל, אנחנו עדים למספר מקרים שבהם המידע הועבר בצורה לא שלמה או הגיע מאוחר מדי, דבר שפגע במאמצים להגן על הפעולות הצה"ליות שגרמו להכי הרבה מחלוקות, בעיקר התקיפה של בניין התקשורת בעזה, שבקשר אליו עדיין לא קיבלנו מידע מסייע".

הוא ביקר גם את הממים של צה"ל בשפה העברית, שלא תמיד מתקבלים היטב אחרי שהם מתורגמים על ידי אחרים ברחבי העולם.

המסר של ישראל היה "עקבי וחזק", אמר איש המקצוע האמריקאי-יהודי, אבל תמונות של הרוגים אזרחים בעזה מוחקות את הנראטיב הישראלי.

האתגר הוא "לייצור מאמצי הסברה קוהרנטיים ויעילים", אומר ירדן ותיקאי, לשעבר מנהל מטה ההסברה הלאומי במשרד ראש הממשלה. "אני חושב שעושים את זה, ואני חושב שעושים את זה היטב".

אבל הדיפלומטיה הישראלית נתקלת באתגרים מובנים, אומר ותיקאי. "הנזק בעזה הוא הרבה יותר גדול ודרמטי מאשר בישראל. בדעה הציבורית העולמית, ישראל היא הצד החזק והפלסטינים הם הצד החלש. יש גבול להסברה, צריך להודות.

"הנזק בעזה הוא הרבה יותר גדול ודרמטי מאשר בישראל. בדעה הציבורית העולמית, ישראל היא הצד החזק והפלסטינים הם הצד החלש. יש גבול להסברה, צריך להודות"

"אנשים יגידו 'אין הסברה' בגלל שהם רואים את ההפגנות מסביב לעולם. כמובן שתראה את ההפגנות ואת השחקנים ואת (הכיסוי הביקורתי של) גופי תקשורת מרכזיים בעולם, בגלל שזאת תמיד תהיה הזווית שלהם.

"המטרה המרכזית היא לא להיות נחמדים. המטרה היא להשיג כמה שיותר לגיטימיות בינלאומית שאותה נוכל לתת להנהגה שלנו, לצבא, כדי שיעשו את עבודתם. כדי שהצבא ינהל את המלחמה כמו שאנחנו רוצים, ולא ייעצר על ידי הקהילה הבינלאומית".

למרות האתגרים האלה, דוברים רשמיים ולא רשמיים של ישראל היו ברורים בנחישות שלהם להמשיך ולהסביר את ישראל בחו"ל.

"בסופו של דבר פחות אכפת לי מההמונים בטוויטר שמציפים לי את הטיימליין עם ממים של היטלר, ממה שאכפת לי מאלה שצופים בעימותים מרחוק, אנשים שעדיין לא גיבשו את דעתם, ואני מוכן לסבול את המראיינים העוינים בטלוויזיה כדי להעביר את המסר שלי לצופים בבית", אומר אבי מאיר, מנהל התקשורת הגלובלית בוועד היהודי אמריקאי. "אנחנו יודעים שהמטרה של ישראל מוצדקת ונמשיך לעמוד לצדה באש ובמים".

"בסופו של דבר פחות אכפת לי מההמונים בטוויטר שמציפים לי את הטיימליין עם ממים של היטלר, ממה שאכפת לי מאלה שצופים בעימות מרחוק ועדיין לא גיבשו את דעתם"

מאיר מוסיף: "הקריאות האנטישמיות האכזריות שנשמעות בבירות אירופאיות בימים האחרונים מבהירות שעבור רבים זה בכלל לא קשור למדיניות הישראלית, אלא לעצם הקיום של מדינת ישראל".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
להשמיע דעה כזאת בביביסטאן 2021 אשר מזכירה לכולם מי כאן דוד ( רמז : זאת לא ישראל ) ומי כאן גוליית זוהי ממש כפירה בעיקר...תקשורת המיינסטרים המקורנפת וגדודי השופרות והביביסטים והכהניסטים ל... המשך קריאה

להשמיע דעה כזאת בביביסטאן 2021 אשר מזכירה לכולם מי כאן דוד ( רמז : זאת לא ישראל ) ומי כאן גוליית זוהי ממש כפירה בעיקר…תקשורת המיינסטרים המקורנפת וגדודי השופרות והביביסטים והכהניסטים לא מסוגלים בכלל להתחיל להבין זאת.

ישראל חייבת להתחשב בדעת הקהל בעולם, אחרת האנטישמיות תעלה לגבהים מסוכנים. עובדתית, עזה היא הצד החלש, למרות 'הצקותיה' לישראל, לכן האהדה העולמית הכללית לצידה. צריך לצאת מיידית, עם הסכם. בר... המשך קריאה

ישראל חייבת להתחשב בדעת הקהל בעולם, אחרת האנטישמיות תעלה לגבהים מסוכנים. עובדתית, עזה היא הצד החלש, למרות 'הצקותיה' לישראל, לכן האהדה העולמית הכללית לצידה. צריך לצאת מיידית, עם הסכם.
ברור שכל העניין משרת את העבריין

עוד 1,368 מילים ו-2 תגובות
סגירה