המשחק הכפול של הנגיד

נגיד בנק ישראל אמיר ירון ממליץ בתקשורת על הגדלת היצע הדירות כפתרון לביקוש הרב ומתעקש שזה מה שיביא להתמתנות המחירים ● אבל בפועל, הוא עצמו קיבל החלטות שנועדו לגרום למצב ההפוך ● פרשנות

נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נועם רבקין פנטון/פלאש90
נגיד בנק ישראל אמיר ירון

לפני עשור, עוד בראשיתה של התנפחות בועת הנדל"ן האדירה בישראל שהובילה למחאה החברתית הגדולה, החליט הנגיד דאז סטנלי פישר לקרוא מול המצלמות להגדיל את היצע הדירות בשוק. זה היה לדעתו הפתרון שיוביל להורדת מחירי הדיור.

הקריאה לא נפלה על אוזניים ערלות. שר השיכון דאז אריאל אטיאס (ש"ס) החליט לאמץ את עצתו של פישר ולפעול להגדלת היצע הדירות בצורה דרמטית.

אולם ליוזמה זו של השר צץ מתנגד מפתיע. מדובר בלא אחר מאשר סטנלי פישר עצמו. פישר פנה אז לאטיאס, רק שהפעם דאג שזה יהיה ללא תקשורת, וביקש ממנו להאט את קצב הבנייה. "המחירים יכולים לרדת בבת אחת וזה מסכן לנו את הבנקים", הסביר אז לאטיאס המבולבל.

שר השיכון אריאל אטיאס, יו"ר ועדת הכספים משה גפני, שר האוצר יובל שטייניץ ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר בדיון על שוק הנדל"ן ועליית מחירי הדיור בישיבת ועדת הכספים בכנסת, 22 בדצמבר 2019 (צילום: קובי גדעון/פלאש90)
שר השיכון אריאל אטיאס, יו"ר ועדת הכספים משה גפני, שר האוצר יובל שטייניץ ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר בדיון על שוק הנדל"ן ועליית מחירי הדיור בישיבת ועדת הכספים בכנסת, 22 בדצמבר 2019 (צילום: קובי גדעון/פלאש90)

כשנשאל על הסתירה בין המדיניות שהוא מציג מול המצלמות ובין המדיניות שהוא מעודד בחדרים סגורים, אמר פישר ברגע נדיר של כנות: "מה שאנחנו לא רוצים זה לבנות הרבה יותר מדי ואחרי זה להיכנס למצב שאי אפשר למכור אותם. זה יכניס את הקבלנים לבעיות. יכניס את הבנקים לבעיות".

"מה שאנחנו לא רוצים זה לבנות הרבה יותר מדי ואחרי זה להיכנס למצב שאי אפשר למכור אותם. זה יכניס את הקבלנים לבעיות. יכניס את הבנקים לבעיות"

עשר שנים עברו מאז אותה שיחה בין פישר לאטיאס, אולם נראה שתופעת ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד לא פסחה גם על הנגיד הנוכחי, פרופ' אמיר ירון.

ירון טען בראיון שהעניק ב"פגוש את העיתונות" אמש (מוצאי שבת), שעליות  המחירים האחרונות בנדל"ן הן תמהיל של עלייה בביקוש לדירות מול תת-ביצוע בהיצע הדירות. גם הוא, כמו פישר, המליץ כמובן על הגדלת היצע הדירות כפתרון לביקוש הרב והתעקש שזה מה שיביא להתמתנות המחירים.

אלא שבזמן שירון מדבר בתקשורת על מתן מענה לביקוש לדירות, בפועל הוא קיבל החלטות שנועדו לגרום להיפך.

לפני כחצי שנה, בשיא משבר הקורונה, הנגיד החליט להסיר את המגבלה על ריבית הפריים שהוטלה על המשכנתאות בזמנו של פישר. מדובר היה באיתות ברור למשקיעי ומחפשי הדיור בצד הביקוש, שבנק ישראל ינקוט בכל הצעדים הדרושים על מנת לבלום אפשרות להורדת מחירים בתחום.

החלטה זו באה במקביל להחלטה ממשלתית אחרת להפחית את מס הרכישה, ולמעשה שתיהן – יחד עם העובדה שלא קיימת אף תכנית ממשלתית חדשה להגדלת ההיצע – היו מתכון נפיץ במיוחד לשוק הדיור.

החלטה זו באה במקביל להחלטה ממשלתית אחרת להפחית את מס הרכישה, ולמעשה שתיהן – יחד עם העובדה שלא קיימת אף תכנית ממשלתית חדשה להגדלת ההיצע – היו מתכון נפיץ במיוחד לשוק הדיור

ירון מכיר היטב את התרחיש הזה. הוא הרי הסביר כעת בקולו מה קורה לשוק הנדל"ן כשמעודדים את צד הביקוש ובמקביל לא דואגים לאזן אותו על ידי הגדלת ההיצע. במילים אחרות, אחרי שגרם לבעירה, הוא התפנה עכשיו להסביר איך צריך לכבות אותה.

