הסכנה האמיתית מרחפת מעל הרב גלעד קריב

ח"כ מפלגת העבודה מונה אתמול ליו"ר ועדת החוקה בכנסת על חודו של קול ● לפי התגובות למינויו, ראוי שקצין הכנסת ישקול לשים אבטחה על קריב ● ממאמרי הסתה בעיתונות החרדית ועד ח"כים שהתבטאו בחריפות אתמול בוועדה, אי אפשר לטעות בקריאה לפגוע פיזית ברב הרפורמי ● פרשנות

גלעד קריב בוועדה המסדרת, 21 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
גלעד קריב בוועדה המסדרת, 21 ביוני 2021

יו"ר הוועדה המסדרת בכנסת עידית סילמן (ימינה) התלוננה אתמול (ראשון) כי קיבלה איומים טלפוניים על חייה, אבל נראה שמי שצריך באמת אבטחה רצינית הוא הרב גלעד קריב, חבר הכנסת מהעבודה.

קריב נבחר אתמול בוועדה המסדרת ליו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת ברוב של 16:17 קולות. זהו תקדים היסטורי.

בפעם הראשונה רב רפורמי, מנכ"ל התנועה הרפורמית בארץ, עומד בראש הוועדה החשובה הזו בכנסת, ועל פי התגובות בימים האחרונים נראה שהוא צריך שומרי ראש צמודים ולא רק את האפליקציה שתחבר אותו עם משטרת ישראל.

לפני ההצבעה בוועדה המסדרת שהתנהלה באווירה פרועה במיוחד, דיברו חברי הכנסת מיכאל מלכיאלי (ש"ס) ושלמה קרעי (ליכוד). מלכיאלי חזר על הכינוי שהדביקו חברי הכנסת החרדים לקריב – "אותו האיש" – כינוי שבו מכנים במקורות היהודיים את ישו הנוצרי כדי שלא להזכיר את שמו.

ח"כ שלמה קראי בוועדה המסדרת, 27 ביוני 2021 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ח"כ שלמה קראי בוועדה המסדרת, 27 ביוני 2021 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

"לכל מי שיש לו קצת אמונה, שיידע: להצביע לאותו האיש זו בושה וביזיון", אמר מלכיאלי. "להביא את בתי הדין הרפורמים לכאן? יש גבול. איך ימינה ותקווה חדשה נותנים יד לכלימה הזו. אל תיתנו לביזיון הזה לקרות".

גם קרעי לא חסך במלים קשות. "אנחנו מוכרים את היהדות לרפורמים", טען קרעי. בהמשך ציטט קרעי פסוק מתהלים קל"ט שבא להסביר את שנאתו לקריב:

הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ יְהוָה אֶשְׂנָא וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט
תַּכְלִית שִׂנְאָה שְׂנֵאתִים לְאוֹיְבִים הָיוּ לִי

חברת הוועדה ח"כ נעמה לזימי (עבודה), שהושבעה לפני ימים אחדים, נחרדה למשמע אוזניה. "אתם מטילים כאן חרם. מה זה צריך להיות?" היא זעמה. "הרי כתוב חביב אדם הנברא בצלם. כל אדם".

לזימי וחברי כנסת אחרים טענו כי דווקא אתמול, צום י"ז בתמוז, שבו מציינים את הבקעת חומות ירושלים, שלושה שבועות לפני חורבן בית המקדש השני, הוא יום ראוי לפיוס ולא לשנאת חינם.

זה לא עזר. הדברים שנאמרו בוועדה מצטרפים לאמירות נוראיות נגד קריב, שמפקירות את דמו. לפני שבועיים פרסם העיתון "המבשר" של ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) במאמר המערכת בעמוד הראשון את דברי ההסתה הבאים:

"הרפורמים הם זייפני תורת משה, אנשי דמים ומרמה, זיוף וכחש, וכאשר ייעשה להם – כן ייעשה להם".

זוהי קריאה לפגיעה פיזית. פרוש אומר כי הוא עודד את כותב המאמר ועומד מאחוריו.

אמש התגלעו חילוקי דעות בין הרבנים והפוליטיקאים החרדים לגבי ההמשך. יש מי שקורא להחרים את דיוני ועדת החוקה, כדי שחלילה חברי הכנסת החרדים לא יצטרכו לנהל עם קריב שיג ושיח. אחרים טוענים כי צריך דווקא להגיע לוועדה ולהילחם בה על כל יוזמה של קריב.

ספינת הדגל של קריב היא המלחמה על מתווה הכותל, שאותו אישרה בשעתו הממשלה בראשות בנימין נתניהו, אך לא יישמה בלחץ החרדים. לקריב צפוי מאבק לא פשוט גם בקואליציה הנוכחית. השר היחידי שהתנגד בממשלת נתניהו למתווה הוא זאב אלקין, היום שר השיכון והשר המקשר בין הממשלה והכנסת.

הרב גלעד קריב מניף את ספר התורה של נשות הכותל ברחבת הכותל המעריב, 13 באפריל 2021 (צילום: חשבון הטוויטר של גלעד קריב)
הרב גלעד קריב מניף את ספר התורה של נשות הכותל ברחבת הכותל המעריב, 13 באפריל 2021 (צילום: חשבון הטוויטר של גלעד קריב)

אגב, גם קריב עצמו נגרר לביטויים לא ראויים. בכנס שקיים בכנסת בשבוע שעבר עם ראשי הקהילה הרפורמית, תקף קריב את רב הכותל הוותיק שמואל רבינוביץ' באופן שמזכיר את הסגנון שבו תוקפים אותו החרדים. "רבינוביץ' הוא בכלל לא רב. הוא גם לא יהיה רב. הוא רק פקיד בלי סמכויות", טען קריב.

ועל כל זה נאמר: המשך יבוא, והוא יהיה אלים. אין ספק.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
סוף סוף מתחילים לעשות סדר עם השיילוקים שגנבו לנו את התורה הקדושה וסחטו וחלבו את שדי המדינה וכל אחד מהם עשיר מופלג היום הכלבים נובחים והשיירה עוברת אבי ז"ל שהיה אדם דתי קרא להם ז'ידלקס א... המשך קריאה

סוף סוף מתחילים לעשות סדר עם השיילוקים שגנבו לנו את התורה הקדושה וסחטו וחלבו את שדי המדינה וכל אחד מהם עשיר מופלג היום הכלבים נובחים והשיירה עוברת אבי ז"ל שהיה אדם דתי קרא להם ז'ידלקס אלה ששולחים ידם במעל

אנחנו עם קריב. להיות אך ורק תקיף עם מלכיאלי, פרוש, קרעי וכל להקת הבבונים המאפיונרים האלה, אלה מאפיונרים, זאת תפיסת עולמם האמיתית: מאפיה. לעודד את קריב ולהלחם בכל הכח בפרוש ודומיו!
עוד 459 מילים ו-2 תגובות
סגירה