ירון יוכל אולי לטעון להגנתו שהוא קיבל את ההחלטה בתנאי חוסר ודאות של משבר בריאותי וכלכלי שטרם הכרנו כמותו ושרצה להקל על בעלי המשכנתאות. אולם גם תירוץ זה נתקל במציאות שבה המשבר תפס את שוק הנדל"ן במחירי שיא הגבוהים כמעט פי-2 מאלו שהיו לפני עשור. תיקון במחירים היה דווקא תהליך שמכניס לא מעט חמצן לכיס הצרכנים.

פרויקט מגורים בבנייה בהרצליה (צילום: Gili Yaari / Flash90)
פרויקט מגורים בבנייה בהרצליה (צילום: Gili Yaari / Flash90)

ובכלל, עכשיו כשהוודאות חזרה לשוק ולפי שר השיכון הטרי זאב אלקין אנחנו רק בתחילתו של גל עליות מחירים משמעותי נוסף בנדל"ן – לא ברור מדוע לא מוחזרת אותה מגבלה כבר כעת.

יתכן שירון – שיציבות המערכת הבנקאית נמצאת אצלו בסדר עדיפות גבוה יותר מאשר הורדת מחירי הנדל"ן – מהסס כדי לא לגרום לטלטלה נוספת בשוק המשכנתאות, פעם שנייה בתוך שנה אחת. לא מן הנמנע שהוא יחליט להחזיר את המגבלה בהמשך אם יגיע למסקנה שעליות המחירים יצאו מכלל שליטה.

מנגד, יתכן שנוח לו לשחק את המשחק הכפול של פישר ושל קודמתו בתפקיד ד"ר קרנית פלוג: לזעוק מול התקשורת על בעיית היצע ובו-זמנית לשמר את מחירי הנדל"ן הגבוהים. הרי איזה נגיד ירצה להסתכן במשבר חובות אדיר אצל הקבלנים ולוקחי המשכנתאות, שכפי שפישר ציין, ובצדק, יכול להתגלגל מהר מאד אל הבנקים ולסכן את יציבות כל המגזר הפיננסי בישראל?

איזה נגיד ירצה להסתכן במשבר חובות אדיר אצל הקבלנים ולוקחי המשכנתאות, שכפי שפישר ציין, ובצדק, יכול להתגלגל מהר מאד אל הבנקים ולסכן את יציבות כל המגזר הפיננסי בישראל?

אם נעשה זום אאוט, אפשר גם להעלות את השאלה שגורמת למחלוקת גדולה בין כלכלנים: האם באמת מקור בעיית מחירי הנדל"ן הוא בהיצע, אף על פי שבישראל יש כיום קרוב ל-70 אלף  דירות ריקות שבעזרת תמריץ מתאים ניתן לשווק מיידית לשוק, ומכרזים על קרקעות בפריפריה נותרים ללא הצעות בגלל עודף היצע?

הפגנה נגד מחירי הדיור, 2012 (צילום: Uri Lenz/FLASH90)
הפגנה נגד מחירי הדיור, 2012 (צילום: Uri Lenz/FLASH90)

כל זה לא מונע מכל הנגידים וכמעט כל שרי האוצר בעשור האחרון להשתמש בכך כתירוץ מרכזי ונוח כדי לגלגל את בועת הנדל"ן מבלי לפוצץ אותה.

למעשה, מדינת ישראל היא בת ערובה של מפלצת פיננסית חסרת שליטה שטיפחה בעצמה מאז 2008. מה שנותר לראשיה כעת הוא רק להשמיע קולות מאמץ של ניסיון להשתלט עליה, כשברור שלאף אחד אין כרגע את האינטרס לעשות זאת.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
מי אני ומה אתה, ובכל זאתניק: כדה"א 'מעט' יותר גדול מהחשבונות הקטנים של החזירי-ממון הקפיטליסטיים, הוא אחראי להלך רוח שלהם, הוא זה שקובע את העניינים באופן כללי - כדה"א/אלהים, זה אותו דבר,... המשך קריאה

מי אני ומה אתה, ובכל זאתניק:
כדה"א 'מעט' יותר גדול מהחשבונות הקטנים של החזירי-ממון הקפיטליסטיים, הוא אחראי להלך רוח שלהם, הוא זה שקובע את העניינים באופן כללי – כדה"א/אלהים, זה אותו דבר, כדור הארץ ואלהים זה עניין אחד, זה מה הביא להיווצרותנו. ואנו, בתכונתנו המובנית לגאווה ופוזה, שוכחים שאנו בסך הכל תולדה, תוצרת, זה ולא יותר. בקיצור ולעניין, מומלץ לנסות להבין את בגין בבחירתו בבית צנוע ומצומצם

עוד 720 מילים ו-1 תגובות
סגירה